Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Jak v trenýrkovém království vařili HDP

Tomáš Fürst | 28. 3. 2013 | Celkem 20 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Ondřej Vacek | 28. 3. 2013 22:27

Úvod ne, v podstatě celé studium ekonomie (střední nebo VŠ) by se mohlo zúžit pouze na tento článek. Po přečtení, pochopení a převyprávění by se mohl rovnou získat diplom.

+63
+
-

Všech 20 komentářů v diskuzi.

Otaznik | 4. 7. 2015 04:33

Autor velmi vtipně poukázal na skutečnost, že výše HDP říká málo o bohatství občanů země, kterých se týká, ale říká hodně o vládních příjmech.
Ale skutečnost je taková, že nevzal do úvahy další doprovodné děje, které zvyšování HDP doprovází, a které zvyšují bohatství i samotných obyvatel, což celý příklad jako "celé studium ekonomie" diskvalifikuje. Zjednodušené příklady jsou pro pochopení fajn, ale když zanedbáte podstatnou věc, tak vám vyjde pěkný nesmysl.
Zásadní věcí, kterou v příkladu postrádám, je zvyšování produktivity práce (za stejnou dobu se udělá víc práce). Nebude to přece tak, že každý ze zúčastněných bude prát tolik trenýrek jako dřív, ale ne svých. Situace, kdy král přiměje občany, aby si neprali své trenýrky sami, ale pral je pro ně někdo jiný, povede automaticky k tomu, že se někteří začnou na praní trenýrek specializovat, takže vyperou víc trenýrek než pro jednoho dalšího občana. Říká se tomu zvyšování produktivity práce. Výsledkem bude, že mnozí občané království ušetří čas, který věnovali praní trenýrek, a budou ho moci věnovat něčemu jinému. Třeba opravám aut, nebo stavění domů pro ostatní, a to opět s vyšší produktivitou práce, což povede ke zlevňování produktů a služeb pro občany, kteří na tom tím pádem vydělají. Ale toto správně píše ve svém příspěvku Jiří Pour.

Nahlásit

+1
+
-

Viktor Šedivý | 6. 7. 2020 20:08 | reakce na Otaznik - 4. 7. 2015 04:33

Pokud ten čas budou věnovat opravám aut, protože z nařízení Jeho Nejmoudřejšího Veličenstva nesmí být vyráběna auta jednoduchá, na kterých se těžko co porouchá, zase jsme se nikam neposunuli.
Zvyšování produktivity v oblasti zbytečné práce je trend, který opravdu vede zcela jednoznačně do ... temných končin - byť je to s budovatelskou písní na rtech.

A zůstává tu hlavní problém - žádnou z těchto služeb neposkytujeme nikomu v Kamenistánu, odkud si nové trenýrky a nové pračky bereme výměnou za slib, že jednoho dne něco na výměnu budeme mít.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Jiří Pour | 27. 4. 2013 01:13

Článek hezky poukazuje na nedostatky indikátoru HDP a nutí k zamyšlení. Ale se závěrem nesouhlasím. Autor správně píše, že o vzájemném praní trenýrek rozhodl král, který tím uměle nafukoval HDP, ale ne blahobyt. A proč o tom musel rozdhodnot král? Protože lidé sami by takovou blbost nechtěli a trenýrky by si prali raději sami. Z toho vyplývá, že na svobodném trhu k takové absurdní sitaci nebude docházet. Ale služby, které se na trhu ve skutečnosti směnují, musí zvyšovat blahobyt, jinak by ke směně nedošlo. Takže jeden vypere trenýrky, protože to umí lépe a rychleji, druhý mu za to nalouská ořechy, protože jemu jde zase rychleji toto. Výměnou služeb blahobyt vzrostl, protože máme lépe a rychleji vypráno a víc nalouskaných ořechů. K této směně na trhu dojde, protože je na rozdíl od té v absurdistánu dobrovolná a tedy smysluplná, neboť zvyšuje blahobyt.

Nahlásit

+2
+
-

Jan Daniel | 2. 4. 2013 17:31

Za takový text by se nemusel stydět ani Frederic Bastiat.
Po přečtení podobné stati vždy dumám, proč 85% populace a 99% politiků nechápe ekonomii, když je tak jednoduchá.

Nahlásit

+5
+
-

jan tak | 28. 3. 2013 17:00

aterazkymipoveztepánKefalín čojetotoabsůrné

Nahlásit

+1
+
-

Jan Pozner | 28. 3. 2013 16:28

Autor by tu svou taškařici měl přeložit do absurdštiny a poslat ji do Přístavního času, ať to vytisknou vedle šplechtů Pavla Křiváka.

Nahlásit

+1
+
-

Fery Marra | 28. 3. 2013 15:10

Pěkný příklad, Díky.
Jak je vlastně ta ekonomika jednoduchá .....
Takový článek by měl být, jako úvod, v každé učebnici ekonomie pro střední školy.

Nahlásit

+1
+
-

Ondřej Vacek | 28. 3. 2013 22:27 | reakce na Fery Marra - 28. 3. 2013 15:10

Úvod ne, v podstatě celé studium ekonomie (střední nebo VŠ) by se mohlo zúžit pouze na tento článek. Po přečtení, pochopení a převyprávění by se mohl rovnou získat diplom.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+63
+
-

Petr Holub | 28. 3. 2013 14:59

Nepamatuji, kdy jsem naposledy četl něco lépe napsaného, než je tento článek. Gratuluji autorovi za skvělou práci!

Nahlásit

+1
+
-

Libor Šindelka | 28. 3. 2013 14:12

článek jak od Petra Shiffa :)
alis rozbité výklady dají práci sklenářům a nejenže poroste HDP, ale také ubude nezaměstnanosti

Nahlásit

+1
+
-

Petr Škapa | 28. 3. 2013 12:16

Skvělý článek! Gratuluji autorovi.

p.s.: Pro redakci ... Jenom to DPH ve webové adrese článku nevypadá moc dobře. Chápu, že to je překlep, ale na tomto serveru to působí jako pěst na oko ;-)

Nahlásit

0
+
-

Martin Vlnas | 28. 3. 2013 13:59 | reakce na Petr Škapa - 28. 3. 2013 12:16

Petře, zdravím, víme o tom. Zkusím s tím něco udělat, jenže problém je, že text, respektive link, se už šíří éterem a pokud ho změníme, lidi na staré adrese nic nenajdou... Vyzkouším nějaký redirect.

M.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Petr Síla | 28. 3. 2013 10:23

Geniální.

Nahlásit

0
+
-

Martin Vlnas | 28. 3. 2013 14:00 | reakce na Petr Síla - 28. 3. 2013 10:23

Petře, pěkný den, dlouho jsem vás tu nečetl! Díky!

MV

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Dalibor Pešek | 28. 3. 2013 08:52

Osobně toto považuji za článek (minimálně) měsíce. Na flattr se registorvat kvůli tomu ovšem nebudu. Kdybyste přijímali bitcoiny nebo koruny jistě bych něco poslal.

Nahlásit

0
+
-

Martin Vlnas | 28. 3. 2013 14:00 | reakce na Dalibor Pešek - 28. 3. 2013 08:52

Dalibore, díky. Pokud byste opravdu chtěl něčím přispět, rádi Vám pošleme číslo účtu. Peníze pak samozřejmě přepošleme autorovi. Případně mi napište na vlnas@finmag.cz

MV

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Dalibor Pešek | 29. 3. 2013 11:50 | reakce na Martin Vlnas - 28. 3. 2013 14:00

Není to zbytečně složité? Proč rovnou nenapíšete k článku číslo účtu s var. symbolem podobně jako je tam umístěn link na flattr? Třeba by pár korunami přispělo víc lidí.
Nepíšu do uvedeného mailu ale sem, protože předpokládám, že to bude zajímat víc čtenářů.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+1
+
-

Dan Balogh | 28. 3. 2013 08:50

Skvělý článek! Děkuji.

Nahlásit

0
+
-

Aleš Müller | 28. 3. 2013 07:29

Super příměr. Nejlepší je těch 30% daně z něčeho co niko nepotřebuje :-) Je opravdu zajímavé, že HDP roste, protože do něj vstupují služby, které před několika lety nebyly formalizovány, např. hlídání dětí,psů, mytí oken, úklid zahrady, takže by státní pokladna měla vybrat víc a tudíž by měla nechat daňové sazby stejné, nebo dokonce trochu snižovat. Ale přesto se daňové sazby neustále zvyšují. Stát a jeho rádci chtějí ještě víc :- )

Nahlásit

+3
+
-

Martin Kovář | 28. 3. 2013 12:35 | reakce na Aleš Müller - 28. 3. 2013 07:29

Nevím proč, ale když jsem si přečetl Váš komentář, na něco jsem s vzpoměl. Na citát z Klubu rváčů:
"Chodíme do práce, kterou nesnášíme, abychom si koupili věci, které nepotřebujeme proto, abychom se vyrovnali lidem, které nemusíme.."

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

+3
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK