Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Diskuze k článku: Slovensko rozdá mouku chudým: Radičová se zbláznila

Luboš Palata | 24. 2. 2011 | Celkem 14 komentářů v diskuzi

Vložit komentář

Všech 14 komentářů v diskuzi.

Josef Tětek | 25. 2. 2011 09:30

Krása. Stát nejprve svou hospodářskou politikou uvrhne skupinu lidí do chudoby (zákony o minimální mzdě, regulace pracovního trhu, daně...) a poté pokrytecky rozdává jídlo, jehož distribuce bude vzhledem k obecné efektivnosti úřadů tak 5x dražší než prostřednictvím trhu.
P.S. Samozřejmě je na Slovensku, stejně jako všude jinde na světě, i skupina lidí, kteří by nepracovali a byli chudí i bez státní hospodářské politiky. Takoví si však pomoc z daní druhých zaslouží ještě méně než ti, kteří jsou chudí díky prováděné politice.

Nahlásit

0
+
-

Denis Mandok | 24. 2. 2011 23:47

jak může ekonomický růst vyvolat inflaci? tohle je něco co jsem nikdy nepochopil

Nahlásit

0
+
-

Radovan Dell | 26. 2. 2011 10:11 | reakce na Denis Mandok - 24. 2. 2011 23:47

Rostou mzdy a to se musí někde projevit, když porostou mzdy řezníkům, tak zdraží maso.

Navíc ekonomika potřebuje peníze, takže se do oběhu dostane více peněz a to může snížit jejich kupní sílu.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Adam Čabla | 26. 2. 2011 12:25 | reakce na Radovan Dell - 26. 2. 2011 10:11

Rust produkutu (tzv. "ekonomicky rust") je zapricinen rustem produktivity nebo vyssi zamestnanosti faktoru produkce. V dusledku rustu produktivity prace rostou mzdy (obdobne rust produktivity kapitalu zvysuje odmeny jeho vlastnikum). Ten v prikladu zmineny reznik "vyprodukuje&qu ot;vice masa, proto dostane vetsi odmenu. Na cenu masa to ale vliv nema. Nebo zacne maso produkovat druhy reznik, v tom pripade mzda prvniho nema duvod rust. Opet to na cenu masa vliv nema.
Samozrejme kdyz to vztahneme na makro uroven a opustime jedno odvetvi, tak dochazi k rustu cen urciteho zbozi. To ovsem neznamena zmenu cenove hladiny, tedy inflaci v ekonomickem smyslu, ale cenovych pomeru. Ekonomicky rust vyvolava zmeny poptavky a nabidky, ktere pusobi na zmeny cen jednotlivych produktu. Jestlize definujeme inflaci jako index urcitych cen, tak potom tato zmena cenovy pomeru se muze projevit rustem daneho indexu a my rikame, ze mame "inflaci". Jestlize se ale budeme bavit o inflaci jako o zmene cenove hladiny, tak inflace nevznika.
"Ekonom ikapotrebuje penize" - ty do obehu udava centralni banka a system castecnych rezerv, to je pricinou inflace. Nicmene s hospodarskym rustem to nema co spolecneho, hospodarsky rust ceteris paribus pusobi naopak deflacne (zjednodusene vice zbozi na stejne mnozstvi penez).
To ostatne vypliva z Fischerovy rovnice smeny PxQ = MxV. Upravou jednoduse ziskame P = (MxV)/Q - tedy cenova hladina s rustem realneho HDP klesa, s rustem mnozstvi penez v obehu a rychlosti obehu penez roste. Dulezitym faktorem samozrejme jsou vzajemne korelace mezi promennymi M,V a Q.
Ekonomicky rust inflaci nevyvolava, ale casto se vyskytuji spolu, koreluji (jsou souvztazne). To ovsem neni dukaz pricinnosti daneho jevu, ten musi vychazet z teorie. Jelikoz jejich vzajemnou zavislost teorie vysvetlit neumi, tak bych v danem pripade hledal vliv treti promenne - napr. podle rakouske skoly urokove politiky centralnich bank, zpusobujicich boom-bust cycle.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Radovan Dell | 27. 2. 2011 16:26 | reakce na Adam Čabla - 26. 2. 2011 12:25

Víte, on žije na čínském venkově, kde si lidi vystačí s 10 dolary na měsíc a on jako řezník má 30 dolarů na měsíc a najednou blízko postaví továrnu na LCD displaye, kde si najednou lidi vydělají 60 USD měsíčně. Samozřejmě stoupne zájem o maso, ale řezník ho nevyprodukuje více. On prostě zvládne udělat jedno prase za den a hotovo. Navíc konkurenční řezník to zabalil a šel dělat do továrny. Takže náš řezník potřebuje pomocníka, ale ten může jít taky dělat do továrny za 60 USD a tak musí řezník nabídnout pomocníkovi konkurenceschopnou mzdu, třeba 60 USD. A co pak asi udělá se svou mzdou, která je 30 USD? Taky si ji zvedne, třeba na 70 USD. A čím to zaplatí? Zvýší cenu masa. A k tomu navíc každý rok zvednou v továrně zaměstnancům platy a tak řezník zvedne plat pomocníkovi a sobě nejspíše taky. Zvedne cenu masa, lidi si to stejně můžou dovolit, když vydělávají více.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Adam Čabla | 27. 2. 2011 22:04 | reakce na Radovan Dell - 27. 2. 2011 16:26

Kdyz v ekonomice mate omezene mnozstvi penez, tak cenova uroven se nemuze s rustem mnozstvi prodaneho zbozi zaroven zvedat. To je logicky nesmysl. Ceny rostou s penezni zasobou, klesaji s mnozstvim prodavaneho zbozi.
Vas priklad to ilustruje naprosto presne - do cinskeho venkova s urcitou rovnovahou vstoupi NOVE PENIZE ve forme te tovarny - coz tlaci cenu reznika nahoru.
Kdyz se oddalim od tohoto umele omezeneho prostoru do Ciny jakozto menoveho celku a tudiz prirozeneho prostredi pro zkoumani inflace, tak ta tovarna jde na venkov za nizkymi platy, zvysuje jeji produkci (tj. HDP) a snizuje jeji ceny - cenova hladina zustava konstantni, zvedla se cena masa na cinskem venkove, klesla cena LCD displayu. Presne jak rikam, s ekonomickym rustem (zmenami produkce obecne) se meni cenova struktura, ale nikoliv hladina.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

František Pašingr | 27. 2. 2011 22:34 | reakce na Adam Čabla - 27. 2. 2011 22:04

"Kdyz v ekonomice mate omezene mnozstvi penez, ...."
Bohužel centrální banky peníze neustále ředí přiléváním dalších a dalšícha tím způsobují inflaci.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Adam Čabla | 28. 2. 2011 10:41 | reakce na František Pašingr - 27. 2. 2011 22:34

To ale neni predmetem diskuze, rozporuji tvrzeni, ze ekonomicky rust vytvari inflaci. To je v primem rozporu s ekonomickou teorii.
Ostatne v danem priklade jsou to nove penize od vyrobce, ktere tlaci mzdu reznika nahoru. Vyrobce LCD displayu prebral ulohu CB a vytvoril tim inflaci v umele uzavrene komunite.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

František Pašingr | 27. 2. 2011 16:53 | reakce na Radovan Dell - 27. 2. 2011 16:26

Potom tu továrnu odstěhují do Indie, kde dělníkům stačí mzda 50 dolarů a cena masa bude muset zase spadnout, ale bude u toho spousta nářku řezníků a chovatelů prasat.
Kam zmizely české textilky a továrna na sirky ze Sušice?

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

František Pašingr | 24. 2. 2011 23:12

Jaký je rozdíl mezi tím když stát rozdává peníze nebo mouku?

Nahlásit

0
+
-

Robert Antonio | 28. 2. 2011 11:39 | reakce na František Pašingr - 24. 2. 2011 23:12

Z mouky můžete nanejvýš upéci chleba a sníst.
Peníze můžete prochlastat, dát lichváři, koupit si za ně novou televizi – a následně fňukat do televizních kamer, jak žijete v bídě a o hladu :)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Denis Mandok | 28. 2. 2011 18:14 | reakce na Robert Antonio - 28. 2. 2011 11:39

a mouka nejde prodat a pak prochlastat?:)

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Robert Antonio | 28. 2. 2011 21:31 | reakce na Denis Mandok - 28. 2. 2011 18:14

Teoreticky ano, ale vyžaduje to aktivní účast a aspoň základní obchodní schopnosti obdarovaného, což socky nejsockovatější obvykle nesplňují.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

František Pašingr | 28. 2. 2011 23:09 | reakce na Robert Antonio - 28. 2. 2011 21:31

Velmi se mýlíte. Ovládají dvě věci:jak vyloudit něco na státu a jak cokoliv zpeněžit. Čórky plynule směňují za peníze.

Nahlásit | Zobrazit komentovanou zprávu

0
+
-

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK