Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Šoková terapie volným trhem. Podnikání je plné brutálních nárazů, ale stojí za to

Robert Vlach
Robert Vlach
4. 1. 2023

Doba přeje work-life balance. Režim zaměstnance už tolik ne. Máte-li pocit, že nazrál čas jít na volnou nohu, měli byste znát pravdu: svobody možná zakusíte tolik, že vám to nebude milé. V rámci speciálu Podnikavé Česko přinášíme pohled na podnikání od kovaného freelancera.

Šoková terapie volným trhem. Podnikání je plné brutálních nárazů, ale stojí za to
Jít na volnou nohu není jen tak. Obecná představa pohody se často s realitou podnikání nepotkává (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

Parný den v Hong Kongu kolem roku 2015. Copywriterka na volné noze Kim Hobson jede pozdě na schůzku s potenciální klientkou. Zakázku nezíská, a jak se dozví později od náborářky, která jí kontakt dohodila, na schůzce prý působila chladně a arogantně. Auvajs!

Kim právě dostala drsnou podnikatelskou lekci: Sympatičtí freelanceři získávají klienty a lepší zakázky častěji než, ehm, ti méně sympatičtí.

„Nejdřív mě to naštvalo. Jak neuctivé! Pak se mě to taky trochu dotklo... Jsem introvertka a někdy je pro mě těžké konverzovat, když jsem vyšťavená,“ popisuje Kim své bezprostřední pocity v článku, který napsala. „Tak či tak, nebyla jsem dost sympatická.“

Pointa je, že její článek není o tom, jak se sebrat poté, co vám klientka zlomí srdce. Jmenuje se 10 způsobů a technik, jak mohou freelanceři přetavit sympatie ve více zakázek. Kim si totiž uvědomila, jak strašně důležité je pro ni jako podnikatelku udělat skvělý první dojem a působit sympaticky a otevřeně.

Každý z nás se v Česku občas setkává se zaměstnanci, kteří jsou neochotní, nepříjemní, někdy až přepracovaní a vyhořelí.

Chladná arogance

Střih. Je rok 2020 a já sedím na přepážce městského úřadu v Ostravě a vyřizuju si parkovací kartu. Úřednice se na mě sotva podívá, nehne ani brvou. Jen mi ukáže, kde co podepsat a kam jít zaplatit. O kus dál dělají dva další úředníci na přepážkách to samé. V hlubokém tichu úřadu, bez úsměvu, bez emocí, bez zbytečných řečiček. Možná by se i usmáli. Ale nemusí.

Podnikavé Česko
Finmag.cz

Montovna? Průmyslová země? Kdeže, Česko budují hlavně šikovní lidé

Říká se, že Česko je především průmyslová země. Že jsme montovnou Evropy. A že podnikatelé jsou „příživnici“ či dokonce snad „parazité“. I zběžný pohled do základních statistik ovšem odhalí, že je všemu jinak. A že by si politici, kteří se do podnikatelů oněmi nevybíravými slovy navážejí, měli ujasnit, co je pro Česko opravdu důležité: všichni ti činorodí lidé, kteří něco budují a podnikají.

Rozdíl mezi Kim coby freelancerkou a zaměstnanou úřednicí je ten, že chladná arogance je něco, co si může úřednice z titulu svého úřadu s přehledem dovolit. Dokonce si myslím, že by se (stejně jako zprvu Kim) pohoršovala, kdyby jí to někdo vytýkal nebo nedejbože chtěl, aby byla na lidi milá, aby s nimi prohodila pár vlídných slov, aby víc pomohla těm, kdo se v městských vyhláškách nechytají.

Každý z nás se ostatně v Česku občas setkává se zaměstnanci, kteří jsou neochotní, nepříjemní, někdy až přepracovaní a vyhořelí. A to nemusí být jejich chyba. Proto se lze běžně setkat s názory, že po zaměstnancích ve službách je neetické chtít, aby byli neustále usměvaví, pozitivní, ochotní a úslužní. Prý to vytváří emocionální stres a každý má přece mít právo být občas unavený a nedůtklivý. Zkrátka nebýt neustále ve střehu, jestli dost září nadšením.

Podle toho, jestli sami tíhnete k progresivně-levicovým, či naopak pravicově-konzervativním postojům, budete nejspíš tyhle požadavky považovat za legitimní věc dohody mezi pracovníky a zaměstnavateli, nebo za levicový blábol. Pak je tady ale ještě třetí pohled, a to ten, že pokud jdete na volnou nohu, můžete (a nejspíš i musíte) hodit podobné úvahy za hlavu. Čeká vás totiž šoková terapie volným trhem – přímá a drsná konfrontace vašeho jednání s okamžitou odezvou zákazníků v podobě vyhraných zakázek a obdržených plateb.

Přímý kontakt s volným trhem vede k viditelným posunům i u lidí, které byste za nesympatické či nepříjemné nikdy neoznačili.

Hodný, zlý a ošklivý

I opravdu zlý až ošklivý člověk na volné noze tak docela brzy pochopí, že být hodný je v jeho zájmu. Respektive, že nerudný a protivný může být možná doma, ale na zákazníky to moc nefunguje. Spousta se jich otočí na patě už při prvním kontaktu. Jiní to vydrží, když musí, ale vezmou roha, jen co si najdou náhradu. A nikdo nebude mít chuť spolupráci dále rozvíjet a posouvat k větším a náročnějším zadáním.

Nejde ovšem jen o morousy, které péče o blaho zákazníků přiměje k osobní proměně. Přímý kontakt s volným trhem, zákazníky a přímými důsledky našeho chování vede k viditelným posunům i u lidí, které byste za nesympatické či nepříjemné nikdy neoznačili. Postupně se naučí číst z přímé komunikace, co by mohli zlepšit, a pochopí, že budování autentických a pevných, možná až přátelských vztahů s klienty je jejich obrovskou výhodou oproti firemní konkurenci. Tam totiž obstarávají komunikaci se zákazníkem často právě jen zaměstnanci, kteří přímý dopad svého chování na podnikatelský výsledek firmy moc nepociťují. Často je jim docela ukradený.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. . Tak směle do toho!

Chcete příklad? Nedávno jsem chtěl koupit pár desítek kubíků dřeva na náš letní retreat v Beskydech. Malé pily, u kterých obvykle nakupujeme, už byly vyprodané, takže jsem chtě nechtě musel obvolat větší dřevařské firmy. Jedna z nich měla na webu mobil a e-mail na zaměstnance, který má na starosti palivové dříví. V průběhu dvou týdnů jsem se mu snažil dovolat snad tucetkrát. Nevzal to ani jednou a ani nezavolal zpět. Nakonec jsem mu poslal e-mail. Odpověděl mi za tři týdny.

Člověk s takovým přístupem připraví firmu o spoustu peněz. Nejenže ignoruje telefonáty potenciálních zákazníků, ale firma o jejich existenci ani neví! On si nejspíš myslí, že dřevo se stejně prodá, tak co by se trápil. Ale to je omyl. Kdyby majitel věděl, jak obrovský převis poptávky mají, bezpochyby by na to mohl reagovat cenou a možná až dramaticky navýšit zisk. (Mimochodem, dobrou prevencí by byl systém, kde jsou přijaté poptávky či požadavky zákazníků nějak evidovány a nekončí v hluché díře.)

Někteří jsou i jako živnostníci dotlačeni k dodržování pracovní doby a docházky. Jiní musí vykazovat a obhajovat každou vyfakturovanou minutu...

Kontraktorské kontrakce

Prvotní kontakt s volným trhem může být pro nováčka na volné noze brutální i v jiných ohledech. Velkým tlakům mohou být například vystaveni izolovaní kontraktoři, kteří pracují na fakturu pro jednoho většího klienta nebo dělají dlouhodobé zakázky. Může jít třeba o vývojáře v IT nebo některé stavební profese.

10 rad napravené sympaťačky Kim Hobson

V úvodu zmíněném článku dává Kim Hobson k dobru deset rad, jak mohou freelanceři zapracovat na tom, aby byli klientům o něco sympatičtější.

