Ve sportovní terminologii se používá pojem rozdílový hráč, který je pro úspěch daného týmu naprosto zásadní a nepostradatelný. Dá se takový pojem uplatnit i na pracovišti? Podle hostů podcastu záleží na kontextu.
„Schopnost pozvedávat nejen svůj výkon, ale i výkon celého týmu, je projevem dobrého leadershipu. Považuji to za určitý druh talentu. Všechno je to ale o kontextu. Někteří lidé můžou být v tomto směru skvělí, ale v určitém týmu to do sebe nemusí dobře zapadnout,“ říká Kalenda.
V tomto ohledu zmiňuje pojem „nabubřelost ega“ u lidí, kteří se do vůdčí role staví kvůli sobě. Naproti tomu jsou lidé, kteří získají příležitost k práci v místě, jež mají opravdu rádi a díky tomu dokážou vyniknout. „Na lidech je strašně znát, jestli tu práci dělají s láskou, nebo chtějí něčím být,“ říká Kalenda.
DoToho! by Opero
Jak ale takové lidi najít? Podle Kalendy mají firmy takové talenty přímo před nosem a mohou je najít i v interních zdrojích. Jeho firma se zabývá právě posuzováním a diagnostikou talentů ve firmách. „Lidé buď spolupracují, nebo spolu pracují. A právě ta společná práce dává dobrý obraz,“ říká.
Na druhé straně jsou zdroje externí. „Dívejte se kolem sebe. Kamkoliv jdete, tam uvidíte talent. Zkuste ho oslovit,“ vybízí Kalenda. Některé obory sice vyžadují exaktní znalosti, jinak je ale podle něj pro řadu oborů důležitý hlavně postoj a osobnost, všechno ostatní se dá naučit.
To potvrzuje i Kučerová. „Charakter člověka je vždycky důležitější než to, co umí,“ říká. „Ze všeho nejlepší je budovat brand, lidé se vám pak ozvou sami, i když zrovna nikoho nehledáte. To je ten ideální zdroj. Firmě to ušetří spoustu energie, času i peněz,“ dodává.
Hodnotu firmy vytváří to, když lidé svou roli a poslání dělají s láskou. V pracovním mistrovství dělat svou práci co nejlíp můžou být všichni áčkoví.
Áčko může být každý
Když jde tedy všechno dobře a podnikům se daří najímat ty nejlepší zaměstnance, nabízí se otázka: Můžou být ve firmě jen „ačkoví“ lidé?

Být cool za každou cenu nemá smysl, marketing není punk, radí expertka
Kateřina Tygl je specialistkou na marketing. Vytváří strategie, které klientům pomáhají splnit jejich obchodní nebo interní cíle. „Firmy chtějí být cool a zapomínají na ‚staré dobré‘ věci, například média, outdoorovou reklamu a reklamu offline obecně,“ vyjmenovává největší marketingové chyby malých a středních podniků v dalším podcastu mentoringového programu DoToho!
Podle Kučerové na to neexistuje jednoznačná odpověď. „Na jednu stranu, když chcete áčkovou firmu, potřebujete áčkové lidi. Ale pro každou firmu znamená každý člověk něco jiného.“
„Každý člověk má své poslání a je důležité, aby dobře zapadnul. Někdy k sobě výrazné osobnosti potřebují partnery, kteří jsou podpůrní, ve své roli šťastní a vůbec by jim nedělalo dobře, kdyby byli oni sami tou výraznou tváří,“ říká Kalenda.
„Je to o hledání synergií mezi lidmi. Hodnotu firmy vytváří to, když lidé svou roli a poslání dělají s láskou. V pracovním mistrovství dělat svou práci co nejlíp můžou být všichni áčkoví,“ dodává.
Hlavní je podle něj v tomto směru zapálení a vášeň. „Harmonii a motivační atmosféru ve firmě vytvářejí všichni. Právě ta motivační atmosféra má jeden ze základních rozměrů: Jak moc se těším do práce. Není vázaný na to, co dělám, ale s kým dělám. Lidé k sobě musejí dobře zapadat,“ tvrdí.
Oba hosté promluvili i o tom, jak je mezi malými a středními podniky vnímaná role a důležitost personalistiky. „Mám to štěstí, že pracuji s firmami, které si důležitost personalistiky uvědomují,“ říká Kalenda. „Ve firmách se o ní starají i lidé, kteří jsou na vrcholových manažerských pozicích. Vědí totiž, že klíčem k úspěchu jsou pro ně právě lidé.“
Kučerová je v tomto směru kritičtější. Podle ní si firmy důležitost personalistiky ve svých začátcích stále moc neuvědomují. Později se dostanou do bodu v přerodu své velikosti, kdy potřebují klíčové zaměstnance a část byznysu jim stojí. V ten moment si říkají, že měli personalistiku řešit mnohem dřív.
„Lidem v managmentu otevřou oči často až čísla. Najednou totiž zjistí, že výsledek se rodí právě přes lidi,“ doplňuje Kalenda.
Co zajímavého se v podcastu ještě dozvíte?
- Jak důležitou roli skutečně hraje motivační dopis?
- Existují takoví zaměstnanci, kteří dokážou firmu stáhnout ke dnu?
- Jak takové zaměstnance včas poznat?
- Příklady omylů a průšvihů v personalistice.
- Jak pro zaměstnance připravit kvalitní a motivační prostředí?
Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:
- Katamarány z Bílovic plují až za Atlantik. Sbalíte je do tašky, říká šéf Minicatu
- Od realit k sexbyznysu a hutnictví. Musím vydělat dardu, říká Duda
- První barefooty vyrobil na koleně. Dnes Ahinsa Shoes dodává boty i do USA
- Supervýkonní zaměstnanci a recepční, co se nemračí. Co vše už zvládá AI
- Dělat tuctové věci je už nebavilo. Výrobci odvážných oken těží ze změny
FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?
„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.
UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?
BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden
STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor
HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?