Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis  

Malé podniky nejvíc pálí nábor a nastavení byznys plánu, říká Martin Mára z DoToho!

Jiří Makovský
Jiří Makovský | 24. 10. 2022 | 3 225
byznysmarketingmentoringpersonalistikapodnikáníPodnikavé Česko

V České republice i ve světě se rozmáhá trend „self-help“ a mentoringu. „Je to nejmenší a nejlepší investice, kterou můžete udělat,“ říká ředitel mentoringové platformy DoToho! Martin Mára. Kdo mentoring potřebuje, jak funguje a co podnikatelům přináší?

Malé podniky nejvíc pálí nábor a nastavení byznys plánu, říká Martin Mára z DoToho!

Ředitel mentoringové platformy DoToho! Martin Mára

Zdroj: Opero

Kdo je podle vás mentor? Co to vůbec znamená?

V našem případě je mentor zkušený podnikatel, který už má deset až patnáct let zkušeností v byznyse. Prošel si úspěšnými i méně úspěšnými projekty a chce své znalosti a zkušenosti předat dál.

Takže je to – zjednodušeně řečeno – soukromý učitel pro podnikatelské prostředí?

Mentoring není pouze o tom, že účastníkům dáváte lekce a zkušenosti. Je to o vztahu mentora a jeho svěřence, o společném sdílení zkušeností. Obě strany získávají nové pohledy a vjemy o tom, jak dnes byznys funguje nebo jaká rizika se právě na trhu vyskytují. Mentor naviguje na cestě, ale kroky činí účastník.

Martin Mára

Specialista na projektový management a marketing. Zkušenosti nabral u různorodých kulturně zaměřených firem – například vedl organizační tým Metronome festivalu, pracoval pro klienty, jakými jsou Red Bull, Unilever nebo Česká spořitelna a podílel se na otevření muzea prehistorických ještěrů Dinosauria. Nyní se plně věnuje organizaci a správě mentoringové platformy DoToho!

Váš projekt se zaměřuje na malé a střední podniky. Jaké problémy řeší člověk, který vyhledá pomoc mentora? Co ho trápí?

Platforma DoToho! vznikla na jaře 2021 jako reakce na obtíže vyplývající z pandemie. Dlouho se nám hlásily primárně podniky, na kterých se vliv pandemie negativně podepsal. Často šlo o firmy, co přišly o veškerý funkční byznys. Měly reálný problém s tím, jak vůbec se znovu postavit a uchopit otěže svého podnikání.

Nicméně fungujeme už rok a půl, takže se situace vyvíjí. Už se nám nehlásí zákonitě podniky v akutní krizi, ale naopak i ty úspěšné, které potřebují dostat růst pod kontrolu. A samozřejmě i společnosti zápasící s inflací, energetickou krizí a důsledky války na Ukrajině.

Z hlediska řízení se malé a střední podniky nejčastěji setkávají s problémy z oblasti HR, nastavení byznys plánu a interních procesů, marketingu, obchodu a velmi aktuální téma je i digitalizace.

Podařilo se nám vybudovat širokou komunitu podnikatelů a manažerů, které jsme oslovili a představili jim DoToho! Reakce byla skvělá.

Zmínil jste překvapivě širokou paletu témat. Lze program považovat za multispektrální? S jakou hodnotou z něho jeden odejde?

DoToho! má pět základních pilířů.

Tím primárním jsou mentoři. Kromě toho udržujeme taktéž širokou skupinu expertů, kteří jsou odborníci na konkrétní témata – sociální sítě, právo, SEO, daně… Účastníci mají možnost za účelem konzultace oslovit zkušeného experta. Zavedli jsme to kvůli tomu, aby naše pomoc byla co nejvíc konkrétní.

DoToho! by Opero

Platforma DoToho! vznikla před víc než rokem s cílem oživit byznys malých a středních podniků a v reakci na to, že v ČR neexistoval program k jejich dlouhodobějšímu rozvoji. V projektu se spojují přední tuzemští podnikatelé, manažeři a další experti, kteří pomáhají firmám, jež potřebují udělat změny. Jedná se o nezištnou formu podpory podnikání: zdarma je díky partnerům v čele s hlavním městem Prahou.

