Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: „Prodanit“ se k prosperitě? Nesmysl!

21. 12. 2010
10 komentářů

Přihlášení do diskuze

Diskuze

Osobní ohodnocení je kapitola sama pro sebe a o jeho spravedlivém rozdělování si nedělám velké iluze (resp. myslím si, že tam, kde je dobrý ředitel je to OK, tam kde je blbec je to KO). Nepletu-li se, není proti nespravedlivé výši ohodnocení v podstatě žádná obrana. Rozhoduje-li se absolvent zda půjde učit nebo ne, těžko se může spoléhat na to, že bude dlouhodobě dostávat slušné osobní ohodnocení. A jak nám vláda jasně ukázala, tabulkový plat se může kdykoliv změnit a může také dojít ke snížení počtu zaměstnanců. Státní sektor už podle mě není považován za takovou jistotu za jakou byl považován v minulosti. Vůbec se tedy nedivím, že většina absolventů "pajdy" nebude učit (taky bych do toho nešel). Za jedinou opravdovou výhodu považuji nadstandardní délku dovolené (prázdnin). Uvážíme-li ale, že mnoho učitelů si o prázdninách přivydělává (a dorovnává tím relativně nízkou mzdu), nedá se snad ani tato výhoda plně počítat:-/
.
Pokud byl ten outsourcing placený z jiného fondu než z jakého jsou vyplácené mzdy učitelů (a tak to asi bylo), došlo k navýšení celkových nákladů. S takovým jednáním bych také nesouhlasil.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pokud tedy vztáhnu výšku mzdy podle regionu, tak musím souhlasit.
Moje drahá má osobní asi 200,- Kč, kdežto ta její kamarádka tisíce. Ovšem je nutno přiznat, že je to dáno obsazeností školy a tedy množstvím peněz, které do školy plynou, systémem rozdělování ze strany vedení školy, nadbytečnýmým zaměstnáváním - pak zbude méně na rozdělelní na ostatní atd. Vezměte jen třeba náklad na mzdovou účetní a to se nechci její osoby nijak dotknout, protože neznám její celou pracovní náplň, ale pokud by se tvorba mezd outsorcovala, tak na jednoho člověka to dělá cca 150,- Kč/měsíc x počet lidí cca 70 a to je oproti mzdě výrazný rozdíl. Ale neznám přesně předpisy, co a jak může být, např. kumulace funkcí apod.
Jen tak mimochodem, pamatuji si na příklad jedné ředitelky odněkud z Kladna. Je to už 10-13 let nebo tak nějak. Její učitelé u tenkrát měli mezi 25 -30 tis a to jen proto, že osekala všechny ostatní náklady na mzdy a co bylo možné tak outsorcovala. Obešla se bez sekretářky, zástupce byl jen jeden atd. A jak to dopadlo? Poslali ji tam kontrolu a vyhodili.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ano, volných míst rozhodně není nadbytek. Podle mě ale nejsou především z toho důvodu, že školy zaměstnávají velké množství "přesluhujícíchquot;učitelů. Až tito učitelé budou muset odejít do penze (neudrží pero a moč) nebo zemřou, může opravdu nedostatek učitelů nastat. Ve velkých městech a zvlášť v Praze může podle mě učit jen nadšenec, který má navíc další zdroj příjmů (manžela, renty, dědictví apod.). Dlouhodobě podle mě nemůže být třeba v Praze dostatek učitelů. Samozřejmě nedostatek bude jen na některých stupních a typech škol (na prestižních gymnáziích budou pravděpodobně mít dlouhodobě učitelů dostatek).

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tvrzení, že platy učitelů jsou "hanebně" nízké, trochu zavání plánovaným hospodářstvím- "já vím, jaký má být plat té které profese".

Pok uddovolíte jen trochu kvantitativnější přístup: V jednom studijním kruhu na jedné pedagogické fakultě už v době promoce 14 z 18 ani nehledalo práci ve školství. Nemám žádná obecnější čísla, ale pokud mohu soudit, z mě dostupných informací, je to podobné všude - máme _mraky_ pedagogicky vzdělaných lidí, kteří v současné době neučí.(A i přesto je pro absolventy docela těžké najít místo, aspoň ve velkých městech - rozhodně míst není přebytek.)

Všichni ti potenciální pedagogové nutně tlačí ("ideální tržní") mzdy dolů - kdyby měli učitelé mít výrazně nadprůměrný plat, spousta z nich bude chtít přestat dělat administrativní pracovníky, referenty, obchodníky a já nevím co ještě, a bude se hlásit o učitelská místa.


Úplně jiná věc je, jestli tímto způsobem dostáváme _kvalitní_ vzdělání svých dětí.To ale v žádném případě nedostaneme automaticky tím, že se existujícím učitelům plošně zvýší platy - kvalita vzdělávání a předchozí výsledky by musely začít hrát podstatnou roli jak při náboru učitelů, tak při jejich odměňování.

Nahlásit

-
0
+

Ucházející mzdy mají podle mě jen učitelé v některých regionech. Cca před rokem proběhla médii informace, která říkala, že průměrný plat učitele v Praze je jen o 500 Kč hrubého vyšší než průměrný plat učitele v ČR. Jestli je informace pravdivá nebo ne jsem neověřoval, nevěrohodně na mě nepůsobí (větší část platu učitele je dána tabulkami, které jsou pro všechny regiony stejné a pochybuji, že by školy v Praze dostávaly výrazně více peněz na osobní ohodnocení učitelů).
.
S odpracovanou dobou to zas taková výhra není. Pokud se učitel svědomitě připravuje a má předmět, který vyžaduje práci i mimo výuku (kontrola písemných prací, vymýšlení testů a cvičení), dostane se i na těch klasických 40 hodin práce týdně a v prvních letech i na víc (kvůli přípravám). Na práci učitele vidím jen jednu zásadní výhodu a tou jsou prázdniny. Je ale více volna důvodem pro nižší mzdu? Nepřítomnost v práci většinou životní náklady výrazně nesnižuje a těžko vám dá třeba majitel bytu slevu na nájemném za to, že pracujete jen 10 měsíců v roce a máte tudíž méně peněz.
.
Ad odstavec 2) blbost to podle mě není. Systém odměňování v soukromém sektoru je víceméně určen trhem a je určitě lepší než systém odměňování státních zaměstnanců, který je uměle vytvořený. Nedělám si ale iluze, že by se odměňování státních zaměstnanců inspirovalo v soukromém sektoru.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ad 1. odstavec - můj i Váš) Asi jsem se ne zcela přesně vyjádřil. Nemyslím si, že její mzdové ohodnocení je dobré, měla by mít víc, nicméně v daném kontextu - počet hodin, prázdniny atd. to považuji za ucházející. Co se týká Prahy, tak shodou okolností její kamarádka učí v Praze a za stejnou práci má mnohem více, nemluvě o odměnách atd., takže ta Praha na tom zase není až tak špatně. Ale asi jde o konkrétní školu. Druhá věc je ta, že ta moje učí na škole, kde ředitel je něco jako lenní pán a rozhoduje tak, jak rozhoduje. Ale to je na jinou diskusi a naprosto jiná opera.
ad odstavec 2) ne snad, že bych s tím nesouhlasil obecně, ale nedokážu si představit, jak by se tohle mohlo oficiálně udělat. Svým způsobem by to bylo (sakra jaké slovo použít), řekněme určité upřednostňování podle místa působení a to je podle mě blbost, to by nemohlo projít. Na druhou stranu - viz moje věta o kamarádce z Prahy, která měla více peněz, to určitým způsobem určitě funguje.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