- dobrý první dojem: Small-talk, zalíbení si protistrany, nadšení
- sympatie pramení z plné pozornosti a přítomnosti
- buďte super-sympatičtí tím, že necháte klienta (vy)mluvit
- dodávejte vysokou hodnotu a dbejte na to, aby klient nemusel zbytečně plýtvat pozorností
- freelanceři, kteří vyjadřují uznání a vděk, jsou sympatičtější
- je v pohodě působit lidsky a zranitelně
- ať se s vámi neskutečně snadno spolupracuje
- sympatičtí freelanceři jsou zapálení pro svou práci
- přizpůsobte se energii svého klienta
- zůstaňte sympatičtí, i když jednáte s náročnějšími klienty

Nemají-li tito kontraktoři zkušenosti s podnikáním, protřelý zadavatel si je někdy povodí jako loutky. Někteří jsou i jako živnostníci dotlačeni k dodržování pracovní doby a docházky. Jiní musí vykazovat a obhajovat každou vyfakturovanou minutu nebo strpět přísný dohled. Či dokonce porušují hygienu a bezpečnost práce na své osobní riziko a jejich nemoc či úraz je pak jen neplaceným volnem.

Tyto a mnohé další problémy mohou být důsledkem chabého vyjednávání o zakázkách, zanedbávané cenotvorby a konečná zodpovědnost je takřka vždy na freelancerovi coby podnikateli. Stát řeší zdráhavě jen závažnější případy takzvané misklasifikace zaměstnanců coby podnikatelů (v Česku známé jako švarcsystém) či regulaci platforem ekonomiky přivýdělků typu Uber, kde existují pochybnosti, zda jsou jejich účastníci skutečně svobodní podnikatelé, nebo spíš závislí a nesamostatní pracovníci.

Podobně velkou výzvou pak může pro freelancery být práce s náročnými, nepříjemnými či jinak problémovými klienty. Zvlášť pokud nemá začínající freelancer moc zakázek ani rezerv a musí brát, co je. Ale zlatý náročný klient, který platí! Srážka s neplatičem, který je navíc pohádkář a lhář, je ještě mnohem horší. Prostor jim dáváme někdy i my sami nedostatečným jištěním zakázek a pohledávek.

Finanční nestabilita daná výkyvy příjmů i výdajů je ostatně podle průzkumů nejčastější uváděnou nevýhodou podnikání na volné noze. A opět jde o svého druhu vysvědčení a přímý důsledek toho, jak se nám dařilo hospodařit, propagovat se, domlouvat nové zakázky a dokončovat ty stávající.

Pokud se nenecháte o svou podnikatelskou svobodu a nezávislost nikým a ničím připravit, zakusíte možná víc svobody, než by vám bylo někdy milé.

Stojí to za to?

Ten jeden rozdíl mezi freelancery a zaměstnanci, na kterém skutečně záleží, je tedy v pocítění přímých volnotržních důsledků vlastní práce. Možná vás napadlo, jestli to volnonožcům stojí za to, podstupovat tyhle útrapy a rizika výměnou za nejistý výsledek a výdělek. Odpověď zní: Jak komu.

Co vy a podnikání?

Podnikání není činnost s garantovaným výsledkem. Ve hře je spousta faktorů a jedním z nich je i náhoda. Na druhou stranu, pokud se freelancer na podnikání trochu připraví, rizika lze výrazně omezit a ani pesimistický scénář pak není tak černý.

Práce v reálných podmínkách volného trhu má navíc jistou krásu, která se nesnadno popisuje. Pokud se nenecháte o svou podnikatelskou svobodu a nezávislost nikým a ničím připravit, zakusíte možná víc svobody, než by vám bylo někdy milé, ale ve výsledku za to budete rádi.

Volný trh vám vrátí všechna dobrá i špatná rozhodnutí, někdy takřka okamžitě, a díky tomu se může každý z nás učit a podnikatelsky i profesně růst. To pak přináší kromě finančních výsledků i další spoustu výhod svobodného života na volné noze. Ale o těch až třeba někdy příště.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
17
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Robert Vlach

Robert Vlach

Robert Vlach se narodil v roce 1978 v Ostravě. Přes 15 let se věnuje podpoře nezávislých profesionálů v rámci komunity Navolnenoze.cz a nověji i Freelancing.eu. Je autorem knihy Na volné noze.

Související témata

byrokraciebyznyspersonalistikapodnikáníPodnikavé Česko
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo