Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Snížení počtu a kvality vysokoškoláků, další zločin ministra Dobeše

Luboš Palata | 10. 3. 2011 | Celkem 26 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Všech 26 komentářů v diskuzi.

Luděk Zdražil | 12. 3. 2011 05:36

BTW - nevím proč řešit úroveň českého školství v dnešním globalizovaném světě. Vždyť přeci není nic snadnějšího než se přihlásit na jakoukoliv školu - např. University of Sladkovičovo a můžeme mít JUDrů kolik chceme. A to nám předvádí kdo ? Kandidát na šéfa silné budoucí vládní strany ? Kandidát na budoucího premiéra ? No to se potom těžko buduje kredit vysokoškolské kvalifikace.

Nahlásit

0
+
-

Marek Polacek | 11. 3. 2011 12:33

A to má být tragédie? Pokud bude přijato 80 000 místo 92 000 studentů, pak to znamená, že nebudou přijati 3 ze 4, ale jen 2 ze 3. Vzhledem k poklesu populace ročníků nastupujících na VŠ se poměr přijatých stejně nezmění. Nezná někdo přesnou statistiku kolik má ročník 1993?

Nahlásit

0
+
-

Jiří Kaktus Havel | 11. 3. 2011 10:39

"Kdo poslední 3-4 roky neučil, neví co se na školách děje".
Můžete házet vinu na učitele, na ministra a na .... třeba EU, ale pravda je prostá - tahle generace dětí na to prostě ser. (a často v dojemné empatii a spolupráci s rodiči).
Od ZŠ po SŠ se ve třídách najdou výjimky: 3-5 dětí, kteří mají při vyučování skutečný zájem.Ostatní se podobají černošské mládeži v Bronxu - kapuce na hlavě, v uších sluchátka s hip hopem, neustálé manipulace s mobilem, celou hodinu chlastají coly a každou vyučovací hodinu narušuje několik žáků odchodem na záchod - nepusťte je ! budou si na vás stěžovat rodiče. Polovinu vyučování řešíte rozbité lavice,židle,šikanu,drogy... a pak se snažíte těmto "žákům",př esjejich obrovský odpor, předat nějaké znalosti. Když si vzpomenu, jak jsme se chovali před 25 lety ve škole my a co jsme všechno museli umět .....
V tomto státě přestává fungovat skoro vše : výsledky voleb, vyšetření rozkrádaček za miliardy, tuneluje se co se dá, ruší se státní opery, likviduje se střední třída, straší se ŘECKEM a protože i v samotné vládě ministr financí vydírá novináře, tak jsme prostě ŠVEJCI

Nahlásit

0
+
-

Tomáš Sobotka | 11. 3. 2011 00:35

Systém českého školství je třeba změnit: vysoké školy dostávají peníze „na hlavu“ tedy jednoduchá logika, čím více studentů nabereme, tím více peněz… to může, a mnohdy i vede k tomu, že kvalita studentů valem klesá… Osobní zkušenost, věřte mi!… Na druhou stranu, něco direktivně nařizovat a stanovovat limity nic nevyřeší, kdo chce studovat, má tu možnost (oproti časům dávno minulých). Když bude skutečně dobrý, tak se prosadí…. Postupem doby studium vysoké školy beru jako takovou druhou maturitu. Něco co o ničem nevypovídá, pro zaručené nalezení práce to není. To je třeba nabídnout něco více – což je také dobře.

Nahlásit

0
+
-

Martin Vlnas | 10. 3. 2011 22:23

Hezký den, zde je odpověď Luboše Palaty!Milí diskutující, reagovat na všechny, to bych se upsal :) Takže pro všechny jen krátce.1) Státní maturity - nezdá se vám divné, že by za kvalitu výuky, znalostí, měl odpovídat student. Já si myslím, že za to odpovídá poskytovatel, nebo garant výúky, tedy stát? Je třeba zvýšit kvalitu výuky, testovat a kontrolovat učitele a profesory, nikoli vyhazovat po čtyřech letech studenty u maturity.2) Vy tvrdíte, že nelze mít solidně vysokoškolsky vzdělanou populaci a zároveň kvalitní vysoké školy - ale, problém vysokých škol nejsou nekvalitní studenti, ale nekvalitní pedagogové. Když bude povolání vysokoškolského učitele na jednom z nejvyšších stupňů společenského žebříčku, zlepší se i kvalita vysokých škol, protože víc kvalitních lidí bude chtít na vysokých školách učit a uživí se tím a slušně. Znovu, naše počty vysokoškolsky vzdělaných mladých lidí jsou hluboce pod evropským průměrem. Buďme panebože rádi, že ti mladí lidé chtějí studovat...3) Jasně, je "pořád" krize, nejsou na nic peníze, přesto vzdělanostní společnost je jediná šance nejen Česka, ale celé Evropy.4) Úroveň části vašich diskusních příspěvků mě dost vyděsila. Trochu to svědčí o nedostatečné, také kulturní, úrovni českých bývalých vysokoškoláků, takže jak vidět, na počtu přijímaných studentů ta úroveň úplně nezávisí:) Luboš Palata

Nahlásit

0
+
-

Otakar Hokynář | 12. 3. 2011 21:59 | reakce na Martin Vlnas - 10. 3. 2011 22:23

K bodu 1/ za to co se student naučí, zodpovídá především on sám. Škola je tu od toho, aby vědomosti testovala a pomohla utřídit.
K bodu 2/ stejně jako pro vysoké školy platí i pro střední, že za málo peněz málo muziky. těch pár nadšenců uteče díky nízkým platům a tomu, že výuka na univerzitě dost často připomíná víc krocení dravé zvěře- sám jsem ve své pestré kariéře asi 8 let učil. Stejně jako ve zdravotnictví je to o penězích a respektu. Tady celkem souhlas.
Ale: Kvalita vysokých škol je také o kvalitě studentů, kteří se na ně hlásí. Také vysoké školy přijímají hodně studentů jen proto, aby se uživily, konkrétně moje alma mater 1.LF UK bere tolik lidí, že se nevejdou na praktika či na stáže... Podle SCIo kleslo za necelých 20 let IQ mediků z průměru 127 na pouhých 108.. A idealismus je, že mladí chtějí studovat.Mladí se chtějí mít co nejlépe s co nejmenším úsilím. Bohužel.
ad 3/ celkem souhlas
ad 4/ zrovna pan Palata je ten pravý, co může komentovat úroveň vysokoškoláků... Mě stačily ty snadno vyvrátitelné lži v komentářích k situaci ve zdravotnictví.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Gabriel Pleska | 11. 3. 2011 11:47 | reakce na Martin Vlnas - 10. 3. 2011 22:23

Ad 1: Za kvalitu má ručit škola. A to především znamená, že má hned v prvním ročníku doporučit některým studentům jinou kariéru a v posledním ročníku obzvlášť dbát na to, aby ten, kdo nemá na maturitu, maturitu neudělal. Na olympiádu taky nevysíláte všechny, kteří se byli schopni dobelhat na start, ale jen ty, kteří splní limity. Pokud maturitu má udělat každý (abychom se vešli do statistiky a byli srovnatelní s Mexikem nebo Tratadástánem), dobře, ale neříkejme tomu střední školství, ale mateřinka.
Ad 2: Člověk, který má na to být skvělým vysokoškolským učitelem, se leckdy nenechá odradit ani tak nízkými mzdami, jako spíš tím, že nemá publikum dostatečně na úrovni. Pokud má v prvním roku opakovat se studenty vyjmenovaná slova či násobilku, často ho to znechutí. A nedivím se mu. To je ovšem další důsledek politiky "tituly všem" a způsobu financovaní VŠ. A je to akce "tituly všem", nikoli akce "vzdělání všem" -- ačkoli vyplňovači statistických tabulek (na jejichž základě je tak úžasně snadné porovnávat kvalitu vzdělání v různých zemích) mají vzdělání plná ústa...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Otakar Hokynář | 12. 3. 2011 22:02 | reakce na Gabriel Pleska - 11. 3. 2011 11:47

Dobrý den. pane Plesko, bod 1 jsem komentoval výše, vnímám částečný překryv názoru.
K bodu 2/ mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Navíc výše postavení členové univerzity se snaží konkurenci eliminovat.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Vlad Ender | 11. 3. 2011 09:01 | reakce na Martin Vlnas - 10. 3. 2011 22:23

Komentar ke 2:
Rozhodne vice lepsich pedagogu by se siklo, nicmene stale plati kvantita vetsinou poskozuje kvalitu.

Napr. v UK je vysokoskolsky profesor vazene povolani, a pokud ucite napr. na Oxbrigde, Imperial, LSE, LBS, St. Edwards nebo neco takoveho tak jste nekdo (a taky casto patricne odmenen).

Bez ohledu na to je kvalita UK vysokoskolatu zarazejicne nizka - interviewoval jsem lidi z diplomen z dobrych univerzit kteri nebyli schopni vyresit problem ekvivalentni trojclence (a podotykam ze se hlasili na pozici kde je matematika potreba).

Naopak, uz i zde zacina byt nespokojenost s "kazdy na univerzitu", specialne kdyz vetsina studentu jde na "lehke" obory a potom ma UK skoro 15% nezamestnanost cerstve vystudovanych vysokoskolaku.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

František Pašingr | 10. 3. 2011 12:36

Od dětství jsem obdivoval Heinricha Schliemanna, který na universitě nestudoval, ale přednášel.
Školství bych přenechal trhu. Trh by uspokojil všechny, od koupě titulů a lá Plzeň až po prestižní university, které by dokázali vystudovat jen ti nejlepší.
Někdo potřebuje titul jen na vizitku a někdo se chce něco naučit a podle toho by volil školu.

Nahlásit

0
+
-

Radovan Dell | 10. 3. 2011 12:28

Uf, kde začít. Už se mi dlouho nestalo, abych nesouhlasil s článkem od začátku do konce.

1. To, že státní maturitou neprojde spousta studentů jen dokazuje, jak špatně jsou připraveni - ti studenti. A konečně by se měli začít učit. Už jen to, že budou dvě obtížnosti maturit považuji za nesprávné. Měla by být jedna jediná a kdo chce maturitu, tak se na ní bude muset naučit.

2. Snížení počtu studentů přijímaných na vysoké školy nijak neovlivní počet vysokoškoláků v ČR, neboť nejde o to, kolik studentů přijmete, ale o to, kolik studentů vysokou školu dokončí.

3. Umělé snížení nezaměstnanosti tím, že se absolventi flákají rok na vysoké, než jsou vyhozeni, není správné. Tito lidé by totiž mohli pracovat, platit daně - prostě být produktivní. Navíc by zbylo více peněz na ty, co školu dokončí.

4. Jde o kvalitu, ne o kvantitu. Můžete snížit úroveň školství tak, že vysokoškolský diplom bude mít 90% populace. Tím ale nezvýšíte vzdělanost národa. Viz dnešní maturity, které jsou na některých školách dávány každému, kdo se dostaví.

5. S Dobešem souhlasím, sám vysokou školu mám a docela jsem se nadřel, abych ji udělal (mám dvě vysoké školy - Robotika a Aplikovaná matematika). Mám ale i kamarády a bývalé spolužáky ze základní školy, kteří třeba mají maturitu na rodinné škole, nebo jsou to číšnici s maturitou a podobně. Vysokou si vybrali tu nejlehčí, takže za 5 let nemuseli ani hnout prstem a dnes tito inženýři a magistři prodávají životní pojistky a nabízí úvěry od Providentu. Vysokoškolskou práci by nedostali ani omylem, neboť nemají kvalifikaci (vzdělání). Ale určitě výhodně zapadají do statistik o vzdělanosti.

Nahlásit

0
+
-

Vlada Dvorak | 10. 3. 2011 23:55 | reakce na Radovan Dell - 10. 3. 2011 12:28

Naprosto trefna a vecna kritika se kterou nelze nez bezvyhradne soulasit.Clanek pana Palata je totalni blabol cloveka,ktery absolutne neni schopen racionalne zanalyzovat problem. O to ciperneji se vsak umi rozcilovat nad nesmyslama, pouzivat silne vyrazivo a mastit nesouvisejici argumenty jeden pres druhy. Osobne bych mu doporucil, aby vzal svuj vysokoskolsky politologicky rado-by-titul a odnesl ho nekam na latrinu, kde by aspon teoreticky mohl byt v pripade nouze k necemu dobry.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Patrik Záruba | 10. 3. 2011 18:05 | reakce na Radovan Dell - 10. 3. 2011 12:28

Nevím co k tomu dodat. Naprosto s Vámi souhlasím. Pan Palata se nejspíš nechal unést emocemi.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Vlnas | 10. 3. 2011 18:19 | reakce na Patrik Záruba - 10. 3. 2011 18:05

Hezký den, to je tedy sestřel :) Poslal jsem autorovi mejla, zda by na vaši kritiku nezareagoval...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Otakar Hokynář | 10. 3. 2011 17:49 | reakce na Radovan Dell - 10. 3. 2011 12:28

Pane Delle, naprosto přesně. Před časem jsem se pod článkem na Finmagu rozčiloval, jak pan Palata nehorázně komentuje situaci ve zdravotnictví. Až si myslím, že dělá "mediální realitu".
JInak v některém dalším komentáři bylo zmíněno IQ a dáváno do souvislosti se schopnostmi absolvovat VŠ. ONo je to trochu složitější. IQ je poměrné číslo. Kdyby docházelo k mezigeneračnímu srovnání, pounuli bychom se za generaci o nějaký bodík či dva výše.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

David Mach | 10. 3. 2011 16:40 | reakce na Radovan Dell - 10. 3. 2011 12:28

Tak pod tohle se musím podepsat! Pan Palata bohužel píše o něčem, co nezná...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Vojěch Drápal | 10. 3. 2011 12:02

Je sice pravda, že úroveň českého vysokého školství jde dost nízká a přijde mi, že se ještě více snižuje - školy začínají být opravdu masokombináty na produkci magistrů, inženýrů a kdoví čeho všeho ještě. Redukce počtu studentů je opravdu potřeba.
Klíčem ke kvalitnějšímu vzdělání je však střední a základní školství - aby se mladí naučili učit a aby získali základy správného myšlení. Do tohoto sektoru vzdělání by se měly sypat peníze, nepřeceňujme význam vysokých škol.

