Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Sociální kapitál sítí

6. 11. 2009
12 komentářů

Přihlášení do diskuze

Diskuze

Kachingle jsem neznal a líbí se mi hodně. Každopádně díky za tipy a upřesnění. O spoustě témat by se dalo diskutovat donekonečna, třeba se to někdy povede. S některými komentáři (sémantické vyhledávání a web) bezezbytku souhlasím, i když u psaní téhle poznámky si připadám skoro kacířsky - jsme na webu, měl bych spíš nadávat a urážet :)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Shodou okolností zpoplatnění obsahu teď zkoumal dotazník MediaSearch:http://www.slidesh are.net/MedvidekPU/mediaresear ch-konference-frum-media-zpopl atnn-obsahu-na-internet?src=em bedJeto sice zřejmě na zakázku zpravodajských serverů, ale ukazuje to obecně, za co jsou lidé ochotni platit..

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Koncept Kachingle není jako OSA, prostudujte ten link, pokud vás to skutečně zajímá. Samozřejmě nejde o plošné platby všem, ale o to, že do systému vložíte dejme tomu 200 měsíčně a systém poté podle VAŠÍ aktivity, kterou sleduje pomocí kódu jenž umístí na stránky spolupracujících médií, rozdělí tyto peníze právě a jen mezi média, která jste navštívil. V lepším případě ještě ty, která jste označil jako "kvalitní" .Jediné,co pak musíte je předplatit si službu (stejně jako třeba mobilní telefon) a pak máte přístup ke všem partnerským médiím a peníze jsou rozdělovány podle toho, jak je navštěvujete.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Je trochu rozdíl mezi sémantickým webem a sémantickým vyhledáváním. Ty nalinkované základy sémantického webu jsou spíše jen začátek. Na takovýto web už neúspěšně čekáme skoro deset let, standardů je spousta, ale nikdo je furt nepoužívá... RDFa a spol jsou jen zjednodušení, jak v textu zvýraznit, že něco je adresa a něco jméno, jaké jsou mezi tím vazby atd.Proti tomu sémantické vyhledávání (které může, ale nemusí jako bonus využívat i sémantického webu) funguje na základě syntaktické a sémantické analýzy textu v běžném jazyce. Teprve, když vyhledávač ví, o čem je text, (ne jenom seznam slov, který se v něm vyskytuje,) může poskytnout opravdu relevantní informace. O to se (zatím nepříliš úspěšně) snaží vyhledávače, které jsem uvedl.Dotaz do sémantického vyhledávače v angličtině pak zní: "Who is Cisco Fatty?" atd.. Vyhledávač mi pak nabídne stránky, na nich se řeší tento problém. Ještě větší cíl je, aby vyhledávač nabídl nejen stránky, kde se problém řeší, ale přímo odpověď(i).Zatím hudba budoucnosti, ale tohle by byl skutečný převrat. RDFa a mikroformáty jsou jen takový lehký tunning na úrovni chytřejšího SEO.Pro vyhledávání příběhu Cisco Fatty můžete třeba použít existující sémantické vyhledávače, tam to zrovna funguje:)Lexxe vám krom příběhu na prvním odkazu na otázku: "Who is Cisco Fatty" dá i odpověď: "Nickname Given the Twitter User Theconnor" - příběh je na prvním odkazu.http://www.lexxe.com/ma in.cfm?sstring=who+is+Cisco+Fa ttyTohleje sémantické vyhledávání.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Sociální vyhledávání samozřejmě může být užitečné, a také v tom vidím potenciál, ale v tom FB moc nepomůže. Nejdřív musím umět vyhledávat, a to tak, že dobře, pak musím umět evidovat, co vyhledávají přátelé, a pak teprv vymyslet jak vazby mezi přáteli použít.Jediné, co v tomto může nabídnout FB je již existující hierarchie přátel, kterou má jistě nejširší ze všech. Všechny ostatní trumfy drží vyhledávače.Na druhou stranu představuje sociální vyhledávání nebezpečí, že pokud budou výsledky automaticky (ne jako moje volba) ovlivněny vyhledáváním mých přátel, tak nikdo nenajde nic nového.. Když vezmu váš příklad, že chci jet na hory, a všichni mí přátelé jezdí do Francie, znamená to, že Itálie je horší? Nebo je to jenom móda nebo shoda okolností?Ztrácí se rozmanitost.Rozumné užití sociálního vyhledávání tedy vidím spíše jako nabídku nad standard: tohle jste vyhledal, ale tady se můžete inspirovat, co zajímá vaše přátele.I zde mám jeden odstrašující případ sociálních "doporučování&q uot;.Před několika lety Amazon před Vánoci doporučoval lidem, co mají koupit jako dárek na základě toho, co koupili jejich přátelé. Jenže přátelé často kupovali dárky pro ně, takže se tímto vlastně dozvěděli, co najdou pod stromečkem sami:)Takže zase, opatrně i u sociálního vyhledávání. To, že polovina mých přátel sjíždí porno ještě nemusí znamenat, že když někomu chci k Vánocům koupit DVD, tak hledám zrovna to samé..

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

(pokračování)> Jsou i zajímavější pokusy o redefinici vyhledávání - sémantické vyhledávače (lexxe.com, hakia.com) - vyhledávání podle významu, místo jen klíčových slov. Bohužel to zatim moc nefunguje. a kdoví kdy bude...Až bude sémanticky definovaný obsah stránek. Viz třeba http://zdrojak.root.cz/clanky/uvod-do-semantickeho-webu/> Idealistická představa "jednotného předplatného pro celý web" je rozhodně společensky únosnější, než představa, že si každý předplatí všechna svá oblíbená média, která se rozhodnou zpoplatnit svůj obsah.Tahle představa mě docela děsí, připomíná mi to Osí pravidlo předplať si kradený obsah via paměťová média. Chci přece platit jen za to, co mě zajímá, ne svými penězi podporovat nějaký livestylový webísek.Pěkná diskuze.. Ještě k její podstatě: důvěra nebo nedůvěra v sociální služby, sociální vyhledávání, sociální sítě, atd. je hodně křehká, vývoj webu se opravdu těžko odhaduje. Já jsem se teď dostal k vývoji jednoho českého startupu zaměřeného právě na sociální vyhledávání. Čím víc o tom vím a čím víc slyším okolní reakce, tím spíš jsem přesvědčený, že tohle není slepá ulička, Facebook má velkou budoucnost a "sociálno" na webu nebude jen blogískování a lajkování. Ale krví to nepodepíšu :)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

> Jako prostředník vyhledávání FB nebude nikdy, protože vyhledávač díky svým algoritmům nabídne v katalogu raději právě stránku, která už rovnou obsahuje relevantnější informace. Jakékoliv prostřednictví je zde na škodu, zbytečné kliknutí navíc.Proč se tedy Google trápí se social search, když je zbytečné, jak říkáte? Zásadní je podle mě obrat "relevantní informace" - zužujete ji na co nejpřesnější vyhledání klíčové fráze. Přitom v reálném světě existuje hromada situací, kdy hledám info v kontextu názorů těch kolem sebe ("chci jet na hory, mám zkusit Francii nebo Itálii?") - na webu se tomu říká sociální vyhledávání. Proč by tehnhle zvyk neměl fungovat online? Facebook získal svou popularitu právě proto, že napodobuje offline zvyky a zjednodušuje je.> V poslední době se o vlastní vyhledávače pokusili odpadlíci z Google - cuil.com a Microsoft - bing.com. Cuil úplně propadl, Bing tlačí Microsoft svou marketingovou silou.Protože nenabídli alternativu, zkusili být lepší Google, to teď nejspíš nejde. Social search je jiná služba, ne další varianta té stejné.> Na druhou stranu to, co FB je, dělá relativně dobře.300 milionů aktivních účtů mi přijde kua dobře :)> Většinou si lidé ani neuvědomují, co všechno o sobě na webu nevědomky říkají. K poučení může posloužit příběh "Cisco Fatty", ale to je na trošku jiný článek:)Nebo si to uvědomují a nevadí jim to. Společnost se prostě mění a pojetí soukromí s ní. Příběh linkněte nebo napište, rád si přečtu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

O placeném obsahu všichni sice uvažují a dokonce i nahlas mluví, ale k uskutečnění nechybí pouze odvaha být první. Základní předpoklad placeného obsahu je mít něco, za co je někdo ochoten zaplatit.To sice mají odborná média jako ft.com, wsj.com, ale třeba livestylové články či denní zpravodajství jsou spíše komodita, kterou má kde kdo, a jde jen o to, kdo jí nabídne nejjednodušeji či nejlevněji; tedy zdarma. Zpoplatnit tento obsah by ale bylo možno, pokud by nějaké médium umělo vytvořit personalizovaný předvýběr, aby čtenář nebyl zatěžován pro něj zbytečnými informacemi. To zatím, pokud vím, nikdo neumí, i když u hudby už stejnou službu dělá last.fm a další, takže snad se v budoucnu něčeho takového dočkáme.Jiná možnost je paušální zpoplatnění za nepatrný měsíční příspěvek, který se rozděluje mezi navštívené servery, např. v konceptu podobném, jako má http://www.kachingle.com/. Idealistická představa "jednotného předplatného pro celý web" je rozhodně společensky únosnější, než představa, že si každý předplatí všechna svá oblíbená média, která se rozhodnou zpoplatnit svůj obsah.Bohužel k tomu v Česku nejsou dosud ani rozšířeny potřebné jednoduché platební nástroje.

Nahlásit

-
0
+

Ještě k reakci FB: Nemyslím, že by autoři FB měli na to vytvořit vlastní vyhledávač nebo dokonce sociální vyhledávač.V poslední době se o vlastní vyhledávače pokusili odpadlíci z Google - cuil.com a Microsoft - bing.com. Cuil úplně propadl, Bing tlačí Microsoft svou marketingovou silou: http://siteanalytics.compete.com/google.com+cuil.com+bing.com/Ani u těchto "hráčů", kteří mají s vyhledáváním zkušenosti, se převrat nekonal.FB je přecijen jen obyčejná "nástěnka" původně spojující studenty prvních ročníků vejšky, která přerostla do obludných rozměrů. Troufnu si také uvést jednu ničím nepodloženou hypotézu: tím, čím je, FB i zůstane.Na druhou stranu to, co FB je, dělá relativně dobře.Vyhledávání v profilech FB ani umožnit nemůže (tudíž ho nemůže prohledávat ani Google), protože většina lidí má profil otevřen pouze pro své přátele.A ještě že tak, bohužel už teď si většinou lidé ani neuvědomují, co všechno o sobě na webu nevědomky říkají. K poučení může posloužit příběh "Cisco Fatty", ale to je na trošku jiný článek:)Jsou i zajímavější pokusy o redefinici vyhledávání - sémantické vyhledávače (lexxe.com, hakia.com) - vyhledávání podle významu, místo jen klíčových slov. Bohužel to zatim moc nefunguje. a kdoví kdy bude...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Cílem vyhledávačů je přivést uživatele na stránku s obsahem nejrelevantnějším k jeho vyhledávání. Proto cílem vyhledávání bude FB jen v případě, že na netu nejsou nikde jinde relevantnější informace. Jako prostředník vyhledávání FB nebude nikdy, protože vyhledávač díky svým algoritmům nabídne v katalogu raději právě stránku, která už rovnou obsahuje relevantnější informace. Jakékoliv prostřednictví je zde na škodu, zbytečné kliknutí navíc.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ano i ne:- z Facebooku se opravdu jen tak nestane vyhledávač. Na druhou stranu, jeho informace ("sociální podhoubí") mohou sloužit nejrůznějším vyhledávačům, nejen Googlu. Tím získá solidní podíl na vyhledávání. Další krok této úvahy rovná se věštění.- den po napsání článku Google přišel se službou social search (www.google.com/experimental), který umožňuje právě sociální vyhledávání. Zatím k tomu Facebook nepotřebuje, vyhledává v profilech na svých službách (Reader, Blogger, ...) a nevypadá to, že by chtěl umožnit vyhledávání ve Facebooku. Koneckonců, dnes to konkurence je: Facebook jde přímo proti FriendFeedu, který patří Googlu.- jak asi zareaguje Facebook? Zkusí se zapojit, spustí vlastní sociální vyhledávání, spojí se s někým dalším?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Opatrně s výroky typu: "Poměrně rychle může tato síť nahradit Google" prosím - to z principu rozdílu jejich fungování nemůže.FB pouze informuje o tom, co dělají vaši "kámoši". To sice dělá kvalitní předvýběr informací pro vás, ale pořád informace iniciují akce "kámošů", ne vaše.Na vyhledávání toho, co zrovna teď potřebuju najít (dejme tomu otevírací dobu nejbližšího květinářství) FB není.Nejsou to konkurenti, jejich služby se doplňují.

Nahlásit

-
0
+