Program vznikl z iniciativy pražského byznysového centra Opero, za nímž stojí bývalý manažer poradenských firem a investor Pavel Přikryl s jedním z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelů Pavlem Bouškou (VAFO), a Pražského inovačního institutu v čele s Bobem Kartousem. Hlásit se do něj mohou malé a střední podniky s obratem od tří do 300 milionů korun.

DoToho! má za sebou úspěšně už dva první běhy, které byly zaměřené na Prahu a pomohly s oživením byznysu celkem 220 podnikatelům. Nyní platforma, která nabízí služby zdarma, zahajuje dlouhodobé působení v rámci celé ČR. Pro letošní rok je cíl napomoci s restartem a oživením byznysu 300 malých a středních firem.

Třetím komponentem jsou workshopy. Ty designujeme tak, aby odrážely potřeby účastníků programu. Ročně zorganizujeme přes 60 akcí. Přednášky nahráváme, abychom je dali k dispozici v naší databázi. Do té mohou nakouknou i ti, kteří už programem prošli.

V neposlední řadě zmiňme networking. Podnikatele propojujeme mezi sebou a s mentory – tím získávají nové kontakty a nové obchodní příležitosti.

Když jsem si otevřel přihlášku, divil jsem se, jak masivní katalog mentorů máte. Viděl jsem tam asi osmdesát lidí. Jak se DoToho! povedlo nadchnout tolik zkušených podnikatelů? Chtějí nabýt nové zkušenosti, možná se udržet v obraze?

Od začátku programu s námi spolupracovalo už 250 mentorů. Na přihlášce jste našel ty aktuální – je jich více jak sto.

Nicméně k Vaší otázce: Iniciativa vznikla na základě spolupráce Pražského inovačního institutu a byznysového centra Opero, které funguje více jak pět let. Za tu dobu se v něm podařilo vybudovat širokou komunitu podnikatelů a manažerů. My jsme je oslovili a představili jim DoToho! s tím, jestli by měli zájem se zapojit. Reakce byla skvělá.

Všichni to považují za něco naprosto přirozeného. Baví je to, milují byznys, předávání zkušeností a navíc je poskytují pro bono. Já jim musím v rámci našeho rozhovoru poděkovat. Ta pomoc je úžasná.

Spolupracují spolu dvojice i po skončení programu?

Ano, spousta skupin pokračuje i po skončení. Oficiální část programu trvá tři až čtyři měsíce. Účastníci mají mentora k dispozici po dobu patnácti hodin. Čas si rozvrhnou podle domluvy. Avšak velké množství lidí se vídá i poté – například spolu vymyslí byznys, víme o případech, kdy mentor do podniku vstoupil s vlastní investicí nebo „jen“ udržují přátelské vztahy.

Mentoři chápou, že malé a střední podniky trápí něco jiného, než je v jejich nadnárodní firmě nebo v rámci mezinárodního byznysu, který řeší.

Jaké firmy se zapojují? Přepokládám, že to budou mladé a zpravidla technologické společnosti.

Technologické společnosti také, ale firmy, které se do DoToho! hlásí jsou ze všech možných oborů, přesně tak jak je typické pro segment malých a středních podniků. Z těch známějších můžu jmenovat Pekárnu Zemanka nebo Hanibal, ale jsou to i stavební firmy, daňaři, architekti nebo výrobní manufaktura.

Například jsme měli dvojici, ve které figuroval majitel malířské firmy a jako mentor majitel jedné z nejětších poradenských a auditorských firem v ČR. Účastník se zprvu obával, jestli bude se zkušeným manažer mít věci k řešení. Oba v profesním životě pracují s úplně jinými tématy. Po půl roce jsme se potkali – jsou i po skončení programu stále v kontaktu a obavy se ukázaly jako liché.

Mentoři chápou, že malé a střední podniky trápí něco jiného, než je v jejich nadnárodní firmě nebo v rámci mezinárodního byznysu, který řeší.

Co dnes trápí malé a střední podniky?

Téměř dvě třetiny malých a středních firem v Česku očekávají v důsledku dopadů války na Ukrajině a rostoucí inflace v letošním roce propad svých příjmů. Největší část z nich – necelých třicet procent – odhaduje pokles příjmů na mezi 10 a 25 procenty. Pětina firem pak čeká víc než čtvrtinový pokles tržeb. Vyplývá to z průzkumu platformy na podporu podnikání DoToho!, za kterou stojí pražské podnikatelské centrum Opero a Pražský inovační institut. Kompletní výsledky průzkumu agentury IPSOS mezi 300 zástupci segmentu si můžete prohlédnout v galerii.

Co trápí malé a střední podniky?Opero
Další fotky v galerii (6)

Řekl byste, že je složité se zapojit? Máte nějaké konkrétní požadavky, vyjma toho, že jde o malý až střední podnik?

První je třeba říct, že program je určen pouze pro majitele firem nebo řídící pracovníky. To kvůli tomu, aby účastníci měli pravomoc implementovat to, co se naučí. Malý a střední podnik definujeme obratem tří milionů až tři sta milionů korun a minimálním počtem tří zaměstnanců – ale nedržíme se toho ve 100 % případů. Pokud má zájemce potenciál dosáhnout uvedených kriterií, tak je rádi do programu zapojíme. Ke každé přihlášce přistupujeme individuálně a posuzujeme ji nezávisle na ostatních.

Vždy cílíme na to, aby se dvojice navzájem doplňovala. 96 % z 280 zúčastněných firem je spokojeno s tím, koho jsme přiřadili. Detailní přihláška podnikatele i mentora doplněná o osobní setkání nebo telefonický rozhovor s komunitní manažerkou nám dává dostatek informací se rozhodnout.

Program je pro podniky z celé ČR a je možné ho absolvovat i online.

Nikdy se vám nestalo, že si mentor s účastníkem nesednou? Pokud ano, dá se to nějak řešit?

Stalo se nám to. Důvodem může být například to, že mentor nebyl zrovna v tu chvíli schopen pomoci. Vyhodnotil, že nejde o oblast, ve které může nabídnout své know-how a ve které je nejsilnější. Nebo tam nezafungovala ta správná chemie. V takové situaci hledáme nového mentora – je to naprosto přirozené.

Funguje DoToho! celoročně, nebo všichni účastníci mají „sezónu“ v ten samý čas?

Původně jsme pracovali s tzv. „běhy“, kdy program probíhal v jednom čtvrtletí. Nicméně od dubna 2022 jsme běhy zrušili a přihlásit se lze kdykoli. Není žádné omezení.

Navíc je program díky partnerům a už zmíněné pomoci mentorů zdarma. Příští rok chystáme rozšířit poskytované služby a zavedení částečného spolufinancování ze strany přihlášených firem. Půjde o menší provozní poplatek, stále ale bude program dostupný všem.

Já, kdybych se chtěl přihlásit, tak mám obavu o časovou náročnost programu. Je to něco, s čím se setkáváte?

To je jedna z bariér, kterou znám od svých podnikavých přátel. Mnozí argumentují: „Já pracuji po večerech, mám toho hodně, nestíhám.“ A na to já vždy odpovím: „Právě proto by ses měl zapojit!“ Díky programu se účastníci naučí prioritizovat a uvědomit si, co je pro ně důležité.

Každý, kdo s něčím obdobným bojuje, by měl program DoToho! zkusit.

Kam dál? Podnikatelské příběhy na Finmagu:

PODZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsme dostupný luxus a lidé chtějí nějakou radost. Když už nemohou hýřit, tak aspoň budou mít na stole dobré pití,“ řekl Jiřímu Nádobovi šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.

FIN V kanceláři šéfa Impact Hubu • Jakub Žofčák o byznysových souvislostech etikety • Robert Vlach o rozdílu mezi freelancery a zaměstnanci • Elonova obrana „čisté“ Tesly střílí vedle. • Mnohé firmy čekají problémy spojené s insolvencí a možná i trestní odpovědností. Jak se mají chovat?

MAG Tomáš Eckschlager a Lukáš Drásta zrekonstruovali bývalý klášter a vybudovali atypický domov pro seniory • Klára Moldová oživila historickou školu T. G. Masaryka • New York: hlavní město světa, nebo samozvaný král sebestředných sociopatů? • Conversky nosí hvězdy popkultury, to je ale až jejich druhý život

Autor článku

Jiří Makovský

Jiří Makovský

Věčný student s dlouhodobým zájmem o byznys, finance, investice a kryptoměny, což jsou i hlavní témata, o kterých píše. Několika českým finančně-technologickým společnostem také pomáhá se specializovaným marketingem pro akvizici nových klientů.