Na výše uvedenou jednoduchou otázku naštěstí neexistuje jednoznačná odpověď. Kdyby všichni podnikali, neměli by koho zaměstnávat. A kdyby chtěli být všichni zaměstnanci, neměli by nejspíš kde pracovat.
Proto se podíváme na hlavní výhody a nevýhody obou cest. Je pak na každém z nás, pro kterou se rozhodneme. A nebo: která naší nátuře a osobnosti lépe odpovídá.
Výhody zaměstnání
Zaměstnance chrání v České republice velké množství právních předpisů a nařízení. Tím hlavním je samozřejmě Zákoník práce (Zákon č. 262/2006 Sb.), kde je zaměstnanec vnímán jako slabší strana, a proto má celou řadu práv.
Namátkou můžeme zmínit nárok na dovolenou, odpovídající pracovní podmínky, ochranu při nemoci nebo při péči o dítě a mnoho dalších. Se současnou nízkou nezaměstnaností se také podniky předhánějí v nabídce benefitů. Zaměstnanec má obvykle ve smlouvě stanovenou pracovní dobu a mzdu za popsanou pracovní náplň.
Z tohoto pohledu má podnikatel mnohem méně záruk. Vlastně žádné – na dovolenou si musí vydělat, během mateřské a rodičovské dovolené nemá garantovaný návrat zpět na pracovní místo, nemá žádnou jistotu výše platu, náplně práce ani pracovní doby.
Podnikatel je odpovědný za to, kolik zakázek dokáže sehnat, a pokud zaměstnává další pracovníky, musí mít peníze především na jejich mzdy a povinné odvody. Ať už se daří, nebo ne, musí zaplatit své fixní náklady (typicky nájem, zálohy na energie, internet, odvody na sociální a zdravotní pojištění a spoustu dalších).
Podnikání vs. zaměstnání
Zaměstnání tedy přináší do života nesrovnatelně větší jistotu a stabilitu. Má ale samozřejmě i nevýhody. Na rozdíl od podnikatele pracují zaměstnanci vždy „pro někoho“. Znamená to, že se musí věnovat zadaným úkolům, které někdo jiný kontroluje: když si chtějí vzít dovolenou, musí ji někdo schválit. Když chtějí prosadit nějakou změnu, není to tak snadné jako ve vlastní firmě.
Jak začít podnikat
Finmag.cz s prvním poprázdninovým týdnem startuje novou sérii textů nazvanou Jak začít podnikat. Věnovat se v ní budeme tématům předcházejícím rozjezdu úspěšného byznysu, nastavením jeho životaschopnosti i myšlenkovým postupům, které by samotnému založení firmy či živnosti měly předcházet. Od nápadu samotného až třeba po to, jak ideálně najít a oslovit investory. Pokud už ale podnikáte, série textů Jak na podnikání poradí i vám.
Řadový zaměstnanec také většinou nerozhoduje o strategickém směřování firmy a nemá možnost ovlivnit důležitá rozhodnutí. Nenese ani osobní odpovědnost za úspěšnost podniku, a proto je výše možného výdělku obvykle omezená (s výjimkou top managementu s odměnami v podobě podílů na zisku).
Podnikatel má sice jistot velmi málo, na druhou stranu má obrovskou svobodu. Přijímá rozhodnutí, má kontrolu nad tím, jak dlouho a kdy bude, nebo nebude pracovat. Když chce něco změnit, stačí se rozhodnout a změnu uskutečnit.
Chcete pracovat přes léto míň (za míň peněz, samozřejmě)? Žádný problém. Jen si musíte pohlídat, aby bylo na účtu dost prostředků na uhrazení nezbytných nákladů a aby bylo po letním výpadku kam se vrátit. Nikdo jiný to totiž neudělá.
Výdělky podnikatele jsou omezené jen vlastními schopnostmi a možnostmi na trhu, které se podaří využít. V praxi to ovšem znamená, že podnikatel je minimálně ze začátku na všechno sám – od jednání s klienty až po úklid skladu a balení objednávek.
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Právě počátky podnikání můžou být hodně náročné, takže si začínající podnikatel může o osmihodinové pracovní době nechat jen zdát. A když na konci měsíce není potřeba doplatit fakturu za telefon z vlastní kapsy, je to vlastně úspěch. Na oplátku ale dostává obrovskou svobodu a volnost.
Jak na úspěšné podnikání
Společnou vlastností úspěšných podnikatelů je, že dokážou vidět příležitosti tam, kde je ostatní nevidí. Skvělým příkladem je mladý český podnikatel Václav Staněk, který založil značku Vasky. Ta se specializuje na kvalitní koženou obuv vyráběnou v České republice. Podnik využil sílícího odporu vůči takzvanému fast fashion a rostoucí poptávky po kvalitní tuzemské obuvi.
Zakladatel Vasky Václav Staněk ve Finmag podcastu
Staněk současně dokázal navázat na sílící touhu zákazníků po tradici a zajímavém příběhu. Ostatně, i díky tomu se mohl později stát zachráncem tak tradiční české značky, jakou bezesporu je Botas. Staněk tak díky úspěchu vlastní značky zachránil ještě tradičnější výrobu, přičemž všem Čechům a Slovákům známé botasky nově řídí jeho mladší bratr.
Ale zpět ke klíčové otázce: podnikat, nebo ne? Pro úspěch v podnikání je potřeba si ujasnit, jaká jsou vaše očekávání a co pro vás znamená úspěch. To, že vyděláte víc peněz než v zaměstnání? Nebo že budete mít víc času na rodinu? Že budete moct pracovat odkudkoliv…?
Motivací může být ale i obyčejný pocit, že člověk dělá něco prospěšného a smysluplného. Může se pak stát, že váš byznys sice není zlatý důl obchodovaný na newyorské burze, ale umožňuje vám věnovat se něčemu, v čem vidíte smysl. A současně mít třeba i dostatek času pro sebe i svou rodinu.
Úspěšní podnikatelé dělají to, co zákazníci chtějí, dělají to lépe nebo jinak než konkurence, a navíc k tomu mají lepší podmínky a předpoklady. A vědí, co jsou jejich osobní kritéria úspěchu. Pokud ale preferujete jistotu, bezpečí, jasné úkoly, danou pracovní dobu a stabilní plat, je zaměstnání určitě lepší volba.
Když se budeme bavit s úspěšnými podnikateli, zjistíme, že mají společné některé vlastnosti:
- kreativita a aktivita – nečekají, až problémy někdo vyřeší, hledají nové postupy a nové příležitosti,
- houževnatost a trpělivost – neodradí je dílčí neúspěchy a z chyb se dokážou poučit,
- vize a strategie – vědí, čeho chtějí dosáhnout a jaký je jejich cíl.
Díky tomu přináší na trh produkty, o které mají zákazníci zájem a neváhají za ně zaplatit.
Kam dál? Podnikatelský servis na Finmagu:
- Akciové programy pro zaměstnance brzdí nevýhodné zdanění. Změní se to?
- Zdravotní prohlídky 2023 v kostce. Jak to s nimi je a pro koho platí dál?
- Daně a jak na ně. Co je nového a na co dát pozor?
- Preventivní restrukturalizace, revoluční bezúpadkové oddlužení firem
- Obří změna pro tisíce firem. NIS2 je větší než GDPR, varují experti
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?