Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Hospodářské cykly dneška: Vzdělání pro kočku aneb inflace titulů

12. 12. 2013
 11 161
10 komentářů

Přihlášení do diskuze

Diskuze

Ono je to vidět ve více oborech. Vždy je na trhu výrobek, který má velké výnosy a výrobce postupně navyšuje cenu, tak aby výnosy za dobu životnosti výrobku byly zapořteny do ceny výrobku. Tak se stalo, že i vysoké školy jako výrobci více výdělečných osob chcou, aby jim žáci zaplatili předem výnosy, které nabydou během kariéry. A aby na to "předem" žáci měli, tak si musí půjčit. Stejná situace je dle mého i u soukromých základních a středních škol, akorát ty peníze platí rodiče, jako investici do svých genů.

Nahlásit

-
0
+

....budou mít problémy najít si slušně placenou práci a splácet studentskou půjčku....

Ano, tady se mýlí i autor. Ale já rozporuji Vaše tvrzení, že problém je ve stavu trhu práce". Trh práce je velice různorodý a je to pouze jedna z možností, jak se absolventi VŠ mohou uplatnit a splácet studentské půjčky. Je to podobný nesmysl, jako by nějaký rodič odmítal dát synka vyučit třeba strojním zámečníkem s tím, že je u nás více jak půl milionu nezaměstnaných. A přitom právě uvedení řemeslníci se vyvažují zlatem ....

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

"...budou mít problémy najít si slušně placenou práci a splácet studentskou půjčku."
Problém se splácením studentských půjček asi nebudou mít ti, kteří založí firmy a vytvoří nová pracovní místa. Čili, autor nepochybně neměl na mysli to, co se tady snažíte namítat.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pane Březino, víte kolik absolventů VŠ v USA hledá uplatnění na trhu práce (myšleno v zaměstnaneckém poměru) a kolik z nich naopak založí firmy a vytvoří nová pracovní místa? Pokud to článek nezmiňuje a Vy to nevíte, tak je jakákoliv polemika bezpředmětná.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jistě souhlas, ale to už se dostáváme k systémové vadě. Nemožnost poskytovat kvalitní privátní vzdělání je v rozporu s tím, co tady zavedla už v 18. stol. Marie Terezie..
I za těch 14 let se 90 % studentů z nichž má každý jiné zájmy, přednosti a potřeby dost těžko zpracovává do unijního tvaru.. Každý se učí různé věci jinou dobu a co je podstatnější i jiným způsobem, proto tudy cesta ke kvalitnímu vzdělání nikdy nepovede.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

"by mělo být cílem bakalářských programů primárně vzbudit zájem o vzdělání"
A co je cílem těch předchozích 14 let? Proč zase pokoušet se o něco, co se zjevně u 90% "studentů" za těch 14 let nepovedlo? A proč to platit?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Hned jak jsem četl ty "zřejmé důvody" tak mi bylo jasné, že tak zřejmé nebudou.
Vydělávali by více kvůli svým vlastnostem, díky kterým také získávají ono formální vzdělání.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Hlavně strašně záleží na studentovi. Ať vystuduje cokoliv, tak pokud při škole nedělá něco navíc, neuplatní se. Dnes se dá na vysoké škole docela dobře proplouvat a je jedno na kterou chodíte. Podle mě by mělo být cílem bakalářských programů primárně vzbudit zájem o vzdělání, najít si to svoje.

Dokud studenti nebudou věnovat svůj čas svému oboru i ve svém volnu, a tím nemyslím jenom dohánění učiva ve zkouškovém období, nikdy nedosáhnou kvalitního vzdělání.I když budou mít, na naše poměry, kvalitní školu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ona situace bude ještě o trochu složitější, než mohl článek postihnout. Je také rozdíl co student studuje. Jestli to je humanitní obor, kde je (jako i u nás) takřka jediným možným zaměstnavatelem stát, nebo technický obor, kde dominují soukromé firmy.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tady mezi těmi dvěma tvrzeními je jakýsi rozpor, ne?

(1) "...vysokoškoláci by patrně vydělávali ze zřejmých důvodů víc než současní nevysokoškoláci, i kdyby drahý titul neměli."

(2) "...na trhu práce se bude objevovat stále větší množství absolventů, kteří budou mít problémy najít si slušně placenou práci..."

Pokud by ti lidé vydělávali více, než současní nevysokoškoláci, i bez titulu (jak tvrdí tvrzení 1) a stačilo by jim tedy solidní střední vzdělání, neměli by mít problém si najít slušně placenou práci i se zbytečným vš titulem (jak tvrdí tvrzení 2).

Neboli, důvod tvrzení 2 není v tom, že stát podporuje vš vzdělání, ani v absolventech samých, ale ve stavu trhu práce.

Nahlásit

-
0
+