Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat.
Já bych jen opět (jsem jak kolovrátek) připomenul, že "technické" a "funční" a "ekonomické" aspekty jsou až druhořadé.
Ano, freebanking by asi omezil cykly. Asi by zaručil větší stabilitu systému. Asi by zajistil lepší distribuci úspor od lidí k firmám. Asi by lidem přinesl kvalitnější peníze. Asi by lidem umožnil naspořit si na penzi v neznehodnocujících se penězích a odboural by tak důvody existence průběžné penzijní pyramidové hry. Atd..
Ale to jsou podle mne až druhotné argumenty. Prvotní jsou ty morální a právní! Jakým právem někdo má monopol? Jak to, že někdo si může vytisknout miliardy (např. na intervence) a když by to udělal někdo jiný (např. já), tak půjde bručet? Jak to, že banky dnes legálně smějí podvádět, půjčovat více, než si u nich lidé uložili? Jakým právem mi někdo brání založit si vlastní měnu? Jakým právem je každý donucen přijímat tu jedinou monopolní měnu? Jakým právem po mně někdo chce 21% výpalné, když si chci niklové mince vyměnit za stříbrné mince? Atd...
Nahlásit
+4
+
-
Michal Weinfurtner | 8. 1. 2014 14:32
Česká pošta začala prodávat investiční zlato. Pic kozu do vazu.
Nahlásit
0
+
-
Josef Tětek | 7. 1. 2014 23:10 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 11:04
Máte pravdu, bohužel mám ten dojem, že na právní a morální argumenty moc lidí neslyší. Případně následuje otázka "a jak by to fungovalo"? Podle mě jdou oba přístupy (ekonomické i politicko-filosofické) ruku v ruce, akorát do jednoho článku se nevejde vše. Jinak rád bych zopakoval apel z minulosti - pište prosím články! Ať na Finmag, či na Mises... Třeba právě rozvedení tohoto komentáře by bylo skvělé...
Tom Novak | 7. 1. 2014 14:41 | reakce na Zavacky - 7. 1. 2014 13:50
Souhlasím, právě proto si myslím, že je jen otázkou času kdy bude Bitcoin postaven mimo zákon. Na druhou stranu pokud to s ním dopadne jako např. s „válkou proti drogám“ nebo s prohibicí ve dvacátých letech minulého století ve státech, bude jen dobře..
Zavacky | 7. 1. 2014 13:50 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 11:04
V tomto prípade považujem technické aspekty problému za dôležité. Možno aj prvoradé. . Ak sa napr. podarí Bitcoinu zostať elektronicky nezávislým, úradná moc stratí dosah naň a tým aj "právo moci". Vlastník BC bude rozhodovať, či štátu niečo odovzdá. Najsilnejšie mocenské právo štátu v histórii bude odstránené, alebo aspoň obmedzené. . Štátna moc bude nahradené mocou súkromia a právo moci bude nahradené právom slobody. . Znie to utopicky, ale svet je veľmi tvárny.
Gabriel Pleska | 7. 1. 2014 11:46 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 11:04
Ze spřáteleného serveru pro pana Altmana: http://www.penize.cz/svetova-ekonomika/274326-neni-dovoleno-volovi – vlastně jsme to mohli připnout rovnou k článku, že?
Tom Novak | 7. 1. 2014 11:36 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 10:53
Skvělý postřeh. Stejně tak si jen blázen může myslet že státem profitované korporace by se zasloužily o omezení státního monopolu a to v jakékoliv oblasti. Podobně nikdo nepochybuje o postoji např. farmaceutické mega korporace v boji proti intelektuálním monopolům a jiným nesmyslům. I když se zajisté najde i zemědělec co bude proti zelené naftě, čest výjimkám.
Tom Novak | 7. 1. 2014 11:36 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 11:04
Přesně tak. Tohle je naprostý základ a podstata problému. To je to co tady pánové jako Hampl, Březina a velká většina všech lidí na světě vůbec nevidí. K naprosté spokojenosti by stačily pouze tři základní principy Platné pro Všechny strany bez výjimek. Ale to už je na delší povídání. Vše ostatní vyústí dříve či později pouze v to co plodí násilí, tj. v chaos a konflikty..
Já bych jen opět (jsem jak kolovrátek) připomenul, že "technické" a "funční" a "ekonomické" aspekty jsou až druhořadé.
Ano, freebanking by asi omezil cykly. Asi by zaručil větší stabilitu systému. Asi by zajistil lepší distribuci úspor od lidí k firmám. Asi by lidem přinesl kvalitnější peníze. Asi by lidem umožnil naspořit si na penzi v neznehodnocujících se penězích a odboural by tak důvody existence průběžné penzijní pyramidové hry. Atd..
Ale to jsou podle mne až druhotné argumenty. Prvotní jsou ty morální a právní! Jakým právem někdo má monopol? Jak to, že někdo si může vytisknout miliardy (např. na intervence) a když by to udělal někdo jiný (např. já), tak půjde bručet? Jak to, že banky dnes legálně smějí podvádět, půjčovat více, než si u nich lidé uložili? Jakým právem mi někdo brání založit si vlastní měnu? Jakým právem je každý donucen přijímat tu jedinou monopolní měnu? Jakým právem po mně někdo chce 21% výpalné, když si chci niklové mince vyměnit za stříbrné mince? Atd...
Nahlásit
+4
+
-
Jan Altman | 7. 1. 2014 10:53 | reakce na Jan Pozner - 7. 1. 2014 00:33
Ne "jinak by jim zbyla jen hromada papíru". Žádný podmiňvací způsob. Ona jim zbývá! Hora papíru ztrácející hodnotu (kupní sílu) rychlým tempem. V krátkém úseku to nevidíte, ale koukněte se, co se dalo za dolar koupit před 50ti a co před 100 lety. Proč "primární producenti" zůstávají u dolaru, to je otázka druhá. Buď peníze za ropu vnímají jako "easy money" (peníze jim jen tak vytékají ze země) a tak je ztráta kupní síly tak netrápí. Nebo si uvědomují, že jejich dynastie je u moci jen díky základně USArmy umístěné hned vedle hlavního města. Amerika má základny v cca 130ti zemích a udržení dominantní role USD je jedním z jejich hlavních cílů. Když někdo začne za ropu chtít eura či zlato, dojde k odhalení, že vyrábí zbraně hromadného ničení a potlačuje lidská práva. Důvodem také může být, že ropné režimy (existující čistě z vůle USA) jsou většinou monarchie a/nebo režimy, kde vládne nějaká etnická či náboženská menšina. A pro tu je výhodnější inkasovat peníze za celou ropnou produkci (byť v inflačních dolarech), než dostávat zaplceno v tvrdší měně, ale jen za zlomek produkce (kdyby užitek z těžby mělo mít celé obyvatelstvo a ne jen ta menšina).
Nic netrvá věčně, měnová uspořádání se v historii vždy pravidelně měnila. Čím se bude platit většinou rozhoduje jak producent (ale k nim patří např i Rusko), tak i největší a nejváženější odběratel (např. Čína). Obě tyto země intenzivně hromadí zlato. Pročpak?
Takmer "nie je o čom". Len by som zvýraznil, že vyššiu úlohu ako reputácia hrá konkurencia. Reputácia je jej dôsledkom. Úplne na vrchu stojí sloboda. Jej dôsledkom je zase konkurencia.
Nahlásit
0
+
-
Jan Pozner | 7. 1. 2014 00:33
Jakkoli je free banking hezká idea, tak o tom čím se platí a bude platit rozhodnou "primární producenti". Tedy vlastníci a těžaři ložisek fosilních paliv a minerálů. Ostatně stejně tomu je i dnes, dolar jako rezervní měnu drží to, že se v něm obchoduje ropa. A právě proto se ho petrolejáři nebudou chtít vzdát. Jinak by jim zbyla jen hromada papíru, za kterou prodali svoji drahocennou ropu.
Diskuze: Free banking I: Banky bez privilegií
7. 1. 2014 | 11 komentářů | 9 520
Přihlášení do diskuze
Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat.
Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.
Příspěvek, který se vám nejvíc líbí
Jan Altman | 7. 1. 2014 11:04
Michal Weinfurtner | 8. 1. 2014 14:32
Nahlásit
Josef Tětek | 7. 1. 2014 23:10 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 11:04
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tom Novak | 7. 1. 2014 14:41 | reakce na Zavacky - 7. 1. 2014 13:50
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Zavacky | 7. 1. 2014 13:50 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 11:04
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Gabriel Pleska | 7. 1. 2014 11:46 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 11:04
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tom Novak | 7. 1. 2014 11:36 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 10:53
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Tom Novak | 7. 1. 2014 11:36 | reakce na Jan Altman - 7. 1. 2014 11:04
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Altman | 7. 1. 2014 11:04
Nahlásit
Jan Altman | 7. 1. 2014 10:53 | reakce na Jan Pozner - 7. 1. 2014 00:33
NahlásitZobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Zavacky | 7. 1. 2014 10:44
Nahlásit
Jan Pozner | 7. 1. 2014 00:33
Nahlásit