Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis  

Pronajímají mobily i počítače. Mladší to láká čím dál víc, říká šéfka Rentalitu

Radim Zelený
Radim Zelený | 22. 11. 2022 | 1 komentář | 3 827
byznysmobilní telefonypočítačepodnikánípronájemŽivot na předplatné

Model předplatitelské ekonomiky „zaplať, ale nevlastni“ se na Západě rozšířil už i na produkty, u kterých by to čekal málokdo. To v Česku si zatím zvykáme, že pronajmout si lze třeba i mobilní telefony či počítače. Zejména podnikatelům nabízí takovou službu například společnost Rentalit. A podle její ředitelky Evy Hájkové brzy přibudou například i prémiová elektrokola.

Pronajímají mobily i počítače. Mladší to láká čím dál víc, říká šéfka Rentalitu

Výkonná ředitelka leasingové společnosti Rentalit Eva Hájková

Zdroj: Rentalit

Speciál Život na předplatné na Finmag.cz mapuje, jak se světová a potažmo i česká ekonomika transformuje do takzvané subscription economy. V prvním díle jsme si tento fenomén detailně popsali, pokračovali jsme vsuvkou do platebních metod a rozborem vývoje předplatných v zábavním průmyslu. Praticky vzato jsme se dosud hodně točili kolem služeb.

Takzvaná předplatitelská ekonomika se ale čím dál víc týká i samotného zboží. Operativní leasingy se nám už běžně nabízejí u osobních aut, ale na Západě jsou běžné u roztodivného porfolia zboží. Je například nutné vlastnit mobilní telefon, když si ho mohu půjčit? S touto myšlenkou přišla před třemi lety firma Rentalit, která patří pod J&T Leasingovou společnost. A slaví s ní úspěch.

Kde myšlenka vznikla, co je hlavní výhodou pronájmu spotřební elektroniky a IT techniky a kdo je typický zákazník? „Nyní tvoří většinu našich zákazníků malé a střední firmy, které nechtějí najednou utrácet desítky tisíc korun,“ říká v rozhovoru, který je sondou do tohoto byznysu, Hájková.

Splátka se neobjevuje v úvěrových registrech, protože v reálu jde o platbu za půjčenou věc, není to klasický úvěr.

Kde se vzal nápad na Rentalit?

Inspirace přišla od ředitele J&T Leasingové společnosti Vlastimila Nešetřila, který si podobných služeb všímal v západní Evropě. Tam frčí operativní leasing na menší věci na plné obrátky a je možné si tam pronajmout takřka cokoliv. V Dánsku si třeba zákazníci mohou „na operák“ pořídit sluneční brýle prémiových značek.

Eva Hájková

Výkonná ředitelka leasingové společnosti Rentalit, která patří do skupiny J&T Finance Group. Předtím Hájková působila ve společnosti Mastercard International, kde zastávala pozici Loyalty and Merchant Manager pro Českou republiku a Slovensko. Působila také v britské konzultantské firmě Pepper Consultants.

Podle našeho názoru se tento trend začne mnohem víc projevovat i u nás. Když nyní jdu na schůzku s potenciálními klienty, strávím polovinu dobu vysvětlováním, co je operativní leasing. Proto je třeba trh edukovat a vysvětlovat, jaké výhody tato služba má.

A jaké hlavní výhody operativní leasing podle vás má?

Klient platí stejnou fixní částku po celou dobu pronájmu a neskládá žádnou akontaci. Její součástí je balíček služeb, které zákazník dostává – pojištění proti poškození a krádeži, záruční opravy a servis v ceně či poskytnutí náhradního zařízení v případě poruchy. Splátka se navíc neobjevuje v úvěrových registrech, protože účetně je to platba za pronájem a ne úvěrový produkt.

Pronájmu hardware se věnuje řada jiných firem. Je vaše služba v něčem jiná?

Naši zákazníci mají výhodu, že fungujeme pod velkou finanční skupinou, takže jsme sice startup, ale máme stabilní zázemí. Na rozdíl od konkurence je součástí služby zákaznická linka, kde kolegyně odpovídají na dotazy potenciálních klientů. Protože většinu našich pronájmů tvoří značka Apple, můžeme si dovolit poskytovat nadstandardní pojistku. Naší konkurenční výhodou může být i prostředí e-shopu, kde si klienti naše služby pořizují. Veškerý proces funguje online, rychle a pohodlně. Nakonec pouze dorazí kurýr se smlouvou a poskytovaným zařízením.

Před nedávnem jsme také zareagovali na ekonomickou nejistotu, která se začala mezi podnikateli šířit. Ti mají nyní možnost kdykoliv službu za drobný administrativní poplatek ukončit a nemusí se obávat několikaletého závazku. Tento benefit využívají i firmy, které chtějí pravidelně obměňovat svůj hardware. Nedávno přišly na trh nové iPhony, a proto někteří podnikatelé smlouvu ukončili a uzavřeli novou.

Největší zájem registrujeme od menších firem, které nemají vlastní IT oddělení, a kterým tak můžeme tuto službu trochu suplovat.

Jaký vidíte potenciál své služby u běžných zákazníků, fyzických osob?

Běžní zákazníci si u nás techniku pronajímají také, ale často narážejí na přísnější podmínky našeho scoringu, kterým zkoumáme, zda je pro nás bezpečné klientovi zboží pronajmout. Zatímco firmy už mají zpravidla nějakou historii, u fyzických osob je to složitější. Nyní tak tvoří většinu našich zákazníků malé a střední firmy, zbytek je nepodnikající veřejnost. Oblíbená je také u svobodných a kreativních povolání, typicky lékařů, právníků, poradců a podobně.

Aktuálně nabízíte k pronájmu počítače, mobilní telefony či monitory. Plánujete nabídku rozšířit na další kancelářskou techniku?

Nejen kancelářskou! Nyní podepisujeme smlouvu s výrobcem úžasných elektrokol. Ceny jejich kol začínají na sto tisících korunách a pro zákazníky je vyrábí na míru. Oni se budou starat o klienty a my budeme kola financovat. Jsme ale otevřeni dalším nápadům.

Například?

Pronajímáme herní konzole, zvažovali jsme pronajímat sety na virtuální realitu.

Co rozhoduje o tom, zda se produkt na pronájem hodí?

Hlavní zásadou, které se držíme, je potřeba, aby si pronajímaná věc držela hodnotu v čase. Abychom byli schopni zboží poté dobře prodat nebo použít dál. Podle toho si vybíráme, do čeho můžeme jít. Existují třeba výrobci, kteří na své produkty dávají stále nějaké slevy. Takové věci nabízet nemůžeme, protože jejich zůstatková hodnota je příliš malá.

Obecně ale záleží na tom, jakou dostaneme poptávku – když si nějaký podnikatel přeje kromě mobilu a počítače ještě Apple Watch, tak mu vytvoříme balíček speciálně pro něj. Největší zájem registrujeme od menších firem, které nemají vlastní IT oddělení, a kterým tak můžeme tuto službu trochu suplovat. Takové firmy zároveň nechtějí najednou utrácet desítky tisíc za techniku, když si ji mohou pronajmout.

Sedmdesát procent podnikatelů má doma v šuplíku několik starých telefonů a dva počítače. To není zrovna moc přátelské k přírodě.

Jaké má vaše služba limity? Co zákazníci nejčastěji řeší?

Zákazníci mají často tendenci násobit platby počtem měsíců a pak se může zjednodušenou optikou zdát, že jsme příliš drazí. Klienti ale ve splátce mají všechny už zmiňované služby, jen pojištění mobilu vychází ročně na nějaké tři tisíce korun. Když se jim přístroj rozbije, nemusí nic řešit, zavolají nám a dostanou náhradní.

Na to přece existují různá pojištění...

Celkově jde o to, jak jsou lidé nastaveni – jestli potřebují věci vlastnit, nebo si je raději pronajmou a využívají komfort služeb spojených s operativním leasingem. Pro někoho je ale telefon takový miláček a chce ho vlastnit. A takovou bariéru jen těžko prolomíme.

Anketa

Pronajmout, nebo vlastnit?

Jací lidé na to slyší? Sledujete zájem o vaše služby i podle věku klientů?

Jde určitě o generační záležitost – lidé kolem 45 let a starší jsou zvyklí, že jim věci patří. Ti mladší se o možnost si věci pronajímat zajímají stále víc. Souvisí to i s jejich větším zaměřením na udržitelný životní styl – u pronájmů oceňují, že fungují v rámci cirkulární ekonomiky: naše mobily se buď vrátí funkční do oběhu, nebo se ekologicky likvidují a drahé kovy z nich se dále použijí.

Minulý rok jsme si nechali udělat průzkum, ze kterého vyplynulo, že sedmdesát procent podnikatelů má doma v šuplíku několik starých telefonů a dva počítače. Drtivá většina ho už dál neprodá ani nikomu nevěnuje a skladuje ho. To není zrovna moc přátelské k přírodě.

Na trhu jste tři roky a nyní se vám začínají vracet první půjčené věci z pronájmů. Kancelářská technika se ale používáním poměrně dost ničí. V jakém stavu se vám věci vrací?

Problematika vracení věcí po konci smlouvy je obecně slabina operativního leasingu. My počítáme s opotřebením přístrojů a jsme v tom oproti konkurenci poměrně benevolentní. Zároveň jsme hodně transparentní a máme všechny informace týkající se opotřebení popsány podrobně na našem webu. Přesně jsme definovali, jak vypadají různé stupně poškození, a kolik to bude případně zákazníka stát.

Dobrou zprávou pro klienty je určitě fakt, že poškození počítáme vždy ze zůstatkové hodnoty přístroje při vrácení. Spoustu případů poškození navíc pokryje i nadstandardní pojištění, které je už součástí pronájmu. To není na českém trhu operativního leasingu standardem. Zákazníky, kterým končí smlouva, bychom si rádi udrželi dál, proto je nechceme odradit nějakými přísnými pokutami nebo poplatky.

Text vznikl v rámci speciální série magazínu Finmag.cz Život na předplatné, která si klade za cíl zmapovat fenomén subscription economy a Rentalit se stal jedním z jejích partnerů.

Život na předplatné - speciál Finmag.cz o subscription economyFinmag.cz

Kam dál? Podnikání na Finmagu:

PODZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsme dostupný luxus a lidé chtějí nějakou radost. Když už nemohou hýřit, tak aspoň budou mít na stole dobré pití,“ řekl Jiřímu Nádobovi šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.

FIN V kanceláři šéfa Impact Hubu • Jakub Žofčák o byznysových souvislostech etikety • Robert Vlach o rozdílu mezi freelancery a zaměstnanci • Elonova obrana „čisté“ Tesly střílí vedle. • Mnohé firmy čekají problémy spojené s insolvencí a možná i trestní odpovědností. Jak se mají chovat?

MAG Tomáš Eckschlager a Lukáš Drásta zrekonstruovali bývalý klášter a vybudovali atypický domov pro seniory • Klára Moldová oživila historickou školu T. G. Masaryka • New York: hlavní město světa, nebo samozvaný král sebestředných sociopatů? • Conversky nosí hvězdy popkultury, to je ale až jejich druhý život

Autor článku

Radim Zelený

Radim Zelený

Studoval žurnalistiku v Praze. Pro Peníze.cz a Finmag píše články o korporacích, ale i malých a středních firmách.