Metanolová kauza je výjimkou z řadu let fungujícího černého trhu s lihovinami a nelze z ní činit jakékoli zobecňující závěry. Podstatou je, že nějaký blb bez hlubších znalostí vlastností metanolu jej začal vědomě přimíchávat do lihu, protože očekával nižší náklady (líh byl pro něj dražší než metanol) a tedy i vyšší zisk. Zemřelo ke 30 lidí. Že ročně umírá na otravu "nezávadným&quo t;alkoholem (rozuměj: tím legálním, kvalitním, řádně zdaněným) několik set lidí v ČR a nikomu to nepřijde divné, je přinejmenším věc k zamyšlení. V čem je vlastně rozdíl? Kdo závislému alkoholikovi dokáže vysvětlit, že alkohol jej likviduje systematicky a (pokud se neotráví vypitím velkého množství najednou) dlouhá léta, zatímco metanol jej zabije pravděpodobně ihned? Metanol do lihu přimícháván být neměl, to dá rozum. Kdyby se tak nestalo, nelegální distribuce levného lihu pochybné kvality by v klidu pokračovala dál. Místní lidé vědí, kde se dá sehnat a kdo s ním obchoduje. Je to veřejné tajemství, které znají ti, co tento trh využívají. Alkoholici. A někteří obchodníci - podvodníci. Vždyť získat 285,- Kč za litr čistého lihu zcela bezpracně navíc (+DPH) je tak lákavé! Řešením není snadná dostupnost a láce legálně distribuovaného lihu. Vedla by jednoznačně k šíření alkoholismu ve společnosti i s neblahými důsledky, které jsou s tím spojené. MUDr Nešpor ve své kritice liberálního přístupu ke konzumaci lihu rozhodně ví, o čem mluví.
Nahlásit
-
1
+
Diskuze
Ladislav Novák|3. 10. 2012 09:15
Metanolová kauza je výjimkou z řadu let fungujícího černého trhu s lihovinami a nelze z ní činit jakékoli zobecňující závěry. Podstatou je, že nějaký blb bez hlubších znalostí vlastností metanolu jej začal vědomě přimíchávat do lihu, protože očekával nižší náklady (líh byl pro něj dražší než metanol) a tedy i vyšší zisk. Zemřelo ke 30 lidí. Že ročně umírá na otravu "nezávadným&quo t;alkoholem (rozuměj: tím legálním, kvalitním, řádně zdaněným) několik set lidí v ČR a nikomu to nepřijde divné, je přinejmenším věc k zamyšlení. V čem je vlastně rozdíl? Kdo závislému alkoholikovi dokáže vysvětlit, že alkohol jej likviduje systematicky a (pokud se neotráví vypitím velkého množství najednou) dlouhá léta, zatímco metanol jej zabije pravděpodobně ihned? Metanol do lihu přimícháván být neměl, to dá rozum. Kdyby se tak nestalo, nelegální distribuce levného lihu pochybné kvality by v klidu pokračovala dál. Místní lidé vědí, kde se dá sehnat a kdo s ním obchoduje. Je to veřejné tajemství, které znají ti, co tento trh využívají. Alkoholici. A někteří obchodníci - podvodníci. Vždyť získat 285,- Kč za litr čistého lihu zcela bezpracně navíc (+DPH) je tak lákavé! Řešením není snadná dostupnost a láce legálně distribuovaného lihu. Vedla by jednoznačně k šíření alkoholismu ve společnosti i s neblahými důsledky, které jsou s tím spojené. MUDr Nešpor ve své kritice liberálního přístupu ke konzumaci lihu rozhodně ví, o čem mluví.
Nahlásit
-
1
+
Petr Hampl|1. 10. 2012 17:55
Neviděl bych to tak tragicky. Obchoduji se spoustou malých firem a s řadou z nich nemám písemnou smlouvu. Za ty roky se mi stal jeden jediný případ, že mne někdo ošidil! Ale pochopitelně využívám svého práva vybírat si obchodní partnery a diskriminovat tak ty, se kterými nechci dělat byznys.
A protestoval bych proti té "maximalizaci zisku". Pokud vím, většina hospodských nešidí proto, aby mohli přesedlat z mercedesu na ferrari. Šidí proto, aby mohli přežít - aby udrželi v chodu svou mizernou hospodu, uživili dva zaměstnance a mohli dál jezdit osm let starým renaultem. S každým zhoršením ekonomiky a s každým zvýšením daní roste tlak na to, aby šidili. Můžeme se jim divit? Pokud by se rozhodli, že začnou všechno dělat legálně a platit daně, v té minutě to můžou rovnou zavřít.
Nahlásit
-
0
+
Stanislav Dvořák|29. 9. 2012 09:49| reakce na Ondřej Palkovský - 28. 9. 2012 11:51
Já se na rozdíl od Vás domnívám, že primární je posedlost maximalizací zisku, za každou cenu, bez ohledu na důsledky a přístup státu je až druhotný jev.
Se závěry článku nesouhlasím ... česká povaha se nijak nevymyká západním zvyklostem a v každém národě najdete nějaké procento nepoctivých jedinců, kteří se budou snažit vylepšit svou životní úroveň podvodným způsobem. Pranýřování české povahy jakožto příčiny všeho zla považuju za slaboduché pokrytectví.
Myslím že nemalou část viny nesou samotní spotřebitelé vyhledávající levný alkohol ... je to podobné jako když někdo na tržišti kupuje "pravé" Levisky - je si vědom rizika že kupuje atrapu. U alkoholu je to stejné, jen zdravotní riziko je nesrovnatelně vyšší. Roli státu při potírání nelegálních aktivit tím nesnižuju - je zrada pokud vám někdo podstrčí otráveného panáka v normální restauraci.
Lidi by neměli být ovce, měli by používat vlastní mozek, mít vědomí že nesou zodpovědnost za svá rozhodnutí, zvážit míru rizika a nečekat že všemocný stát se postará ve stylu filmu "Minority report". Zločinci budou vždy o krok napřed. Naprosto stejně to funguje všude jinde ve světě.
Nahlásit
-
0
+
Michal Kasparek|28. 9. 2012 19:50| reakce na Petr Toman - 28. 9. 2012 09:59
Svou práci neberu moc osobně, takže to teď nebudu myslet ironicky, ale upřímně: děkuju za docela neokoukaný, podnětný "hejt". Mohl byste mi prosím věnovat pár minut a zkusit popsat, na kterou "jednu strunu" přesně hraji a proč je můj styl psychicky ubíjející? Pokud si s tím ten čas opravdu dáte, budu vám - opět, bez jakékoliv ironie - velmi vděčný.
Ondřej Palkovský|28. 9. 2012 11:51| reakce na Stanislav Dvořák - 28. 9. 2012 08:23
Protože se na tom dá vydělat - bohužel, když je možné podvádět, tak to někteří zkusí. Na "pančování" ;marmelády se dá vydělat bez ohledu na spotřební daň. Na "pančování" ;alkoholu by se bez spotřební daně prakticky vydělat nedalo (ok..možná by se nám tady pak objevily napodobeniny drahých nápojů...ale to by bylo asi pak o něčem jiném než o otravě methanolem). Takže ano, primární důvod pro methanolové otravy je spotřební daň. Něco jako když lupič okrade člověka s plnou peněženkou a když si někoho zaplatíte, aby vám zmlátil "nepřítele" ;.Existence toho prvního vůbec nepopírá, že v tom druhém jste spoluviník.
Ten prvni graf uvadejici vysi dane je pekne zavadejici. Mel by byt vztazeny k prumerne nebo mozna jeste lepe minimalni mzde. Je treba si uvedomit lidske jednani. Kazdy clovek se zamysli nad moznym ziskem v porovnani s moznym trestem a podle toho se rozhodne, zda se vyda nelegalni cestou.
Pane Kasparku, me prijde, ze jste pridal treti faktor, ale proc jste zavrhl ty predchozi dva: Nefungujici stat a vysoke dane? To nechapu.
Nahlásit
-
0
+
Petr Toman|28. 9. 2012 09:59
Michal Kašpárek si vybírá zajímavá témata, ale jeho styl je natolik psychicky ubíjející a jednostrunný, že by své články jednou mohl souhrnně vydat pod názvem "Ohňostroj marnosti"...
Nahlásit
-
0
+
Stanislav Dvořák|28. 9. 2012 08:23| reakce na Adam Čabla - 28. 9. 2012 07:14
Souhlasím s panem Kašpárlem. Možná nemá pravdu ze 100%, ale z 99% ji má. Jakou spotřební daň stanovuje stát včelařům ??? Na našem trhu se velmi často objevuje med z řepného cukru, který přeběhl přes včely, a ne deklarovaný ovocný. Jakou spotřební daň stanovuje stát výrobcům marmelád ??? Na etiketě je jahodová a kontrola zjistila řepný a tak se dá pokračovat dále.
Kdyz je to tak jednoduche a hlavni pricinou je udajne mentalita, proc ma jednu z nejdelsich historii metanolovych otrav Norsko? Proc jednu z nejvysich mer umrtnosti na methanol je ve Finsku (kde dle vas udajne nejsou)? Proc se cas od casu vyskytuji napr. ve Svedsku nebo Anglii,Neni spise prani otcem myslenky? Nezapomnel jste si nejdrive udelat maly pruzkum pomoci strycka Googla?
Diskuze: Když se nedá věřit už ani té flašce
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Ladislav Novák|3. 10. 2012 09:15
Diskuze
Ladislav Novák|3. 10. 2012 09:15
Nahlásit
Petr Hampl|1. 10. 2012 17:55
Nahlásit
Stanislav Dvořák|29. 9. 2012 09:49| reakce na Ondřej Palkovský - 28. 9. 2012 11:51
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Vytiska|29. 9. 2012 00:39
Nahlásit
Michal Kasparek|28. 9. 2012 19:50| reakce na Petr Toman - 28. 9. 2012 09:59
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Ondřej Palkovský|28. 9. 2012 11:51| reakce na Stanislav Dvořák - 28. 9. 2012 08:23
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Ctirad Beránek|28. 9. 2012 10:48| reakce na Stanislav Dvořák - 28. 9. 2012 08:23
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Shenkawski|28. 9. 2012 10:09
Nahlásit
Petr Toman|28. 9. 2012 09:59
Nahlásit
Stanislav Dvořák|28. 9. 2012 08:23| reakce na Adam Čabla - 28. 9. 2012 07:14
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Adam Čabla|28. 9. 2012 07:14
Nahlásit