Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Problém se šmejdy

Michal Kašpárek | 25. 4. 2013 | Celkem 14 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Všech 14 komentářů v diskuzi.

Roman Řípa | 28. 4. 2013 07:14

Zpět k problému. Co tedy, volové, můžeme dělat?
1. Zavolal svým nejstarším příbuzným, jak se jim daří a co že vlastně mají v plánu.
2. Vymýšlet business model, jak přinést starším lidem (= v dohledné době i sobě) pocit smysluplnosti a přitom je neobírat na kost.
3. Podívat se na rozpočet své obce na www.rozpocetobce.cz , kolik dává na péči o seniory a za co jí utrácí...
Další nápady...?

Nahlásit

0
+
-

Ferdinand Mácha | 29. 4. 2013 15:57 | reakce na Roman Řípa - 28. 4. 2013 07:14

4. Umožnit zrychlené projednávání podvodů u soudů?
V momentě, kdy je slibován výlet s občerstvením, ale není vůle splnit slib, jde o podvod... V momentě, kdy nejsou na slíbenou předváděčku vpuštěny osoby na základě nízkého věku, jedná se o podvod... Nemyslím, že je nutné zavlékat pro tyto případy složitosti trestního řízení.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Brezina | 26. 4. 2013 21:22

Přiznám se, že tento článek mne poněkud šokoval.
Pan Kašpárek nejprve vytýká filmu, že je morálně černobílý. Čímž snad chce autor sdělit, že nejsou zde na jedné straně ti zlí (agresivní prodejci) a na druhé straně ti kladní (senioři-oběti). Mno, to by mne zajímalo, kde tady pan Kašpárek vidí prostor pro nějaké odstínění. Podle mne ti prodejci opravdu jsou čiré zlo a omlouvat jejich chování tím, že snad mohou mít nějaké dluhy nebo co (viz odkaz na Zloděje kol), no, to je dost zoufalá argumentace. To už vypadá, že si ty argumenty pracně hledáme.
Druhý motiv je drogový - ti lidé vědí do čeho jdou a přesto si musí nějakou tu předváděčku šlehnout. Jsou na tom závislí, senioři-feťáci.
Další motiv je kapitalistický. A to přece nelze, takto soudruzi nelze argumentovat (říkalo se za bolševika na schůzích, když někdo kritizoval socialismus). Kapitalismus za to přece nemůže, protože jinde než u nás či na Slovensku nic takového není. Ono to tady přece vzniklo, že:-)
A důvod je jasný. To Husák vychoval z lidí ovce, které se ani neumějí bránit, bojí se jít k soudu (mají přece na rozdíl od nějaké trapné firmy dost peněz na solidního právníka a ve svých 75 či kolika letech vůbec nemají problémy s orientací ve stále se proměňujícím světě).
V jednom má autor pravdu. Dokud bude existovat možnost parazitovat na slabších a špatně informovaných, tahle (i jiné) řeky problémů si vždy nějaké to koryto naleznou, zákaz nic moc nevyřeší. Jednoduchá řešení nejsou, to je pravda. Ale zlo zůstane zlem a snaha ho omlouvat nebo hledat viníky jinde, než u těch lumpů, je ve výsledku dost nehorázná.
Hlavně bych varoval před tím, dělat z obětí viníky svého neštěstí. U těch seniorů je to pro nás mladší přece tak zřejmé. Jenže oni přijdou jen o pár desítek tísíc. My u každých voleb přijdeme o pár let své budoucnosti, naši prodejci-politici se chovají také dost neuvěřitelně (například nám drze pošlou složenku za jimi vytvořený dluh) a zpitomělý občan je opět volí. Jako ten feťák, jako ta Husákova ovce. A ani se nad sebou opovržlivě neusmíváme, jako nad těmi sklerotickými geronty.

Nahlásit

0
+
-

Marek Dubiak | 25. 4. 2013 17:21

Super, po delší době nemůžu Michalovi vůbec nic vytknout. Jedna z jeho nejlepších věcí.

Lehce imbecilní reakce Tonyho Lapačky mě pobavila :)

Nahlásit

0
+
-

Tony Lapačka | 25. 4. 2013 14:57

Opravdu nemám rád referáty, ve kterých se autor pokouší naznačit, že někdo měl své dílo udělat zcela jinak. Tady jde o zajímavý dokument začínající režisérky, která s minimálním rozpočtem a v bojových podmínkách přinesla svědectví z prostředí, kterému se ještě nikdo podobným způsobem nevěnoval. Tento aspekt věci by asi měl být prioritní při pokusu dané dílo vyložit. Michal Kašpárek zřejmě lituje, že nápad natočit podobný dokument nedostal někdo z jeho kamarádů, kteří by to podle jeho nepříliš skrývaného názoru asi zvládli udělat líp. Ale jestli by to jeho kamarádi opravdu zvládli je pro mě velkou otázkou. Ono psát o populárních knížkách - příručkách - líbivých bestsellerech - je poměrně snadné, ale hodnotit podobný dokument vyžaduje poněkud velkorysejší a duchaplnější přístup. Za tenhle referát uděluji Kašpárkovi pomyslnou nedostatečnou.

Nahlásit

0
+
-

Adam Čabla | 26. 4. 2013 07:37 | reakce na Tony Lapačka - 25. 4. 2013 14:57

"Michal Kašpárek zřejmě lituje, že nápad natočit podobný dokument nedostal někdo z jeho kamarádů"

Roz hodljste se umlatit slameneho panaka a podarilo se vam to. Gratuluji. Skoda, ze to nepatri do seriozni diskuze.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Pat Bateman | 25. 4. 2013 16:24 | reakce na Tony Lapačka - 25. 4. 2013 14:57

Já si naopak myslím, že autor velice rozumně a slušně poukázal na nedostatky daného dokumentu a navíc ještě velice správně nastínil, že problém se nachází zcela jinde, než naznačuje mladá levicově laděná režisérka... U mně má jedničku s hvězdičkou!

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Tony Lapačka | 25. 4. 2013 19:08 | reakce na Pat Bateman - 25. 4. 2013 16:24

Takovému názoru nezbývá než zatleskat.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Vlad Ender | 25. 4. 2013 11:08

Ono se na to da podivat i ponekud jinak - ostatne, pan Kasparek na to trochu v clanku narazi.

Film jsem nevidel (a nejspise ani neuvidim), ale z clanku mi prijde ze hlavnim cilem jsou stari, osamoceni lide. Jak p. Kasparek pise, "Zájezdy jim svým strašlivým zpusobem naplnují nekteré duležité potreby: opustit rutinu, poznat nová místa, být soucástí kolektivu a neco nového se dozvedet."

Ta kzeco dane firmy _skutecne_ prodavaji, je naplneni vyse uvedenych potreb, a nesmyslne kramy jsou zasterkou. Bohuzel nejspise "zakaznici" ;tuhle zasterku potrebuji, jinak by existoval podstatne lepsi (a mozna i levnejsi) business plan - proste poskytovat starsim osamelym lidem pobaveni. Zjevne pro to jsou ochotni platit tezke prachy (otazkou je, je problem jestli prodavam kramy nebo jestli taham tezke penize z lidi co na to nemaj? to druhe jde i s "lepsim" BP).

Takze pokud to _opravdu_ chce nekdo resit, at zalozi obcanske zdruzeni/neziskovku ktera poskytuje seniorum nejake povyrazeni aby nemuseli travit dny cumením do zdi.

Libovolna regulace je v tomto pripade jen ekvivalentem pokrytecke prohibice.

Nahlásit

0
+
-

Fery Marra | 25. 4. 2013 10:32

Tím filmem se táhne nit odpory proti kapitalismu. Jako, že ten za vše může. Nevím, zda to bylo cílené, či jen náhoda. Proč mají "šmejdi" šanci jen v ČR a případně na Slovensku? Neplatí zde opět známé, kde není poptávka, není ani nabídka?

Samozřejmě že se nezastávám praktik těch nutičů. Řešením nejsou podobné filmy, či různé, špatně formulované, zákony, ale osvěta veřejnosti. Velká část společnosti má stále vymyté mozky bývalým bůčkovým socialismem. Mladí jsou již imunní, střední generace se postupně učí. Senioři, bohužel, jsou v tomto nejzranitelnější. A na ně cílí většina firem, jako je Beck.

Na rozdíl o autorů filmu, článku a asi i většiny čtenářů, mám možná. co se týče zájezdových prodejů, více informací. Nějaký čas, po revoluci, jsem účetně a daňově dohlížel na jednu podobnou firmu. Začátky byly vskutku úžasné. Prodej, formou sálových prezentací, vynášel 400 až 500% čistého zisku vůči všem nákladům. Dealeři byli dobře školení, vystupovali slušně a také si vydělávali, na tu dobu, astronomické částky. Praktikoval se prodej nejdříve v domácnosti, kde se sešlo pár rodin, pak prezentace pozvaných zájemců do nějaké hospody a až jako poslední přišly na řadu autobusové zájezdy. U těch zájezdů bývalo i dost mladých lidí, převážně maminek na rodičovské dovolené a akce byly v sobotu, nebo v neděli. Postupem času začali převažovat senioři. Zájezdy, z důvodu konkurence, se začaly praktikovat ve všední dny. Pár prezentací jsem se, ze zvědavosti co dohlížím, zúčastnil. V té firmě byl jeden dealer, velký šoumen, myslím že byl vyučen kuchařem. Ten dokázal neskutečná kouzla, lidé stáli na smlouvy frontu a auta nestačila dovážen nové zboží ze zahraničí. Jenže trh se pomalu nasytil a na zájezdy začali jezdit stále stejní lidé. Dokonce se i dotazovali, který dealer bude přednášet. Prostě se z toho stala estrádní šou, ale obchody vázly.
Majitel této firmy to vycítil a včas od toho všeho odešel. Ti, co vydržely, viz třeba Beck, tak chtěli stále velké zisky, dealeři, zvyklí na bohatství, to samé. No a pak už je jen krůček k tomu, co nyní předvádí.

Znovu opakuji, toto není obhajoba šmejdů, jen pohled v širších souvislostech. Paradoxem je, že jakékoliv ochranářské zákony tomuhle všemu jen nahrávají. Že je něco moc horké se dotyční poučí jen tehdy, když se spálí. Bohužel.

Nahlásit

0
+
-

Tomáš Kafka | 25. 4. 2013 18:29 | reakce na Fery Marra - 25. 4. 2013 10:32

"Že je něco moc horké se dotyční poučí jen tehdy, když se spálí. Bohužel."

Dík y!

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Aleš Müller | 25. 4. 2013 06:58

Zneužívání těchto zájezdů je výsledek několika ustanovení zákonů, keré definují kdy je možné a není možné vrátit zakoupené zboží. Zákon činí rozdíly mezi zbožím nakoupeným v obchodě, doma, na předváděcí akci. Nyní se přidalo nové ustanovení ohledně servisu, služeb. A problém je na světě. Nikdo by nědělal podboné "šmejdy", pokud by se zakoupené zboží mohlo vrátit. Děti, vnoučata by se o to postarali, ale to prodejci ví a tak využívají některých možností vyplývajících ze zákonů. A tato analýza ve firmu také chyběla.

Nahlásit

0
+
-

Pat Bateman | 25. 4. 2013 16:21 | reakce na Aleš Müller - 25. 4. 2013 06:58

Bojím se, že jste ty zákony nepochopil - ty vznikly právě na ochranu spotřebitele kvůli těmto akcím - aby měli větší možnosti pro odstoupení od smlouvy než při nákupu v obchodě!

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Tony Lapačka | 25. 4. 2013 19:12 | reakce na Pat Bateman - 25. 4. 2013 16:21

Takže vlastně problém neexistuje a je to celé jen vymyšlená věc. Asi jako když Slávek Janoušek zpíval:

...A hádal se chlap v modrém stejnokroji
Že z Brna do Prahy je blíž
Přes Českou Třebovou po koleji
Než do Vídně prej no to si piš
To každý dítě ví že né
Dyť je to kousek z Brna do Vídně jestli je
Prej do Prahy se jede jen pár hodin
Prej do Prahy se jede jen pár hodin
Říkal prej do Prahy se jede jen pár hodin
A do Vídně to trvá celej rok

Klaním se vaší inteligenci pane.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK