Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Spekulacím na kurzy se raději vyhněte, radí firmám šéf Akcenty

Jana Divinová
Jana Divinová
9. 5. 2023

Nejdřív covid a přerušené dodavatelské řetězce. Pak válka na Ukrajině, která zvýšila inflaci a rozšířila celosvětovou nejistotu. Turbulentní vývoj dal malým a středním firmám zabrat. „Firmy čelí obrovské nejistotě, zároveň je to ale příležitost,“ říká Milan Cerman, předseda představenstva společnosti Akcenta.

Spekulacím na kurzy se raději vyhněte, radí firmám šéf Akcenty
Předseda představenstva společnosti Akcenta Milan Cerman / Zdroj: Akcenta

Specializujete se na oblast zahraničních plateb a financování pro malé a střední firmy. Jakým úskalím teď musí firmy kvůli současné situaci čelit?

Poslední tři roky firmy bojovaly zejména s výraznou volatilitou směnných kurzů, a to nejen z hlediska rozsahu změn ve směnných kurzech, ale i kvůli rychlosti změn a nemožnosti cokoliv přesněji predikovat. V Česku a částečně i v Polsku firmy navíc bojují kvůli růstu úrokových sazeb s dostupností úvěrů. A samozřejmě všichni bojujeme s vysokou inflací, drahými energiemi a stále kritickým nedostatkem volných pracovníků na pracovním trhu.

Co to znamenalo pro vaše podnikání?

Na jednu stranu bych mohl být spokojen, protože rozkolísanost kurzů nám svědčí, na druhou stranu jsou ale příčiny, které k tomu v poslední době vedly velmi smutné. Firmy, i ty menší, si v této nejisté době – víc než kdy jindy – výrazněji uvědomují riziko, kterému čelí a vyhledávají větší měrou zajišťovací operace, což je naše parketa. Čím víc je doba turbulentní, tím samozřejmě naši klienti potřebují „intenzivnější“ servis. V roce 2021 a 2022 jsme díky tomu dosáhli rekordních zisků, a to i přesto, že jsme loni dost investovali do digitalizace.

Milan Cerman

Vystudoval Lepařovo gymnázium v Jičíně. Pracoval jako pilot a během své kariéry vystřídal různé pozice v bankovnictví, v oblasti finančních trhů. Ve společnosti Akcenta CZ zastává funkci předsedy představenstva. Ve volném čase se věnuje létání, myslivosti, golfu a cestování. Má rád dobrou kuchyni.

Pozorujete v důsledku těchto faktorů nějaké nové trendy?

Největší změnou, kterou pozorujeme v oblasti našeho standardního produktu, je zmíněný nárůst zájmu o zajišťovací operace směnných kurzů, které pomáhají snížit riziko. Za poslední čtyři roky se zájem víc než zdvojnásobil. U těch „zkušenějších“ klientů je to nárůst zájmu o složitější zajišťovací operace. Rozšířili jsme portfolio jednoduchých zajišťovacích produktů o ty sofistikovanější, nově například o opční struktury.

Druhý trend souvisí spíš s rozšířením produktového portfolia, do kterého jsme přiřadili i faktoring, o který také v poslední době roste zájem.

Co byste teď firmám doporučili?

Myslím si, že v současné době by se firmy měly soustředit na výrobu a prodej, tedy to, co umí a živí je. Spekulování, které je spojeno s tím, že jsou vystaveny směnnému riziku, by se měly snažit vyhnout využitím vhodných nástrojů a ochránit si svou obchodní marži. A to i přesto, že zajištěním se firma alespoň do jisté míry vzdává možnosti profitovat na potenciálním pozitivním vývoji směnného kurzu. My jim v tomto směru dokážeme vytvořit zajištění na míru tak, aby bylo cenově efektivní a dostatečně flexibilní.

Zakládáte si na tom, že dokážete transakce výrazně rychleji oproti bankám. Změnilo s v důsledku zmíněných faktorů něco? Za kolik hodin to v porovnání s konkurencí dokážete?

Obecně tyto bezprecedentní a neočekávané věci, jakými byla pandemie a nyní válka na Ukrajině, nemají na samotnou rychlost vypořádání vliv, což je samozřejmě v této oblasti důležité. Jediné, na co je potřeba firmu připravit, tak na vysoký počet realizovaných transakcí spolu s náporem nových klientů. A na to jsme byli a stále jsme připraveni.

Pokud se bavíme o exotičtějších měnových párech, tak vypořádání zahraničních plateb, které v bankách trvá den, někdy dva, dokážeme v řádu nízkých jednotek hodin. Těžíme z toho, že jsme v šesti zemích Evropy, proto například platby do Maďarska, Rumunska nebo Polska umíme opravdu výrazně rychleji než jakákoliv konkurence.

V čem dalším se od konkurence lišíte? Proč by měly firmy jít k vám a ne třeba do banky?

Naše výhoda je právě v tom důrazu na péči o malé a střední podniky. Banky se jim nedokážou věnovat tak důkladně jako my. Jednak proto, že mají široké portfolio, a taky musí klienty škálovat kvůli výnosnosti. Náš produkt je relativně úzce specializovaný a zaměřený jen na malé a střední firmy. Služby související se směnnou deviz a zahraničními platbami proto dokážeme na rozdíl od bank dodat na míru jejich potřebám. O tom, že máme nejvýhodnější kurzy, se snad ani nemusím zmiňovat...

Digitalizace je fenomén a nutnost dnešní doby. Cítíme zde určitý dluh, proto do digitální transformace nyní hodně investujeme...

Před necelými třemi lety jste do svého portfolia přidali nový produkt Zalep.to. V čem konkrétně firmám pomáhá a jak se mu na trhu daří?

Zalep.to je to peer to peer faktoringová platforma, která klientům umožňuje zkrátit splatnost faktur z několika týdnů nebo měsíců na den či dva. Akcenta nabízí platformu, která umožňuje klientům prodat svou vystavenou fakturu investorům, kteří do ní zainvestují a náš klient – výstavce té faktury – dostane osmdesát procent z hodnoty faktury do druhého dne. Zbylých dvacet procent je mu doplaceno ve splatnosti faktury. Za tuhle službu platí adekvátní úroky. My do toho financování nevstupujeme, provozujeme pouze to on-line tržiště.

A jak se jí daří? Chvilku nám trvalo, než jsme ji přizpůsobili našim požadavkům a představili na českém trhu. Loňský rok byl takový testovací, letos se to ale rozjelo. Otevřeli jsme i Slovensko a do konce roku se chystáme na polský trh. Takže bych řekl, že se jí daří velmi dobře.

Kdo typicky potřebuje pomoc s likviditou faktur?

Obvykle jsou to dopravci, kteří mají splatnost faktur až devadesát dnů. Díky této službě mohou peníze dostat i během pár hodin. Hodně klientů máme i ze sektoru stavebnictví.

V uplynulých třech letech u vás došlo ještě k jedné výrazné změně. V roce 2021 Akcentu odkoupily vídeňská Raiffeisen Bank International a třicet procent také česká Raiffeisenbank. Co všechno se tím pro klienty změnilo?

Dopad této změny byl pozitivní. Úkolem managementu Akcenty od nového vlastníka je zachovat firmu tak, aby se z ní nestala druhá banka, což se nám daří a máme i nadále v nastavování obchodní politiky volné ruce. Mimo jiné posílila naše kapitálová struktura a klientům jsme díky tomu nabídli rozšířenou produktovou nabídku. Spolupráci jsme zahájili zejména v Česku, kde jsme našim klientům schopni zprostředkovat i standardní nabídku banky, ale za výhodnějších podmínek. Stejnou spolupráci se chystáme představit i na všech trzích, kde Raiffeisen Bank působí, a řešíme i možnosti, jak rozšířit produktové portfolio pro naše klienty tam, kde Raiffeisen Bank nepůsobí.

Zmiňoval jste, že jste loni zásadně investovali do digitalizace. Jak k tomuto trendu přistupujete a jak to ovlivní vaše zákazníky?

Digitalizace je fenomén a nutnost dnešní doby. Cítíme zde určitý dluh, proto do digitální transformace nyní hodně investujeme a vybudovali jsme kompletně nový vývojový IT tým, který má tento proces zvládnout. A kdybych měl uvést konkrétní příklad, tak už v roce 2005 jsme spustili první generaci naši on-line internetové platformy OLB, v roce 2012 potom její další generaci, kterou čeká nyní facelift a kterou chceme do dvou let povýšit na plnohodnotné internetové bankovnictví pro naše klienty. Zhruba 65 % všech transakcí dnes klienti provádějí skrze zmíněnou platformu. Víme, že to číslo může ještě růst, když platformu uděláme modernější a uživatelsky přívětivější.

Jaká je vaše předpověď pro blízkou budoucnost. Co čeká vaše zákazníky?

Z hlediska financování si myslím, že se blížíme ke konci nebývale vysoké inflace, takže se budeme blížit i ke konci velmi vysokých úrokových sazeb. Díky tomu se zlepší dostupnost financování. Činnost malých a středních firem je ve střední Evropě motorem zahraničního obchodu a bude to tak i nadále. Přesto dál budou muset čelit řadě výzev, které s sebou současná turbulentní a velmi náročná doba nese. Chceme jim být proto oporou a stabilním partnerem tam, kde to umíme, tedy především v devizových operacích.

Co v nejbližší budoucnosti plánuje Akcenta?

U nás se bude v horizontu nejbližších let všechno točit zejména kolem digitalizace a vstupu na další západní trhy. Poté, co se naplno usadíme v Německu, vstoupíme i do dalších zemí západní Evropy.

Text je součástí speciálního projektu magazínu Finmag a Finmag.cz Podnikavé Česko, jehož je Akcenta hlavním partnerem.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
16
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jana Divinová

Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje... Více

Související témata

byznysdigitalizacefinanceinflacemalé a střední firmypodnikáníPodnikavé Českoúrokové sazbyzahraniční platby
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo