Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Diskuze: Živoř jako umělec

Přihlášení do diskuze

Ono to právě moc k smíchu není - trochu se obávám, že to, čemu říkáte "šrapnel" je v dost případech z této oblasti spíš dost výstižný popis reality. Pokud to je k smíchu, tak spíš v takovém "hořkosladkém stylu" :-( Sám se živím zcela jinak, ale v minulosti jsem měl k jedné umělecké oblasti velice blízko a dosud tam mám více přatel a zrovna při čtení této hlášky se mi přesně vybavil jeden z nich - v podstatě žije z ruky do úst, ale tedy přísun "ženského materiálu" by mu možná šlo závidět - jenže v delší perspektivě vlastně není co...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Díky moc, opravili jsme to. Carsonová je vážně žena.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Není Rachel Carson žena?

Nahlásit

0
+
-

Nějaký jiný grafik tu šablonu musel vyrobit. To byla kreativní práce.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Co je kreativního na grafikovi, jehož práce lze nahradit šablonou? Čím se malý knihkupec liší od majitele modniho butiku? Není daleko kreativnější výzkumník v laboratoři, nebo vývojář či designer v automobilce nebo nábytkářství, nebo šlechtitel nových odrůd zemědelských plodin? Toho šablony nahradí jen těžko. Mám takový pocit, že to všechno (kniha, článek i diskuse) plave na chybějící definici té kreativity.

Nahlásit

0
+
-

ja to beru jako dobrou ilustraci toho, co si predstavit pod pojmem "hromadí kulturní a společenský kapitál" (nebo spis kterou oblast spolecenskeho kapitalu ma autor konkretne na mysli). asi bych sam volil jina slova, ale pri cteni me to nijak nevytrhava ze soustredeni :)

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Nechci autorovi ani recenzentovi vkládat slova do úst když jsem knihu nečetl, ale z recenze mám pocit, že autor jako mnozí jiní vzývá jakési "staré dobré časy", ale ty u kreativců / umělců nikdy moc nenastaly a to nejen u těch neůspěšných, ale mnohdy i těch známých.

Otázku tvůrčí svobody a požadavků publika/mecenáše řešili určitě už v Athénách a mnoho se na tom nezměnilo.

Da Vinci, Michlangello nebo Caravaggio byli živi ze zakázek církve, kardinálů nebo milánské rodiny Sforza. Rembrandt a jiní holandští mistři se živili portréty bohatých kupců, v Anglii devatenáctého století byla poptávka po "portrétech" koní
Mladý Toulouse Lautrec pocházel ze šlechtické rodiny, ale spal u šlapek na Montmartru, totéž Impresionisté, mladý Picasso a Braque. Než byl Montmartre hip, tak to byla levná kurví díra na sever od města. A Hollywood byl plný naivních rádobyhereček už za Chaplina a ne až dneska.
Vždyť i u nás měli herci jen o stupeň lepší pověst než potulní cikáni a takový J.K. Tyl je sice v čítankách, ale v F.L. Věkovi je hezky naznačeno, že by tu slávu možná vyměnil za to být pod penzí nebo jako hokynář v Poličce.
Těch, co jsou nejen dobří, ale i komerčně úspěšní jako Spielberg, Warhol nebo architekt Foster nikdy nebylo mnoho.
Tráva bude vždycky zelenější na druhé straně plotu. "Kancelářské krysy" by chtěly zkusit něco nového, a někteří freelanceri by zase rádi neřešili jak tenhle měsíc zaplatit inkaso.
České specifikum pak je, že mnozí novináři v devadesátých letech neviděli nic špatného na Švarc systému pro dělníky v továrně, ale poněkud změnili názor, když tento trend dorazil i do redakcí.

Nahlásit

0
+
-

Díky, Josefe. Vím přesně, jak to myslíte. A vím, že to vlastně nepíšete poprvé a občas o tom taky přemýšlím. Ale zrovna tentokrát jsem přesvědčený, že ten šrapnel bouchá na správném místě. A za břicho jsem se nepopadal, nemyslím, že je to tak laciný první plán, jako když televizní komik řekne hovno pro zaručený potlesk.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Jako vždy skvělá recenze, jen mě osobně hrozně bijí do očí obdobné šrapnely:
"Týká se kdekoho a tvůrčí lidé mají v téhle nešťastné skupině pořád výsadní postavení aspoň v tom, že hromadí kulturní a společenský kapitál – když nic jiného, mají si s kým zapíchat."
Hodit do jinak seriózního rozboru nějakou sprosťárnu mi přijde jako zbytečná snaha o originalitu.
Ale možná jsem sám - schválně malá anketa: + kdo s tímto názorem souhlasí, - kdo se při zmínce o píchání popadal za břicho.

Nahlásit

0
+
-