Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Místo pohřbu velká party. Český inovátor mění pohled na smuteční obřad

Jana Šulistová
Jana Šulistová
23. 11. 2022
 23 560

Smrt blízkého člověka patří k nejtěžším životním událostem. Navíc po ní následuje dlouhý kolotoč zařizování a úředních jednání. Změnit se to snaží startup Goodbye.cz, který má velkorysé plány – pomoci truchlícím nejen s pohřbem, ale i s následnými starostmi.

Místo pohřbu velká party. Český inovátor mění pohled na smuteční obřad
Zakladatel pohřební služby Goodbye.cz Jiří Štěpánek / Zdroj: Goodbye.cz
Další fotky
v galerii (3)

Za poslední vcelku poklidná desetiletí se většině lidí podařilo myšlenky na smrt vytěsnit, ale s covidem a válkou na Ukrajině se vrátily v plné síle. Pokud smrt zrovna nenastala v nejbližším okolí, útočila na nás ze všech sdělovacích prostředků. Někoho vyděsila, jiného inspirovala k akci.

Jiřího Štěpánka napadlo založit on-line službu Moje závěť. „Do té doby jsem provozoval webový portál na hledání ztracených zvířat Najdi mazlíčka. Příběhy z okolí mě v létě 2020 přivedly k nápadu, jak v klidu domova napsat s minimem finančních nákladů za patnáct minut závěť, kterou posléze zkontroluje náš odborník a člověku jen stačí ji podepsat před dvěma svědky. Přidali jsme do ní kolonku, jak by si lidé představovali svůj pohřeb,“ popisuje začátky.

Kampaň Mluvíme o smrti

Goodbye.cz letos v červenci na Václavském náměstí v rámci kampaně #MluvimeOSmrti uspořádal happening s bíle natřenou rakví, na kterou lidé psali, co by si přáli zažít před smrtí. Sešlo se asi dvě stě lidí a za půl hodiny byla rakev popsaná a pokreslená různými tématy, včetně těch politických. Mluvení o smrti je podle Štěpánka důležité, protože díky tomu lze předcházet mnoha nedorozuměním v rodinách a přijmout vlastní konečnost jako fakt, na kterou se lze smysluplně připravit.

Mezi zájemci převažovaly ženy ve věku 35 až 45 let. Sešlo se tolik nápadů, že od nich byl jen krůček k založení moderní pohřební služby chystající se postavit zkostnatělým praktikám současného pohřebnictví. „Lidé si totiž přáli něco úplně jiného, než pohřební služby nabízejí – spíš malé soukromé rozloučení a peníze ušetřené za obřad chtěli využít třeba na dovolenou,“ pokračuje Štěpánek. „Při rešerších jsme navíc zjistili, že jen sedm firem má na webu transparentní ceníky a většina těží ze stavu, kdy truchlící pozůstalí zaplatí cokoli.“

V rodině zařízení pohřbu zpravidla padne na jednoho člena, který se snaží vyhovět všem. Lidé se často bojí riskovat a jít mimo tradici, aby je někdo nepomluvil. Raději kývnou na všechno, co jim v pohřební službě doporučí. „Rozhodně jsem neměl v úmyslu založit pohřební e-shop, kde si všechno naklikáte a máte hotovo. Bez lidské účasti se taková služba neobejde, ale přesto je možné ji on-line značně zjednodušit. Snažím se, aby technologie lidem proces ulehčovala, ale neeliminovala lidský kontakt,“ dodává zakladatel pohřebního startupu.

Lze očekávat, že honosných pohřbů bude ubývat, a nám nezbývá, než dělat to, co všichni – reagovat na ceny energií a pohonných hmot.

Šetří nervy, čas i peníze

Štěpánek se inspiroval americkou pohřební firmou Tulip a britskou Beyond. Bylo potřeba založit koncesovanou společnost a nabrat peníze od investorů. Do startupu v září 2021 vstoupil Jinej Fond Jiřího Hlavenky a Jana Slámy.

Stejně jako většina ostatních startupů, ani Goodbye.cz není v prvních měsících a letech ziskový. „Po dvou letech stále nejsme v černých číslech a dlouho ještě nebudeme, protože vše investujeme do inovací,“ vysvětluje Štěpánek. „Snažíme se budovat další vertikály kolem smrti, jednou z nich je například asistence – rozesílání parte známým, převod kryptoměn, zrušení důchodu, prodej nemovitosti po zemřelém nebo kontakt na psychoterapeuty.“

Jak truchlení ovlivňuje pracovní výkon

  • 75 miliard dolarů (jen v USA) ztracených každý rok kvůli truchlení zaměstnanců, ztrátě produktivity a časové náročnosti.
  • 80 % zaměstnanců negativně ovlivňuje smrt v rodině. 31 procent zaměstnanců říká, že se nedokážou správně koncentrovat. Každý den ztratí v průměru jednu hodinu.
  • 14 % zaměstnanců přemýšlí po smrti svého blízkého o výpovědi. Jsou to lidé mezi 30 až 44 lety, včetně manažerských pozic.
  • 57 % lidí prožívá po úmrtí blízkého klinické příznaky stresu, jak fyzické, tak psychické. 29 % lidí pod 45 let zažívá panické záchvaty.
  • 420 hodin zabere vyřešit všechny záležitosti ohledně úmrtí blízkého. Celý proces trvá 13 měsíců nebo dokonce 20 s dědictvím nemovitosti.

Zdroj: Goodbye.cz

Současná energetická krize se samozřejmě promítla i do cen pohřbů. Když firma začínala, bezobřadní kremace vyšla na 12 900 korun, dlouho se pak držela na ceně o tisíc korun vyšší a v současnosti se stejná služba blíží ke dvaceti tisícům. „Pohřeb je bohužel jedna z věcí, kterou si pozůstalí musí koupit nejpozději do tří dnů od úmrtí. Lze očekávat, že honosných pohřbů bude ubývat, a nám nezbývá, než dělat to, co všichni – reagovat na ceny energií a pohonných hmot,“ přiznává Štěpánek.

Služby Goodbye.cz ale u pohřbů nekončí. „Přemýšlíme uživatelsky, jak můžeme vykonavateli pohřbu konkrétně pomoci další týdny a měsíce poté. Je potřeba udělat spoustu zdánlivých drobností, které se snažíme podchytit, aby naše služba tvořila smysluplný celek. Nově spolupracujeme s pojišťovnami, které budou kontakt s Goodbye Care nabízet v rámci životní pojistky. V takovém případě náš konciéř zavolá pozůstalým a domluví s nimi potřebný servis – pomůžeme s notářem nebo dohledat ztracené dokumenty – všechny tyto stresující věci, které v bolestném období zaberou spoustu času,“ vysvětluje Štěpánek.

Teoreticky by mělo jít i o velkou pomoc pro firmy, kde pozůstalí pracují. Zaměstnanec stráví vyřizováním často až stovky produktivních hodin, případně si na ně bere dovolenou. Jednotky až desítky procent lidí v takové situaci uvažují o výpovědi.

Služba Goodbye Care jako firemní benefit je podle Štěpánka možná cennější než Multisport karta: „Každá firma i pojišťovna ji bude mít naceněnou trochu jinak, o ceně zatím diskutujeme. Výhodou je, že máme všechno digitalizované, takže ušetříme osmdesát procent činností kolem. Díky obrovskému technologickému zázemí se zájemce poprvé přihlásí, sestaví si personalizovaný osobní plán a aplikace, kterou ve firmě řeší pouhých pět lidí, za něj všechno udělá.“

Nabízíme kremaci bez obřadu, ekologickou formu pohřbu a máme i velkolepější formy.

Netradičně i ekologicky

Firma Goodbye.cz začínala v Praze a Brně, za dva roky se rozšířila do deseti regionů a plánuje expanzi do zahraničí. Na otázku, zda při takovém záběru nemají obavu ze selhání lidského faktoru, Štěpánek odpovídá s až nebývalým klidem.

„V každém regionu máme prověřené partnery, s nimiž denně komunikujeme. Nabízíme kremaci bez obřadu, ekologickou formu pohřbu a máme i velkolepější formy. Nedávno jsme třeba zařizovali rozloučení na fotbalovém hřišti, natáčeli jsme z dronu, lidé psali vzkazy na branku a pro všechny to byl mnohem příjemnější zážitek než tradičních dvacet minut v krematoriu, kde za dveřmi čeká další pohřeb.“

Goodbye.cz
Goodbye.cz
Další obrázky v galerii (3)

Novinkou v nabídce je ekologická urna vyrobená metodou 3D tisku z podhoubí. Po domluvě do ní lze přesypat popel z úřední urny a přidat semeno oblíbeného stromu či keře zesnulého. Urna se v půdě dokonale rozloží a poskytne rostlině potřebnou výživu.

Radši se budu se životem loučit na party, než aby pozůstalí seděli v kostele a byli smutní.

Příliš mladý na pohřebnictví

Štěpánek nerad mluví o svém věku, protože má obavu, že by tím firmu znevěrohodnil. Dvaadvacetiletý inovátor moderního pohřebnictví jí ale naopak může dodat na zajímavosti, i když může být na první pohled překvapivé, že nevychází z rodinné tradice či nějakého iniciačního zážitku s pohřbem.

Jaký byste chtěli mít pohřeb?

„Prostě mě vždycky jen zajímaly věci, které byly stranou zájmu,“ přiznává. „Přítelkyně bere mou práci jako každou jinou, pro rodiče to bylo náročnější, ale naučili se mě respektovat.“

Štěpánek přiznává, že vzhledem ke své profesi víc přemýšlí i o vlastní smrti: „Samozřejmě – musím mít závěť, kde bych rád každému, koho mám rád, zanechal nějaký vzkaz a odkázal také něco na dobročinné účely.“

„Pohřeb vnímám jako slavnost, předěl v lidském životě. Líbí se mi mexický styl pohřbů, které jsou oslavou života. Radši se budu se životem loučit na party, než aby pozůstalí seděli v kostele a byli smutní. A nejsem sám, spousta mladých lidí to tak chce,“ dodává.

Kam dál? Podnikatelské příběhy na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
36
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
Jana Šulistová

Jana Šulistová

Původní profesí výtvarnice a sociální pracovnice se do médií dostala přes poradnu v časopise Ty&Já (Mladá Fronta). Prošla řadou vydavatelství (Hachette Filipacchi, Sanoma, Bauer Media, Burda) a pozic... Více

Související témata

byznyspodnikáníPodnikavé Českopohřbystart-upsuccess story
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo