Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Stejně na ten strom vylezou

22. 10. 2016
 18 719
9 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Konkurence ve vzdělání je super.
Státní unifikace zabíjí kreativitu a rozmanitost - ani si nelze představit, o jaké myšlenky a objevy lidstvo přišlo tím, že všechny děti postaví do jednotné lajny už v 6 letech.

Na druhou stranu svoboda volby klade na rodiče větší nároky a zodpovědnost, než když chodí všichni do jednotného státního koncentráku. Rodiče si na konkurenčním trhu se vzděláním musí klást mnoho otázek, například:

- Rozhoduji se skutečně v zájmu dítěte, nebo se jen snažím zlepšit svou situaci - nechce se mi s dětmi se učit, nebaví mne děti každý den přemlouvat, aby do školy chodily, nebaví mne od učitelek poslouchat, že mé dítě je nepozorné a nepořádné, atd... Dělám to tedy opravdu pro dítě, nebo pro své pohodlí?

- Je možné se hrou naučit násobilku, větný rozbor, slovíčka cizího jazyka a ve vyšším věku třeba anatomii, právní vědu, latinu, atd...?

- Co se děti ve škole opravdu naučí a jaké najdou uplatnění po škole? Pokud zvolím alternativní ZŠ, zvládnou pak moje děti například náročné qymnázium či těžkou průmyslovku? Nebo budou odkázány na nějakou lehkou (na pohodlí dětí i rodičů orientovanou) soukromou střední školu? Nebude si muset provozovatel alternativní školy založit i vlastní střední školu, aby se hned za 9 let neukázala neuplatnitelnost absolventů jeho soukromé základky? A co vysoká škola? Nebude moje dítě muset jít studovat Kulturní antropologii, Evropská studia, Feminismus, Sociální ekologii a podobně? Připraví jej alternativní škola na skutečné studium typu medicína, ČVUT, VŠCHT a podobně? Nespoléhá soukromá alternativní škola na to, že když mají rodiče hromadu tisíc měsíčně na školné, že budou mít i na nějakou alternativní pofiderní VŠ a hlavně že mají dost konexí "humanitně" vzdělané dítko upíchnout ve státní správě, v Bruselu či nějaké neziskovce?

Zkrátka alternativy jsou bez pochyby vítané a přínosně, avšak zodpovědný rodič by měl intenzivně rozvažovat svou volbu.

Nahlásit
-
17
+

Nejméně oblíbený příspěvek

No, jestli máte pocit, že našprtat se toho co nejvíc je ten nejlepší postup ...
Nebo stát se co nevýkonnější kalkulačkou (v předmětu Matematika, který by se měl jmenovat Počítání, o nějaké přemyšlení tam nejde, o matematiku už vůbec).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu
-
-1
+

Diskuze

"Rozhoduji se skutečně v zájmu dítěte, nebo se jen snažím zlepšit svou situaci..."

tuhle otazku je samozrejme potreba si polozit, ale zlepsit si jako rodic svoji situaci mi prijde jako aspekt, ktery je zadouci pri rozhodovani take zohlednit :)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

No obávám se, abychom nešli z extrému do extrému.
Podpora myšlení je samozřejmě chválihodná.
Ale násobilku je potřeba se naučit v podstatě jako básničku, protože pokud potřebuju vědět, kolik je 7x6, tak to prostě buď vím (znám to nazpaměť), nebo to docela dlouho počítám (a i se mohu přepočítat).
To samé s větným rozborem, v cizích jazycích s nepravidelnými slovesy, na medicíně s anatomií, atd...
Co jiného s tím, než našprtat?

Samozřejmě člověk musí být schopný ty znalosti kreativně používat svým rozumem. Ale musí je mít! Nemohu hledat na googlu každou elementární informaci. Musím vědět, kde zhruba v Mendělejevově tabulce je vodík a jak daleko cca je železo.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
5
+

Já nehájím české školství.
Ano, je tam moc biflování a málo chápání.
To ale stále nic neříká o tom, která alternativní škola je lepší a která horší, než státní škola.
Ono i mezi těmi státními totiž jsou rozdíly.
Máte "sběrné" základky a výběrové základky.
Pak máte víceleté gymply - opět s výraznými rozdíly kvality mezi nimi.
A je otázka, pokud chcete, aby vaše dítě nebylo Kulturním antropologem či Sociálním ekologem, ale vystudovalo např. MatFyz, Medicínu, kybernetiku na ČVUT, atd... tak zda je lepší cesta přes kvalitní státní gympl (nebo i přes kvalitní soukromou střední, jakou býval třeba PORG za Klause, teď nevím, jak na tom je), nebo nějaká sluníčková alternativka.
Říkám jen, že je potřeba pečlivě vybírat. A také zpytovat své svědomí, zda dětem školu nevybírám jen podle toho, že je baví, že se do ní těší, že nenosí špatné známky a poznámky a hlavně že ta škola na mne jako na rodiče neklade žádné nároky (domácí úkoly, domácí učení, ...).
Netvrdím, že to je problém Scia a neříkám, že možnost výběru je špatná - naopak! Jen je potřeba k výběru přistupovat zodpovědně a ne z pohledu momentálního pohodlí.

