Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Zájem o operativní leasing u firem roste. Láká je flexibilita a bezstarostnost

Jana Divinová
Jana Divinová
17. 5. 2023

Nedostatek čipů a dílů na nová auta způsobený pandemií koronaviru utlumil výrobu. Nových aut je v důsledku toho málo, jsou dražší a čekací lhůta se výrazně prodloužila. „Situace je složitá. Udržet mobilitu zákazníků v době výpadku dodávek vozů se nám ale daří,“ říká Jan Pařízek, ředitel oddělení firemních vozů a remarketingu ve společnosti Volkswagen Financial Services.

Zájem o operativní leasing u firem roste. Láká je flexibilita a bezstarostnost
Jan Pařízek, ředitel oddělení firemních vozů a remarketingu ve společnosti Volkswagen Financial Services / Zdroj: Volkswagen Financial Services

Výroba aut se stále potýká s určitými problémy, dochází tím i k prodloužení dodacích lhůt. Jak dlouho se dnes čeká na auto?

Velmi záleží na značce a modelu. V průměru jsou ale čekací doby na vozidla z výroby stále delší, než na jaké jsme byli zvyklí.

Jak tedy řešíte, aby žádný z vašich firemních zákazníků nezůstal bez auta?

Řešením jsou samozřejmě skladové vozy, které naši dealeři mají k dispozici. Pokud nejsou, tak čekající klienti u nás mohou využít také krátkodobého pronájmu vozidel, která se nám vracejí z operativního leasingu. I když si klienti nejčastěji pronajímají vozidlo na rok a víc, jsme schopni jej pronajmout i na šest měsíců.

U jakého produktu jste od loňského roku zaznamenali největší poptávku?

Velmi populární je operativní leasing a stále oblíbenější se stává i úvěr s poslední navýšenou splátkou neboli financování Chytře. Zájem o tento produkt roste napříč všemi segmenty zákazníků, ale poslední dobou zaznamenáváme zvýšenou poptávku hlavně v segmentu SME klientů.

U financování Chytře zákazník díky zvolené akontaci, délce splácení a poslední navýšené splátce dosáhne na skutečně minimální měsíční splátky. K tomuto produktu navíc nabízíme i předplacený servis na pět let zdarma.

Prozradíte, o kolik procent od dob covidu vzrostl zájem o operativní leasing? A kdy byl nárůst nejsilnější?

Největší nárůst jsme zaznamenali v letošním roce, kdy se dodávají vozidla z výroby objednaná loni. Za první tři měsíce letošního roku jsem zaznamenali růst o 34 procent.

Kolik v průměru firmy měsíčně platí za leasingovou splátku?

Záleží na značce, modelu, době financování a nájezdu. Nejčastěji je to ale mezi deseti až patnácti tisící korun bez DPH.

Na jakou dobu se operativní leasing vyplatí nejvíc?

Záleží na počtu najetých kilometrů, ale většinou na 36 měsíců. To je vlastně i nejčastější doba, na kterou si firmy operativní leasing berou.

Nová vozidla budou zdražovat a v důsledku toho čekáme, že poroste zájem o operativní leasing. Firmám umožňuje lépe plánovat jejich cashflow.

Jaké vozy mohou firemní zákazníci financovat pomocí vašich produktů?

Od minulého roku nabízí Volkswagen Financial Services operativní leasing či úvěr na pořízení firemních vozů všech značek dostupných na českém trhu. Klientům tak poskytuje komplexní řešení jejich firemního vozového parku. Za rok 2022 se nám i díky této novince ve fleetovém prodeji zdvojnásobil objem uzavřených smluv na vozidla značek mimo koncern VW.

Jan Pařízek (50)

Vystudoval obor Provoz a ekonomika na České zemědělské univerzitě v Praze. Ve společnosti Volkswagen Financial Services zastává pozici ředitel oddělení fleetu a remarketingu. Ve volném čase se věnuje rodině a cyklistice.

Dobrá, tak jinak: která značka či přímo model patří mezi firmami k nejoblíbenějším?

Stálicí je Škoda Octavia, ale zaznamenali jsme rostoucí zájem také o VW Golf, Audi A6 a obecně o značku Cupra.

Jak se podle vás bude trh vyvíjet dál?

Reálným očekáváním je, že trh s automobily nijak dramaticky neporoste. Nová vozidla budou zdražovat a v důsledku toho čekáme, že poroste zájem o operativní leasing. Firmám umožňuje lépe plánovat jejich cashflow, protože všechny náklady za vůz už jsou obsažené v měsíční leasingové splátce. Klienti tedy nemusí řešit starosti ani finance spojené se servisem a údržbou automobilu, Poptávka po operativním leasingu roste nejen mezi velkými firmami, ale i ze strany malých a středních firem a živnostníků nebo státní správy. Často je láká to, že na rozdíl od některých konkurentů nenavyšujeme plošně cenu splátek.

Vycházíte tedy vstříc i malým firmám a živnostníkům?

Samozřejmě. Pečujeme o klienty s odběrem již od dvou vozů. Pro segment malých a středních firem máme i speciální produktovou řadu. Díky ní mohou drobní podnikatelé, rodinné podniky nebo firmy, které nepotřebují obrovský vozový park, využívat výhod financování, které jim pokryje všechno, co je k provozu vozidla potřeba, ať už je to pravidelný servis, pojištění nebo přezutí pneumatik.

Jaké produkty nabízíte SME klientům a živnostníkům?

Podnikatelům i firmám u všech nabízených produktů – operativní leasing, úvěr či financování Chytře – poskytujeme služby s přidanou hodnotou. Například zajišťujeme servis vozu za fixní cenu i v době vysoké inflace. U všech našich produktů poskytujeme klientům také flexibilní řešení – pokud se například zpozdí výroba nových vozů, nabízíme možnost prodloužení smlouvy.

Jak se v posledních letech změnily požadavky zákazníků? Co dnes hraje nejdůležitější roli a co naopak ustoupilo do pozadí?

Důležitý je rozsah a kvalita služeb, úroveň komunikace se zákazníkem. Ale samozřejmě i cena. Neřekl bych, že něco ustoupilo do pozadí, spíš se zvyšuje tlak na kvalitu řešení mobility. Zákazníci chtějí mít s mobilitou co nejmenší starosti. A tomu se snažíme vycházet vstříc.

O elektromobilech uvažuje spousta zákazníků, ale mnozí z nich nedokážou zhodnotit všechna pozitiva. Pro takové jsme připravili novou službu...

Trendem doby je elektromobilita. Jak se propisuje do vašeho byznysu?

Aktuálně vnímáme víc poptávek elektrických vozidel u našich zákazníků, hlavně u společností, které se zabývají energetickými a technologickými oblastmi, a proto i my musíme jít s tímto trendem. Nabízíme proto i financování elektromobilů a další doplňkové služby, které jsou s využitím elektrického vozidla spojené.

Můžete být konkrétnější? Jaké služby to jsou?

Jde například o výhodnější pojištění pro elektrická vozidla, dobíjecí karty nebo servis, který je dokonce levnější než u spalovacích motorů. Dále se pak Volkswagen Financial Services zaměřuje na financování domácích dobíjecích stanic, poradenské služby ohledně dotací nebo nově spuštěnou službu autopůjčovna elektrických vozidel pro firemní klientelu.

Využíváte ve firmě operativní leasing?

Co poradíte klientům, kteří nad elektromobilem přemýšlejí, ale nejsou si jistí?

Je pravda, že o elektromobilech uvažuje spousta zákazníků, ale mnozí z nich nedokážou fundovaně zhodnotit všechna pozitiva. Pro takové jsme připravili novou službu, kdy si mohou elektromobil zapůjčit na sedm až šedesát dní a vyzkoušet si jeho výhody takříkajíc na vlastní kůži. Nájemné vozu je 500 korun na den a v ceně je i plné pojištění automobilu. Klientům také spočítáme takzvané TCO (total cost of ownership = celkové náklady na vlastnictví vozu, pozn. red.) a pomůžeme jim rozhodnout se, jaký model je pro ně nejvýhodnější vzhledem k nákladům.

Výrazným trendem je i digitalizace. Přicházíte v této oblasti s něčím novým?

Zákazníci obecně – a to samozřejmě z řad soukromých i firemních klientů – dnes stále víc vyhledávají on-line cesty a jsou ochotni je využívat i pro výběr a nákup finančních služeb. Naším cílem je nabídnout jim naše produkty co nejjednodušší cestou tak, aby si užívali svého vozu a starosti se zajištěním financování byly co nejmenší. K novinkám letošního roku bude patřit nový zákaznický portál pro firemní klienty, kde využijme zkušenosti ze zákaznického portálu pro fyzické osoby Moje VWFS. Fleetoví zákazníci budou mít díky němu neustále on-line kompletní přehled o svých smlouvách a vozovém parku.

Text vyšel v rámci specálu magazínu Finmag a Finmag.cz Podnikavé Česko, jehož je Volkswagen Financial Services hlavním partnerem.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jana Divinová

Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje... Více

Související témata

byznysdigitalizaceelektromobilitafinanceLeasingoperativní leasingpodnikáníPodnikavé Česko
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo