„K růstu nás museli dokopat.“ Hanibal začal neúspěchem, dnes má tři pobočky

Jana Divinová
Jana Divinová
20. 3. 2023
 6 159

Ve skautu se naučili být vždy fér a pomáhat a v tomhle duchu se nese celý jejich život i podnikání. Zakladatelům prodejen s outdoorovým vybavením Hanibal Pavlovi a Zdeňkovi Lázničkovým se za 23 let podařilo vybudovat podnik s mnohamilionovými obraty. Za úspěch prý vděčí hlavně tomu, že jsou každý úplně jiný. Vítejte u dalšího příběhu v rámci speciálu Podnikavé Česko.

„K růstu nás museli dokopat.“ Hanibal začal neúspěchem, dnes má tři pobočky
Bratři Zdeněk (vpravo) a Pavel Lázničkovi založili Hanibala, dnes se věnují novému byznysu / Zdroj: Hanibal
Zdeněk a Pavel Láznička z Hanibala na cestáchZdeněk a Pavel Láznička z Hanibala na cestáchZdeněk a Pavel Láznička z Hanibala na cestáchZdeněk a Pavel Láznička z Hanibala na cestáchZdeněk a Pavel Láznička z HanibalaZdeněk a Pavel Láznička z Hanibala na cestách
Další fotky
v galerii (12)

Bratři Lázničkovi vždy chtěli dělat hlavně něco, co je baví. Když neviděli příležitost, vzali jako správní skauti osud do vlastních rukou a založili si firmu.

Začínali s minimem peněz a nulovým zázemím, přesto své počátky hodnotí jako poměrně snadné. Možná i proto, že jsou to kluci z malého města, kteří byli zvyklí hodně pracovat a měli pro podnikání dobré předpoklady.

Pomohlo jim dětství v turisticko-skautském oddílu, který je naučil těm správným hodnotám, ale i rozdílná povaha a talenty. „Já jsem peníze vydělával a brácha je hlídal, aby se kvůli mé povaze nerozkutálely,“ poukazuje na jednu z mnoha odlišností starší z podnikatelského dua Pavel.

Kdopak to tu mluví? Seznamte se s bratry Lázničkovými

Pavel Láznička, HanibalHanibal

Pavel Láznička (53)
Vystudoval střední odbornou školu zahradnickou. Před založením firmy Hanibal vyzkoušel víc druhů podnikání a pracoval také jako vedoucí prodejen Holan Sport. Nyní se zabývá výrobou ve firmě Patizon a Laznicka brothers a dovozem v Laznicka brothers. Ve volném čase provozuje outdoorové sporty, cestuje, čte, rád pracuje na zahradě a chodí za kulturou.

 

Zdeněk Láznička, HanibalHanibal

Zdeněk Láznička (48)
Vystudoval sportovní management. Po studiích nastoupil do reklamní agentury Linea Recta. Po čtyřech letech s bratrem založili společnost Hanibal sport, ve které je dnes spolumajitelem a jednatelem, stejně jako ve společnosti Patizon. Ve volném čase chodí na dlouhé pochody, věnuje se rodině, čte, poslouchá hudbu a sleduje filmy.

Ten byl vždy tváří značky Hanibal a měl na starosti vztahy, procesy a řízení. O čtyři roky mladší Zdeněk se zas od začátku staral hlavně o věci, které nejsou vidět. „Já jsem měl odjakživa vztah k penězům, takže na mě padlo účetnictví, metodika, interní procesy, marketing... A pak jsem se začal vrtat i v počítačích,“ shrnuje svou roli.

Podle Pavla je Zdeněk každodenním motorem firmy. „Já jsem spíš inovátor. Dívám se hodně dopředu a často předbíhám dobu. Baví mě to rozjíždět. Ve chvíli, kdy se to rozběhne, mě to ale přestane bavit udržovat. A tam je dobré, že to vždy převezme brácha. Jinak by to umřelo,“ vyzdvihuje podnikatel zásluhy mladšího bratra.

I díky jasnému vymezení svých kompetencí prý neměli s bratrem za ta léta jediný konflikt.

Když Hannibal dobyl baštu Římanů, dokázal něco, co od něj nikdo neočekával. Tak jsme si říkali, že by to byla pěkná alegorie se vším všudy.

Hlavně si nepůjčovat

První ze tří obchodů společně otevřeli před 23 lety. Zdeněk do té doby pracoval čtvrtým rokem v reklamní agentuře a věděl, že tohle rozhodně není to, co by v životě chtěl dělat. V té době ho zaujala novinka, která do Česka zrovna začala pronikat – první e-shopy.

O čtyři roky starší Pavel vedl síť outdoorových prodejen a toužil po tom se osamostatnit. A tak vznikl nápad na společný podnik – starší z bratrů by otevřel kamennou prodejnu s outdoorovým vybavením, mladší by ji podpořil e-shopem.

Outdoorové vybavení přitom byla jasná volba. Pavel Láznička měl se sortimentem bohaté zkušenosti a on i jeho bratr jsou nadšení turisté; Pavel rád zdolává sedmitisícovky, Zdeněk raději chodí dálkové pochody, třeba i tisíc kilometrů dlouhé. Vybavení tak sami i testují.

Hory, sklady i kanceláře. Zakladatelé Hanibala v galerii

„Nechal jsem si tenkrát nějaký čas na rozmyšlenou, protože mám jen jednoho sourozence a kdyby to nevyšlo, tak bych přišel nejen o obchodního partnera, ale i o bráchu,“ vzpomíná Zdeněk Láznička. Příležitost ale přišla ve správný čas a byla příliš lákavá na to, aby se ji nechytil. A tak se do toho s bratrem pustili.

Nápadů, jak firmu pojmenovat, měli víc. Zvítězilo však jméno proslulého starověkého kartaginského vojevůdce. „Líbilo se nám, jak to slovo zní, že je spojeno s přechodem Alp i slonem, který byl pro Hannibala typický,“ vzpomíná Pavel Láznička. Slon je teď i symbolem jejich firmy.

„Když Hannibal dobyl baštu Římanů, dokázal něco, co od něj nikdo neočekával. Tak jsme si říkali, že by to byla pěkná alegorie se vším všudy – Alpy, zvíře ve firmě a ještě bychom mohli dokázat něco, co nikdo nečekal od nás,“ dodává.

Půjčovat si v začátcích nechtěli, tak dali dohromady, co měli. Mladšímu z bratrů zrovna vypršelo pojištění od rodičů, takže za něj nakoupil první zboží. Starší z bratrů přispěl náklaďákem dřeva, které si odvezl z poslední práce místo výplaty. K čemu tolik dřeva, se dozvíte za chvíli.

Do budoucího obchodu navozili hromadu dříví a na 14 dní se tam zavřeli s nářadím, aby si sami udělali nábytek.

Z Poděbrad do Prahy

Nízký počáteční kapitál bratři Lázničkovi vyvážili svým talentem a zkušenostmi z předchozích zaměstnání. „O zboží jsem hodně věděl, protože bylo totožné s tím, které jsem prodával v předchozím zaměstnání. Měl jsem kontakty na dodavatele, kteří mě znali a nebáli se mi dát zboží na splatnost. Zároveň jsem byl poučený z chyb předchozího zaměstnavatele,“ vyjmenovává Pavel Láznička faktory, které jim pomohly ve startu.

O Hanibalu

Společnost Hanibal Sport založili bratři Pavel a Zdeněk Lázničkovi v roce 2000. Specializuje se na prodej outdoorového oblečení a vybavení pro horolezectví, turistiku a pobyty v přírodě. V současnosti Hanibal Sport provozuje dvě prodejny v Praze, jednu v Brně a eshop. Zaměstnává celkem třicet stálých zaměstnanců plus brigádníky. V roce 2021 měla firma obrat 163 milionů Kč bez DPH.

Zdeněk Láznička pro změnu využil své zkušenosti s prací v grafických programech a tvorbou plakátů a také své nadšení pro e-shopy.

Jako většina podnikatelů se i bratři Lázničkovi na začátku potýkali s neúspěchem. První obchod, který otevřeli v Poděbradech, museli ani ne po roce zavřít. Neuživil je. Nenechali se ale odradit a namířili si to se svým nápadem do Prahy, kde oba bydleli.

Dali si půlroční pauzu, během které hledali nový prostor a provozovali e-shop, který je tenkrát ještě nedokázal uživit. Našli si proto hned několik brigád a v mezičase jezdili po Praze a doručovali zákazníkům objednávky tramvají nebo autobusem. „Ušetřili jsme tak za poštovné a mohli jsme navazovat vztahy se zákazníky,“ vzpomíná na začátky Pavel Láznička.

Po půl roce objevili ideální prostory na Vinohradech. Do budoucího obchodu navozili dříve zmíněnou hromadu dříví a na 14 dní se tam zavřeli s nářadím, aby si sami udělali nábytek. Ve dvou pak rozjeli i první pražskou prodejnu.

První větší zlom přišel zhruba po čtyřech letech. Začali vydělávat tolik, aby je to oba uživilo. V té době už měli brigádníky a zákazníci stáli frontu, aby vůbec mohli do obchodu. „Měli jsme dobré jméno a reference od zákazníků, že se na obchodech chováme slušně a taky dokážeme dobře poradit,“ popisuje starší z bratrů.

Cílem obou podnikatelů nikdy nebylo růst nebo vydělat velké peníze. Chtěli jen dělat něco, co je baví.

Osobní přístup

Dobré vztahy se zákazníky jsou podle nich ostatně dodnes tím, co Hanibal dělá Hanibalem. I ti, co nakupují na e-shopu, si prý rádi pro zboží dojedou osobně, i když je to pro některé pěkná dálka. „Často chtějí od lidí na krámě potvrzení, že si vybrali dobře, nebo si vezmou rovnou dvě věci a chtějí, abychom jim pomohli vybrat,“ doplňuje Zdeněk a podotýká, že outdoorové věci jsou poměrně složitá a komplexní věc – je třeba rozumět mnoha parametrům.

Spolumajitelé společnosti Ski a Bike Centrum Radotín Lukáš a Kateřina Princovi
Michal Hron, Finmag.cz

Vindyšova továrna ožila díky patriotům. Chceme být inspirací, říkají podnikatelé

Že je tahle prodejna jiná, si mnozí všimnou už při vstupu. Namísto reklamní tabule se slevami narazí na cedulku vyzývající na vyčkání příchodu obsluhy. Ski a Bike Centrum Radotín na osobním přístupu staví už 35 let. Své úspěchy navíc vrací obci i sportovní komunitě. „Chtěli jsme udělat něco jiného,“ vysvětluje sázku na multifunkční areál spolumajitelka firmy Kateřina Princová.

„Naši zákazníci nám říkají, že u nás nakupují rádi a že jim není trapné k nám přijít a půl hodiny se bavit o ponožkách za tři sta korun a nakonec si je nekoupit, ale obohatit se o informace a zkušenosti,“ vysvětluje Zdeněk jeden z důvodů, proč k nim lidé rádi chodí.

Budováním vztahů se v Hanibalovi od počátku zabýval hlavně Pavel, a to nejen s dodavateli a zákazníky, ale i zaměstnanci, kteří v růstu firmy hrají nezanedbatelnou roli. Cílem obou podnikatelů totiž nikdy nebylo růst nebo vydělat velké peníze. Chtěli jen dělat něco, co je baví. A jak se smíchem přiznávají, k růstu je vždycky někdo musel dokopat.

Nejdřív to byli zákazníci, kteří se do obchodu nevešli a chtěli větší. Po deseti letech tak Hanibal otevřel druhý obchod v Praze na Senovážném náměstí. „Na tom jsme vlastně vyrostli,“ konstatuje Pavel.

Pak přišla třetí a zatím poslední prodejna v Brně, kterou bratři otevřeli jen kvůli zaměstnancům, kteří chtěli růst. V té době už jim začal generovat v rozumnější míře i e-shop, který se začal jednak procesně automatizovat a zároveň přišel prodej online do módy.

Každá druhá firma hlásá, že za prodané tričko vysází strom. To ale není možné. To by tady nic jiného než stromy nebylo...

Ne greenwashingu, ano udržitelnosti

Módní začala být i udržitelnost. Té se ovšem bratři Lázničkovi věnovali od začátku, hlavně starší Pavel. Právě díky němu Hanibal jako jeden z prvních přestal dávat zákazníkům igelitové tašky. „U dodavatelů jsme vybrali reklamované stany, ušili jsme z toho tašky a začali je zákazníkům nabízet místo igelitek. Trvalo to skoro rok, než si zvykli na to, že igelitku už od nás nedostanou,“ vzpomíná Pavel Láznička na jeden ze svých inovátorských nápadů.

Ondřej Vaněk, PKV
PKV

„Jsme Češi, očuráme všechno.“ Firmy marně strkají před ESG hlavu do písku

Co je to ESG? Ještě nedávno to byla volba. Firma se zkrátka mohla etablovat jako „zelená“ a udržitelná, a jít tak vstříc určitému typu zákazníků, nebo jí to mohlo být jedno. Možnost volby ale pomalu končí. „Část podnikatelů před tím strká hlavu do písku, což je chyba,“ varuje Ondřej Vaněk ze společnosti PKV.

Udržitelné tašky jsou však jen malou částí toho, jak se Hanibal snaží zmírnit dopady svého podnikání na životní prostředí. Zelenou elektřinu, krabice z druhé ruky, perlátory a další vychytávky už měli dávno před ostatními.

Podobně naladěni jsou i mnozí zaměstnanci, které nejraději rekrutují z řad skautů. „Když někdo docházel do skautu, tak má ve výběrovém řízení přednost, protože víme, že má správně nastavené hodnoty,“ vysvětluje Zdeněk Láznička. A tak se svými zaměstnanci sází stromky, kopou rozmnožovací jezírka pro obojživelníky a podporují neziskovky.

To, že se udržitelnost v poslední době stala důležitým tématem i pro Evropskou unii, bratry těší. A pokládají to za příznivý faktor, který by do Česka mohl vrátit i nějakou výrobu. Co se jim ale nelíbí, je greenwashing firem. „Každá druhá firma hlásá, že za prodané tričko vysází strom. To ale není možné. To by tady nic jiného než stromy nebylo,“ konstatuje Pavel Láznička.

Nový ředitel nám zvedl obrat i marže. První rok, tedy v roce 2021, se zvedly o třetinu, což je astronomické číslo.

Statistika, kam se podíváš

Jinak se jim prý v Česku podniká dobře. „Mě snad zlobí jen to, když musím vyplňovat reporty pro statistický úřad,“ veřejně přiznává Zdeněk Láznička to, o čem jiní podnikatelé, se kterými se v rámci projektu Podnikavé Česko bavíme, zmiňují jen mimo záznam. Stejně jako oni poukazuje na to, že se jedná o spoustu dat, které by nejraději nikomu nesdělil.

Staršímu z bratrů se kromě greenwashingu nelíbí ještě daňové úniky. „Žijeme tady, naše děti chodí do školy zdarma, za pár korun máme kvalitní zdravotní péči, jezdíme po silnicích. Pokládáme za správné za to zaplatit," konstatuje s tím, že by firmy neměly mít možnost zřídit si sídlo v daňovém ráji. „My jsme o daňovém ráji nikdy neuvažovali. Bohužel to tak ale všude ve světě je. Chudá třída platí a ti z té vyšší z toho nějak vykličkují pomocí právních kliček,“ poukazuje na nespravedlivost.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. . Tak směle do toho!

Dneska už ale tyhle věci přímo neřeší; v rámci zatím poslední kapitoly Hanibala bratři Lázničkovi předali před třemi lety vedení zajeté firmy novému řediteli. „Hanibal už na nás byl příliš velký a řízení velké firmy už nám jde méně. Nám jde spíše firmy rozjíždět,“ jmenuje Zdeněk Láznička hlavní důvody pro jinak těžké rozhodnutí. „Taky jsem chtěli méně pracovat,“ doplňuje ho Pavel.

I když to prý byl mentálně těžký krok, zpětně svého rozhodnutí nelitují. „Vybrali jsme dobře, i když ne napoprvé. Nový ředitel nám zvedl obrat i marže. První rok, tedy v roce 2021, se zvedly o třetinu, což je astronomické číslo. To bylo období, kdy byli lidé zavření doma a jezdili na hory. Takže z lockdownu jsme vyšli vítězně,“ hodnotí první covidový rok Zdeněk Láznička.

V loňském roce se pak obrat firmy přiblížil k 200 milionům korun, což je prý velmi podobné číslo jako v rekordním roce, přesto to byl podle Pavla Lázničky méně ziskový rok: „Přibyla spousta nečekaných výdajů – zvyšující se nájmy, ceny energie, rostoucí platy a podobně.“

Ještě jste nemrkli na galerii? Tady máte poslední šanci

Začínáme šít outdoorové oblečení jako třeba ponožky a spodní prádlo. Za ty roky už víme, co náš zákazník chce...

Nový začátek

Ani předáním firmy to ale pro činorodé bratry neskončilo. Hned poté se vydali jako investoři na pomoc ostravskému startupu Patizon, který vyrábí špičkové spacáky a péřové bundy. Během tří let se jim podařilo firmu dostat do zisku a už vymýšlejí, co dál.

Láká vás podníkání?

Sami navíc cití, že je to přece jen táhne zpátky do Hanibalu. „Panu ředitelovi určitě do práce mluvit nechceme, takže se držíme na orbitě kolem Hanibalu. Brácha rozjíždí výrobu naší vlastní značky a já se soustředím na prodej do zahraničí,“ prozrazuje Zdeněk Láznička.

„Začínáme šít outdoorové oblečení jako třeba ponožky a spodní prádlo. Za ty roky už víme, co náš zákazník chce, a když to na trhu není, tak si to můžeme udělat po svém,“ potvrzuje Pavel.

Jak ale oba přiznávají, ze svého pracovního nasazení přece jen trošku slevili. Místo původních dvanácti hodin denně šest dní v týdnu teď pracují už jen šest hodin denně a pět dní v týdnu.

A co se bratři Lázničkovi chystají udělat se vším tím volným časem, který už nevěnují firmě? Podle svých slov se budou věnovat rodině, práci na zahradě, vaření, čtení, sportu a taky konečně uskuteční svůj dávný plán – poprvé přejdou Alpy po stopách Hannibala.

Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme! A třeba vám ho brzy naservírujeme podobně jako tento.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Ohodnoťte článek

-
18
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jana Divinová

Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje... Více

Související témata

byznyspodnikáníPodnikavé ČeskoPraharozhovorsuccess story

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo