Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Mají elektromobily šanci?

2. 10. 2009
14 komentářů

Přihlášení do diskuze

Diskuze

I originální sada akumulátorů koncernu PSA z roku 1998 vydržela 10-12 LET!!!A jejich životnost byla cca až 200 tis.km-A TO JE PRAVDA!jejich jediná pravidelná udržba spočívala pouze v dolévání chladící kapaliny každé cca 4-5 tis.kmPokud někdo pochybuje ať mrkne na :http://www.elektromobily.org/ wiki/Nej%C4%8Dast%C4%9Bj%C5%A1 %C3%AD_ot%C3%A1zky_k_elektromo bil%C5%AFm#Jak_.C4.8Dasto_se_m .C4.9Bn.C3.AD_baterie.3F

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Osobmě by mě zajímalo jakým elektromobilem jste měl tu čest?Např.Peugeot Partner se při rozjezdu chová natolik NEhlučně,že i má přítelkyně prohlásila,že si připadá jako by nás někdo táhl na laně! :-)navíc další fakt je ten,že i při vyšší rychlosti vám muže rádio hrát pořád stejně potichu jako i když vozidlo nečinně stojí.Otec tomu stroji říká "větroň na kolech" protože je slyšet pouze vítr....:-)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Promiňte, to byla reakce na příspěvek Aleše Müllera.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Jaderná energetika je nejvýhodnější z hlediska čistoty/ceny. Jaderné reaktory sice vypadají na pohled děsivě a po Černobylu se na ně pohlíží jinak, každopádně do ovzduší vzhledem k vyrobené energii vypouštějí skutečně zanedbatelné množství škodlivin a jsou v porovnání s uhelnými elektrárnami doslova parkem oproti měsíční krajině :-)) Doufám, že se k tomu vyjádří i nějaký chemik a trošku to specifikuje odborněji :-) Hlavní přínos elektromobilů vidím však v něčem jiném. Především v tom, že se znečistění odsune z měst do lokalit s nižší zalidněností a tudíž se celkově pomůže společnosti.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ale taky by zelení měli sledovat ekologickou stopu při výrobě nafty či benzinu a při jejich dopravě na čerpací stanice. Nebo není snad žádná ?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Pravděpodobně záleží na typu elektromobilu - např. ČEZ má již několik let několik Favoritů pick-up a Fábií pick-up na baterie a ty jsou hlučené docela dost. Ale např. Prius je prý při jízdě na baterie téměř bezhlučný.Trolejbusy jezdí po velkých silních kde jsou chodci více ostražití a většinou přechází na zelenou na přechodech. Pokud přechází jinde, jsou většinou velmi ostražití. Auta ale jezdí i v obytných čtvtích a tam se IMHO chodci více spoléhají na hluk aut. To jak se spoléhám na hluk jsem si všimnul až poté co jsem si před lety kopil Walkman - se sluchátky na uších jsem se rozhlížel mnohem poctivěji a častěji. A navíc - trolejbusy jsou jistě mnohem hlučnější než moderní osobní elektromobily.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Co se týká té bezhlučnosti elektromobilů, tak tam myslím bylo "přání otcem myšlenky". S elektromobilem jsem už měl tu čest jezdit a nemůžu říct, že by byl výrazně tišší než benzínové auto. Pneumatiky hučí i na hladkém asfaltu, a co teprve na běžných ulicích (=tankodromech) českých měst. Aerodynamika hučí stejně. Místo vrčení spalovacího motoru je slyšet bzučení elektřiny (které je tišší než u dieselu, ale řekl bych že srovnatelné s moderními benzínovými motory).Vrhají se snad chodci bezhlavě pod kola trolejbusů? O ničem takovém jsem ještě neslyšel. Rozdíl hlučnosti mezi běžným autem a elektromobilem je stejný jako rozdíl mezi autobusem a trolejbusem.

