Martin Risik|4. 10. 2014 00:17| reakce na Jan Altman - 3. 10. 2014 10:54
Čo sa týka secesie, viď posledný pokus: Škótsko. Najprv britský premiér sebavedomo podporil referendum mysliac, že dopadne v prospech únie a ked sa prieskumom ukázalo že by mohlo dôjsť k secesii, tak spanikáril a zároveň začala masívna kampaň v médiách. Firmy a banky hrozili presunom do UK, zánikom pracovných miest, politici sa predháňali v odhadoch o koľko si priemerný Škót pohorší po odtrhnutí. Aj keď si myslím,že Salmond (hlavný protagonista odtrhnutia) sledoval hlavne svoj prospech, ako je u politikov zvykom, tak výsledok poukazuje na fakt,že v dnešných časoch je dosiahnuť samostatnosť pre menšie celky takmer nemožné. A pritom ten väčší celok ani nemusí použiť násilie, stačí mať pod palcom médiá a ľudia si sami zvolia ostať súčasťou celku, ako to predviedli Škóti. Myslím,že takto nejako to bude prebiehať pri ďaľších pokusoch o secesiu v Európe.
Jan Altman|3. 10. 2014 16:32| reakce na Jan Daniel - 3. 10. 2014 13:34
Přesně tak. Nastoupený trend k centralizaci, byrokratizaci, tu rudější tu hnědější socializaci, se podle mne nepodaří ani zmírnit, natož zastavit a už vůbec ne zvrátit. Tyto tendence jsou totiž zakódované v samé podstatě režimu. Řešení přinese až neúprosný ekonomický a dějinný vývoj a bude to spektakulární podívaná.
To, co je decentralizované, fragmentované, přirozeně budované zdola je samozřejmě stabilnější, efektivnější a celkově zdravější a robustnější. To je všechno hezké, a rozumíme tomu. Ale to chcete po všech těch lobbystických skupinách, oligarších a hospodářských mafiích aby byly nuceny bojovat o ovládnutí vlád a samospráv desítek a stovek městských států a knížectví, když je mnohem jednodušší koupit si pár ministrů a legislativců v centralizovaném superstátě? To nikdy dobrovolně neprojde. Proto bude prostému lidu natlučeno do hlavy, že "abychom obstáli v dnešním globalizovaném světě" musí nás být víc, abychom se nebáli vlka nic.
Nahlásit
-
0
+
Jan Altman|3. 10. 2014 10:54| reakce na Petr Hampl - 3. 10. 2014 08:02
Souhlasím. Každý nižší celek má nezadatelné právo oddělit se od celku vyššího, případně si s vyšším celkem domluvit rozsah služeb poskytovaných vyšším celkem a jejich cenu. Nejmenším celkem s nějakou vůlí, inteligencí, právy, atd... je jedinec.
Problém je v tom, že dnes ten nejvyšší celek (donedávna stát, nyní nadstát EU) něco takového nedopustí. Nedopustí ztrátu moci a peněz. Nedopustí ztrátu monopolu na vyvlastňování, donucování, rozhodování sporů, tisk peněz, atd.
Nevěřím v možnost reformy systému v rámci pravidel toho systému. Buď dostatečná síla nižších celků provede secesi (musí jich být víc, aby bylo obtížné požít represivní prostředky, ale zdaleka nemusí jít o většinu - revoluce nedělají většiny), nebo budeme všichni nuceni čekat na neodvratné a zákonité "samozhroucení" režimu. Tou secesí může být cokoli - od oddělování měst a regionů (Katalánsko, ...) až po daňovou a občanskou neposlušnost jedinců. Kam systém bude směřovat bez reforem, si asi přibližně dovedeme představit. A že tato zhoršující se situace bude stále více motivovat k revoltě, je myslím logické.
K té recenzi by asi bylo vhodné doplnit, že Jacobsonová není izolovaná. To kniha napsaná před 30 lety byla vydána dnes nejspíš hlavně proto, že se všeobecně šíří povědomí o tom, že:
a) velké státy přestaly fungovat. Pokud chcete spravovat velký stát, musíte vytvořit byrokratický aparát tak složitý, že je nekontrolovatelný a ten vás postupně zničí. b) rozdělení velkých států na menší jednotky by mohlo pomoci. c) jsou k dispozici metody a technologie, díky kterým nemusí každý stát provozovat všechno, ale může si některé věci nasmlouvat - práci hasičů, kriminální policie a já nevím čeho ještě d) přesun rozhodování od odborníků v centrálních orgánech k místním lidem skokově zvyšuje kvalitu rozhodování. Pokud udělají pitomost (např. zavedou nějakou zbytečnou regulaci), velmi rychle vidí následky a mohou se poučit. e) velikost státu nezvyšuje jeho bezpečnost vůči napadení vnějším nepřítelem
Nemůžeme tedy čekat, že Jacobsonová v jedné stručné knížce vyargumentuje všechno. Berme to jako součást širší diskuze.
Nahlásit
-
0
+
Eva Procházková|2. 10. 2014 17:07| reakce na Gabriel Pleska - 2. 10. 2014 14:39
Máte pravdu, v textu je 5 citací z knihy, ne jen 1. Kritika práce druhých je tenký led. Překlad
klidně může být špatný, co já vím, knížku jsem nečetla a vybrat pár úryvků z Kraď jako umělec nebo
Myšlenkových map, tak to taky může vypadat pro překladatele dost nelichotivě. V rámci recenze
překladu knihy na internetu ok - řeknu potenciálním čtenářům, jak se mi to četlo, kde to drhlo, co
se mi nezdálo. V rámci obecné kritiky překladu od autora, který sám překládá, to nestačí a nedat
Je jedno, jestli stát se státem, město s městem nebo soused se sousedem. Klíčem k tomu, jestli to bude nebo nebude fungovat, je svoboda volby a s tím související svobodná konkurence možností, variant, typů a způsobů. Rozhoduje svoboda volby přestěhovat se z města do města, svoboda volby být nebo nebýt obchodním partnerem souseda, svoboda volby být nebo nebýt občanem státu. A taky svoboda volby se žádné takové aktivity (nebo členství) svým tělem a majetkem neučastnit, pokud se tak rozhodnu.
Nahlásit
-
0
+
Gabriel Pleska|2. 10. 2014 14:39| reakce na Eva Procházková - 2. 10. 2014 14:24
S tím, že by recenzent posílal nakladatelům seznamy chyb, kterých si v knížce všiml, jsem se tedy nikdy nesetkal. Jinak redaktorské lapsy jsou naznačené i v citacích, nejde tedy jen o upozornění na jednu chybu (která je mimochodem tedy dost ostrá :) I z těch několika málo ukázek, které v recenzi jsou, smrdí větná struktura angličtiny tak silně, že jsem naprosto nepovažoval za nutné po autorovi další doklady.
Nepřijde mi fér shodit práci překladatele označením slabý překlad, ocitovat "na příklad" jednu chybu, a tím to hasne. Vím, že tady nejde o recenzi překladu, ale knihy. Přesto se sluší vypsat víc a nakladateli pak poslat konkrétně, co bylo špatně. Jinak je to dost nekolegiální, což jako taky překladatel určitě víte. Eva Procházková
Diskuze: Bohatství národů plyne z bohatství měst
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Martin Risik|4. 10. 2014 00:17| reakce na Jan Altman - 3. 10. 2014 10:54
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|3. 10. 2014 16:32| reakce na Jan Daniel - 3. 10. 2014 13:34
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Daniel|3. 10. 2014 13:34
Nahlásit
Jan Altman|3. 10. 2014 10:54| reakce na Petr Hampl - 3. 10. 2014 08:02
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman|3. 10. 2014 10:44| reakce na Tomáš Najman - 2. 10. 2014 16:13
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Hampl|3. 10. 2014 08:02
Nahlásit
Eva Procházková|2. 10. 2014 17:07| reakce na Gabriel Pleska - 2. 10. 2014 14:39
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tomáš Najman|2. 10. 2014 16:13
Nahlásit
Gabriel Pleska|2. 10. 2014 14:39| reakce na Eva Procházková - 2. 10. 2014 14:24
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Eva Procházková|2. 10. 2014 14:24
Nahlásit