Článek i příspěvek p.Tětka poukazuje na zásadní systémové problémy vašeho socialistického školství. A vy namítnete něco ve stylu: "A vy zase bijete černochy". To jste opravdu jejich argumenty přesvědčivě rozdrtil :-)
Ano, asi i na soukromých VŠ v USA či GB profesoři musí publikovat. Otázka je, zda to je pro vlastníka školy hlavním kritériem a zda toleruje publikování v periodikách, jejichž jediným cílem je kolektovat a publikovat zbytečné texty, nebo zda hodnotí nejen intenzitu publikační činnosti profesora, ale také prestiž a čtenost daného vědeckého periodika (protože publikování v Třebíčských rozhledech jeho škole prestiž nezvýší).
A ano, souhlasím - všude na světě jsou i soukromé školy, které na kvalitu výuky vůbec nedbají a rozdávají tituly za docházku. Zejména v těch zemích, kde existuje rozbujelý státní sektor, pro nějž je titul jediným kvalifikačním předpokladem pro lepší úřednické místo a na oboru ani na kvalitě školy nezáleží.
Zkrátka socialismus nefungoval, nefunguje a fungovat nemůže. Komu nestačil zážitek či vyprávění o poměrech před 1989, ať se zajde podívat na dráhy, do nemocnic, na poštu, na úřad a do škol. A ať si zároveň prostuduje jejich hospodaření a zhodnotí jejich efektivitu.
Jak se nám to tady schází :-D Ono to jistě jde a stále funguje. Ano, pochybuji, že za to byl(i) nějak honorován(i). Občas přišel i někdo z fyziky (oblíbené hry s tekutým dusíkem, co si donesl v termosce). A pojem "povinně nepovinná cvičení" mi zůstal v paměti. Princip je daný. Nebyli řádně ideologicky proškoleni.
Jan Kohout|22. 12. 2016 12:48| reakce na Michal Hatlapatka - 21. 12. 2016 17:17
Jak se nám to tady schází :-D Ono to jistě jde a stále funguje. Ano, pochybuji, že za to byl(i) nějak honorován(i). Občas přišel i někdo z fyziky (oblíbené hry s tekutým dusíkem, co si donesl v termosce). A pojem "povinně nepovinná cvičení" mi zůstal v paměti. Princip je daný. Nebyli řádně ideologicky proškoleni.
Michal Hatlapatka|21. 12. 2016 17:12| reakce na Martin Brezina - 21. 12. 2016 07:33
Samotného mne pokaždé překvapí, jak různým věcem se říká "věda" a jak jiní lidé jsou v nich úspěšní. A to ani nemusíte opustit budovu přírodovědecké fakulty. Takže souhlasím, to co jsem napsal, platí o lidech, s kterými jsem spolupracoval, od matematiky/informatiky přes biologii až po kvantitativní výzkum v psychologii a sociologii, chceli o "Science" v užším smyslu.
Zda-li to platí u práva, české historie a jazykovědy, u výchovy budoucích učitelů pro střední a základní školy... netuším.
Josef Tětek|21. 12. 2016 10:32| reakce na Pavel Bouda - 21. 12. 2016 09:45
Správně to píšete v uvozovkách, protože na americkém zdravotnictví příliš tržního není...
https://mises.org/library/100-years-us-medical-fascism (delší, detailní čtení o všemožných regulacích, které za posledních sto let posunuly americké zdravotní odvětví od trhu k ekonomickému fašismu).
Pavel Bouda|21. 12. 2016 09:45| reakce na Jan Krejčí - 20. 12. 2016 23:35
Údajně "tržní" zdravotnictví v USA je ještě horší. Platí pojišťovna, takže je zákazníkem. Pro ni také není účelem uzdravení pacienta, ale proplatit pojistnou událost a pokud možno ještě ušetřit. Jakmile cena léčby nebo druh nemoci přesahuje limit, o němž pacient kolikrát ani neví, má smůlu. Naivně by se řeklo, ža nespokojený pacient má jít k lepší pojišťovně. Jenže to nejde, protože v tom okamžiku už představuje pojistnou událost, o níž jiná pojišťovna logicky nestojí. Výsledkem je předražené zdravotnitcví, v němž značná část lidí nemá nárok na nic. (Pokus to změnit, zvaný Obamacare, byl polovičatý a odsouzený k nezdaru)
Nejhorší je povinné "pedagocké (v)zdělání" pro výuku na ZŠ/SŠ.
Na gymplu jsme měli nepovinný předmět matematické cvičení, ka docházel doktor (nebojte se, RNDr.) z katedry matematiky. Z těchto hodin jsem si nejvíce odnesl pro další studium (byť ne přímo matematiky) na univerzitě.
Dneska by ti nešlo. Neměl tu správnou bumážku z pajdáku. Vracíme se do komunismu ruského typu. Důležitá je bumážka.
Nahlásit
-
10
+
Martin Brezina|21. 12. 2016 07:33| reakce na Michal Hatlapatka - 20. 12. 2016 17:44
"V českých poměrech jsou ale právě publikace, tj. kde publikujete a jak úspěšně, nejlepší lakmusový papírek."
Pochybuji, že tohle platí o každém oboru a každé fakulty. To, co platí třeba u přírodovědných nebo medicínských oborů, může být nesmysl u pedagogů, filozofů nebo i techniků. Pokud by zvláště na pedagogické fakultě byla přímá práce se studenty až to poslední, bylo by to jednak smutné, ale hlavně kontraproduktivní.
Nejlepší poučka je: "Pokud konzumuješ něco, za co neplatíš, nejsi zákazník, jsi produkt." To platí pro google, facebook i pro socialistické školství či zdravotnictví. Platí stát, stát je zákazník. Kde stát peníze vzal je irelevatní (stejně jako když si někdo kupuje rohlík). Státu jde o to, aby "se léčilo" a "se učilo". Cílem není vzdělání člověka, ani zdraví člověka. Přijede pro Vás sanitka do 15 minut, budete ležet v nemocnici v teple dle normy a podívá se na Vás člověk, který má státní osvědčení, že smí lidem radit a pomáhat v otázce zdraví. TO je účelem, ne Vaše uzdravení. Dtto školství.
Nahlásit
-
12
+
Michal Hatlapatka|20. 12. 2016 17:44| reakce na Martin Brezina - 20. 12. 2016 11:46
Samozřejmě že musíte. A je to právě anglosaský systém, kde je důraz na publikace tradiční. Provázel jsem v létě kamarádku Harvardem a překvapilo mne, že si myslela, že je to místo, kde se hlavně "přednáší". Vysvětlil jsem ji, že přednášení bude pro místní profesory to, čeho se snaží dělat co nejmíň.
Je to dobře? Je to špatně? Je klasický peer-review překonaný a budeme za 20 let psát raděj blogy? Nebylo by místo univerzit (zvlášť těch českých, lepší vést diskuzní kroužky k MOOC). Nevím, ukáže čas. V tuto chvíli je to (bohužel? bohudík?) to nejlepší co máme.
V českých poměrech jsou ale právě publikace, tj. kde publikujete a jak úspěšně, nejlepší lakmusový papírek. Hodnocení výuky bude vždy strašlivě subjektivní. Nature či jiný vysoce prestižní časopis neokecáš. Osobně neznám nikoho, kdo by musel z vědy odejít a byla to škoda, protože přece tak skvěle přednášel. (naopak jsem ale potkal skvělé vědce, kteří přednášet neuměli, tady s autorem souhlasím)
Josef Tětek|20. 12. 2016 15:17| reakce na Martin Brezina - 20. 12. 2016 12:56
Akorát potvrzujete moji pointu.
Ve snaze vymýtit socialismus se zavedou nesouvisející rituály, zatímco socialistické financování a řízení se nechá na pokoji.
Měřit se nedá spoustu věcí (a naopak spoustu věcí, které se měřit dají, stát stejně neumí poskytovat - viz zásobování toaletním papírem v plně socialistické ekonomice). Přesto se instituce, které poskytují "neměřitelné" služby, na trhu běžně uživí. Protože mají k dispozici ekonomickou kalkulaci (zisky a ztráty), konkurenty a zákazníky, kteří hlasují svou peněženkou.
Klasika o nastavených motivacích. Jelikož vše definuje ministerstvo školství, bez státem posvěceného kroku se neuděje ve školství žádná změna.
AŽ BUDOU ŠKOLY SVOBODNÉ (bez regulací – co to „škola“ vůbec je, na kolik let výuky co musí být, podle čeho a jak učit, kým, jakým papírem zakončit, který o kvalitě nemusí říct nic atd.) a jejich příjem (a příjem pedagogů) odvislý od jejich výstupu, tedy kvality vzdělání, které se dostane mým dětem, jež se pak budou moci za dobré peníze uplatnit na trhu práce nebo díky školou dobře stimulované kreativitě založí prosperující podnik, PAK VYHRAJÍ VŠICHNI – školy, pedagogové, děti, rodiče. Krom lidí na vzdělávání přisátých, samozřejmě. :)
Nahlásit
-
5
+
Martin Brezina|20. 12. 2016 12:56| reakce na Jan Altman - 20. 12. 2016 12:39
Na všech současných vš v civilizovaných zemích musíte publikovat a získat příslušné tituly. To nemá nic společného se socialismem nebo státem, tak soudobý vš provoz vypadá. Před více než 200 lety Immanuel Kant na státní univerzitě v Královci nepublikoval nic 20 let a potom během dalších deseti let vydal několik tlustých spisů, které změnily dějiny lidského myšlení. Na současné vysoké škole, ať státní nebo privátní, by ho vyhodili za rok.
