Vydělal na covidu, dál ale inovuje. Pardam míří s nanovlákny na další trhy

Adam Štěpánek
Adam Štěpánek | 29. 12. 2022 | 1 701
hygienamalé a střední firmyPodnikavé ČeskoÚstecký kraj

Roudnická firma Pardam Nano4fibers, která se zabývá výrobou nanovláken, byla další ze společností, kterým se podařilo vydělat na covidu. Tam se ale firma nezastavila a dál se pouští do inovací. S novými produkty pro dermatologické účely zamířila na nové trhy a získala ocenění.

Vydělal na covidu, dál ale inovuje. Pardam míří s nanovlákny na další trhy

Výroba ve firmě Pardam Nano4fibers (ilustrační foto)

Zdroj: Pardam Nano4fibers

Se začátkem pandemie covidu na jaře 2020 se v celém světě prakticky ze dne na den mnohonásobně zvýšila poptávka po hygienických prostředcích. Ve velké míře to platilo i pro Českou republiku, která v prvních týdnech a měsících musela vzít za vděk leteckým dovážkám roušek z Číny, často pochybné kvality.

Touhu lidí po co nejkvalitnější ochraně proti koronavirovému řádění pomáhaly uspokojovat velké farmaceutické či biotechnologické firmy, mezi nimi ale i výrobce nanotechnologií Pardam Nano4fibers z Roudnice nad Labem.

Její světově unikátní respirátor BreaSAFE CLASSIC FFP3 přišel na trh příhodně v březnu 2020, tedy v době, kdy v Česku naplno propukla pandemie a lidé si začali šít doma roušky. Vývoj tohoto bezventilového respirátoru, který může být použitý opakovaně, přitom trval rok.

Právě covid přinesl celému segmentu výroby nanovláken příležitost pro zásadní růst.

Covid jako příležitost

Prakticky ze dne na den mnohonásobně vyšší poptávka byla pro roudnickou firmu velkou výzvou. Zatímco záhy po uvedení na trh byla schopná vyrábět jednotky tisíc svých unikátních respirátorů, na podzim 2020, kdy už byla situace u nás i ve světě kritická, jich zvládla produkovat statisíce.

Pardam Nano4fibers

Pardam Nano4fibers
Pardam Nano4fibers

Firma z Roudnice nad Labem se zabývá výzkumem a vývojem nanovláken, jejich aplikací a uplatněním v komerční sféře.

Na poli výroby nanovláken působí od roku 2009. Jedná se o přední světovou společnost ve vývoji a průmyslové výrobě anorganických nanovláken a polymerních nanovlákenných membrán.

Právě covid přinesl celému segmentu výroby nanovláken příležitost pro zásadní růst. „Nanovláknům a jejich možnosti použití v oblasti ochrany dýchacího ústrojí a boji proti virům a bakteriím se dostalo do té doby nebývalého zájmu ze strany médií, a díky tomu se o celém oboru začalo mnohem více mluvit. Jen nás kontaktovali lidé ze spousty firem a organizací a zajímali se o možnosti použití nanovláken v praxi, byť to často s covidem ani přímo nesouviselo,“ uvedl pro web BusinessInfo.cz výkonný ředitel firmy Pavel Porada.

Pardam funguje převážně na bázi zakázkové výroby. „Naším primárním cílem není uvádět na trh produkty pod vlastní značkou, ale být spolehlivým dodavatelem pro naše partnery, jako se nám to, pevně věřím, daří doposud,“ dodává Porada.

Vývoj bioaktivních polymerních nanovláken pro dermatologické účely firmě umožnil vstoupit na další trhy a expandovat.

Inovace pokračují

S úspěchem svého unikátního respirátoru se však roudnická firma nespokojila a dál sází na vlastní inovace, které jsou podle Poradu ve firemním DNA. Například vývoj bioaktivních polymerních nanovláken pro dermatologické účely firmě umožnil vstoupit s novými produkty na další trhy a expandovat. Kromě evropských trhů se dokázala prosadit i v USA či Asii.

O snaze firmy se neustále posouvat vpřed a hledat nové postupy svědčí kromě jiného například fakt, že už dvakrát dokázala v kategorii malých a středních podniků (SME = Small and Medium Enterprises) vyhrát soutěž Ústeckého kraje o nejinovativnější firmu.

„Musím přiznat, že při hodnocení inovace firmy Pardam jsem byl přísnější. Přeci jenom vyhrála ročník soutěže za rok 2020. Ovšem jejich inovace byla velmi přesvědčivá a skutečnost, že jde o výzkum, který bude aplikován na trhu, je pěkná třešnička na dortu,“ řekl k tomu Jan Wedlich z Inovačního centra, jeden z členů poroty.

Kam dál? Byznysové příběhy na Finmagu:

ZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE TĚŠIT?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Najednou jsem měla pocit, že jsem už někdo jiný, že jsem ztratila sama sebe,“ přiznala Adéle Vopěnkové sběratelka umění Kateřina Havrlant, když spolu mluvily o jejím odchodu z Googlu.

FIN. Dominik Stroukal tvrdí, že se máme připravit na investiční žně • V kanceláři partnera ZDR Investments • Václav Podzimek: Do čeho investovat v roce 2023 • Robert Vlach o pravidlech růstu freelancerů • Roste cena děl po smrti jejich autorů? • Podle Petra Beny z Alzy dochází k pomalé evoluci kapitalismu

MAG. Nejlepší soukromá gymnázia v Česku • Mladé sítě pryč nepustí a staří žijí v digitálních ghettech, říká marketér Tomáš Jindříšek • Kokain, VHS i Flexaret spojuje jedno: Nejsou a nebudou • Na skialpech od čtyř dubů jezdí nejen beskydští fajnšmekři • Americký pickup RAM 1500. Dává smysl i na opačné straně oceánu?

Autor článku

Adam Štěpánek

Adam Štěpánek

Editor Finmag.cz. Začínal ve sportovních redakcích, poté se přeorientoval na byznys a jako redaktor a posléze editor působil na webech týdeníků Euro a Hrot. Zajímá se o zahraniční politiku a rád se nervuje u sledování svých oblíbených sportovních týmů, ať už ze světa fotbalu (i amerického) či basketbalu.