Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Opustila korporát, prorazila s e-shopem. Splněný sen, říká bývalá manažerka

Kateřina Kubalová
Kateřina Kubalová
14. 2. 2023
 45 055

Sedmnáct let stoupala rodilá Slovenka Andrea Podstrelencová v kariérním žebříčku v mezinárodních korporacích. Chtěla ale víc, a tak vyměnila kostýmky za cyklodresy a rozjela podnikání v e-commerce. Inspiraci pro sortiment e-shopu Holokolo, které působí i v Česku, hledala u babičky, Dioru i Chanelu.

Opustila korporát, prorazila s e-shopem. Splněný sen, říká bývalá manažerka
Zakladatelka Holokolo Andrea Podstrelencová v loňském říjnovém Finmagu / Zdroj: Daniel Hamerník
Opustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěchOpustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěchOpustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěchOpustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěchOpustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěchOpustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěch
Další fotky
v galerii (22)

Na rozdíl od jiných odvětví pomohl Holokolu, které má sice svůj domov na Slovensku, ale působí i v Česku, covid. E-shopy obecně měly v době lockdownů žně a ježdění na kole bylo navíc jednou z mála věcí, kterou lidé směli dělat.

„Díky covidu firma vyrostla téměř o 300 procent. Zase ale bylo potřeba řešit, jak rychle balit a odbavovat zakázky, jak zboží skladovat. My nakupujeme na sklad na rok dopředu a třeba tohle jaro bylo výrazně slabší. E-commerce nejen v Česku a na Slovensku měl propad asi o 30 procent,“ říká Andrea Podstrelencová.

Podnikání ovlivnila i aktuální situace na Ukrajině. Lidé nakupují levnější produkty a firma musí počítat i s možným zdržením některých subdodávek. „Vždycky je nutné mít zdravý rozum a předvídat. Já mám vždy minimálně jeden či dva krizové scénáře.“ K ledu šel prozatím i plán vstoupit na ukrajinský trh.

Před deseti lety tvořili devadesát procent klientely e-shopů s cyklodresy muži. Ženy si na kolo většinou vytáhly ze skříně první tričko, které našly...

Úsměv a břicho zastrčit

S prodejem cyklodresů začal v roce 2010 manžel Andrey Podstrelencové Peter, když nabízel dresy jezdců Tour de France. Zatímco zpočátku firma jen přeprodávala evropské značky cyklodresů, od roku 2020, tedy rok po vzniku Holokola, mají na trhu i vlastní kolekce. Designují je na Slovensku a šijí po celém světě.

ANDREA PODSTRELENCOVÁ

Opustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěch
Daniel Hamerník

Léta pracovala jako HR ředitelka ve velkých korporacích. Někdejší členka představenstva v NN Pojišťovně se ale rozhodla změnit svůj život a pustit se do vlastního byznysu. Cyklistický e-shop Holokolo, zaměřený na cyklistické dresy, založila v roce 2019. Dnes působí nejen na Slovensku a v Česku, kde má firma roční obrat přes dva miliony eur, ale také v Maďarsku, Polsku, Slovinsku, Rumunsku, Německu a Rakousku. Od roku 2020 navrhuje Andrea Podstrelencová také své vlastní kolekce dresů. Jejím velkým tématem je podpora matek-podnikatelek, které mentoruje a předává jim své bohaté zkušenosti, jak skloubit pracovní a rodinný život.

 

„Velmi mě ovlivnila moje babička, která neskutečně krásně šila. Já ji ráda sledovala a hrála si při tom s látkami a knoflíčky. Vždycky jsem si říkala, že bych ráda dělala něco s módou a estetikou, takže tvorba vlastních kolekcí je vlastně můj splněný dětský sen,“ vysvětluje Podstrelencová. Jedním dechem dodává, že pečlivě sleduje fashionweeky a všechno, co vidí u Diora nebo u Chanelu, se snaží přetavit do cyklistických dresů, aby byli lidé i při sportu styloví, jak si žádá doba instagramová.

Před deseti lety tvořili devadesát procent klientely e-shopů s cyklodresy muži. Ženy si na kolo většinou vytáhly ze skříně první tričko, které našly, vzaly si k němu legíny a bylo vymalováno. Před osmi lety si ženy kupovaly unisex oblečení a nosily se hlavně černé věci. Dnes si dresy i díky elektrokolům kupují ženy všech věkových kategorií. Chtějí vypadat hezky. Ostatně s muži je to podobné. Mnohdy prý ani neřeší funkčnost svršku, ale jaké v něm mají břicho.

Mimochodem, Andreu Podstrelencovou prý na kole nejčastěji potkáte v křiklavém dresu.

Byla jsem zblbnutá z korporátu. Tam všechno řešíte ve velkém, myslíte ve velkých číslech i rizicích. Takže jsem naplánovala megalomanskou investici...

Nejistá jistota

Firmu Holokolo budovala energická žena v době, kdy se jí narodilo druhé dítě. Už tehdy ale měla všechno do detailu promyšlené, což mimochodem doporučuje všem ženám, které plánují na mateřské pracovat.„Já jsem v běžném životě velmi akční a můj někdejší šéf mi nejednou řekl, že jsem speedy myš. Věci řeším hodně rychle, ale velké rozhodnutí, jakým byl odchod z korporátu, jsem zvažovala asi půl roku,“ vypráví Podstrelencová, která je dodnes přesvědčená o tom, že mnohdy zdůrazňovaná korporátní jistota je jen chiméra.

„Stačí, když přijde krize, a korporace vám v rámci zefektivnění lusknutím prstu zruší pracovní pozici. Když ale máte vlastní podnikání a dáte do něj srdce, energii a čas, tak i v těch kritických momentech máte větší míru jistoty než v korporaci. Když jste sami za sebe, prodáváte svůj unikátní příběh, kdežto v korporaci jste jen jedním z mnoha.“

Barevný svět Andrey Podstrelencové v galerii

Opustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěchDaniel Hamerník
Opustila korporát, prorzaila s e-shopem. Bývalá HR manažerka Andrea Podstrelencová slaví s Holokolo úspěchDaniel Hamerník
Další obrázky v galerii (22)

V korporátu působila Andrea Podstrelencová jako HR manažerka dlouhých sedmnáct let. V řízení lidských zdrojů byla jako ryba ve vodě. Starat se o lidi, jejich motivaci, vzdělávání a rozvoj ji naplňovalo. Nicméně i navzdory postupu v kariérním žebříčku se z práce postupně stala rutina.

„Stále se opakovaly ty samé procesy a já nemám ráda monotónnost,“ říká žena, s níž jsem si kvůli jejímu zranění mohla povídat jen online. „I těch šest týdnů vleže se zlomenou nohou bylo k nevydržení. Už jsem vymyslela pro firmy tři velké, zatím tajné projekty a těším se, až je budu moci realizovat,“ směje se Podstrelencová. „Nicméně tehdy před lety přišel vnitřní zlom, kdy jsem začala lépe vnímat práci marketingu, obchodu a financí a začala jsem si uvědomovat, že mě baví obchod. Jsem komunikativní, takže mě těšila i práce se zákazníky a to všechno ve mně vytvořilo pocit, že bych chtěla od života víc. Že bych měla zabojovat a dokázat si, že umím být úspěšná i jinde.“

Vlastní byznys spustila v roce 2019, kdy manželův e-shop přetvořila v Holokolo. Tehdy nabízel tisícovku produktů. Dnes jich na Holokolu v osmi zemích Evropy mají desetitisíce, přičemž třicet procent prodaných věcí dělají cyklodresy. Práce v korporátu naučila Andreu Podstrelencovou myslet ve velkém. Ani na chvíli tak prý neuvažovala o maličkém e-shopu s několika položkami. Tomu ostatně odpovídala i prvotní investice.

HOLOKOLO

„Holokolo“ vychází z havajštiny, která pro cyklistiku používá výraz holo kaa a pro intenzivní pohyb holo holo. Název si Andrea Podstrelencová vybrala pro jeho zvučnost a potenciál univerzální celosvětové ochranné známky. Proč je havajština dobrou volbou při hledání názvu, ostatně v rozhovoru pro Finmag.cz už dřív vysvětlil jeden ze zakladatelů a CEO úspěšné české IT firmy Enehano Jiří Mach.

„V té době jsem si vzala největší možný úvěr, který čítal statisíce eur. Byla jsem zblbnutá z korporátu. Tam všechno řešíte ve velkém, myslíte ve velkých číslech i rizicích. Takže jsem naplánovala megalomanskou investici a od začátku jsem počítala s tím, že budu muset mít kolem sebe lidi. Nezapomeňte, že jsem byla HR ředitelka. Nebyla jsem ani e-commerce manažerka, ani produktová manažerka. Věděla jsem, co chci, ale musela jsem si najít tým, který by mi s tím pomohl. V tom to byla pro mě asi největší změna a taky největší obava, jestli budu schopná všechno zvládnout,“ vzpomíná na své obavy podnikatelka, která dnes zaměstnává třicet lidí.

Úvodní investice se Podstrelencové vrátila během dvou let. Loni otevřela kamennou prodejnu v Praze a postupně by ji ráda měla v každé zemi, kde Holokolo působí. Risk vyšel i díky korporátním zkušenostem, které prý podnikatelku uchránily před chybami, jež by jinak udělala.

„Během dlouhých korporátních porad jsem nenápadně projížděla e-shopy a jedním prstem nakupovala. To bylo také jedno z důležitých kritérií, když jsem tvořila Holokolo...

Freestyle vesmír

Kromě vytoužené seberealizace si Andrea Podstrelencová po odchodu z korporátu plnými doušky užívala i svobodu a volnost, kterou přechod z velmi formálního prostředí finančního sektoru do freestylového e-commerce přinesl. „Najednou jsem měla kolem sebe místo mužů v oblecích a dam v kostýmcích plno mladých potetovaných lidí, kteří umějí makat, ale baví a motivují je úplně jiné věci. Některé zvyklosti z korporátu jsem ze sebe musela doslova vykořenit. E-commerce je rychlý a dynamický, je to úplně jiný vesmír. Já si třeba hrozně užívala, že můžu najednou nosit jiné oblečení. Šaty a kostýmky jsem s gustem vyměnila za barevné sukně a šortky.“

Ski a Bike Centrum Radotín
Michal Hron, Finmag.cz

Vindyšova továrna ožila díky patriotům. Chceme být inspirací, říkají podnikatelé

Že je tahle prodejna jiná, si mnozí všimnou už při vstupu. Namísto reklamní tabule se slevami narazí na cedulku vyzývající na vyčkání příchodu obsluhy. Ski a Bike Centrum Radotín na osobním přístupu staví už 35 let. Své úspěchy navíc vrací obci i sportovní komunitě. „Chtěli jsme udělat něco jiného,“ vysvětluje sázku na multifunkční areál spolumajitelka firmy Kateřina Princová.

Na nový svět si zvykala rok a pochopitelně nechyběly ani chvíle, kdy byla na dně, třeba když na počátku podnikání neměla šťastnou ruku při výběru lidí do týmu. Nicméně o tom, že e-commerce byla správná volba, nepochybovala nikdy a o ničem jiném ani nikdy neuvažovala. V online prostředí byla už předtím jako doma a se smíchem dodává, že nebýt e-shopů, neměly by její děti oblečení ani jídlo.

„Během dlouhých korporátních porad jsem nenápadně projížděla e-shopy a jedním prstem nakupovala. To bylo také jedno z důležitých kritérií, když jsem tvořila Holokolo – naše aplikace se musí dát ovládat jen jedním prstem,“ dodává Podstrelencová, která mimochodem před startem Holokola prošla desítky e-shopů z celého světa, na čtyřiceti z nich nakoupila a pečlivě si zaznamenávala jejich plusy a minusy. „To je naprostý základ, mít přesnou představu a firmě, která vám e-shop staví, ji sdělit. Já měla všechno zakreslené a mučila jsem je do té doby, dokud to nebylo podle mých představ.“

Do světa e-commerce Andrea už několik let předtím nahlížela díky svému muži. „Při první mateřské jsem mu pomáhala s kontaktním centrem a byla to skvělá zkušenost. Od té doby se snažím být co nejvíc s klienty. Třeba když nám na prodejně vypadnou prodavačky, hned se hlásím jako náhradnice. Je to pro mě neskutečně obohacující.“

Překvapením pro ni ale byla rychlost e-commerce. Pomohl tomu i covid, kdy e-shopy vznikaly jako houby po dešti. „Věděla jsem, že jsem v extrémně dynamickém prostředí, kde musím najít unikátní příběh, abych se odlišila,“ dodává Andrea, která je živým důkazem toho, že podnikatelský plán nemusí vycházet ze záliby či vášně. Cyklistiku si totiž nevybrala jako vášnivá cyklistka – vlastní kolo si mimochodem pořídila teprve před dvěma roky –, ale ryze prakticky, protože v ní vycítila potenciál. „Jsem přesvědčená, že stačí, když se člověk pozorně dívá a hledá zajímavý příběh. Já si třeba i během cest po světě fotím výkladní skříně. Vnímám barvy, materiály a všechno se snažím přetavit do vlastního byznysu.“

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. . Tak směle do toho!

Okolí, ale i příbuzní mi stále podsouvali, proč pracuji a nevěnuji se dítěti, když jsem finančně zabezpečená. Byl to enormní tlak ze všech stran.

V síti konvencí

Kromě podnikání se Andrea Podstrelencová věnuje taky mentoringu. Pod svá křídla si bere hlavně ženy-podnikatelky v e-commerce, kterým prý často chybí zdravé sebevědomí a drží se při zdi. Mimochodem, mezi majiteli e-shopů je prý jen zhruba 15 procent žen. Jak na Slovensku, tak v Česku se totiž od žen-matek stále očekává především péče o rodinu a děti. Jí samotné se novináři ještě během korporátní kariéry často ptávali, jak všechno zvládá s malým dítětem a proč se tak brzy vrátila do práce.

Korporát, nebo vlastní byznys?

„Pro Čechy a Slovensko to byl zajímavý příběh, protože maminky si tu stále tolik nevěří, zůstávají na mateřské a nepouštějí se do velkých aktivit. Naopak když jsem třeba v Holandsku řekla, že jsem se z mateřské vracela už po šesti měsících, tak se divili, proč tak pozdě,“ vzpomíná Podstrelencová, která do představenstva pojišťovny nastupovala, když bylo jejímu dnes desetiletému synovi půl roku. Byla tehdy jednou z nejmladších žen ve finančním sektoru na takové pozici a společenské očekávání bylo jednou z největších životních překážek, které musela překonat.

„Okolí, ale i příbuzní mi stále podsouvali, proč pracuji a nevěnuji se dítěti, když jsem finančně zabezpečená. Byl to enormní tlak ze všech stran. Já v práci normálně fungovala, a syna jsem dokonce rok a půl kojila. Energii mi ale ubíralo neustálé přesvědčování okolí, že to zvládám. Stále jsem musela obhajovat, že chci něco dokázat, že to není jen výsada mužů.“

Svým klientkám dnes vtlouká do hlavy, aby se hlavně nebály do svých plánů pustit. Není potřeba hned spouštět obří obchod. Stačí najít unikátní produkt, založit maličký e-shop a trh velmi rychle zareaguje. „Pocit finanční nezávislosti v kombinaci se seberealizací bych za nic nevyměnila.“

Líbilo? I tenhle text jste si mohli přečíst se značným předstihem, vyšel totiž už loni v říjnu v tištěném Finmagu. Myslete na nás, až zas půjdete kolem trafiky. Nové číslo vychází už ve čtvrtek 23. února.

Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme! A třeba vám ho brzy naservírujeme podobně jako tento.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
19
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Kateřina Kubalová

Kateřina Kubalová

Novinářkou chtěla být už jako malá. Vystudovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a od roku 2005 pracuje v Českém rozhlase. Právě do rádia ji srdce vždy nejvíc táhlo. Přes... Více

Související témata

byznyscyklistikapodnikáníPodnikavé Českosuccess story
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo