V atenske demokracii volici nebyli, neb se volilo tzv. "sortition" ;- neboli nahodnym vyberem, coz je IMO podstatne lepsi zpusob volby. Hlavnim duvodem byla prave zkorumpovatelnost voleb pokud voli volici. Docela hezky zpusob volby byl v Benatkach (volby Doza), kde se kombinovalo sortition s "normalnimi&quo t;volbamy v hodne kolech, coz zabezpocovalo relativne malou korumpovatelnost voleb (ve srovnani s jinymi zpusoby).
Dalsim komentarem je, ze volic je nejenom nenasytny v materialnim slova smyslu, ale jeste hure se chce zbavit veskereho rizika a hodit to na stat - coz nikdy nedopadne dobre, neb plati zakon zachovani rizik (risk neni mozno odstranit, jen zmenit na jiny risk - vetsinou mene viditelny a s jinou distribuci). A jelikoz stat je "placen" za schovavani rizik, bude je schovavt az dokud to nejde a neprasknou (jinymy slovy, az do chvile kdy se s nima nebude nic dat delat).
O ovlivnovani, "svobode volby" a podobnych vecech bych doporucil dokumentarni serial BBC "Century of self" - nesouhlasim se vsim, ale je to docela dobry podnet k zamysleni.
"We must shift America from a needs- to a desires-culture. People must be trained to desire, to want new things, even before the old have been entirely consumed. [...] Man''s desires must overshadow his needs."
Diskuze: Dramata a frašky ekonomie: Jaká je cena demokracie?
Přihlášení do diskuze
Diskuze
Vlad Ender|16. 5. 2011 13:55
Nahlásit