S tím co píšete v prvním odstavci nesouhlasím. Učitelé ve větších městech a především v Praze by měli dostávat více než je celorepublikový průměr a to už jen z toho důvodu, že vysokoškolské vzdělání stále není celostátní průměr. Samozřejmě si uvědomuji, že plat nezávisí jen na nejvyšším dosaženém stupni vzdělání, i tak ale považuji průměr za málo.
.
Za velký nedostatek považuji nezohlednění regionu. Učitel v Horní Dolní má plat obvykle vyšší než stejně vzdělaní zaměstnanci v soukromém sektoru, v Praze naopak mohou vzhledem k cenám bydlení učit jen ti, kteří mají další zdroj(e) příjmů, případně alespoň bydlí v regulovaném nájmu. Kamarádka v Praze rok učila a kdyby měla plný úvazek, měla by necelých 15 tis. hrubého. Přibližně stejný plat by měla ještě několik následujících let. Průměrný plat v Praze je přitom 2x vyšší. A VŠ vzdělání není ani v Praze průměrné vzdělání (nepletu-li se, mají ho dvě pětiny obyvatel Prahy).
.
S tím další zcela souhlasím a jako problém jsem to vnímal už před více než osmi lety. Bohužel rychlá a rázná náprava se asi nechystá.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Dovolím si, Pavle, polemizovat s Vašimi větami v úvodu článku. Myslím, že učitelé, tedy alespoň ti délesloužící na tom nejsou zase až tak zle. Jednu učitelku na SŠ mám doma, takže vím jak na tom je platově. Samozřejmě nekontroluji její výplatní pásku pravidelně každý měsíc, ale co vím, tak se pohybuje v hrubém na celostátním průměru. Kdyby měla víc bylo by to milé, ale jak jsem uvedl, není to tak špatné vzhledem k celkovému úvazku, atd.
Pak zmiňujete špatnou úroveň žáků v souvislosti s odměňováním učitelů. Tady ale musím nesouhlasit. ten problém je totiž podle mě jinde. A to v naprostém předimenzování naší školské soustavy a to na všech úrovních, vyjma snad MŠ. Všichni víme, že žáků rapidně ubylo, ovšem škol v porovnání s úbytkem žáků nikoliv a tady je proto zakopaný pes. Školy se snaží přežít a proto berou každého, "kdo se byť jen umí podpsat". A tím se snižuje jejich úroveň. To samé a možná ještě horší je u SŠ. Dneska se na maturitní obory dostanou studenti, kteří by se před 20ti lety stěží vyučili. A v těsném závěsu za nimi jdou i VŠ. Jednak se nesmyslně prodlužuje doba studia a pak se stává, že posluchači chodí do školy taky jen několik hodin týdně a hlavně přibývá škol, oborů atd. Jen u nás v Pardubicích je univerzita, kde studuje necelých 10 tis studentů. Podobně je to v Hradci atd. A pak vzniká ten problém, že do školství jde čím dál tím více peněz, ale pořád to nestačí. Prostě se jen utápějí v podstatě.
A stejně je to u dalších oborů - zdravotnictví atd.
A o úřadech a státní a místní správě ani nemluvě. Byrokraci i přes všechny proklamace o jejím snižování jen bují a přibývá.
Vždyť co si mám myslet o tom, že úřad, který mi vydal jakési potvrzení, po mě toto potvrzení chce v papírové podobě předložit - konkrétně Celní správa.

Nahlásit

-
0
+

Ano, naprosto souhlasím. Základem ovšem by mělo být z odbourání zákonů, předpisů a dalších vyhlášek, pak se může snížit počet úředníků, kteří tenhle nepřehledný bordel "hlídají"

Nahlásit

-
0
+

Rád bych se tohoto scénáře dočkal, ale spíš jsem skeptik. Možná se toho dožijí moje děti, nebo děti mojich dětí... protože už nám za chvíli začne boj o hlasy voličů - lékařů, policistů ... a kdo bude volit politiky, kteří je propustili...škoda krásná pohádka o zeštíhlení státní státní sféry- bohužel pohádka.

Nahlásit

-
0
+