Nahlásit

-
0
+

Chodci, cyklisté ani někteří další účastníci silničního provozu nejsou hluční a nikdo se nad tím nepozastavuje. Nevidím tedy problém, když se k nim přidají i automobily. Naopak, konečně budu moci poslouchat hudbu a neohluchnout u toho.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nízká hlučnost není problém jen u elektromobilů ale i u hybridů. Podle mě se skutečně jedná o problém neboť nelze očekávat že se lidé ze dne na den začnou spoléhat jen na zrak. Udělat automobil hlučnější ale podle mě není složité (kdyby ten Peugeot vydával zvuk třeba jako Ferrari Enzo tak bych si ho snad i koupil:) Hlučné auto je nejen v zájmu chodců ale i majitelů automobilů - srazit chodce není příjemné ani pokud z toho vyjde řidič bez postihu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Masové nasazení elektromobilů nebude podle mého názoru v dlouhodobém měřítku zanmenat žádné snížení nákladů. Přínosem bude snad jedině z hlediska ekologie. Cenová kalkulace v článku je špatně nejen z pohledu nezapočtení nákladů na baterie. Tenhle problém bude zřejmě řešený standardizovanými bateriemi vyměňovnými na "čerpacích stanicích" s příslušným poplatkem. Odhadnout se dá příplatek nějakých 3-5 Kč/km pokud cena baterií přiměřeně klesne. Nejpodstatnější zkreslení je ale z pohledu silniční daně. Ta dělá více než polovinu ceny dnešních paliv a pokud dojde k hromadnému přechodu na elektromobily, bude samozřejmě nutné ji vybírat jinou metodou. Rozdíl tedy můžeme odhadnout na cca 34 vs. cca 70. Pokud místo zastaralého benzínu srovnáme moderní diesel, jsme o dalších řekněme cca 20 procent níž. Takže výsledný poměr bude 34 vs. 56 Kč/km. Náklady na kilometr elektromobilu mohou být tedy o nějakých 40 procent nižší. Ovšem za předpokladu, že pořizovací cena elektromobilu bude stejná jako u dnešního dieselového vozu a cena elektrické energie přes enormní zvýšení poptávky nevzroste. A ona vzroste, to si pište...

Nahlásit

-
0
+

Jak jiz zminoval VK, bude treba pripocist i cenu vymeny akumulatoru. Pokud by se ale vyrabely standardizovane napric vsemi znackami aut, jejich cena by nemusela byt vysoka, obzvlast pri recyklaci materialu po pouziti. Navic by to byla velka vyhoda pro jaderne elektrarny, ktere nemohou prilis rychle a casto snizovat vykon, takze misto aby pres noc jely nevyuzite nebo zasobovaly precerpavaci elektrarny, mohou nabijet elektromobily. Ted jde jen o to, jestli existuje sila, schopna realizovat cely tento retezec - auta, akumulatory, elektrarny.

Nahlásit

-
0
+

K využití by se měli vyjádřit zelení ekonomové, ti kteří počítají tzv. ekologickou stopu. Elektromobily sice nekouří, ale spotřebovávají elektrickou energii, která vzniká nepříliš efektivním spalováním fosilních paliv, což jsou opět nějaké emise.Stálo by za úvahu spočítat, kolik Temelínů by bylo potřeba postavit aby všechny stávající automobily mohly najezdit své kilometry.Ale zajímavý drobný problém jsem si uvědomil z hlediska bezpečnosti. Stávající automobily jsou velmi hlučné a tak se v městském provozu orientuji, vedle zraku, také sluchem. Až budou tiché elektromobily, tak jej neuslyším a vesele "skočím" do vozovky. Bude nutná změna návyků :-)

Nahlásit

-
0
+

Ono sice nebude potřeba měnit olej či rozvody, ale zase bude potřeba měnit akumulátory. Dnešní lithiové akumulátory prostě nevydrží déle než nějaké 2-4 roky, a bohužel sada akumulátorů třeba pro ten Peugeot 106 stojí 200-300 tisíc Kč, což bohužel těmi celkovými provozními náklady docela hodně zahýbe. Ale jak říkáte - snad se ceny akumulátoru sníží, až se začnou vyrábět masově.

Nahlásit

-
0
+

Také se těším na tichá, čistá a "voňavá" auta - problém vidím v použítí lidskému zdraví škodlivých těžkých kovů na výrobu NiCd článků. Kolik jich asi bude potřeba do těch plánovaných milionů elektromobilů, a jak to bude s jejich likvidací? Nevím, málo to asi nebude. Řešením by snad mohlo být zmiňované lithium.

Nahlásit

-
0
+