Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis  

Místo pohřbu velká party. Český inovátor mění pohled na smuteční obřad

Jana Šulistová
Jana Šulistová | 23. 11. 2022 | 2 komentáře | 18 725
byznyspodnikáníPodnikavé Českostart-upsuccess story

Smrt blízkého člověka patří k nejtěžším životním událostem. Navíc po ní následuje dlouhý kolotoč zařizování a úředních jednání. Změnit se to snaží startup Goodbye.cz, který má velkorysé plány – pomoci truchlícím nejen s pohřbem, ale i s následnými starostmi.

Místo pohřbu velká party. Český inovátor mění pohled na smuteční obřad

Zakladatel pohřební služby Goodbye.cz Jiří Štěpánek

Zdroj: Goodbye.cz

Za poslední vcelku poklidná desetiletí se většině lidí podařilo myšlenky na smrt vytěsnit, ale s covidem a válkou na Ukrajině se vrátily v plné síle. Pokud smrt zrovna nenastala v nejbližším okolí, útočila na nás ze všech sdělovacích prostředků. Někoho vyděsila, jiného inspirovala k akci.

Jiřího Štěpánka napadlo založit on-line službu Moje závěť. „Do té doby jsem provozoval webový portál na hledání ztracených zvířat Najdi mazlíčka. Příběhy z okolí mě v létě 2020 přivedly k nápadu, jak v klidu domova napsat s minimem finančních nákladů za patnáct minut závěť, kterou posléze zkontroluje náš odborník a člověku jen stačí ji podepsat před dvěma svědky. Přidali jsme do ní kolonku, jak by si lidé představovali svůj pohřeb,“ popisuje začátky.

Kampaň Mluvíme o smrti

Goodbye.cz letos v červenci na Václavském náměstí v rámci kampaně #MluvimeOSmrti uspořádal happening s bíle natřenou rakví, na kterou lidé psali, co by si přáli zažít před smrtí. Sešlo se asi dvě stě lidí a za půl hodiny byla rakev popsaná a pokreslená různými tématy, včetně těch politických. Mluvení o smrti je podle Štěpánka důležité, protože díky tomu lze předcházet mnoha nedorozuměním v rodinách a přijmout vlastní konečnost jako fakt, na kterou se lze smysluplně připravit.

Mezi zájemci převažovaly ženy ve věku 35 až 45 let. Sešlo se tolik nápadů, že od nich byl jen krůček k založení moderní pohřební služby chystající se postavit zkostnatělým praktikám současného pohřebnictví. „Lidé si totiž přáli něco úplně jiného, než pohřební služby nabízejí – spíš malé soukromé rozloučení a peníze ušetřené za obřad chtěli využít třeba na dovolenou,“ pokračuje Štěpánek. „Při rešerších jsme navíc zjistili, že jen sedm firem má na webu transparentní ceníky a většina těží ze stavu, kdy truchlící pozůstalí zaplatí cokoli.“

V rodině zařízení pohřbu zpravidla padne na jednoho člena, který se snaží vyhovět všem. Lidé se často bojí riskovat a jít mimo tradici, aby je někdo nepomluvil. Raději kývnou na všechno, co jim v pohřební službě doporučí. „Rozhodně jsem neměl v úmyslu založit pohřební e-shop, kde si všechno naklikáte a máte hotovo. Bez lidské účasti se taková služba neobejde, ale přesto je možné ji on-line značně zjednodušit. Snažím se, aby technologie lidem proces ulehčovala, ale neeliminovala lidský kontakt,“ dodává zakladatel pohřebního startupu.

Lze očekávat, že honosných pohřbů bude ubývat, a nám nezbývá, než dělat to, co všichni – reagovat na ceny energií a pohonných hmot.

Šetří nervy, čas i peníze

Štěpánek se inspiroval americkou pohřební firmou Tulip a britskou Beyond. Bylo potřeba založit koncesovanou společnost a nabrat peníze od investorů. Do startupu v září 2021 vstoupil Jinej Fond Jiřího Hlavenky a Jana Slámy.

Stejně jako většina ostatních startupů, ani Goodbye.cz není v prvních měsících a letech ziskový. „Po dvou letech stále nejsme v černých číslech a dlouho ještě nebudeme, protože vše investujeme do inovací,“ vysvětluje Štěpánek. „Snažíme se budovat další vertikály kolem smrti, jednou z nich je například asistence – rozesílání parte známým, převod kryptoměn, zrušení důchodu, prodej nemovitosti po zemřelém nebo kontakt na psychoterapeuty.“

Jak truchlení ovlivňuje pracovní výkon

  • 75 miliard dolarů (jen v USA) ztracených každý rok kvůli truchlení zaměstnanců, ztrátě produktivity a časové náročnosti.
  • 80 % zaměstnanců negativně ovlivňuje smrt v rodině. 31 procent zaměstnanců říká, že se nedokážou správně koncentrovat. Každý den ztratí v průměru jednu hodinu.
  • 14 % zaměstnanců přemýšlí po smrti svého blízkého o výpovědi. Jsou to lidé mezi 30 až 44 lety, včetně manažerských pozic.
  • 57 % lidí prožívá po úmrtí blízkého klinické příznaky stresu, jak fyzické, tak psychické. 29 % lidí pod 45 let zažívá panické záchvaty.
  • 420 hodin zabere vyřešit všechny záležitosti ohledně úmrtí blízkého. Celý proces trvá 13 měsíců nebo dokonce 20 s dědictvím nemovitosti.

Zdroj: Goodbye.cz

Současná energetická krize se samozřejmě promítla i do cen pohřbů. Když firma začínala, bezobřadní kremace vyšla na 12 900 korun, dlouho se pak držela na ceně o tisíc korun vyšší a v současnosti se stejná služba blíží ke dvaceti tisícům. „Pohřeb je bohužel jedna z věcí, kterou si pozůstalí musí koupit nejpozději do tří dnů od úmrtí. Lze očekávat, že honosných pohřbů bude ubývat, a nám nezbývá, než dělat to, co všichni – reagovat na ceny energií a pohonných hmot,“ přiznává Štěpánek.

Služby Goodbye.cz ale u pohřbů nekončí. „Přemýšlíme uživatelsky, jak můžeme vykonavateli pohřbu konkrétně pomoci další týdny a měsíce poté. Je potřeba udělat spoustu zdánlivých drobností, které se snažíme podchytit, aby naše služba tvořila smysluplný celek. Nově spolupracujeme s pojišťovnami, které budou kontakt s Goodbye Care nabízet v rámci životní pojistky. V takovém případě náš konciéř zavolá pozůstalým a domluví s nimi potřebný servis – pomůžeme s notářem nebo dohledat ztracené dokumenty – všechny tyto stresující věci, které v bolestném období zaberou spoustu času,“ vysvětluje Štěpánek.

Teoreticky by mělo jít i o velkou pomoc pro firmy, kde pozůstalí pracují. Zaměstnanec stráví vyřizováním často až stovky produktivních hodin, případně si na ně bere dovolenou. Jednotky až desítky procent lidí v takové situaci uvažují o výpovědi.

Služba Goodbye Care jako firemní benefit je podle Štěpánka možná cennější než Multisport karta: „Každá firma i pojišťovna ji bude mít naceněnou trochu jinak, o ceně zatím diskutujeme. Výhodou je, že máme všechno digitalizované, takže ušetříme osmdesát procent činností kolem. Díky obrovskému technologickému zázemí se zájemce poprvé přihlásí, sestaví si personalizovaný osobní plán a aplikace, kterou ve firmě řeší pouhých pět lidí, za něj všechno udělá.“

Nabízíme kremaci bez obřadu, ekologickou formu pohřbu a máme i velkolepější formy.

Netradičně i ekologicky

Firma Goodbye.cz začínala v Praze a Brně, za dva roky se rozšířila do deseti regionů a plánuje expanzi do zahraničí. Na otázku, zda při takovém záběru nemají obavu ze selhání lidského faktoru, Štěpánek odpovídá s až nebývalým klidem.

„V každém regionu máme prověřené partnery, s nimiž denně komunikujeme. Nabízíme kremaci bez obřadu, ekologickou formu pohřbu a máme i velkolepější formy. Nedávno jsme třeba zařizovali rozloučení na fotbalovém hřišti, natáčeli jsme z dronu, lidé psali vzkazy na branku a pro všechny to byl mnohem příjemnější zážitek než tradičních dvacet minut v krematoriu, kde za dveřmi čeká další pohřeb.“

Goodbye.cz
Další fotky v galerii (3)

Novinkou v nabídce je ekologická urna vyrobená metodou 3D tisku z podhoubí. Po domluvě do ní lze přesypat popel z úřední urny a přidat semeno oblíbeného stromu či keře zesnulého. Urna se v půdě dokonale rozloží a poskytne rostlině potřebnou výživu.

Radši se budu se životem loučit na party, než aby pozůstalí seděli v kostele a byli smutní.

Příliš mladý na pohřebnictví

Štěpánek nerad mluví o svém věku, protože má obavu, že by tím firmu znevěrohodnil. Dvaadvacetiletý inovátor moderního pohřebnictví jí ale naopak může dodat na zajímavosti, i když může být na první pohled překvapivé, že nevychází z rodinné tradice či nějakého iniciačního zážitku s pohřbem.

Anketa

Jaký byste chtěli mít pohřeb?

„Prostě mě vždycky jen zajímaly věci, které byly stranou zájmu,“ přiznává. „Přítelkyně bere mou práci jako každou jinou, pro rodiče to bylo náročnější, ale naučili se mě respektovat.“

Štěpánek přiznává, že vzhledem ke své profesi víc přemýšlí i o vlastní smrti: „Samozřejmě – musím mít závěť, kde bych rád každému, koho mám rád, zanechal nějaký vzkaz a odkázal také něco na dobročinné účely.“

„Pohřeb vnímám jako slavnost, předěl v lidském životě. Líbí se mi mexický styl pohřbů, které jsou oslavou života. Radši se budu se životem loučit na party, než aby pozůstalí seděli v kostele a byli smutní. A nejsem sám, spousta mladých lidí to tak chce,“ dodává.

Kam dál? Podnikatelské příběhy na Finmagu:

PODZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsme dostupný luxus a lidé chtějí nějakou radost. Když už nemohou hýřit, tak aspoň budou mít na stole dobré pití,“ řekl Jiřímu Nádobovi šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.

FIN V kanceláři šéfa Impact Hubu • Jakub Žofčák o byznysových souvislostech etikety • Robert Vlach o rozdílu mezi freelancery a zaměstnanci • Elonova obrana „čisté“ Tesly střílí vedle. • Mnohé firmy čekají problémy spojené s insolvencí a možná i trestní odpovědností. Jak se mají chovat?

MAG Tomáš Eckschlager a Lukáš Drásta zrekonstruovali bývalý klášter a vybudovali atypický domov pro seniory • Klára Moldová oživila historickou školu T. G. Masaryka • New York: hlavní město světa, nebo samozvaný král sebestředných sociopatů? • Conversky nosí hvězdy popkultury, to je ale až jejich druhý život

Autor článku

Jana Šulistová

Jana Šulistová

Původní profesí výtvarnice a sociální pracovnice se do médií dostala přes poradnu v časopise Ty&Já (Mladá Fronta). Prošla řadou vydavatelství (Hachette Filipacchi, Sanoma, Bauer Media, Burda) a pozic od redaktorky přes editorku po zástupkyni šéfredaktorky magazínu Bydlení. Řadu let psala pro agenturu Salt & Pepper zejména o gastronomii a podnikání v maloobchodě. V současnosti se na volné noze věnuje redigování knih, psychologickým tématům a příběhům začínajících firem.