Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: O roli osobnosti v dějinách

Pavel Kohout | 15. 1. 2013 | Celkem 3 komentáře v diskuzi

Vložit komentář

Všechny 3 komentáře v diskuzi.

Martin Risik | 15. 1. 2013 20:11

No, ako letecky nadsenec musim povedat, ze autor je kompletne vedla v odstavci o Reginaldovi Josephovi Mitchellovi a jeho Supermarine Spitfire. Hoci Spitfire je jedno z najkrajsich lietadiel, ake boli kedy vyrobene, jeho legenda je predovsetkym dielom vtedajsej vojnovej propagandy Velkej Britanie.
Ak autor hovori o zmene historie, asi ma na mysli letecku bitku o Britaniu a prvu porazku nemeckej Luftwaffe v druhej svetovej vojne. No a v tomto pripade tu historiu zmenil pan Sydney Camm a jeho Hawker Hurricane. Toto lietadlo bolo totiz taznym konom bitky o Britaniu a jeho piloti mali na svedomi vacsinu zostrelenych nemeckych lietadiel.
Mimochodom, najvacsim leteckym esom tejto bitky bol Cech Josef Frantisek, ktory len pocas Septembra 1940 zostrelil najmenej 17 nemeckych lietadiel. A pilotoval Hurricane.
Taktiez v Britanii velmi znamy pilot Douglas Bader preferoval Hurricane, aj ked mal k dispozicii Spitfire. Pre vtedajsie letecke suboje bol Hurricane vyhodnejsi, mal lepsiu palebnu zakladnu (styri gulomety v kazdom kridle), dobre sa ovladal a manevroval a lahko sa opravoval, kedze jeho velka cast bola potiahnuta platnom. No nebol taky rychly ako Spitfire, nemal take ladne krivky a nemal sexi meno. V tom case mal pilot lietajuci na Spitfire vacsiu sancu zbalit dievca v bare,v porovnani s pilotom ktorekolvek ineho stroja, vratane Hurricane. Preto aj mnohi piloti tvrdili, ze lietaju na Spitfire, aj ked to nebola pravda.
Zufala vlada sa v casoch nudze chyta aj slamky, a takou slamkou bola aj legenda okolo Spitfire, ktora pomohla pozdvihnut naladu obyvatelov Velkej Britanie.
Avsak ako to u legiend nezriedka byva, nezakladala sa na pravde.

Pardon, ze som trochu odbocil od temy.

Nahlásit

0
+
-

Jaroslav Brümmer | 16. 1. 2013 10:13 | reakce na Martin Risik - 15. 1. 2013 20:11

Ano, Bitvu o Británii vyhrál hklavně Hurricane. Ovšem ten už v té době byl zastaralý a nebyl perspektivní k vývoji. Kdežto Spitfire se vyvíjel po celou válku, (i po válce), ale defakto na vyrovnání se německým letadlům vždy stačilo jen vyměnit motor za výkonnější, když základní konstrukce zůstala +- stejná. Na Hurricana navázal až nový typ Hawker Tempest v roce 1944, předchůdce Typhoon byl rychlý, ale málo obratný. Jinak Spitfire v době BoB měl úlně stejnou výzbroj jako Hurricany - 8 kulometů v křídlech. Nevím, jestli Bader preferoval Hurricane, ale je zajímavé, že jakmile dostal Spitfire, vždy měl ty nejnovější modifikace, verzi II, na které si mezi prvními dal namontovat nová kovová křidélka, a byl také mezi prvními s verzí V.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Peter Inot | 15. 1. 2013 14:46

Nevidim to tak jednoducho. S nastupom EQ a komokapitalizmu sa tvoria obrovske spolky priemernych, ktori tvrdo haja svoje poziciie na vyslni. Prerazit tuto barieru novym napadom je prakticky nemozne. Pokial v sporte a kulture vidime obcas nastup novych individualit, ktore boria stare paradigmy (Messi, Schumacher, Federer, Rowling) v politike, vede a ekonomiky taketo individuality jasne chybaju, pretoze priemerni ich vedia vzarodku spacifikovat. Myslim, ze medzi nami urcite zije novy Da Vinci, ale pre hustu siet prekazok tvori nanajvys niekde doma v kuchyni.

Nahlásit

0
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK