Už je čas, Mauricku! Schellekens končí v čele NN, revoluci nahrazuje střídání

Martin Vlnas
Martin Vlnas
2. 11. 2022
 13 559

Tak dlouho se snažíte rozhýbat zarezlá kola pojišťovny, která usnula na vavřínech, až se vám to povede. Jenže místo toho, abyste dalších pár let sklízeli úspěchy, dorazí e-mail: „Mauricku, ahoj, už je čas…“

Už je čas, Mauricku! Schellekens končí v čele NN, revoluci nahrazuje střídání
Maurick Schellekens / Zdroj: NN pojišťovna

S generálním ředitelem české divize NN Maurickem Schellekensem se potkávám pravidelně od roku 2018. Společně mapujeme proměnu třetí největší životní pojišťovny v Česku, která si před pěti lety řekla, že bouchne do stolu, protože takhle už to dál nejde, a našla si člověka dost bláznivého, aby se transformace ujal.

Dnes se Maurickova mise chýlí ke konci. „Uteklo to hrozně rychle,“ přiznává vysoký černovlasý Holanďan. Smlouvu na dobu určitou měl v šuplíku od začátku, v tom problém není. Jenže korporátní hodiny tikají neúprosně.

Když si před pěti lety poprvé vyhrnul rukávy od košile a prošel nenápadným vchodem do centrály NN pojišťovny na pražském Andělu s nekonečným seznamem problémů, které je potřeba vyřešit, čas kolem zrychlil. Teď je 57 měsíců, 1 734 dní, víc než 41 tisíc hodin minulostí. Zbývají poslední tři měsíce.

Pár tipů jsem už nahoru poslal, ale jak to v korporacích chodí, odpověď nepřišla.

Krok navíc

„Teprve před rokem mi poprvé natvrdo došlo, že už mám opravdu jen rok. Že se musím začít pomalu stahovat a připravit své kolegy na chvíli, kdy převezmou otěže. Ze začátku to bylo hodně těžké. Jak pro mě, protože to jde proti tomu, jak jsem zvyklý své kolegy vést, tak pro ně. Teď už ale vidím, že to jde. Kolegové, a nejen ti z představenstva, jsou schopni udělat právě ten krok navíc, který bych dřív dělal já, a to mi dává důvěru, že to půjde.“

Maurick Schellekens

Maurick SchellekensFoto: archiv NN

Narodil se v roce 1976. Vystudoval pojistnou matematiku na Univerzitě v Amsterdamu. Expertizu v oboru ještě prohloubil další kvalifikací z Institutu pojistné matematiky v Utrechtu. Ve skupině NN pracuje od roku 2006, nejprve jako manažer pojistných rizik v amsterdamské centrále tehdejší ING Insurance Central Europe, poté jako chief risk officer v ING/NN v Rumunsku a následně tamtéž jako finanční ředitel. Do NN v Česku nastoupil v srpnu 2016 jako výkonný ředitel pro finance. Od ledna 2018 je generálním ředitelem NN Životní pojišťovny, která je po spojení s Aegonem třetí největší životní pojišťovnou v Česku.

Jestli firma pojede dál stejně rychle a stejným směrem, jasné není, to připouští i Maurick, ale vzápětí dodává, že pro to udělal všechno, co mohl. Teď svému nadřízenému pomáhá s volbou nástupce. Kdo to bude, ale zatím neví. „Pár tipů jsem už nahoru poslal, ale jak to v korporacích chodí, odpověď nepřišla.“ Dnes už ale blikají deadliny i o patro výš, a tak se věci dávají do pohybu.

„Pro mě je klíčové, aby nový generální ředitel chápal naši českou firemní kulturu. Sice jsem tu odstartoval kompletní transformaci, ale firemní kultura má obrovskou setrvačnost, mnohem delší než jedna pětiletka, a tak pořád hrozí, že se pár necitlivými zásahy věci velmi rychle vrátí zpět. Občas stačí špetka nedůvěry, příliš silný tlak, přílišná potřeba lidi kontrolovat.“

Pokud se nový CEO nenajde v termínu, je ve hře pořád i varianta, že by Maurick v Česku zůstal déle než do konce ledna. „Ale opravdu jen na pár měsíců. Moje děti už jsou z Česka zpět v Nizozemsku a já potřebuji být s nimi. Zatím za nimi létám každých čtrnáct dní na prodloužený víkend, ale to nestačí. Chvíli to takhle táhnout jde, ale určitě ne další dva tři roky. Vždycky jsem měl oranžové srdce. Někdy možná až příliš… Už jsem se ale rozhodl, že se chci vrátit zpět.“

Interní distribuce funguje hlavně na rozvíjejících se trzích. Jakmile se lidé stanou finančně gramotnější, její efektivita slábne.

Nová doba

Hlavním úkolem Maurickova nástupce bude transformace interní sítě zprostředkovatelů životního pojištění a penzí. ING pojišťovna a penzijní společnost, od roku 2014 přejmenovaná na NN, na nich v Česku postavila svůj úspěšný distribuční model. Jenže doba se mění. Význam interních sítí nabízejících monoproduktová portfolia slábne, protože lidé stále častěji vyhledávají produkty online a využívají služby finančních poradců, kteří mohou sjednávat široké portfolio pojistných produktů.

Radim Lukeš, Partners
David Turecký

Chtěl jsem žít nonstop, vzpomíná Lukeš na začátky poradenské sítě Partners

Ještě na přelomu milénia v Česku o profesionálním poradenství mnoho lidí nemělo představu. Radim Lukeš, spoluzakladatel Partners, byl jedním z mála, kdo odhadli jeho obrovský potenciál. A exluzivně pro srpnový tištěný Finmag se se svým podnikatelským příběhem rovnou svěřil.

„I my samozřejmě pracujeme s externími distribučními sítěmi a směřujeme do onlinu, jenže podíl interní distribuce je pořád relativně vysoký, a tak dokáže pořádně zahýbat s hospodářskými výsledky celé firmy. V takové konstelaci sice můžeme dělat výborné pojistné produkty, což dnes bez pochyby děláme, musíme ale zároveň mnohem víc pracovat s lidmi, kteří je klientům sjednávají.“

Ve vztahu k externím finančněporadenským společnostem pomohla Maurickem dotažená akvizice pojišťovny Aegon. Ta na nich byla zcela závislá, protože žádnou interní síť v Česku nikdy neměla. Aegon měl navíc náskok i v digitalizaci procesů a online sjednání. Zbývá tedy poslední část skládačky.

„Interní distribuce funguje hlavně na rozvíjejících se trzích. Jakmile se lidé stanou finančně gramotnější, její efektivita slábne. Lidé už dneska nekoupí životní pojištění jen proto, že jim někdo položí otázku, co by bylo s jejich rodinou, kdyby zítra umřeli. Právě naopak, vztah poradce a klienta se buduje roky. Stojí na důvěře, pravidelném servisu a spoustě mravenčí práce. Pokud chceme uspět, musí být naši interní poradci schopní klientovi nabídnout víc, než máme dnes v portfoliu. Teprve pak budou spokojeni jak klienti, tak poradci. Vím, že tady máme pořád rezervy, ale čas najít řešení už nemám. A i když to nebude snadný úkol, bude mít můj nástupce lepší pozici minimálně v jedné věci. Dostane do vínku firmu s lidmi, kteří vědí, co chtějí, a chtějí věci měnit.“

Čím jsem starší, tím častěji se ptám proč. Proč jsem tady a co chci, aby po mně zůstalo.

Dávat věcem smysl

O budoucnost české NN by mělo být postaráno dobře, co ale čeká dál Mauricka? „To bych taky rád věděl,“ odpovídá bez rozmyšlení. „V Česku jsem si roli generálního ředitele vyzkoušel poprvé a jedno vím jistě, finančním ředitelem už být nechci. Vedení celé firmy je sice neuvěřitelně náročné, mnohem náročnější, než jsem si představoval, jenže je to jako droga,“ říká.

Pokud ale chce dodržet svůj slib rodině a zůstat v Holandsku, moc možností mu nezbývá. „Je pravděpodobné, že budu muset v NN přijmout jinou roli. Ve hře je proto i varianta, že bych z NN odešel úplně a zkusil uspět v jiném odvětví. Chci pracovat tam, kde se věcem a lidem dává smysl a kde věci a lidé smysl mají.“

„Čím jsem starší, tím častěji se ptám proč. Proč jsem tady a co chci, aby po mně zůstalo. Poslední roky v NN, život v Česku, covid, klimatická změna, to všechno mě vědomě, ale i nevědomky změnilo. Až se zase potkáme za rok, uvidíme, jak to se mnou dopadlo.“

Kam dál? Byznysové příběhy na Finmagu:

Ohodnoťte článek

-
12
+

Sdílejte

Diskutujte (2)

Vstoupit do diskuze
Martin Vlnas

Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Rok studoval v Jižní Koreji. Během studia publikoval reportáže v Reflexu, Respektu nebo Týdnu, kariéru ale začal jako portýr. Od... Více

Související témata

byznysKdo hýbe miliardamiMiliardy v pohybupodnikánípojišťovnatransformace

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo