Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis  

Obsah na prodej. Autoři už se nechtějí dělit se sociálními sítěmi o zisky

Robert Vlach
Robert Vlach | 18. 10. 2022 | 2 307
byznysdigitální médiasociální sítě

Vždycky to bylo jeden na jednoho. Freelancer a jeho klient. Digitální éra dá některým volnonožcům šanci (při)vydělat si v novém odvětví, kde svoje znalosti a schopnosti prodají tisícům nebo milionům zákazníků najednou. Vítejte v ekonomice tvůrců.

Obsah na prodej. Autoři už se nechtějí dělit se sociálními sítěmi o zisky

Kreativci už mají lepší možnosti, jak dostat obsah k lidem, než ho dát zdarma na sítě, jejichž provozovatel tiše shrábne peníze z reklamy. (ilustrační foto)

Zdroj: kovop58 / Shutterstock.com

Podnikání nezávislého odborníka bylo vždycky založené na práci pro klienty. Něco umíte a klienti vám za to platí: Navrhujete weby, kreslíte obrázky, píšete texty, vyrábíte nábytek nebo třeba radíte lidem. Své klienty znáte a víte, pro koho pracujete.

Horký trend je tržní inovace, která odvěké schéma rozšiřuje o nový rozměr. Vžilo se pro ni označení creator economy, ekonomika tvůrců. Umožňuje kreativním lidem budovat vedle práce pro konkrétní zákazníky i další příjem od mnoha menších přispěvatelů nebo předplatitelů. Hybatelem změny je digitální revoluce.

Výsledkem je exodus obsahu do míst, kam lze zpoplatnit přístup, kde může mít člověk vlastní příjmy z reklamy.

Nová pravidla

„Sociální sítě si zvykly dostávat většinu obsahu zdarma. Teď se tato dynamika mění,“ psal před rokem The Economist ve vizionářském článku Nová pravidla ekonomiky tvůrců. Upozorňuje, že kreativci už mají spoustu lepších možností, jak dostat obsah k lidem, než dát ho zdarma na sítě, jejichž provozovatel tiše shrábne peníze z reklamy, která ho obklopuje.

V obraze

Jestli chcete vědět, co se děje v ekonomice tvůrců, odbírejte bezplatný newsletter od ThePublishPress.com. Občas sice budete asi kroutit hlavou, jaký obsah stamiliony lidí (ná)sledují, ale redakce má skvělý přehled a nezavírá oči ani před temnými stránkami života předních influencerů – od vyhoření po psychické problémy z nikdy nekončící práce před velkým publikem. Za globální věhlas se zkrátka platí.

Třeba ilustrátor Matthew Inman, známý jako The Oatmeal, píše, jak se „po dvanácti letech snaží snížit závislost na sociálních sítích pro komunikaci s vlastními fanoušky“. Kdysi ho zlákaly příslibem snadného oslovení nových i stávajících čtenářů, dnes pomalu aby platil, když chce svůj obsah dostat i k lidem, kteří jeho profil dávno sledují. Čeho je moc, toho je příliš. Teď zve fanoušky přednostně k odběru newsletteru, který má na rozdíl od stránek na sítích plně pod kontrolou.

K podobnému prozření dospělo mnoho dalších lidí. Výsledkem je exodus obsahu do míst, kam lze zpoplatnit přístup, kde může mít člověk vlastní příjmy z reklamy nebo aspoň větší kontrolu nad tím, ke komu se obsah dostane.

Podstatou obsahové ekonomiky je, že peníze nekončí v kapsách technologických firem, ale častěji na účtech autorů.

Nový sektor

Vzniká tak úplně nový sektor, který kombinuje obsahové newslettery (placeným kraluje Substack), podcasty, YouTube a jiné streamovací služby, které se s tvůrci dělí o příjmy z reklamy.

A to není všechno. Do ekonomiky tvůrců spadají i tzv. subscription platformy, kde můžou lidé podporovat své oblíbence drobnými částkami nebo měsíčním „předplatným“ (Patreon, Buy me a coffee a další; u nás Pickey či Herohero), portály zaměřené na prodej videokurzů, crowdfunding, jednoduše použitelné platební brány a desítky dalších služeb.

Jak na Patreon

Máte také ambici tvořit obsah a dostávat za něj od předplatitelů peníze napřímo? Tento návod vám poradí, jak začít:

Podstatou obsahové ekonomiky je, že peníze nekončí (převážně) v kapsách technologických firem, ale častěji a větší měrou na účtech autorů. Jejich závislost na konkrétní platformě je tím menší, čím jsou známější a kreativnější, tedy i v kolika formách dokážou obsah nabízet. Můžou pak těžiště tvorby přesouvat tam, kde jde líp, a výhodněji zpeněžit bez obav, že přijdou o svůj dosah či příjem.

Rozdíly v míře kontroly nad vlastním obsahem i jeho dosahem jsou mezi službami propastné, stejně jako výše poplatků. Ani sociální sítě ještě neřekly poslední slovo. Odchod klíčových autorů ohrožuje jejich budoucí zisky a postavení. Proto přicházejí s novými produkty, aby byly relevantní i pro novou generaci kreativců. Nechtějí se stát jen odkladištěm druhořadého nebo čistě reklamního obsahu.

Twitter třeba koupil platformu Revue konkurující Substacku, Facebook spustil newsletterový Bulletin.com. A přibývá fondů jako TikTok Creator Fund, ze kterých sítě platí za tvorbu kvalitního obsahu. Pod pokličku konkrétních částek dává nahlédnout loňský únik dat z Twitche, kde si nejúspěšnější streameři přišli na pěkných pár milionů dolarů.

Nejznámější podcasty překonávají ve sledovanosti a délce poslechu i největší zpravodajské kanály.

Nové problémy

Konkurence mezi platformami, službami, ale i tvůrci pohání revoluci, která mění všechno, s čím přijde do styku.

Co je to substack
Shutterstock

Jak si psaním vydělat miliony. Substack mění pravidla hry

Používají ji hlavně američtí novináři, ale najdou se tam i Češi. Platforma Substack si raketově získala popularitu, ať už kvůli profitu nebo i volnosti, o čem psát. Texty různých autorů si na ní předplácí už přes půl milionu čtenářů. Proč uspěla a co jsou její výhody? ptá se Michael Durčák.

Nejznámější podcasty překonávají ve sledovanosti a délce poslechu i největší zpravodajské kanály. A redakční média, která dřív strážila brány veřejného diskurzu, přicházejí o příjmy z inzerce i publicisty, kteří dají přednost psaní placeného newsletteru na Substacku před prací pro velkou značku.

I z těchto epizodických příkladů je patrné, že ekonomika tvůrců není prostá kontroverzí. Na jedné straně zbavuje autory všech omezení i přítěže redakční kontroly. Na druhé neřeší, co když bude na druhém konci otěží deset milionů Šemíků s klapkami na očích. Některé další problémy zmiňuje i můj starší článek IDW: Intelektuálové utržení z řetězu na Finmag.cz.

Nástup ekonomiky tvůrců umožnil freelancerům vybudovat stabilní vedlejší příjem.

Nové příležitosti

Jsem optimista a věřím, že větší diverzita v distribuci a zpoplatnění obsahu bude nakonec pro společnost přínosem. Dobře je to znát právě v podnikání na volné noze. Nástup ekonomiky tvůrců umožnil freelancerům, kteří mají cenné znalosti či dovednosti, vybudovat stabilní vedlejší příjem, nebo dokonce práci pro klienty úplně opustit.

Karel Piorecky
Akademie věd ČR

Verš za miliony? Na instapoezii se dá dobře zbohatnout, líčí literární badatel

Rozmach internetu, především sociálních sítí dal vzniknout i novému literárnímu žánru: instapoezii. Nejúspěšnější tvůrci na svých hrátkách se slovy dokážou vydělat miliony. „Typického autora bych charakterizoval jako se slovy pracujícího influencera,“ říká v rozhovoru pro Finmag.cz Karel Piorecký.

Jedním z nich je vídeňská excelovská expertka Leila Gharaniová. V BBC popsala, jak jí tvorba e-learningových kurzů pro Udemy změnila život. Ročně vydělá šestimístnou částku v eurech, přestala konzultovat a má víc času na děti. Špičkoví profíci jako ona se teď můžou o svoje znalosti dělit s mnohem širším okruhem lidí a být za to náležitě odměněni.

