Diskuze: Tisíc hlav, tisíc znalostí, tisíc podnikatelů

Přihlášení do diskuze

Jednak Mises nikde netvrdí, že se tím má ekonomie zabývat a ani z textu nijak nevyplývá, že mluví o morálních a etických otázkách*, ale spíše mluví o rozporuplnosti ideologií (*dokonce o dva řádky výše píše, že se nesrovnalosti v ideologiích nemají přesouvat do morální roviny).

A za druhé, morálka a etika jsou součástí lidského jednání asi tak jako, jestli se vám líbí zelená barva nebo ne. Morálka a etika nejsou jednání, ale jsou to otázky hodnotových soudů o lidském jednání a jimi samotnými se rakouská ekonomie nezabývá a ani hodnotové soudy nevyjadřuje. (Samozřejmě, protože člověk ví, že ostatní budou jeho jednání z tohoto hlediska hodnotit, tak podle toho jedná - stejně tak určuje jeho jednání oblíbenost zelené barvy. To ale není předmětem ekonomie.)

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Dobrý den Pane Kašpárku
Chtěl bych se Vás zeptat jestli by jste nechtěl udělat recenzi na knihu
Krize a Krize od Ilony Švihlíkový rádbych si přečetl od vás recenzi na tuto knihu (sám jsem jí už četl a myslím si že je to dobrá kniha o ekonomice) http://grimmus.webnode.cz/products/globalizace-a-krize/

Nahlásit

0
+
-

nejde o dve rozne veci. rakuska ekonomia hovori o ludskom jednani a sucastou kazdeho jednania je aj moralka, etika, ako aj ci je nieco nemoralne alebo neeticke. rakusania sa snazili z tohto vymanit, pisal o tom mises v ludskom jednani, lenze ako vacsina rakusanov, bol aj on schizofrenik, takze v slabej chvilke v spominanej knihe napisal, citujem:

"Otá zka,kterou je třeba řešit, je právě, co má být považováno za dobré a co za zlé."

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Paráda, děkuju!

NahlásitZobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Pane Kašpárku, k Vaší otázce "Jak ale skrz myšlenky rakouské školy nahlížet na problémy dneška? Na duševní vlastnictví, genetickou modifikaci organismů, týrání zvířat nebo dětí, ochranu ovzduší?":
Jedna kniha, která je jako v tomto případě především obecného charakteru, nemůže odpovědět na všechno.
Pokud Vás odpověď na Vaší otázku skutečně zajímá, zde je zdarma k dispozici kniha Obžaloba duševního vlastnictví z pera rakouského ekonoma Stephana Kinselly:
http://www.mises. cz/literatura/obzaloba-dusevni ho-vlastnictvi-30.aspx
(veformátech html, MOBI, EPUB, PDF - vše zdarma)
A zde je k dispozici Tržní přístup k ochraně životního prostředí:
http://www.mises .cz/literatura/trzni-pristup-k -ochrane-zivotniho-prostredi-3 3.aspx
Cose etických otázek týče (děti, zvířata), tak ty samozřejmě ekonomie nezodpoví. M.Rothbard (rakouský ekonom, žák L.Misese) se však zabýval i tímto oborem a napsal Ethics of Liberty:
http://mises.org/r othbard/ethics/ethics.asp
( včj bohužel online zatím není)

Nahlásit

0
+
-

"Jak ale skrz myšlenky rakouské školy nahlížet na problémy dneška? Na duševní vlastnictví, genetickou modifikaci organismů, týrání zvířat nebo dětí, ochranu ovzduší?"

Proč by taky měla ekonomická škola odpovídat na morální otázky? Ekonomie a morální filozofie jsou dvě různé věci.

Nahlásit

0
+
-

Rekl bych, ze "moderni pravice" s rakusany prakticky nema zadny prunik, natoz spolecne koreny. Jen mi prijde divne, kdyz autor mluvi "o kritice, která se na ně za těch sto čtyřicet let snesla." a sam zadnou tedy nezprostredkuje.

Nahlásit

0
+
-

Článek nehobluje.

Nahlásit

0
+
-