Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Studénka aneb proč potřebujeme víc humanitního vzdělání

7. 8. 2015
 15 489
57 komentářů

Přihlášení do diskuze

Diskuze

Prudit. To je jediné,co humanisti svedou. V článku, v komentářích, v životě.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Řidič z povolání, jehož prvotní a jedinou motivací bylo ušetřit mýtné, postupně ignoruje světelné znamení, zvukové znamení, obavu z postihu i základní pud sebezáchovy, což vyústí v tragédii. Humanista ihned ví, že zodpovědný je technik, který navrhl přejezd.

Nu, jsou-li technikům vyčítány nedostatky v psycho-sociální oblasti, já si naopak myslím, že by neškodilo na humanitních školách přidat do osnov technické minimum. Trocha fyziky vždycky bodne.

Nahlásit

-
0
+

Státním institucím stačí o bezpečnosti na silnicích mluvit do kamer. Ani stovky mrtvých je však nepohnou k činu: http://ekonomicky-denik.cz/absolutni-prednost-chodcu-vzala-krvave-konce/

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Vyrobit a odladit software, který za pomoci volně dostupné knihovny OpenCV rozpozná z obrázku z kamery, zdali se v kolejišti nachází překážka či nikoliv, by měl zvládnout student IT během jednoho dne. (I když, pravda, ve státním podání a s certifikacemi by to asi byla mnohamilionová investice na každý přejezd.)

Je to jen otázka priorit. Na automatizaci čtení značek aut za účelem udělování pokut za jizdu 55km/h na dálnici v Praze se peníze najdou.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Příkladů produktů "možná" svědčícím i o fachidiotizmu jejich projektantů se najde hodně na každém místě. Jenže ve skutečnosti mnohem častější příčinou je politika a peníze.
Pokud například nějaký developer vykoupí kus pole a rozparceluje ho na stavební pozemky, tak jediným jeho zájmem jak to udělat, bude co největší zisk! Nebude ho například zajímat zda síť nově vzniknutých ulic bude mít sklon 10% nebo jen 5% a zdali budoucí obyvatele rodinných domků s tím budou mít v zimě problémy - on nakreslí pravoúhlou síť ulic, protože tak mu z toho vyjde větší počet parcel než kdyby nakreslil optimální síť ulic (podle možnosti víc po vrstevnicích terénu) a pak je teprve rozparceloval. Příčinou toho v zimě katastrofického výsledku nebude fachidiotismus projektanta, ale hamižnost developera a nepozornost/úplatnost městského hlavního architekta (který to dovolí), protože kdyby se i ten nejosvícenější projektant stavěl na zadní, tak si najde jiného, povolnějšího.

No a když se vrátím k tomu, jak bylo na ČD zavedeno Pendolino, tak se té nedávné tragédii ve Studénce vůbec nedivím (musela přijít dříve či později když ne tam, tak někde jinde).
Musíme si totiž v první řadě uvědomit proč bylo zvoleno Pendolino?
Proč politici dali zelenou tomu projektu i když spousta odborníků byla proti?
Byl to ryze politický projekt a skuteční odborníci byli přizváni pak už jen k tomu aby následně vyřešili všechny problémy se kterými zodpovědní nepočítali. A ani nemohli, protože o technické stránce věci neměli ani páru, oponenty neposlouchali, byli jim jen na obtíž.

Pendolino mělo za úkol zavést na České dráhy vlaky jezdící vyšší rychlostí tak aby to vyžadovalo jen minimální investice do rekonstrukce zastaraných kolejišť.

Tedy žádné, nebo jen výjimečné, vyrovnáváni oblouků, rušení úrovňových křížení na podjezdy/nadjezdy. Pendolino to přece se svými výkyvnými soupravami zvládne na starém. A politicky to prodáme jako skvělé úsporné řešení.:-)
Že to nakonec nebylo ani skvělé ani úsporné, to víme dnes všichni. Ale mnozí odborníci i bez toho humanitního vzdělání to věděli už tehdy. Ale nikdo z kompetentních je neposlouchal. :-(

Nahlásit

-
0
+

Ono by docela stačilo, kdyby dokázal vlak podstatně zpomalit. Minimálně by se omezil účinek deceleračních mechanismů na lidské tkáně, nemluvě o energii a z toho odvozené penetraci projektilů vzniklých nárazem. (jednoduše, náraz v 50 km/hod přežijete celkem dobře, ve 120 km už ne a můžete si vybrat, jestli vás zabijí střepy nebo přetížení, co vám utrhne srdce a játra)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nad článkem o zdravotnictví jsem se docela dost navztekal a napsal několik odstavců replik. Tam jsem měl pocit, že čtu Palatu: sice nevím, jak to funguje, jaké jsou vztahy mezi klientem, plátcem a poskytovatelem, ale článek napíšu. Nyní vidím, že někteří mají pocit že u nás je státní monopol zdravotní péče- ne!
Veliký problém dnešní doby je, že nikdo nemá čas studovat složité manuály u věcí, které potřebuje marginálně, občas. I mne se to týká. Asi před hodinou jsem dostal odpověď z krajského úřadu, kde vznáším dotaz na určité nejasnosti v jedné vyhlášce a jako odpověď jsem dostal výňatky z dotazované vyhlášky (jejichž sémantika umožnuje dvojí a naprosto odlišné chápání).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Strojvůdce nemá čas čumit na telku, musí sledovat trať před sebou.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jano, scestné se píše se s na začátku a filozofie s i po f. Asi Vám na fakultě dali málo humanitního vzdělání.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Na přejezdech by měly kamery. Signál z kamer by měla dostávat policie, kvůli lepšímu výběru pokut. V žádném případě by se ten signál z kamer neměl dostat ke strojvůdci. Zbytečně by se plašil.

Nahlásit

-
0
+

Za věci výše vyjmenované mohou právě humanisti, kteří v rámci boje za obecné blaho požadují všude závory přes oba pruhy (aby to nemohl silniční pirát objet), instalují kamery, zavádějí šikanující dopravní a pracovní předpisy pro kamioňáky a podobně. Projektant-technik je v tom nevině. Pouze nakreslí a navrhne to, co požaduje obec, drážní úřad či jiný netechnický kreativistický humanista... Technik neovlivní systém zabezpečení, to je určeno z hora.

Nahlásit

-
0
+

Číst tohoto autora je pro mne, jakožto technika, vždy velmi inspirativní. V jádru článku je pravda - někdo udělal něco špatně, protože si není vědom souvislostí. Ale autor se mýlí v tom, na koho cílí. Rozhodnutí o tom, jaké koridory se budou opravovat a jak, nemají v ruce technici, ale politici.
O tom, co se bude opravovat, budovat, jak, kolik to může a nemůže stát (pomiňme, jaké budou úplatky), to vše je plně v rozhodnutí politiků.
Politici rozhodovali a stále rozhodují, o tom, zda se na vysokorychlostních tratích budou budovat nadjezdy, podjezdy či závory a za kolik. Politici rozhodli, že do golfových areálů se nalije v uplynulém dotačním období něco kolem 500 milión korun a nula korun do mimoúrovňových křížení železnice a silnice. A spočítejte si, kolik nadjezdů by se za golfové areály dalo pořídit.
Je politické rozhodnutí, zda někde bude most, podjezd, úrovňové křížení nebo i nic. Ve Studénce je na druhém konci nádraží nový most, a tento přejezd zde být nemusel, mohla zde být jen lávka pro pěší. Ale to je opět politické rozhodnutí, neboť všichni železniční inženýři Vám řeknou – tam kde jezdí Pendolino, nemá být úrovňové křížení.
Co jsem měl možnost poznat stavební techniky, architekty, přejí si odevzdat dobré dílo. A nejsou to pitomci, které zajímá jen opravit pražců a pak chtějí vypadnout. Bude zajímavé sledovat, jak soud rozhodne o vině při zřízení výstavby mostu na druhém konci, tohoto již proklatého nádraží. Ale dovíme se o pozadí? Jak stanovil zadavatel cenu? Jak někdo rozhodl o postupu výstavby? Rozhodl o viditelně špatném postupu technik, manažer, majitel firmy, politik, nedostatek prostředků díky úplatkům? Může to být vina kohokoliv z nich, ale nejspíše to bude kombinace všeho.
Ale nemusí se stavět jen betonový most, či jiné velké inženýrské dílo. V Praze slouží již mnoho desítek let železný most, provizorní, ženijního typu. Postavit ženijní most, pro lehčí automobily je otázka několik dní. Vyrobit desítky těchto typizovaných mostů je otázka několika měsíců. Je nyní na politicích, jak o oněch 88 úrovňových přejezdů na trase Ostrava Praha, rozhodnou. Některé přejezdy potřebují velký most, jiné mohou mít provizorní ženijní mosty, některé se musí zrušit. Do dvou let zde nemusí být ani jedno úrovňové křížení a stálo by to zhruba tolik, kolik se nalilo na golfu.
Je to o politickém rozhodnutí.

Nahlásit

-
0
+

Programator předpokládá, že se uživatel nejdřív naučí s programem pracovat, než ho začne užívat.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Na to, o čem píšete narážím skoro pořád. Technici a matfyzáci jsou přesvědčeni, že vlastní jedinou správnou a možnou metodu na zkoumání světa a odmítají připustit, že v případě zkoumání lidského jednání ta metoda selhává. Technické či přírodovědné disciplíny nejsou schopny říci o lidském jednání téměř nic. Přesto označí každého, kdo použije jinou cestu, za hlupáka. To samozřejmě vyvolá podobnou odezvu a je z toho klasický flame podobný těm mezi windowsáky a linuxáky.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pan Kasparek si asi nevsiml, ze Ceska spolecnost je jiz psycho(pato)logizovana dostatecne (viz cl.prof.Vybirala). Pokud nekdo potrebuje k porozumeni svetu kolem sebe psychiatra, nemel by se k nicemu radeji vyjadrovat. Ani clankem na finmag prosim!

Nahlásit

-
0
+

No – kolem každého většího cesta najdete dost architektonické kaše, ve které developer nemyslel prakticky na nic. Ale jistě, za sto let se to samo tak nějak srovná.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nevím, jestli je zrovna tohle dobrý příklad, ale diskuse je tu rozhodně roztomilá. Ukazuje jednu věc - v momentě, kdy někdo třeba jen slůvkem naznačí, že technici neumí automaticky všechno, je hned oheň na střeše.
Skoro myslím, že by stačilo, kdyby si obě dvě strany přestaly myslet, že ta druhá je banda pitomců. Není nutné, aby měl technik humanitní vzdělání, ale spíš, aby byl schopný přijmout myšlenku, že z humanitní (popravdě v tomhle případě spíš společensko-vědní) oblasti může přijít i něco dobrého.
Dost často spolupracuji z programátory a oni mají leckdy dojem, že vymyslet, jak se bude chovat uživatel je strašně jednoduché. Jenomže si už neuvědomují, že oni počítají s logicky se chovajícím uživatelem, což je chiméra, která neběhá ani po tom Matfyzu. Většinou by si ušetřili strašně moc práce, kdyby se jednoduše zeptali někoho, kdo s danými uživateli pracuje.

Nahlásit

-
0
+

A náklady na stavbu a provoz dálnic bude platit kdo? (nebo je ekonomie taktéž humanitní obor, k němuž se kovaný inženýr nikdy nesníží?)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Fajn, zdá se vám, že např. soukromý developer v http://www.rezidenceletokruhy.cz nepočítal s chodci?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tento článek mě velice pobavil.Člověk co vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury (jak sem se dozvěděla z Wikipedie). Bude poučovat inženýry, doktory a další? Uvědomte si, že tyto profese nemají během studia čas na rozebírání nejrůznějších fylozofických myšlenky, jako vy. Co z vlastní zkušenosti vím na ČVUT Fakultě dopravní humanitní předměty jsou.

Ale tohle je věčné téma. Železnice patří do nejbezpečnější dopravy vůbec a dokud se hlavně řidiči nenaučí respektovat předpisy, může tady pan Kašpárek psát svoje zcestné fylozofické názory.

Nahlásit

-
0
+

Veselé je, že Petr Honzejk, do něhož se Kašpárek tak naváží, je novinář s vystudovanou Pedagogickou fakultou UJEP. No jasně, inženýr jak řemen.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

test

Nahlásit

-
0
+

Ale bylo by to drahé, protože tohle vymyslet, napsat, otestovat, certifikovat - to fakt není žádná legrace. Nějaké laserové čidlo na přítomnost velkého objektu na kolejích by byla výrazně jednodušší varianta, asi i levnější - ale nikoliv levná varianta. Musely by se kvůli tomu minimálně měnit předpisy, postupy... Je to výrazně dražší, než to na první pohled vypadá. Ale to samozřejmě neznamená, že by to nešlo nebo to na některé přejezdy nemělo smysl.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

No vzhledem k tomu, že vysílají příkaz k zastavení při přeražení závor, tak tam ta komunikace zdá se funguje i bez návěstidel

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

"IF jsou závory dole AND ve zvoleném prostoru není prázdno / něco je (auto) THEN stop přijíždějící vlak"

Dobrá idea, zkusme si ji trošku rozebrat :
"IF jsou závory dole" = to jde detekovat snadno
"AND ve zvoleném prostoru není prázdno / něco je (auto)" - aby ta detekce byla opravdu spolehlivá a nezastavovala denně železniční dopravu vinou hromady falešných poplachů muselo by to rozeznat takovéto špeky (stávající se dnes a denně) :
- ve zvoleném prostoru lítají noviny a prach protože vítr (optická detekce)
- ve zvoleném prostoru je druhý vlak (detekce hmotnosti / indukce)
- ve zvoleném prostoru zůstal odstavený vagónek při posunu (vagónek nesvítí, netopí, nemá žádnou elektroinstalaci, nelze jej ničím vybavit...)
- ve zvoleném prostoru prší, sněží a jezdí po něm T815 s vlekem (lahůdka pro jakákoliv čidla)
- ve zvoleném prostoru teče kolejnicemi zpětný proud ve stovkách ampér a je tam elmag rušení jako prase (ultra lahůdka pro úplně cokoliv).

"THEN stop přijíždějící vlak" - to je paradoxně největší problém, protože :
- ve chvíli kdy závory padnou už mezi závorami a vlakem není žádné návěstidlo (lidově semafor), takže vlak se nemá jak dozvědět aby zastavil, leda až do toho vlítne
- zabezpečovací zařízení neví (a z principu to nepotřebuje vědět) jestli příjíždí Pendolíno nebo nějaký motoráček nebo něco úplně jiného, třeba ujeté vagónky z kopce (viz film Železný dědek). Z toho také vyplývá, že zabezpečovací zařízení nemá jak vědět jak rychle to jede a proto se používá nejbezpečnější metoda, tj. nastavení přejezdu na nejrychlejší a zároveň nejdelší vlak
- vlak brzdí několik set metrů, ze 160km/h klidně kilometr i víc
- takže aby taková detekce měla smysl musela by doba mezi zavřením závor a průjezdem vlaku být mnohem delší než dnes, aby se stihlo zajistit, že se stihne před detekovaným předmětem zastavit. Jenže to by mělo takový super psychologický efekt (viz článek výše), že by po 5 minutách stání před bimbajícím přejezdem někdo zařval "zase to mají pokažený kreténi" a do kolejiště by se vrhli (dů)chodci, (malo)traktory a (moto)cyklisti a... bác ho.

Asi to fakt bude chtít ty nadjezdy.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Litanie nad tím, že stát dělá něco blbě. Připomíná mi to nedávný článek na Finmagu o tom, že ve zdravotnictví se dá vydělat i na soukromo, protože je jednoduché dělat věci o desítky procent lépe, než konkurence (stát). Toto je to samé. Jestli to nazveme humanitním vzděláním, všeobecným rozhledem, přesahem, zdravým rozumem... jde o to, aby měl někdo (vlastník) sobecký zájem na zlepšování, a on už si pohlídá, aby mu to ti rozumní zlepšili.

Nahlásit

-
0
+

Kašpárkův blog a čtenářský deník. To by spíš humaniti potřebovali trochu matiky a techniky, protože často sedí na úřadech a rozhodují o těhle věcech.

Nahlásit

-
0
+

To vysvetľujte poľským kamionistom s fúzom a mozgom mroža.

Nahlásit

-
0
+

Máte svým způsobem pravdu. Takový technik má vlastně dva obory. Jednak technologii dopravních staveb, ve kterém může být expertem. A pak tvorbu veřejného prostoru, ve kterém sice bohužel působí, ale vzhledem ke své omezenosti na obor první je v tom druhém idiotem. A právě to se myslí pojmem fachidiot.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tak vetsi srot jsem v zivote necetl :D jeste jsem schopen pochopit, jak nekdo muze takovou hovadinu napsat, ale jak se sakra muze dostat k lidem, aby ji cetli?

Nahlásit

-
0
+
1/2