Právě, že důraz na "výkon", tedy publikování nečtených článků v co největším počtu, je důsledek nesmyslné aplikace manažerského stylu řízení (kde vám taky neustále měří výkon, pokud jste někdy v nějakém korporátu dělal) na akademický svět, který funguje a měl by fungovat jinak. V pitomé snaze vymýtit ze škol "socialismus" se tam zavlekly v posledních desetiletích absurdní metody, které měří nafouknuté nic. Protože měřit třeba kvalitu výuky je příliš složité, tak si univerzitní manažeři zavedli tenhle snadno měřitelný, ale jinak debilní model. Je to prostě přesně naopak, než se domníváte.
Jen mi přišlo zvláštní, že když se čeština učí tak zastarale, dle článku 200 let stále stejně, tak proč problém s pochopením textu (např. slovní úlohy) mají děti až dnes a neměly ho před 30, 50 či 80 lety.
Nahlásit
-
9
+
Jan Altman|20. 12. 2016 12:39| reakce na Martin Brezina - 20. 12. 2016 11:46
Článek i příspěvek p.Tětka poukazuje na zásadní systémové problémy vašeho socialistického školství. A vy namítnete něco ve stylu: "A vy zase bijete černochy". To jste opravdu jejich argumenty přesvědčivě rozdrtil :-)
Ano, asi i na soukromých VŠ v USA či GB profesoři musí publikovat. Otázka je, zda to je pro vlastníka školy hlavním kritériem a zda toleruje publikování v periodikách, jejichž jediným cílem je kolektovat a publikovat zbytečné texty, nebo zda hodnotí nejen intenzitu publikační činnosti profesora, ale také prestiž a čtenost daného vědeckého periodika (protože publikování v Třebíčských rozhledech jeho škole prestiž nezvýší).
A ano, souhlasím - všude na světě jsou i soukromé školy, které na kvalitu výuky vůbec nedbají a rozdávají tituly za docházku. Zejména v těch zemích, kde existuje rozbujelý státní sektor, pro nějž je titul jediným kvalifikačním předpokladem pro lepší úřednické místo a na oboru ani na kvalitě školy nezáleží.
Zkrátka socialismus nefungoval, nefunguje a fungovat nemůže. Komu nestačil zážitek či vyprávění o poměrech před 1989, ať se zajde podívat na dráhy, do nemocnic, na poštu, na úřad a do škol. A ať si zároveň prostuduje jejich hospodaření a zhodnotí jejich efektivitu.
Vítejte zpět a doufám, že budete pro Finmag opět psát častěji!
K tématu: školství zkrátka jede v režimu socialismu. Výstup je mizerný a jeho produkce a kvalita je posuzována na základě nepříliš souvisejících rituálů (publikace v obskurních žurnálech, honosně působící tituly, odškrtávání položek ve studijních plánech a osnovách...). Jako v každém socialistickém odvětví (železnice, pošta, zdravotnictví, penze) se "nedostává peněz" a řešením je pumpovat jich tam čím dál tím víc - což ovšem odvětví nijak nenapraví, pouze se bude utrácet více za řečené rituály.
Diskuze: Nevýchova učitelů v Čechách
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Jan Altman|20. 12. 2016 12:39
Nejméně oblíbený příspěvek
Jan Kohout|22. 12. 2016 12:48
Diskuze
Jan Kohout|22. 12. 2016 12:48| reakce na Michal Hatlapatka - 21. 12. 2016 17:17
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Michal Hatlapatka|21. 12. 2016 17:17| reakce na Jan Kohout - 21. 12. 2016 08:58
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Michal Hatlapatka|21. 12. 2016 17:12| reakce na Martin Brezina - 21. 12. 2016 07:33
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Tětek|21. 12. 2016 10:32| reakce na Pavel Bouda - 21. 12. 2016 09:45
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Pavel Bouda|21. 12. 2016 09:45| reakce na Jan Krejčí - 20. 12. 2016 23:35
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Capouch|21. 12. 2016 09:23| reakce na Jan Kohout - 21. 12. 2016 08:58
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Kohout|21. 12. 2016 08:58
Nahlásit
Martin Brezina|21. 12. 2016 07:33| reakce na Michal Hatlapatka - 20. 12. 2016 17:44
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Krejčí|20. 12. 2016 23:35
Nahlásit
Michal Hatlapatka|20. 12. 2016 17:44| reakce na Martin Brezina - 20. 12. 2016 11:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Tětek|20. 12. 2016 15:17| reakce na Martin Brezina - 20. 12. 2016 12:56
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Novák|20. 12. 2016 14:54
Nahlásit
Martin Brezina|20. 12. 2016 12:56| reakce na Jan Altman - 20. 12. 2016 12:39
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|20. 12. 2016 12:48
Nahlásit
Jan Altman|20. 12. 2016 12:39| reakce na Martin Brezina - 20. 12. 2016 11:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Brezina|20. 12. 2016 11:46| reakce na Josef Tětek - 20. 12. 2016 11:21
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Tětek|20. 12. 2016 11:21
Nahlásit