Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Soumrak ornamentů

Tomáš Fürst | 22. 9. 2015 | Celkem 27 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Velky Modelar | 23. 9. 2015 08:56

Ne.
MOJE teorie a MUJ model je skvely (potvrdila mi to i moje maminka) a proto MAM PRAVO ostatnim pomoci nej ridit zivot a sebrat jim pulku platu!

+1
+
-

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

j tom | 24. 9. 2015 21:41

To je zvláštní, čím se lidé dokáží chlubit. Jeden se zmíní, že má doktorát a druhý kontruje vlastnictvím videa….

-1
+
-

Všech 27 komentářů v diskuzi.

Ota Nik | 26. 9. 2015 03:42

A co tak se podívat na ekonomii jako proud energie v čase? To by nepomohlo?

Nahlásit

0
+
-

Tomáš Macháček | 23. 9. 2015 10:25

Ale jo. Dokud si budou děcka stavět bábovičky na pískovišti a ekonometrové hrát se svými modýlky někde v zatuchlých kuloárech, tak fajn.

Ale pustit ekonometry do světa je ekvivalent přijetí dětiček z pískovišť jako přednášející na fakultu architektury nebo jako projektanty. Skončí to průserem.

Nahlásit

0
+
-

Richard Fuld | 23. 9. 2015 08:40

Brilantní článek. :-)

Nahlásit

0
+
-

Michal Hatlapatka | 23. 9. 2015 00:52

Byl jsem kdysi pomáhat s opravou pramenů na Jesenicku a jeden aktivista nás tam prováděl po lese a říkal: "Kde tu vidíte nějakou přímku. Nebo kružnici. Co vám o tomhle může matematika říci?" Myslel to nepochybně dobře, ale... A nějaký takový pocit mám i z tohoto článku.

Jedno musím ocenit - metavtip na závěr. Nesnáze lineární predikce lze osvětlit na polynomu 2. stupně. Ale vzít si k tomu jako "ornament" Mandelbrota vede k tomu, že značná část čtenářů sice netuší která bije - ale vypadá to mnohem víc cool. Ano, takhle to bohužel funguje (nejen) v ekonomii.

Predikce budou vždy neutuchajícím zdrojem zábavných omylů. Samuelson např. ve své slavné učebnici předpověděl, že HDP SSSR překoná USA někdy mezi lety 1984-97 (viz jdem.cz/bttse9). Nějak podobně to viděl i Schumpeter. Ale jak říkal už G. Box - All models are wrong but some are useful.

A nikdy v historii nebylo modelování oněmi nedokonalými, po častech lineárními strukturami (jestliže zahrneme i exponenciální rodiny rozdělení) úspěšnější než v posledních letech. Podívejte se třeba na kaggle.com, podívejte se na http://jdem.cz/aaaa9, podívejte se kolik je průměrný plat Data Scientist v soukromé sféře (cca 120 000 USD). Ano, často modely selhávají, někdy spektakulárně - a to zdaleka nejen v ekonomii. Ale dejme si pozor, abychom v touze po dokonalosti nezavrhli Google Translate, neb nám 'špatně' přeložil Shakespearovy sonety. To není chyba té služby, to je chyba vaše. Podobně je to s meteorologickými modely, predikcí zemětřesení nebo úspěchu baseballového týmu.

Je to mé oblíbené téma a mohl bych tu o něm povídat ještě dlouho. Ale naštěstí nemusím, protože někdo mnohem chytřejší než já o tom napsal knížku: "Nate Silver: Signál a šum. Většina předpovědí selže. Některé ne." Koho predikce zajímají, ať si jí sežene. O ekonomii je tam celá kapitola :-)

Nahlásit

+1
+
-

Josef Fraj | 25. 9. 2015 09:29 | reakce na Michal Hatlapatka - 23. 9. 2015 00:52

Dobrým příkladem vědecké predikce lidského jednání jsou katastrofické předpovědi od starého Malthuse přes Římský klub a Limits of Growth až po dnešek. Jejich záklaním znakem je, že se katastrofálně mýlí :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

jenicek | 23. 9. 2015 13:43 | reakce na Michal Hatlapatka - 23. 9. 2015 00:52

Že vy vždycky přispěcháte demonstrovat, že jste vůbec nepochopil o čem je řeč?
Co říká sám Nate Silver o Data Science? “I think data-scientist is a sexed up term for a statistician....Statistics is a branch of science. Data scientist is slightly redundant in some way and people shouldn’t berate the term statistician.”

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Martin Brezina | 23. 9. 2015 08:53 | reakce na Michal Hatlapatka - 23. 9. 2015 00:52

Díky za tip na knihu. Už si ji jdu objednat. Jak se zdá, není zdejsi diskuze jen materiál pro bezucelnou legraci.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Michal Hatlapatka | 24. 9. 2015 03:32 | reakce na Martin Brezina - 23. 9. 2015 08:53

Doufám, že se vám bude líbit.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Julda | 24. 9. 2015 18:57 | reakce na Michal Hatlapatka - 24. 9. 2015 03:32

Pokud je stejne dobra, jako Kapital pro 21.stoleti, tak urcite

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Aleš Drobek | 22. 9. 2015 20:09

Sice si neumím ověřit rovnice, kterými nás autor zahrnul :D ale tohle je fakt dobrý článek. Přimlouvám se za víc Fursta, a příště klidně i delší.

Nahlásit

0
+
-

Alexander Novotka | 22. 9. 2015 19:14

"Vtom šli kolem ekonomové a hledali nějaký ornament, který vyšít na svou (veskrze náboženskou a estetickou) představu, že ekonomika by se měla také vyvíjet k nějaké rovnováze."
A já jsem upadl ze židle... :-))))
Prosím redakci o zpřístupnění zdrojového kódu obrázku vyrobeného exkluzivně pro Finmag.
Nebo že by to bylo #000000 ?

Nahlásit

0
+
-

Gabriel Pleska | 22. 9. 2015 21:21 | reakce na Alexander Novotka - 22. 9. 2015 19:14

Napište si e-mail na redakce@finmag.cz. Úředně potvrzený podpis připojovat nemusíte.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan diskutér | 22. 9. 2015 18:32

Díky za článek, velmi kvalitní. Bonus: Veslař nechápe, tudíž Hatlapatka nemůže reagovat.

Nahlásit

0
+
-

Michal Hatlapatka | 23. 9. 2015 00:58 | reakce na Jan diskutér - 22. 9. 2015 18:32

Jejda, to vás musím zklamat. Já mám z matematiky doktorát. A tipl bych si, že já obdivoval Mandelbrotovy fraktály v době, kdy jste vy ještě tahal kačera :-)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Heč | 24. 9. 2015 18:59 | reakce na Michal Hatlapatka - 23. 9. 2015 00:58

A já mám zase video z Tuzexu

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

j tom | 24. 9. 2015 21:41 | reakce na Heč - 24. 9. 2015 18:59

To je zvláštní, čím se lidé dokáží chlubit. Jeden se zmíní, že má doktorát a druhý kontruje vlastnictvím videa….

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

-1
+
-

Jiří Suchý | 22. 9. 2015 12:09

Obávám se, že klimatické modely jsou na tom stejně. Také jim většina věří a ti ostatní se jim musí podřizovat. Všichni bojujeme proti neviditelné hrozbě CO2. Trochu to připomíná ten historický koncept energie. Lidé ale rádi věří tomu, co není vidět. Bohužel důsledky těchto imaginárních výplodů mohou být značně reálné a bolestivé. VW by mohl vyprávět.

Matematické modely se dají snadno použít pro dokázání ledasčeho i v těch přírodních vědách. Stačí např. vhodně zadat počáteční podmínky. Jak říká přítel výpočtář " A jak to má vyjít?"

Nahlásit

0
+
-

Libri | 22. 9. 2015 10:49

Super počtení. Já tuhle snahu o řízení ekonomiky v diskusích (a i pro mé jednodušší vnímání) označuji jako aplikování přímé úměry na vše a zapomenutí na to , že platí i úměra nepřímá (např.lafferova křivka). Pěkně po selsku to popsal prof.Zelený, že k ekonomii přistupujeme jako ke stroji, který při vhození stejných surovin (změna daní, úrokových měr ap.) bude vždy vydávat stejný výrobek, ale jde o živý organismus, který se adaptuje a vyvýjí. Stejně jako když dvakrát kopneme psa a on s kňučením zaleze, získáme pocit že se nám nemůže nic stát, a on potřetí potvora kousne.

Nahlásit

0
+
-

libri | 22. 9. 2015 10:50 | reakce na Libri - 22. 9. 2015 10:49

fuj teda - vyvíjí :)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

jenicek | 22. 9. 2015 11:11 | reakce na libri - 22. 9. 2015 10:50

Jazyk je taky živý organismus, který se vyvýjí :-P

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr | 22. 9. 2015 09:35

Článek pro který stojí tento web sledovat. Nesouhlasím pouze s větou "Přírodní vědy jsou pokusem o informační kompresi reálného světa." O to se snaží možná tak ta ekonomie, což zase není přírodní věda (snad ani věda). Každá přírodní věda se snaží pouze o popis "svojí" části reálného světa.

Nahlásit

0
+
-

Amper77 | 23. 9. 2015 17:27 | reakce na Petr - 22. 9. 2015 09:35

Společenská věda je oxymóron.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Gabriel Pleska | 23. 9. 2015 17:33 | reakce na Amper77 - 23. 9. 2015 17:27

Hm. Proč?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Dan Balrog | 22. 9. 2015 08:23

Skvělé, děkuji! Je příjemné si po ránu přečíst inteligentní a vtipný článek!

Nahlásit

0
+
-

Pat Bateman | 22. 9. 2015 08:58 | reakce na Dan Balrog - 22. 9. 2015 08:23

Připojuji se, jen to potvrzuje to, co tvrdím dávno - o fungování skutečného světa ekonimiky ví ekonomové stále ještě poměrně málo a snaha o její popis v modelech, výpočty, predikce a nedej bože řízení se prostě musí setkat s neúspěchem, což můžeme číst v novinách každý den ...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jan Altman | 22. 9. 2015 12:56 | reakce na Pat Bateman - 22. 9. 2015 08:58

Přesně - kdyby se snažili ve svých kabinetech jen o její popis, pak by to bylo poměrně neškodné.

Co by ještě bylo lze tolerovat je to, kdyby svých modelů a predikcí využili k pokusu vydělat si na burze (zvláštní je, že mezi akademickými ekonomy těch zbohatlých na burze moc není), případně ty modely zkusili prodat nějaké finanční či ratingové společnosti.

Do překročení této linie je vše v pořádku. Jakmile se ale chtějí stát "velkým kormidelníkem", či byť jen "jemným dolaďovačem", nastává tragedie.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Velky Modelar | 23. 9. 2015 08:56 | reakce na Jan Altman - 22. 9. 2015 12:56

Ne.
MOJE teorie a MUJ model je skvely (potvrdila mi to i moje maminka) a proto MAM PRAVO ostatnim pomoci nej ridit zivot a sebrat jim pulku platu!

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK