Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis 

Covid nám otevřel dveře. Jde to, co dřív nešlo, říká bankéřka

Jana Divinová
Jana Divinová | 6. 9. 2022 | 1 komentář | 2 447
bankovnictvíČeská spořitelnadigitalizaceKdo hýbe miliardamiMiliardy v pohyburozhovor

Kdo dříve chtěl přes Českou spořitelnu investovat nebo provést jakýkoliv úkon, musel na pobočku. Pandemie ale vše změnila a mnoho z toho, co dříve nešlo, jde dnes jednoduše a rychle online. „Klienti už si nemusí brát dovolenou, když jdou do banky. Většinu věcí můžeme pohodlně vyřešit online,“ říká bankéřka Erste Premier Martina Pospíšilová.

Covid nám otevřel dveře. Jde to, co dřív nešlo, říká bankéřka

Většinu věcí dneska lze vyřešit online (ilustrační foto)

Zdroj: Shutterstock

Investice jsou pro spoustu lidí stále ještě okrajová záležitost, ale díky digitalizaci se investování stává jednodušší, pohodlnější, a tím pádem i zajímavější pro stále větší počet lidí, věří Pospíšilová. „Každá investice začíná investičním plánem, který jsme dříve mohli řešit jen osobně. Díky digitalizaci už ale nabízíme i jiné možnosti,“ říká.

Česká spořitelna proto v poslední době klade zvýšený důraz na edukaci klientů v oblasti finanční gramotnosti. Snaží se klientům především vysvětlit, proč je důležité investovat a že to není produkt jen pro bohaté. Jak digitalizace vylepšila tuto oblast?

Martina Pospíšilová

Martina Pospíšilová
Erste Premier

Ve finančním světě pracuje téměř 15 let. V týmu České spořitelny je už od roku 2014, od roku 2016 pak na pozici premier bankéřky. Práce s lidmi v oblasti financí je pro ní zároveň i koníčkem.

„Během pandemie jsme jako první banka zavedli online video schůzky. Na těch dokážeme s klientem probrat skoro všechny podstatné věci, včetně investic. Díky tomu mu šetříme čas, který už nemusí věnovat cestě na pobočku,“ říká bankéřka.

Možnost řešit většinu věcí online navíc zůstala i po covidových uzavírkách. „Klienti tak mají na výběr, zda budou své požadavky s námi řešit online, po telefonu nebo se za námi zastaví osobně. Začali jsme také využívat tablety, díky kterým můžeme provádět vizualizace, ukazovat si technické plány a pokyny,“ ilustruje významný posun Pospíšilová.

Odpadá tak podle ní papírování a investice už nemusí probírat jen v bance nebo přes video, ale také třeba někde na kafi. „Digitalizace zkrátka prospěla oběma stranám,“ dodává.

Vývoj během pandemie byl obrovský. Dříve se dalo řešit na dálku deset procent požadavků a devadesát procent osobně. Dnes je to přesně naopak.

Zvykli si už klienti řešit svoje problémy s bankou online?

Je to služba pro každého klienta, který už má svého bankéře. Rádi ji využívají třeba klienti, kteří se dlouhodobě zdržují v zahraničí nebo ti, kteří by si jinak kvůli návštěvy banky museli vzít v práci dovolenou. Nicméně, jako banka jsme stále postaveni vztahově a klienti preferují spíš osobní schůzky, za což jsme samozřejmě moc rádi. Kombinujeme proto obojí, technikálie většinou řešíme online a zbytek si necháváme na osobní schůzky. Je to ale samozřejmě na každém klientovi, kterou variantu si zvolí.

Říkáte, že většina věcí jde vyřešit online. Které požadavky musí klienti České spořitelny stále ještě řešit na pobočkách?

Ano, většinu věcí už lze opravdu vyřešit online. Vývoj během pandemie byl obrovský. Dříve se dalo řešit na dálku deset procent požadavků a devadesát procent osobně. Dnes je to přesně naopak.

Krypto v bankách
Shutterstock

Nabídnou krypto i běžné banky? Úplné sci-fi to být nemusí

Pokud chcete v bankovnictví a ve financích zvednout odborníky ze židle, zeptejte se jich, co si myslí o kryptoměnách. Pravděpodobně nedostanete ani krátkou a ani pozitivní odpověď. Čím to ale je, že se v drtivé většině setkáte s velmi negativním pohledem? ptá se Michal Skalický podílející se na stavbě chystané Partners banky.

Napadají mě dva případy, kdy je potřeba si dojít na pobočku. Prvním z nich je mobilita účtu. Někdy se například stává, že klient vyzkouší Českou spořitelnu a už se mu z ní nechce pryč, ale nechce to řešit se svou starou bankou. Chceme mu být v tomto směru samozřejmě nápomocní, ale abychom to mohli vyřešit za něj, potřebujeme jeho plnou moc. V takových případech proto není jiná možnost a na pobočku se musí dostavit. Druhým takovým případem je pak dědictví.

Velkou pomocí klientům je v oblasti investování internetové bankovnictví George. V čem konkrétně jim může být aplikace nápomocná?

Klienti mohou kontrolovat své portfolio, jeho nastavení a výkonnost, kterou hezky vyobrazují interaktivní grafy. Internetové bankovnictví je velice proaktivní. Když se klientovi líbí nějaká investice a zbyde mu z výplaty větší částka, tak si produkt může klidně nakoupit sám. Pokud si na to sám netroufne a nechá to na bankéři, stačí, když mu napíše: „mám sto tisíc korun a chci je rozpustit do stávajícího portfolia“. Bankéř mu vypracuje investiční plán, pošle mu jej do George a on si ho vlastně jen přebere. A pakliže se mu líbí, tak mu zase do George pošle pokyny k nákupu a klient může z pohodlí domova provést nákup.

Jaká další technologická novinka, kterou jste v České spořitelně zavedli, podle vás klientům ještě usnadňuje život?

Skvělým pomocníkem je určitě i bankovní identita, prostřednictvím které se mohou klienti s jedním přístupem a jedním heslem dostat do mnoha různých registrů státní správy. Mohou bezpečně komunikovat s bankou, úřady i mnoha soukromými firmami a nemusí ztrácet čas prokazováním své totožnosti nebo podepisováním smlouvy na pobočce.

musíme být trochu pomalejší, aby s námi drželi krok úplně všichni. Zároveň ale musíme být dostatečně cool pro mladé.

Proč se teď Česká spořitelna snaží být digitálnější?

Díky covidu jsme se tak trochu rozmazlili, zjistili jsme, co všechno je vlastně možné a už si nechceme odvykat. Snažíme se být klientovi blíž a udělat mu co největší pohodlí. A co si budeme povídat, čas je nejdražší komodita, kterou máme. Proto se ho klientům snažíme ušetřit, jak to jen jde. Časy, kdy si klienti kvůli návštěvy banky museli naplánovat dovolenou, už se musí stát minulostí.

Vyhovuje to všem klientům?

Určitě ne. Mezi naše klienty patří i starší lidé, kteří s technikou moc nekamarádí a stále si raději dojdou na pobočku, aby mohli zaplatit pokyn. Jsou věci, kterou jdou pomalu a těžkopádně. Jsme nejstarší banka v Česku a taky velice konzervativní. I díky tomu máme obrovskou základnu klientů, z nichž mnozí jsou v důchodovém věku a velice těžce přijímají změny. Nová digitální banka to má v tomto směru rozhodně jednodušší. My musíme být trochu pomalejší, aby s námi drželi krok úplně všichni. Zároveň ale musíme být dostatečně cool pro mladé. Musíme zkrátka vyhovět všem klientům, což je opravdu těžké.

Miliardy v pohybu - investiční speciál Finmag.czNextPage Media

Změnilo se ještě něco dalšího v přístupu České spořitelny ke klientům?

Komplexní služby, které Česká spořitelna nabízí v sektoru Erste Premier, se nyní snaží rozšířit i mezi běžné klienty banky. Snažíme se lidem vysvětlit, že mít vlastního bankéře není služba jen pro bohaté. Česká spořitelna chce tuto možnost nabídnout každému klientovi, protože je dobré mít svého bankéře, který mu bude osobnostně sedět a kterého budou znát. Podle mě je to skvělá služba, protože každý člověk své peníze těžce vydělává a zaslouží si, aby někdo věnoval dostatečnou péči každé jeho koruně.

Existují ještě nějaké další důvody, proč by lidé měli mít svého osobního bankéře?

Určitě, bankéř zná svého klienta a ví, co mu nabídnout nebo naopak nenabídnout. Pokud by každý klient měl svého bankéře, nemusela by ho banka zbytečně bombardovat nabídkami, které mu třeba nemusí vyhovovat. Navíc, peníze jsou velmi intimní věc, kterou člověk nechce řešit s někým cizím.

Anketa

Nakupujete akcie přes mobilní aplikaci?

V čem jste v oblasti investování a digitalizace lepší než jiné banky?

Určitě v tom, že jsme jedna z nejstarších investičních společností, máme spoustu fondů a nenabízíme jen naše fondy. Můžeme nabídnout i jiné investice, využít třetí strany. Zkrátka není to pouze o nás. V tom jsme hodně inovativní. Většinou, když je nějaká novinka na trhu, tak my už ji dávno máme, ať už je to v mobilním, nebo internetovém bankovnictví. Spousta bank se od nás učí.

Prozradíte, co plánuje Česká spořitelna v oblasti digitalizace v blízké budoucnosti?

Intenzivně teď pracujeme na možnostech nakupování investičních produktů online. Dnes třeba v Georgovi vyloženě chybí nákupy akcií. Koupit si online zatím můžete pouze fondové řešení. Od podzimu by se to mělo změnit a klienti si budou moci přes George nakoupit i akcie. To bude zajímavé asi spíše pro ty znalejší investory.

Text vyšel v rámci investičního speciálu magazínu Finmag a Finmag.cz Miliardy v pohybu, jehož je společnost Erste Group partnerem.

Kam dál? Speciál Miliardy v pohybu na Finmagu:

NABITÝ LETNĚ-PODZIMNÍ FINMAG

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Každý investor by měl v noci klidně spát,“ řekl Dominiku Stroukalovi Jan Sýkora, spolumajitel investiční skupiny Wood & Company. V příštích 18 měsících podle něj uvidíme celou řadu úžasných příležitostí.

FIN. Hudební byznys: Jak udělat velký a cenově dostupný festival • V kanceláři šéfa Kebooly • Jakub Žofčák o byznysu s přežitím • V hlavě podnikatele a filantropa Jana Školníka • Robert Vlach o zanedbané cenotvorbě freelancerů a nutnosti zdražovat

MAG. Korsika má svá specifika. Kromě divokých prasat na plážích a kaštanového piva i originální způsob vyřizování účtů • Otevřít kavárnu ve druhém patře, a ještě nad hampejzem – to může udělat jen blázen. Café Louvre slaví 30 let • Nejlepší vývrtka na světě má sto padesát let. Všem Francouzům na vztek ji vynalezl Němec

Autor článku

Jana Divinová

Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a dobré jídlo. Když zrovna nechodí po horách nebo se nekochá památkami, čte, píše a tvoří.