Nahlásit

0
+
-

Libor Husník | 10. 3. 2011 11:08

Pane Palato, je to jinak. Buď budou kvalitní vysokoškolští absolventi a vysokoškolské vzdělání NEBO bude vzdělání pro masy. Obojí nejde. Tragédie současné politiky nejen naší ale i ostatních evropských vlád je tato líbivá politika "vzdělání pro všechny", i když chybí studenti, kteří by měli předpoklady studovat. Ohánění se procentem vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci je nesmysl. Bavme se o procentu lidí s uplatnitelnými dovednostmi. A to je kategorie diametrálně odlišná. Už teď se objevují "kacířské" názory, že přichází doba, kdy vysokoškolsky vzdělaní lidé budou ve většině pracovat na pozicích nevyžadující kvalifikaci. Zaprvé protože nebudou v ekonomice potřeba a zadruhé protože jejich dovednosti stejně nebudou v systému vysokoškolského vzdělávání mas na potřebné úrovni.

Nahlásit

0
+
-

Martin Indra | 10. 3. 2011 15:24 | reakce na Libor Husník - 10. 3. 2011 11:08

Přesně tak.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Gabriel Pleska | 10. 3. 2011 11:29 | reakce na Libor Husník - 10. 3. 2011 11:08

Že "vzdělanostní společnost" je paskvil a cesta k ne(do)vzdělanosti, tvrdí i kniha na Finmagu už recenzovaná: http://www.finmag.cz/cs/finmag/knizni-recenze/od-tovaren-na-statky-k-tovarnam-na-blbecky/

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Martin Štěpnička | 10. 3. 2011 09:22

S autorem se dá v mnohém souhlasit. Jistě by stát neměl z hodnoty 1,2% na VŠ klesat a měl by ji naopak zvyšovat. Určitě jsou důležté pasáže o studiu jako daru života. Poslední dobou stále opakované nesmysly o spolupráci VŠ s průmyslem jakožto existenciální podmínky pro její financování státem jsou opravdu perlami černobílého vidění světa.

Ale s jedním faktem se nedá souhlasit. A to, že vysokoškoláků máme málo. Počet nositelů mezi 25-34 lety totiž nicv nevypovídá. Větší vypovídací hodnotu má údaj, že na VŠ nastupuje více než 60% maturitního populačního ročníku. Nikovil přes 60% uchazečů, ale celého populačního ročníku. A jen 50% poulace má IQ přes 100. Ta kvalita klesla opravdu děsivě nízko. Snížit počet studentů zřejmě bude nutné.

Nicméně dále se dá opět jen souhlasit. Cestou, kterou se vydalo MŠMT, se toho moc nezlepší.

Nahlásit

0
+
-

Libor Kosour | 10. 3. 2011 15:41 | reakce na Martin Štěpnička - 10. 3. 2011 09:22

Otazka je, jak to vypada v ostatnich zemich. Abysme nedrzeli vysokou kvalitu skol a meli minimum lidi s titulem a vsichni v ostatnich statech nemeli titul div ne automaticky od narozeni.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Klára Samková | 10. 3. 2011 08:21

Bože, zastavte už někdo toho dementa!!

Nahlásit

0
+
-

Otakar Hokynář | 10. 3. 2011 17:51 | reakce na Klára Samková - 10. 3. 2011 08:21

Připojuji svůj hlas. Nejhorší je, že je to vážený pan vynikající novinář.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Vlad Ender | 10. 3. 2011 09:49 | reakce na Klára Samková - 10. 3. 2011 08:21

Specificky ktereho :) ? Bohuzel je z ceho vybirat...

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

František Marčík | 10. 3. 2011 13:46 | reakce na Vlad Ender - 10. 3. 2011 09:49

Pane Endere, u vašeho příspěvku jsem mírně pookřál. (Dnes jsem se dočetl, že vládní partička navrhuje zrušit průkazy tp, ztp a ztp/p - to je džihád contra socík non plus ultra! Tady přestává veškerá legrace.) Sic se tu nehodí citovat zdroj pro mnohé tolik podezřelé, ale tento způsob pojednání zdá se mi poněkud kvalitní: http://blisty.cz/art/57661.html

K článku. Bál jsem se, že tu budu muset být málem za kacíře, ale tentokrát se vezu na vlně diskusního souzvuku (pánové Dell, Drápal, Husník)... Konrad Liessmann to napsal skvěle, k jeho knize bych připojil i pár dalších poznámek a bodů, ale vydalo by to na dlouho a bylo by v tom patrně i dost žluči... nerad bych tu obtěžoval.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK