„Na začátku to byl punk.“ Startup Opravárna vyrostl a expanduje

Jana Šulistová
Jana Šulistová
6. 3. 2023
 15 796

O změně pracovního směru někdy rozhodne zdánlivá maličkost. V případě Jana Charváta to byl rozbitý displej mobilního telefonu. Místo návštěvy servisu zvládl drahou opravu doma a zrodil se nápad založit Opravárnu. Dnes stojí v čele sebevědomé firmy a plánuje expendovat na nové trhy.

„Na začátku to byl punk.“ Startup Opravárna vyrostl a expanduje
B2B servis Repairsys v Českém Brodě / Zdroj: Repairsys
Další fotky
v galerii (15)

Jan Charvát, původní profesí novinář, spokojeně hladí opěrku křesla v novém sídle své firmy Opravárna: „Holešovická tržnice se mi vždycky líbila. Dokonce jsem se pokoušel prostory zde získat, teď jsme po pěti letech konečně vyhráli výběrové řízení,“ říká.

„Když jsem tady seděl poprvé, měl jsem jasný pocit, že jsem tu správně. To jsem zažil teprve potřetí – jednou na studiích ve Francii a podruhé v Olomouci, když jsem potkal svoji ženu.“ Lucie Charvátová se na manželově podnikání podílí od počátku, v současnosti na recepci vyřizuje telefonáty a příjem oprav.

Ne vždy ale firma vůbec nějakou recepci měla. Do historického objektu v Holešovické tržnici vedla dlouhá cesta, na jejímž počátku bylo víc nadšení a vizí než byznys plánů.

V roce 2015 se s kolegy rozhodli nesmyslnému plýtvání postavit. Inspiroval je článek o zahraniční síti opraven Repair Café.

Komunita nadšenců

Charvát od mládí přemýšlel ekologicky a životnímu prostředí se věnoval i ve své novinářské profesi. Vadil mu neustálý koloběh věcí, které nelze opravit, nebo oprava vyjde téměř na stejné peníze jako další levný přístroj.

Jan Charvát (39)

Jan CharvátOpravárna

Po maturitě na gymnáziu v Mladé Boleslavi vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Vysoké škole Mezinárodních a veřejných vztahů v Praze. Pracoval jako novinář v Mladé Frontě DNES a Lidových novinách, řadu let se věnoval PR a mediální komunikaci.

Chce přimět lidi, aby omezili spotřebu a dávali přednost opravitelné kvalitě před levnými produkty. Přednáší o ekologii, třídí sedm druhů odpadu, uklízí nedaleký les a k lásce k přírodě vede i své dvě děti. Část zisku věnuje na osvětovou činnost spolku Opravme Česko, jemuž předsedá. Jednou z aktivit je kampaň přesvědčující firmy, aby místo nýtů používaly šrouby.

V roce 2015 se s kolegy rozhodli nesmyslnému plýtvání postavit. Inspiroval je článek o zahraniční síti opraven Repair Café a založili komunitní web Opravárna.cz. Na něm se mohli zájemci o opravu propojit se šikovnými živnostníky i hobby kutily. Aktivita to tehdy byla spíš prodělečná, ale řada uživatelů jistě vděčně vzpomíná.

Bývalý novinář do té doby neměl s podnikáním zkušenosti a výdělky Opravárny podle toho vypadaly. Přesto v roce 2017 odkoupil podíly spoluzakladatelů a projekt inovoval – do nabídky přidal profesionální techniky. Opravárně se věnoval vedle své práce jen s pomocí manželky, která byla na rodičovské dovolené.

I tak web za první měsíc provozu vydělal víc než za celý předchozí rok. Cesta profesionalizace původně komunitní služby se tak ukázala jako správná.

Úspěšnost oprav pro firmy dosahovala 95 procent, menších spotřebičů od soukromých zadavatelů se povedlo opravit tři čtvrtiny.

První provozovna

„Časem jsme přidali záruční opravy pro velké klienty – zejména výrobce sportovního náčiní, jako jsou běhací pásy nebo rotopedy, i záruční servis pro řadu prodejců elektronických výrobků,“ vysvětluje podnikatel.

Opravárna
Opravárna
Další obrázky v galerii (15)

Tato činnost brzy převážila nad poptávkou běžných lidí a v květnu roku 2021 si vyžádala otevření kamenné Opravárny na pražském Bohdalci. Na její vznik se povedlo vybrat ve crowdfundingové kampani, která se firmě osvědčila už v začátcích. Lidé z okolí si sem mohli přinést porouchané spotřebiče, posedět u kávy a zákusku, pustit se do opravy svépomocí u pronajatého ponku s nářadím nebo navštívit kutilský workshop.

Úspěšnost oprav pro firmy dosahovala zhruba 95 procent, menších spotřebičů od soukromých zadavatelů se povedlo opravit asi tři čtvrtiny. V té době se majitel firmě věnoval naplno a posléze zaměstnal profesionální manažerský tým. „Mám background v novinařině a marketingu, už to bylo nad mé síly a schopnosti,“ přiznává.

Začínajícím podnikatelům radí nečekat, že do roka z nich budou milionáři, a dobře počítat. „Na to jsme několikrát doplatili, že jsem měl skvělou myšlenku, jenže to číselně nevycházelo a na konci měsíce nebylo na výplaty. Jak peníze dojdou, ztratíte důvěru investorů a už vám další nedají. Chce to také dobře prověřovat obchodní partnery, než někomu dáte podíl,“ vybírá z vlastních zkušeností Charvát.

Máme asi pětadvacet zaměstnanců a zhruba šedesát techniků, včetně těch na Slovensku.

Růst vyžaduje řád

Kamennou prodejnu na Bohdalci Opravárna díky práci pro firmy brzy přerostla a pro malé zákazníky byla provozovna v prudkém kopci špatně dostupná. Malé opravy bylo potřeba dotovat z B2B části, což dlouhodobě nebylo udržitelné. Od Opravárny se v té době oddělil RepairSYS pro výrobce, dovozce a prodejce z celé Evropy.

Zakladatelé projektu Senlife Lukáš Drásta (vlevo) a Tomáš Eckschlager
Libor Fojtík

Důstojné stáří jen pro bohaté? Tenhle domov dokazuje, že to jde jinak

Tomáš Eckschlager a Lukáš Drásta vloni zrekonstruovali bývalý klášter v Mělníku. Následně rozjeli domov pro seniory, jaký nemá v Česku obdoby. Finmag zjišťoval, co je tady jinak.

Od července 2022 pak firma sídlí ve zhruba šestinásobně větší hale v Českém Brodu. Většinovými vlastníky obou částí jsou nadále Charvátovi. Díky investorům se však firma rozšířila na Slovensko a má spící entitu v Rakousku, kde zatím zmapovali trh.

„Máme asi pětadvacet zaměstnanců a zhruba šedesát techniků, včetně těch na Slovensku, kteří pracují na IČO nebo DPP. Dohromady tedy osmdesát, devadesát lidí. Mezi prvním a druhým investičním kolem, v době, kdy jsme otevírali Bohdalec, jsme se ze startupu změnili v běžně fungující firmu s pravidelnými poradami a režimem,“ říká Charvát.

Příliš rychlého růstu se prý nebojí, věří, že s profesionálním managementem má šanci možné otřesy ustát. „Už to není takový punk jako na začátku,“ směje se majitel.

Jsme hodně zaměření na on-line, snažíme se papírovat co nejmíň. Kde to jen jde, automatizujeme.

V Praze je nám blaze

Na otázku, jak se mu v Česku podniká, Charvát odpovídá: „My jsme spokojení, asi i proto, že sídlíme v Praze, jinde by to bylo těžší. Je tady spousta institucí, které pomáhají, třeba Impact Hub nás vodí za ručičku osmým rokem už od prvního nápadu. Absolvovali jsme první soutěže a vyhráli pár desítek tisíc, ale hlavně nás naučili podnikat a sehnali nám investory. V podstatě nás provedli podnikatelským světem,“ poukazuje na důležitého byznysového partnera.

„Jsme první startup, kde mají osobní i finanční zainteresovanost, bez nich by to bylo těžké. Nejspíš bychom rostli tak pomalu, že by nás převálcovala konkurence. Od zavedených podniků se však kromě pružnosti odlišujeme akcentem na ekologii a cirkulární ekonomiku. Dbáme na CO2, na výpočet jeho úspor máme speciální algoritmus nejen pro nás, ale i pro další firmy. To je naše konkurenční výhoda a důvod, proč v nás investoři věří.“

Opravárna
Opravárna
Další obrázky v galerii (15)

A ani „zvenku“ jim prý nikdo život nekomplikuje. „Spíš musím pochválit magistrát hlavního města, od kterého máme dotace, ministerstvo životního prostředí i průmyslu – všichni, s nimiž jsme byli v kontaktu, byli velmi vstřícní,“ pochvaluje si Charvát.

Majitel si překvapivě nestěžuje ani na byrokracii a papírování: „Jsme hodně zaměření na on-line, snažíme se papírovat co nejmíň. Kde to jen jde, automatizujeme. Já papíry úplně nesnáším, všechno máme v cloudu, to je klíč, jak se z toho nezbláznit,“ říká.

Současně ovšem uznává, že bez skvělé a pečlivé účetní by asi byl ve značných problémech. „Třikrát mi všechno připomene a dělá spoustu věcí za mě.“ Jediné, co Charvátovým ztěžuje podnikání, jsou tak prý ceny a dostupnost náhradních dílů.

Je to první obchod s elektrem řekněme 2. jakosti, které by jinak skončilo na skládce.

Internetový O-shop

„S manželkou se od loňského října snažíme méně ziskový a problematický byznys pod značkou Opravárny postavit na nohy tady v Holešovicích, cítím se tu spokojenější,“ pokračuje Charvát. „Dostat se do černých čísel bude při výši nájmu hodně těžké. Navíc objekt se obtížně vytápí, ale patří magistrátu, který má zatím zastropované ceny energií.“

Lidé si bohužel často raději koupí nový přístroj nebo neznají cenu práce a 650 korun na hodinu jim někdy přijde hodně. Ale už nenosí výrobky za dvě stovky. Oprava se vyplatí u věcí nad 1500 korun, případně s citovou či sběratelskou hodnotou, kdy zákazník cenu neřeší. Takových prý ale moc není.

Využili jste někdy služeb Opravárny?

Charvát proto vymyslel plán, jak prostor uživit. Jeho internetový cirkulární obchod O-shop je zatím spuštěný v demoverzi. „Je to první obchod s elektrem řekněme 2. jakosti, které by jinak skončilo na skládce,“ vysvětluje provozovatel. „Ve skladu se na vrácené nebo lehce poškozené zboží práší a když přijde nová várka, firma se ho potřebuje zbavit. My ho vykoupíme, otestujeme, případně opravíme,“ vysvětluje nový byznys model.

Ony „vady výrobku“ jsou podle Charváta většinou jen drobnosti, půlku tvoří výrobky vrácené v zákonné čtrnáctidenní lhůtě, kdy si zákazník koupi rozmyslí bez udání důvodu. „S těmi opravdu nic není. Druhá polovina zboží bývá lehce povrchově poškozená při přepravě, což našim zákazníkům většinou nevadí. Nabízíme pračky s předním plněním se slevou od třiceti do šedesáti procent podle typu poškození,“ ilustruje Charvát.

Že to funguje, podle něj dokazuje i minimum reklamací. „Zatím se nám ozval jeden zákazník, že mu pračka neodčerpává. Zbytek byl v pořádku.“

A co dál? Charvát má aktuálně v plánu držet se jen elektra a rozšířit sortiment, maximálně přidat mechanické nebo bateriové nářadí, ale zkoušení dalších nápadů se meze nekladou. Tržnice je oproti Bohdalci přístupnější a na jaře ožívá. Navíc v dubnu by měla být otevřená pěší lávka do Karlína, což přivede další zákazníky.

Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme! A třeba vám ho brzy naservírujeme podobně jako tento.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Ohodnoťte článek

-
24
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Jana Šulistová

Jana Šulistová

Původní profesí výtvarnice a sociální pracovnice se do médií dostala přes poradnu v časopise Ty&Já (Mladá Fronta). Prošla řadou vydavatelství (Hachette Filipacchi, Sanoma, Bauer Media, Burda) a pozic... Více

Související témata

byznysmalé a střední firmypodnikáníPodnikavé ČeskoPrahaStředočeský kraj

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo