Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Navzdory krizi rozsvěcují lázně i náměstí. Český Decoled ukazuje sílu světla

Jana Šulistová
Jana Šulistová
3. 5. 2023
 5 240

Šťastná hvězda občas vyjde i nad obyčejnou garáží. Důkazem je podnikání rodiny Poláčkových, které se v jedné takové zrodilo v roce 1997. Dnes jejich firma Decoled, dodávající LED osvětlení a dekorace, působí ve třinácti zemích světa. A vedle centra Prahy pro veřejnost každoročně rozsvěcí i Vánoční dvůr v Dobrovízi, kde z rozpadlého statku vytvořila své hlavní sídlo.

Navzdory krizi rozsvěcují lázně i náměstí. Český Decoled ukazuje sílu světla
Decoled se už několik let stará i o vánoční výzdobu Staroměstského náměstí / Zdroj: Decoled
Dekoradivní led osvětlení v režii společnosti DecoledDekoradivní led osvětlení v režii společnosti DecoledDekoradivní led osvětlení v režii společnosti DecoledDekoradivní led osvětlení v režii společnosti DecoledDekoradivní led osvětlení v režii společnosti DecoledDekoradivní led osvětlení v režii společnosti Decoled
Další fotky
v galerii (46)

Jeden by řekl, že zájem o slavnostní osvětlení a dekorace utlumí energetická krize. Přesto obchodní centra i města o loňských Vánocích zářila. A to navzdory pochmurným prognózám, že se budeme doma zachumlaní v kabátech třást zimou u jediné svíčky.

Jak je to možné? Světelné řetězy s LED žárovkami totiž mají zanedbatelnou spotřebu. I díky tomu Decoled od listopadu do ledna rozsvítil v rámci poetické akce Světla vyprávějí i prostor pražských Žlutých lázní.

„Energetická náročnost opravdu není vysoká. Bohatě osvětlený park ve Žlutých lázních se čtyřmi sty tisíci LED žárovek měl za den spotřebu dvě stě korun, tedy zhruba čtyřicet korun na hodinu provozu,“ vysvětluje spolumajitelka společnosti Decoled Eva Poláčková.

Zkrátka za málo peněz hodně světla a radosti.

U všech úsporných opatření, například u stmívání vánočních dekorů, jsou u veřejného osvětlení vstupy dražší než nechat světlo běžet celou noc.

Lákavé gesto zhasnutí

Náklady na osvětlení ale podle podnikatelky nejde brát jen v číslech; je potřeba myslet také na to, co slavnostně rozzářené ulice v době po covidu a ve stínu všech negativních událostí poslední doby přinesou lidem. Vliv světla na zlepšení nálady byl už dávno prokázán a strašení světelným smogem na tom nic nezmění.

Eva Poláčková

Eva Poláčková
Decoled

Závěr jejího studia bohemistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze v polovině 80. let poznamenaly politické problémy. Kvůli odmítnutí politických podmínek nenastoupila do Staročeského slovníku Akademie věd a začala studovat Konzervatoř Jaroslava Ježka a učit hru na kytaru.

Po revoluci a mateřské dovolené mohla v roce 1991 nastoupit na pražské gymnázium, kde působila do roku 2013. Lásku k jazyku, literatuře a filozofii se snažila předávat studentům 22 let. Ze školství odcházela nerada, ale chtěla pomoci rodinné firmě a ověřit si své organizační a tvůrčí schopnosti. Divadlo a další kulturní činnosti přenesla i do sídla firmy – Vánočního dvora Dobrovíz.

Ráda čte, píše, chodí do divadla a na koncerty a tráví čas s vnoučaty. Pravidelně plave, lyžuje a oddává se jízdě v jedné stopě na svém bílém motocyklu Harley-Davidson.

„Světlo je podstatnou podmínkou života, ale i symbolem vhledu, jasu a osvícení. My ho rádi představujeme ve všech jeho významech,“ píše na firemních webových stránkách Poláčková, jejíž rodina už téměř tři dekády pomáhá osvětlovat či přímo osvětluje desítky obchodních center a stovky měst v celém Česku. A to nejen v adventní době.

Energetická krize se do jejich podnikání vepsala míň, než by se dalo čekat. „Máme přes tři sta tuzemských klientů, například obchodní centra, obce a města. Vloni jen jedna městská část chtěla rozsah osvětlení pár dní před instalací zmenšit,“ říká podnikatelka. Častější podle ní byly dotazy, jak to udělat, kdyby přece jen přišel centrální zákaz.

„O tom se samozřejmě diskutovalo po celé Evropě. Gesto zhasnutí je totiž lákavé, dobře viditelné a politicky využitelné, ale mělo by být až tím posledním. Roste pak deprese, netočí se obchod…,“ dodává Poláčková, která nerada vidí, jak lidé kvůli často nepodloženému strašení ztrácejí zdravý rozum.

Někteří lidé si pak logicky pokládali otázku, jak je možné, že v době utahování energetických opasků ulice i domy svítí. „Spotřeba dekoračního osvětlení rodinného domu je srovnatelná s mikrovlnkou, varnou konvicí nebo žehličkou,“ uklidňuje zbytečné vášně majitelka firmy.

Smysl podle ní nedávají ani další možné úspory, třeba v podobě solárních panelů. „S ohledem na počet slunečných dní v českých podmínkách v tomto období nemůže solární napájení nahradit klasický příkon. Navíc životnost solárního panelu zkracují zima a mráz. A u všech úsporných opatření, například u stmívání vánočních dekorů, jsou u veřejného osvětlení vstupy dražší než nechat světlo běžet celou noc,“ vysvětluje Poláčková.

Zkraje jsme si vystačili bez půjček a úvěrů, doba přece jen byla trochu vlídnější. Klienti třeba dávali na výzdobu zálohy, což se dnes už moc naděje.

Pohádkový příběh

Pohádkovou atmosféru, kterou slavnostní a vánoční osvětlení, jež je páteří podnikání české rodinné firmy, nabízí, má přitom i příběh jejího vzniku. Kdysi za temných předrevolučních časů totiž nemohla absolventka bohemistiky Eva z politických důvodů učit a živila se tak výukou hry na kytaru. Tu po vysoké škole vystudovala na konzervatoři Jaroslava Ježka.

Bez přičinění dalšího člověka by to ale nešlo. Umožnil jí to ředitel tehdejšího malého ostrůvku svobody sídlícího v Domě kultury kovoprůmyslu na pražském Smíchově, o patnáct let starší Vítězslav Poláček. Stejně jako v pohádkách museli přestát řadu životních nástrah, ale nakonec se vzali a před 35 lety se jim narodil syn Vítězslav.

Jeho otec ve svých padesáti letech začal v roce 1997 v rodinné garáži podnikat s dovozem slavnostního osvětlení z Francie, tehdy ještě pod názvem Bon Jour Illumination. Časem přesvědčil i manželku, aby opustila práci ve školství a přidala se k němu.

Vánoční náměstí, dvůr i tramvaj. Co vše dělá Decoled

Tenkrát váhala, ale dnes lituje, že nezačali dřív.

„Zkraje jsme si vystačili bez půjček a úvěrů, doba přece jen byla trochu vlídnější. Klienti třeba dávali na výzdobu zálohy, což se dnes už moc naděje a my vše úvěrujeme až do konce roku. První úvěr jsme si vzali v roce 2012 na rekonstrukci statku v Dobrovízi,“ ohlíží se do historie podnikatelka.

V objektu vznikla prodejna a každoročně se tu od adventu do Tří králů rozzáří Vánoční dvůr nabízející řadu kulturních akcí. Rodinná firma postupem času začala v atraktivní nemovitosti provozovat pohostinství, pořádat koncerty, kulturní pořady, tvořivé dílny a příležitostná setkání.

Vloni jsme měli extrémně náročný rok. Do obchodní bilance se promítly důsledky covidu, nevýhodný kurz dolaru, inflace a zdražení dopravy.

Úspěchy i překážky

Jedním z milníků v historii firmy byl pak rok 2005. Tehdy sedmnáctiletý syn Vítězslav rodiče přesvědčil k založení prvního e-shopu s elektroosvětlením. Ten v jednom roce dokázal v objemu prodaného elektrosortimentu pokořit i zavedený Hornbach.

O šest let později se podnikavý syn sám vydal do Číny a navázal přímou spolupráci s rodinnou firmou vyrábějící slavnostní osvětlení, ze kterého ve firmě Decoled vznikají vkusné dekorace. Firma navíc vyrábí i nesvětelnou výzdobu, zejména pak pro různá obchodní centra.

Generační předávání

V současnosti 76letý zakladatel předává většinu svých pravomocí synovi. Ten je s firmou ostatně spojený od dětství. Jeho dvě děti, pětiletá dcera a dvouletý syn, se už do rodinné vánoční pohádky narodily a také občas figurují v reklamách.

„Se synem se dobře doplňujeme, on by letěl do vesmíru, já bych chtěla udržet naši poetiku. Pro nápady a posouvání je naše symbióza fajn, on jako střelec vystřelí, já to pak vylaďuji. Občas si samozřejmě klademe ultimáta...“

„Čím jsem starší, tím víc vidím, jak naplňuju charakteristiku znamení berana, jak nerada se vzdávám své představy a jsem urputná,“ směje se sebekriticky Poláčková.

Originální a kvalitní výroba je výsledkem spolupráce špičkových návrhářů a zručnosti českých řemeslníků. V synergii výtvarníků, truhlářů, sochařů a dalších profesí tady vznikají výrobky, které podle Poláčkové vyžadují „prostorovou představivost a tvořivost, čímž převyšují běžný průmyslový výrobek“.

„Nápad či koncept se rodí postupně v dílně českých designerů a výtvarníků, pak je technicky zkreslen, aby byl předán v konkrétní specifikaci do výroby. V dílně svářečů vznikají hliníkové motivy, nadrozměrné 3D prvky, které se pak kompletují světelnými systémy či se celkově dotvářejí.“

První úvěr, díky kterému ožil statek v Dobrovízi, má dnes firma téměř splacený. Kontinuální dvaceti- až třicetiprocentní růst si však vyžádal další dva v desítkách milionů na pořízení a modernizaci dvou velkých obchodních areálů v Novém Strašecí o celkové ploše přesahující 50 000 m².

Firma se rozšířila i za hranice, její dceřiné společnosti lze najít na Slovensku, ve Francii, v Belgii, Rakousku, Lucembursku, Německu či Maďarsku. Osvětlení dnes dodává do třinácti zemí světa. Růst si tak před třemi lety vyžádal i sjednocení názvu podle užívaného názvu výrobků na současný Decoled.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

Tehdy Poláčkovi poprvé realizovali výzdobu pražského Staroměstského náměstí a o rok později navzdory covidovým opatřením dosáhli ročního obratu přesahujícího sto milionů korun.

Všechno ale není jen zalité světlem. „Vloni jsme měli extrémně náročný rok. Do obchodní bilance se promítly důsledky covidu, nevýhodný kurz dolaru, inflace a zdražení dopravy. Navíc podnikáme ve Středních Čechách, kde je nejdražší pracovní síla. Potřebujeme expandovat, vzrostly montážní a personální vstupy, jen nám nikdo nic nepřidal. Nemluvě o tom, že důsledky předchozích tří let teprve doběhnou,“ obává se Poláčková.

Nemáme žádný odpočinkový čas. Za ty roky jsem ale pochopila, že když dělám radost jiným, dělám ji i sobě.

Koledy za letních veder

Dnes má firma Decoled kolem padesáti zaměstnanců, na instalaci a kompletaci se podílejí i sezonní pracovníci. Padesát stálých lidí je podle spolumajitelky „na krev“ – nejen kvůli zvládání včasné instalace, ale i ekonomicky. Všechno se totiž odehrává najednou a základním heslem je rychle a kvalitně nainstalovat; čas je nejstresovější faktor.

Navíc na Vánoce ve firmě myslí každý den v roce, koledy si v práci někdy pouštějí i v letních vedrech. To aby se dostali do správné nálady. Je ale vůbec šance těšit se v takovém zápřahu na rodinné svátky a užít si je?

„Nemáme žádný odpočinkový čas,“ přiznává Poláčková. „Vloni jsem odcházela od stromu na Staroměstském náměstí, které jsme už potřetí rozsvítili, a přemýšlela o tom, jak bude vypadat příští výzdoba, že nás tu za chvíli čeká velikonoční akce, musíme objednat věci na celý rok a zároveň řešit deinstalace.“

Ještě jste nemrkli na galerii? Tady máte poslední šanci

„Vánoce jsem měla vždycky ráda, mám to v sobě, pokaždé jsem se intenzivně chystala a pekla několik druhů cukroví, ale to jsem už musela opustit. Ve Vánočním dvoře máme každou sobotu a neděli program, tak jsme si odtud jednou vzali nazdobený stromek domů a snažili se najít nějakou hodinku klidu,“ říká podnikatelka.

„Ale za ty roky jsem pochopila, že když dělám radost jiným, dělám ji i sobě.“

Chceme-li obstát, musíme umět udělat všechno, co zákazníci požadují. Firma se bohužel zakonzervovat nedá.

Růst trochu bolí

Eva Poláčková je také jednou z mála podnikatelů, kterou dotaz na byrokracii nevede k obecným frázím. „Za 25 let existence firmy hodně přituhlo, přibylo norem, dokumentace, výkazů… Mám pocit, že na každou věc, kterou děláme, je ve státní správě odbor, který musíme zohlednit,“ sdílí otevřeně své letité zkušenosti.

Jaké máte zkušenosti s úřady v Česku?

„Údajně 62 procent podnikatelských subjektů tvoří menší firmy. Jsou silou ekonomiky, ale připadá mi, že nemáme žádnou podporu. Považuji za poněkud zvláštní, že podmínky státních zaměstnanců stát vylepšuje na úkor těch, kteří hodnoty vytvářejí,“ dodává s tím, že někdy je těžké všem úředním požadavkům dostát.

„Občas dochází k úsměvným situacím. Například jsme dostali pokutu za krácení cla, kdy jsme z Francie dováželi zboží vyráběné v Číně. Při žádosti o přesné určení sazby samotný státní úředník nevěděl, jak to má být správně. Ale je to o konkrétních lidech, někdy jsem zaskočena příjemnou vstřícností,“ poukazuje i na zářné výjimky.

Aktuálně se navíc Decoled mění z malé firmy ve střední, což bude znamenat změnu stylu řízení. Přece jen přibývají oblasti, které majitelé prostě nestíhají monitorovat. A doba vyžaduje rychlou reakci. „Jako rodinný podnik jsme proti korporátům pořád flexibilnější,“ tvrdí nicméně podnikatelka.

„Chceme-li obstát, musíme umět udělat všechno, co zákazníci požadují. Firma se bohužel zakonzervovat nedá, s růstem přibývají možnosti, musíme zohlednit nové výzvy… Za sebe bych si moc přála mít ani ne tak největší jako tu nelepší firmu na trhu. Jsem si totiž vědoma, že nic neroste do nebe.“

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
10
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jana Šulistová

Jana Šulistová

Původní profesí výtvarnice a sociální pracovnice se do médií dostala přes poradnu v časopise Ty&Já (Mladá Fronta). Prošla řadou vydavatelství (Hachette Filipacchi, Sanoma, Bauer Media, Burda) a pozic... Více

Související témata

byznysmalé a střední firmypodnikáníPodnikavé ČeskoStředočeský krajsuccess story
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo