Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Diskuze: Když ke dnu, tak na růžovém kole

Přihlášení do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Dobrý den, pane Kopecký,

nabídnu vám z vlastního života trochu „růžovější“ pohled na sdílenou ekonomiku než Michal Kašpárek. Volím ubytování přes Airb’n’b, když na místě zůstávám déle, protože chci být blíže životu města. Strohých hotelových pokojů a anonymní pohostinnosti si i tak užívám dost. Je samozřejmě možné ubytovat se přes Airb’n’b levněji než v hotelu, ale postel v hostelu je levná také. Byty, v nichž jsem bydlel, nebyly jedinými, které jejich vlastníci pronajímají. Často jen obsluha bytů přes Airb’n’b zaměstná celou agenturu. Airb’n’b není Couchsurfing ani Hospitality Club.

Francouzská vláda nebrání své taxikáře před službou Uber, protože by byla levná. Problém byl v tom, že tahle služba zvládala přistavit vůz výrazně rychleji než taxislužba. Regulace tedy zakazuje přistavit auto dříve než za 15 minut. Známý, který si takhle přivydělává, by mohl během volna sedět doma u televize a jezdit v Toyotě. Díky Uber si mohl splnit sen a vozí klienty v Porsche.

Do projektu Rekola jsem se nezapojil, protože bych neměl na vlastní kolo nebo že bych ho neměl kde parkovat. Bydlím v centru města s přítelkyní a dcerou ve stometrovém bytě s prostorným sklepem, auto parkuju v garáži ve dvoře, na MHD mám předplatné, taxíkem jsem tento týden jel dvakrát a do práce chodím čtvrt hodiny pěšky. Popojíždění po městě na kole je pro mě radost a zábava, za tisícovku ročně určitě ne výhodná alternativa, ne nutnost.

Sdílená ekonomika funguje většinou v bohatých regionech. Nebydlet v hotelu, nejet tramvají, je otázkou rozhodnutí. Nevrátit se do chudého regionu, ale po škole najmout společně byt s přáteli, je příležitost. Vzít zkrácený úvazek, jít na volnou nohu nebo pracovat v neziskovce v Brně je jasná volba před kariérou ve fabrice nebo nezaměstnaností na malém městě na Vysočině.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu
+4
+
-

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Koptic, prestan mudrovat a radsi uz kup nejakej kvartyr :) Co tomu rekne dcerka (az pobere trochu rozumu samozrejme), ze ve 40+ bydlis v podnajmu? Jinak zdravim a preju stale zdravi!

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu
-2
+
-

Nechapu proc v cr je dogma ze pokud clovek nebydli ve svem je neco spatne. Ne kazdy se chce upsat s hypotekou na 20-30 let na jedno misto a doufat ze bude mit dalsich 20-30 let dobrou praci aby poplatil dluhy.
Nehlede na to ze uz tak mame vysoke zdaneni (prace a zbozi) a k tomu si brat dalsi dan (hypoteku/pujcku)

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Koptic, prestan mudrovat a radsi uz kup nejakej kvartyr :) Co tomu rekne dcerka (az pobere trochu rozumu samozrejme), ze ve 40+ bydlis v podnajmu? Jinak zdravim a preju stale zdravi!

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

-2
+
-

Ve vašem srovnání je ovšem velká nesrovnalost:

Vámi zmíněné CZFree vzniklo státu navzdory, jako projev zoufalosti nad neschopnost státu umožnit v telekomunikacích běžné konkurenční prostředí.

Zatímco vy voláte po tom, aby byznys s pronájmem kol tentýž stát převzal a zvelebil.

On vás stát vyslyšel, a už se na to chystá. Problém je, že na těch 50 milionů, které to bude v jeho podání stát, se povinně složíme my všichni: http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/praha_rozjizdi_projekt_bikesharingu.html
Přitom projektu Rekola stačila vstupní investice dvousetnásobně menší!

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Já koupil kolo za 500 kč a jsem s ním spokojený, jen je musím přivazovat, když je někde nechám. Takže je opravdu potřeba mít službu, která je ekonomický nesmysl? Stačí se podívat na nějaké portály prodávající použité zboží a můžete mít levněji to stejné...
S vyjímkou té růžové...

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Tento projekt vnímám také jako projev zoufalství - zoufalství nad neschopností pražských politiků podobný systém zavést. O podpoře městské cyklistiky se mluví v Praze dlouhá léta, dokonce Mr. Bém to měl jako jedno z hlavních volebních témat a nestalo se nic.
Je to podobný proces jako když si před lety lidé ze zoufalství nad neschopností telekomunikačních operátorů (a regulačního úřadu) začali stavět vlastní síť pro připojení k internetu. Jmenovalo se to CZFree, pamětníci ještě pamatují.

Nahlásit

0
+
-

Jak jste přišel na to, že spoluvlastnictví nefunguje? Společně vlastněné firmy nefungují? Společně vlastněné domy nefungují?

Externalita není problém společného vlastnictví. I auto vlastněné ze 100% jediným člověkem vyfukuje škodliviny, které dýchá především někdo jiný než ten, kdo z jízdy daným autem profituje.

Zkuste víc používat vlastní hlavu a míň papouškovat dogmata, která jste někde okoukal.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

"...pracovat v neziskovce v Brně je jasná volba..."
Ehm, tak ve dvou neziskovkách jsem kdys pracoval a "jasná volba" zní: never more.
Čili, nezatírejte tou růžovou kdeco.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Dobrý den, pane Kopecký,

nabídnu vám z vlastního života trochu „růžovější“ pohled na sdílenou ekonomiku než Michal Kašpárek. Volím ubytování přes Airb’n’b, když na místě zůstávám déle, protože chci být blíže životu města. Strohých hotelových pokojů a anonymní pohostinnosti si i tak užívám dost. Je samozřejmě možné ubytovat se přes Airb’n’b levněji než v hotelu, ale postel v hostelu je levná také. Byty, v nichž jsem bydlel, nebyly jedinými, které jejich vlastníci pronajímají. Často jen obsluha bytů přes Airb’n’b zaměstná celou agenturu. Airb’n’b není Couchsurfing ani Hospitality Club.

Francouzská vláda nebrání své taxikáře před službou Uber, protože by byla levná. Problém byl v tom, že tahle služba zvládala přistavit vůz výrazně rychleji než taxislužba. Regulace tedy zakazuje přistavit auto dříve než za 15 minut. Známý, který si takhle přivydělává, by mohl během volna sedět doma u televize a jezdit v Toyotě. Díky Uber si mohl splnit sen a vozí klienty v Porsche.

Do projektu Rekola jsem se nezapojil, protože bych neměl na vlastní kolo nebo že bych ho neměl kde parkovat. Bydlím v centru města s přítelkyní a dcerou ve stometrovém bytě s prostorným sklepem, auto parkuju v garáži ve dvoře, na MHD mám předplatné, taxíkem jsem tento týden jel dvakrát a do práce chodím čtvrt hodiny pěšky. Popojíždění po městě na kole je pro mě radost a zábava, za tisícovku ročně určitě ne výhodná alternativa, ne nutnost.

Sdílená ekonomika funguje většinou v bohatých regionech. Nebydlet v hotelu, nejet tramvají, je otázkou rozhodnutí. Nevrátit se do chudého regionu, ale po škole najmout společně byt s přáteli, je příležitost. Vzít zkrácený úvazek, jít na volnou nohu nebo pracovat v neziskovce v Brně je jasná volba před kariérou ve fabrice nebo nezaměstnaností na malém městě na Vysočině.

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

+4
+
-

Pane Michale Kašpárku, raději bych takhle po ránu četl něco pozitivnějšího, ale co nadělám.

Pracovní místa se ztrácejí (nevznikají) vlivem tlaku na stálé zvyšování produktivity (a snižování výdajů na zaměstnance), za účelem zachování navyklé výše ziskovosti v podmínkách recese - ubývání provozních příjmů.
Částečné úvazky, a námezdní práce člověka neuživí.
Střední třída chudne a propadá se příjmově čím dál blíž k úrovni příjmů dělníků. Pak není divu, že není naděje na zlepšení.

Sdílení tu vždy v nějaké podobě zcela přirozeně existovalo, ale vždy s jasným vlastnickým vztahem (spoluvlastnictví nefunguje) - např. půjčím sousedovi vyorávač brambor za flašku (a není pak nutné, abychom měli každý svůj, když to je věc, která je potřeba jen jednou ročně na půl dne).
Problémem současného sdílení je většinou to, že náklady nesou přes daně všichni a výnosy si uzurpuje jen někdo.
Pokud je služba Rekola placena jen účastníky, tak není co namítat. Ale to bych se docela divil (že tam nebudou nějaké dotace, nebo něco takového z "eráru").

Nahlásit

0
+
-