Stroje/roboti berou lidem dřinu, ne práci. Pred 50 lety byl soustruh a na nem delal soustruznik 12 hod/den. Dneska mas 5-ti ose centrum s operatorem co se v praci neuspini, k tomu potrebujes cloveka co dela 3D modely, dalsiho pro NC programy, dalsiho co doplnuje toolboxy, nastrojare, dalsiho na vdalenem servisu, spravce site a jejich manazery... 200 let berou stroje lidem praci, a proto je dnes temer nulova nezamestnanost.
Nahlásit
-
19
+
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|4. 4. 2017 13:34
"Proč na tom někdo vidí něco špatného a bojuje proti strojům?"
Protože nejčastějším zdrojem prostředků pro přežití je pořád hlavně ta práce. :-) Tím nechci říct, že jsem zastáncem zdanění robotů. Ale těm obavám rozumím a nejsou úplně liché. Můžeme se tady konejšit, jak vzniknou úplně nové druhy práce. To jsou ale pouze spekulace a přání.
Pokud bude automatizace a robotizace pokračovat Vámi nastíněným směrem, tedy např. k 4 hodinové směně 4 dny v týdnu, pak možná důvod k obavám není. :-)
"Práce bylo, je a bude samozřejmě pořád dost. Práce zajímavé, středně zajímavé i zcela nezajímavé. Nikdy nenastane situace, že by nebylo co dělat. Ale nebudou pracovní místa, neboť práce nevzniká sama od sebe, práce je určená činnost za odměnu, tu odměnu musí někdo dělat a onen odměňující zvolí jinou, levnější metodu než je zaměstnávání lidí."
Jeden z nejlepších článků na toto téma od Jiřího Hlavenky - http://www.bloc.cz/bloccz/art_379/k-jedne-nepovedene-polemice-a-jak-je-to-s-tou-mizejici-praci.aspx
https://twitter.com/janaamos
Nahlásit
-
2
+
Josef Fraj|4. 4. 2017 15:48| reakce na Martin Kovář - 4. 4. 2017 09:13
Obávám se, že Bárta ve svých teoriích vydává korelaci za kauzalitu.
vyrobíte si z Merkura či Lega robůtka, který vám bude vyrábět třeba origami. Soused vás udá a přijde dráb, který vám napaří daň z robota, protože přeci kdyby jste si na to skládání origami najal pracovníka, taky byste za něj musel platit.
A je principiálně jedno, zda ten příběh bude takový, nebo to bude příběh Františka, který si do své manufaktury na výrobu pramic koupil robotickou linku z Japonska.
Nahlásit
-
6
+
Richard Fuld|4. 4. 2017 13:37| reakce na Martin Kovář - 4. 4. 2017 09:13
Tak strach o práci je veskrze iracionální. Na místě je maximálně strach o ztrátu příjmů. :-) A máte pravdu, že technický pokrok je neoddělitelně spjat s růstem komplexity systému, což s sebou přináší mnohá rizika. Jinými slovy i zde platí: nic není zadarmo.
Richard Fuld|4. 4. 2017 13:34| reakce na Petr Síla - 4. 4. 2017 10:35
"Proč na tom někdo vidí něco špatného a bojuje proti strojům?"
Protože nejčastějším zdrojem prostředků pro přežití je pořád hlavně ta práce. :-) Tím nechci říct, že jsem zastáncem zdanění robotů. Ale těm obavám rozumím a nejsou úplně liché. Můžeme se tady konejšit, jak vzniknou úplně nové druhy práce. To jsou ale pouze spekulace a přání.
Pokud bude automatizace a robotizace pokračovat Vámi nastíněným směrem, tedy např. k 4 hodinové směně 4 dny v týdnu, pak možná důvod k obavám není. :-)
Jan Altman|4. 4. 2017 11:39| reakce na Josef Fraj - 4. 4. 2017 08:32
Souhlasím. Jen mám pocit, že se v tomto dějiny zrychlují. Pokud EU zavede vysoké odvody z robotů (třeba na úrovni průměrného sociálního "pojištění" člověka) a jinde na světě je nezavedou (Jižní Korea, Japonsko, Čína, Tchaiwan, ... dost možná ani USA, atd...), bude rychlost směřování EU do zjevné zaostalosti velmi rychlá. A ještě rychlejší bude reakce trhu - rapidní pokles u firem vyrábějících v EU, růst těch ostatních. Další rána, která (vedle demografie a státní zadluženosti, spolu s pokusy o daně z bankovních transakcí a podobně) může EU zlomit vaz poměrně záhy.
Jan Altman|4. 4. 2017 11:31| reakce na Martin Brezina - 4. 4. 2017 07:26
Lidé mohou žádat ledacos. Ale toho "džina" technologického pokroku již do lahve nezatlačí (stejně jako nemohou zakázat působení ekonomických zákonů). Mohou jen zkomplikovat inovace a naházet vlastní ekonomice klacky pod nohy. Docílí pouze své chudoby a zaostávání Evropy za těmi částmi světa, kde takové nápady lidi neměli. Co z toho plyne? Třeba nekupovat Evropské akcie (natož státní dluhopisy!), ale "ty jiné". Pak evropskou snahu o vybudování socialismu či fašismu či cojávímčeho můžete sledovat o něco nezaujatěji.
Jan Altman|4. 4. 2017 11:24| reakce na Martin Kovář - 4. 4. 2017 09:13
Růst komplexity zde je a já jej vítám - hlavně proto, že konečně jasně ukáže nemožnost centrálního řízení komplexních systémů a nutnost decentralizace.
Stroje berou lidem práci. A to je dobře. Místo 14 hodinové práce 6 dní v týdnu od dětského věku až do hrobu jsme se dopracovali k 40 hodinovému pracovnímu týdnu, možnosti studovat a placeného důchodu. Proč na tom někdo vidí něco špatného a bojuje proti strojům?
Nahlásit
-
6
+
Tomáš Uvíra|4. 4. 2017 10:34| reakce na Martin Brezina - 4. 4. 2017 09:52
Proto v jizni koreji, ktera je robotickou velmoci jsou lide chudi a oproti tomu v severni jsou lide bohati. Mozna jsme my a nemci vyjimka, mozna mame slabsi odbory, mozna nas zivi prumysl, mozna se lidem v It, Es, Gr nechce makat v tovarnach, mozna maji v techto zemich tovarny s minimem robotizace a prave proto na tom nejsou dobre, mozna... K te nezanestnanosti, vysvetlete mi proc do nasi firmy nemuzem sehnat nove lidi (i kdyz nemusi byt z oboru, vek nerozhoduje). Malo penez nedostanou.
Martin Brezina|4. 4. 2017 09:52| reakce na Tomáš Uvíra - 4. 4. 2017 08:56
"...proto je dnes temer nulova nezamestnanost."
Jednak v některých zemích zdaleka nízká nezaměstnanost není, my nebo Němci jsme spíš výjimka. A druhak píšete o statistické nezaměstnanosti, která je měřená podle metodiky, kdy zaměstnané jsou "všechny osoby ve věku 15 let a více, které v průběhu referenčního týdne vykonávaly nějakou práci, i kdyby se jednalo jen o jednu hodinu týdně, za výdělek, zisk nebo prospěch pro rodinu." Čili, stačí, abyste někde za korunu na týden dělal aspoň hodinu a rázem jste zaměstnaný, ačkoliv vám to vynese 4 koruny měsíčně a z toho nepřežijete ani na charitě. Jaký je reálný stav (ne)zaměstnanosti v Evropě dnes díky těmto statistickým kouzlům nikdo neví.
Já bych se ani tak nebál toho, že stroje budou brát lidem práci. Spíš toho, že bude narůstat komplexita systému. Zkuste si k tomu nalézt na youtube přednášky s Miroslavem Bártou.
Nahlásit
-
1
+
Tomáš Uvíra|4. 4. 2017 08:56
Stroje/roboti berou lidem dřinu, ne práci. Pred 50 lety byl soustruh a na nem delal soustruznik 12 hod/den. Dneska mas 5-ti ose centrum s operatorem co se v praci neuspini, k tomu potrebujes cloveka co dela 3D modely, dalsiho pro NC programy, dalsiho co doplnuje toolboxy, nastrojare, dalsiho na vdalenem servisu, spravce site a jejich manazery... 200 let berou stroje lidem praci, a proto je dnes temer nulova nezamestnanost.
Nahlásit
-
19
+
Josef Fraj|4. 4. 2017 08:32| reakce na Martin Brezina - 4. 4. 2017 07:26
Bude to jako vždycky. Stát využije situace k dalšímu omezení občanských svobod (či k jejich dalšímu zotročení, to záleží na stádiu, ve kterém se právě nachází) pod nějakou hezky znějící záminkou, jako je "pomoc sociálně slabším", "spravedlivější společnost", taková či onaká "solidarita" podobně.
Až nějaký silnější stát vyčerpá tyto možnosti, tak rozpoutá válku nebo se pokusí závést nějakou formu matrixu.
"Tentokrát je za rohem opravdová technologická revoluce a pak už bude pozdě. Je tedy třeba konat hned, dokud je ještě čas."
Nějak si nevšímám výzev k tomu, že se má konat hned. Řekl bych, že se objevují výzvy, aby byla včas připravována řešení, která budou k dispozici, pokud k problému dojde. Protože vymýšlet řešení, až bude v Evropě podobný podíl nezaměstnaných, jako v Řecku nebo Španělsku, bude pozdě. To už bude situace, při které budou lidé volat po změně systému, ne po reformě daní. A nevsadil bych si ani pětník na to, že ten žádaný systém bude anarchokapitalismus.
Diskuze: Robokalypsa 4.0
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Tomáš Uvíra|4. 4. 2017 08:56
Nejméně oblíbený příspěvek
Richard Fuld|4. 4. 2017 13:34
Diskuze
Karel Mašek|5. 4. 2017 09:06| reakce na Martin Brezina - 4. 4. 2017 09:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Amos|4. 4. 2017 19:04
Nahlásit
Josef Fraj|4. 4. 2017 15:48| reakce na Martin Kovář - 4. 4. 2017 09:13
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Alexander Novotka|4. 4. 2017 14:54| reakce na Jan Altman - 4. 4. 2017 11:25
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|4. 4. 2017 14:38| reakce na Jan Altman - 4. 4. 2017 14:36
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|4. 4. 2017 14:36
Nahlásit
Richard Fuld|4. 4. 2017 13:37| reakce na Martin Kovář - 4. 4. 2017 09:13
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|4. 4. 2017 13:34| reakce na Petr Síla - 4. 4. 2017 10:35
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|4. 4. 2017 11:39| reakce na Josef Fraj - 4. 4. 2017 08:32
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|4. 4. 2017 11:31| reakce na Martin Brezina - 4. 4. 2017 07:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|4. 4. 2017 11:25| reakce na Tomáš Uvíra - 4. 4. 2017 10:34
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|4. 4. 2017 11:24| reakce na Martin Kovář - 4. 4. 2017 09:13
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Síla|4. 4. 2017 10:35
Nahlásit
Tomáš Uvíra|4. 4. 2017 10:34| reakce na Martin Brezina - 4. 4. 2017 09:52
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Brezina|4. 4. 2017 09:52| reakce na Tomáš Uvíra - 4. 4. 2017 08:56
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Kovář|4. 4. 2017 09:13
Nahlásit
Tomáš Uvíra|4. 4. 2017 08:56
Nahlásit
Josef Fraj|4. 4. 2017 08:32| reakce na Martin Brezina - 4. 4. 2017 07:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Brezina|4. 4. 2017 07:26
Nahlásit