Pokud ale může jeden lektor (čehokoliv) vytvořit kurz, který koupí třeba sto tisíc lidí, co budou dělat ostatní lektoři, kteří je obsluhovali formou klientské práce? To zatím není úplně jasné.

Nicméně nedávná zkušenost z pandemických let napovídá, že akcelerace digitálních inovací dokáže v krátké době přeorat celé obory. Spousta lektorů začala školit formou webinářů nebo vytvářet online produkty a někteří se už do starých kolejí nikdy nevrátí.

Už dnes existují investoři, kteří investují do slibných autorů v rozjezdu.

Nové penězovody

Nové koleje ale ještě vůbec nejsou zajeté. Vznikají i úplně nové modely financování tvůrců, kteří horko těžko shánějí kapitál na produkci, technické vybavení nebo jen prosté pokrytí životních nákladů.

Anketa

Podporujete někoho přes Patreon či podobnou platformu?

Už dnes existují investoři, kteří investují do slibných autorů v rozjezdu. Experimentální modely financování popisuje třeba článek Huga Amsellema How to Invest in Creators na blogu Arm The Creators.

Do podnikání na volné noze si z toho můžete odnést nejspíš tohle: Pokud na sobě pracujete jako odborníci i podnikatelé, vzděláváte se a máte spokojené klienty, ekonomika tvůrců pro vás není ohrožení, ale spíš větší či menší příležitost diverzifikovat a posílit svůj příjem. Nabídne vám paletu možností zpeněžit své znalosti i jinak než klientskou prací, posílí vaše dobré jméno a tím i klientelu, se kterou můžete v budoucnu pracovat.

Pro tvůrce na plný úvazek pak nejspíš platí, že ekonomika tvůrců bude v budoucnu stále víc připomínat profesionální sport či showbyznys, kde je rozdíl mezi špičkou a zbytkem pelotonu mnohem větší než v podnikání na volné noze. Freelance ekonomika a ekonomika tvůrců se tedy zásadně liší. Většině profesionálů se nejspíš dlouhodobě vyplatí držet se svého kopyta a svých klientů.


Líbilo? V minulém tištěném Finmagu se kromě toho, jak se žije na volné noze, dočtete o mnoha dalších zajímavých věcech. Třeba o minulosti, současnosti i budoucnosti Kongresového centra, o nejvýš postavené bankéřce v Česku, či o lesku a bídě Kuby. Náš dvouměsíčník najdete v každé dobré trafice, aktuální číslo už jen pár dní. Tak pospěšte, nebo si rovnou koncem týdne skočte pro to nové! Děkujeme!

Kam dál? Sociální sítě na Finmagu:

PODZIMNÍ FINMAG JE TADY. NA CO SE MŮŽETE TĚŠIT?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

„Jsme dostupný luxus a lidé chtějí nějakou radost. Když už nemohou hýřit, tak aspoň budou mít na stole dobré pití,“ řekl Jiřímu Nádobovi šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale.

FIN V kanceláři šéfa Impact Hubu • Jakub Žofčák o byznysových souvislostech etikety • Robert Vlach o rozdílu mezi freelancery a zaměstnanci • Elonova obrana „čisté“ Tesly střílí vedle. • Mnohé firmy čekají problémy spojené s insolvencí a možná i trestní odpovědností. Jak se mají chovat?

MAG Tomáš Eckschlager a Lukáš Drásta zrekonstruovali bývalý klášter a vybudovali atypický domov pro seniory • Klára Moldová oživila historickou školu T. G. Masaryka • New York: hlavní město světa, nebo samozvaný král sebestředných sociopatů? • Conversky nosí hvězdy popkultury, to je ale až jejich druhý život

Autor článku

Robert Vlach

Robert Vlach

Robert Vlach se narodil v roce 1978 v Ostravě. Přes 15 let se věnuje podpoře nezávislých profesionálů v rámci komunity Navolnenoze.cz a nověji i Freelancing.eu. Je autorem knihy Na volné noze.