Až teprve za 12 let uvidíme, zda na ČVUT, MatFyz, medicínu, atd... jdou spíše lidé z lepších státních gymplů, nebo ze Scio gymplu. Ale to už pro dnešní děti bude pozdě.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
2
+

No, jestli máte pocit, že našprtat se toho co nejvíc je ten nejlepší postup ...
Nebo stát se co nevýkonnější kalkulačkou (v předmětu Matematika, který by se měl jmenovat Počítání, o nějaké přemyšlení tam nejde, o matematiku už vůbec).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
-1
+

A hodí se k něčemu naše současné státní školství?
Je bezvadný se našprtat nazpaměť v Čechách, včetně dne a měsíce, a samostatně v Evropě? Možná lépe vědět, jaké měly vztah (třeba v Kostnici o nějakého Husa prakticky nešlo, víte to)? A kčemu se ty dějiny učit samostatně v literatuře? To o dějepise a ČJ.
A k čemu je samostatně je naučit se seznam rostlin s jednoduchým a složeným listem, když je uvidí maximálně na obrázku? A že chlorofyl je k dýchání, to neví, protože tomu se věnuje méně času. To o přírodovědě.
A k čemu je naučit se nazpaměť tuny vzorečků pro derivace, a nechápat, co to je (například sklon tečny ke křivce), ani k čemu to je (třeba výpočet maxim a minim funkce)?

Nikoho nebude zajímat, co se stalo dne X.Y.ZZZZ, protože to datum není relevantní. BTW, Tipněte si, kolik let trvala trvala "Sedmiletá válka". 7? 9? 23? Ano, správně, 23. Ale taky možhná ne. Takže všechny ty seznamy, co se biflují, budou možná i neplatné, nejen zbytečné. Ale vědět, o co šlo a kdo a kde bojoval v této válce, je možná důležitější než nějaké pitomé datum.

Současná škola učí to CO SE DÁ VYZKOUŠET A OZNÁMKOVAT. Nikoliv CHÁPAT A ROZUMĚT.
V informatice (to je věda, založená výrazně na matematice, ne o vnitřnostech počítačů), se rozlišují FAKTA, ZNALOSTI a INFORMACE. Současná škola se zabývá FAKTY. A ta jsou v současném světě ta nejméně důležitá.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
4
+

Rodič by se choval výrazně zodpovědněji, kdyby neexistoval rozbujelý státní sektor zaměstnávající alternativce a hlavně kdyby neexistoval průběžně nezodpovědný penzijní systém (obecní pastvina), ale rodiče by živily jen vlastní děti - to by najednou přibylo rodičů popostrkujících své potomky ke komerčně uplatnitelnému vzdělání!

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Blbé ale je, že tady rodič rozhoduje za dítě, takže nejde o přímou osobní zodpovědnost. A když nějaký "cool alternativec" dítěti "ulehčí", tak pak následky neponese rodič (aspoň ne přímo), ale dítě, které k tomu přišlo zcela nevinně :-(

Jinak k rozhovoru - přijde mi jako totální neprofesionalita novináře, když zcela vynechal otázku na to, že jaksi PORG si své jméno udělal především v době, kdy tam působil V. Klaus mladší, který prosazoval pravý opak...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
3
+

Tak je to ale vždycky: Více svobody -> více zodpovědnosti.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
6
+

Konkurence ve vzdělání je super.
Státní unifikace zabíjí kreativitu a rozmanitost - ani si nelze představit, o jaké myšlenky a objevy lidstvo přišlo tím, že všechny děti postaví do jednotné lajny už v 6 letech.

Na druhou stranu svoboda volby klade na rodiče větší nároky a zodpovědnost, než když chodí všichni do jednotného státního koncentráku. Rodiče si na konkurenčním trhu se vzděláním musí klást mnoho otázek, například:

- Rozhoduji se skutečně v zájmu dítěte, nebo se jen snažím zlepšit svou situaci - nechce se mi s dětmi se učit, nebaví mne děti každý den přemlouvat, aby do školy chodily, nebaví mne od učitelek poslouchat, že mé dítě je nepozorné a nepořádné, atd... Dělám to tedy opravdu pro dítě, nebo pro své pohodlí?

- Je možné se hrou naučit násobilku, větný rozbor, slovíčka cizího jazyka a ve vyšším věku třeba anatomii, právní vědu, latinu, atd...?

- Co se děti ve škole opravdu naučí a jaké najdou uplatnění po škole? Pokud zvolím alternativní ZŠ, zvládnou pak moje děti například náročné qymnázium či těžkou průmyslovku? Nebo budou odkázány na nějakou lehkou (na pohodlí dětí i rodičů orientovanou) soukromou střední školu? Nebude si muset provozovatel alternativní školy založit i vlastní střední školu, aby se hned za 9 let neukázala neuplatnitelnost absolventů jeho soukromé základky? A co vysoká škola? Nebude moje dítě muset jít studovat Kulturní antropologii, Evropská studia, Feminismus, Sociální ekologii a podobně? Připraví jej alternativní škola na skutečné studium typu medicína, ČVUT, VŠCHT a podobně? Nespoléhá soukromá alternativní škola na to, že když mají rodiče hromadu tisíc měsíčně na školné, že budou mít i na nějakou alternativní pofiderní VŠ a hlavně že mají dost konexí "humanitně" vzdělané dítko upíchnout ve státní správě, v Bruselu či nějaké neziskovce?

Zkrátka alternativy jsou bez pochyby vítané a přínosně, avšak zodpovědný rodič by měl intenzivně rozvažovat svou volbu.

Nahlásit

-
17
+