Hraniční přechody mezi Polskem a Ukrajinou jsou v těchto dnech pod náporem kolon, v nichž jsou v nebývalé míře zastoupeny kamiony a nákladní vozy určené pro převoz osobních aut. Minulý pátek se například na hraničním přechodu Medyka utvořila až 12 kilometrů dlouhá kolona.
V předlouhé frontě stojí kamiony, vozy s humanitární pomocí, ale většinu z aut představují právě nákladní vozy umožňující přepravu více osobních aut. Naplno se totiž rozjel obchod s ojetými vozy, které si Ukrajinci masově vozí do vlasti. Pořizují je zejména v Polsku, právě tam totiž před válkou uteklo suverénně nejvíc Ukrajinců.
Volodymyr Zelenskyj se v rámci válečného stanného práva rozhodl zrušit jak spotřební daň, tak i clo na dovoz vozu pro osobní účely.
Ukrajinci vysávají německý a polský trh
Co vedlo k současné nákupní vlně? Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj se začátkem dubna v rámci válečného stanného práva rozhodl zrušit jak spotřební daň, tak i clo na dovoz vozu pro osobní účely, přičemž zrušil také příslušnou daň z přidané hodnoty. Opatření se týká jak zcela nových, tak ojetých vozů.

Kam až porostou ceny aut? Krize autoprůmyslu očima expertů
Nejdřív covid a nedostatek čipů, pak válka na Ukrajině. Pro Česko enormně důležitý sektor autoprůmyslu je ostřelován dalšími a dalšími problémy. To se logicky propisuje i do rostoucích cen nových i ojetých aut. V čem je problém? Pro Finmag odpovídají experti.
V „běžných“ časech musí Ukrajinec při dovozu auta do vlasti zaplatit spotřební daň a desetiprocentní dovozní clo. Navíc z takto navýšené ceny vozu platí ještě dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty.
Pokud tedy například koupí ojetinu v Česku za 80 tisíc korun, vyhoupnou se pořizovací náklady kvůli daním a clu – čítajícím dohromady třeba až 65 tisíc korun – až na zhruba 145 tisíc korun.
V současné době ale Ukrajinci zaplatí prakticky jen cenu samotného vozu. To řadu z nich motivuje k tomu, aby masově nakupovali zejména ojeté vozy třeba v Německu nebo v Polsku a ty si poté vozili či nechávali dovážet do vlasti. Rozjel se tedy také příslušný přeshraniční obchod.
Ukrajinci chtějí využít příležitosti, kterou poskytuje válečné stanné právo, protože po jeho ukončení se platnost dovozního cla a zmíněných daní zase obnoví. V současnosti tak „luxují“ trhy s ojetinami, například ten německý, z něhož čerpají třeba i Češi. To představuje další tlak na růst cen ojetin v Česku.
Zánovní ojetiny v Česku zdraží v příštích dvanácti měsících o dalších minimálně 30 procent.
Až o 30 procent dražší ojetiny
V prvním čtvrtletí letošního roku přitom ze středoevropské nabídky ubylo meziročně 9 500 zánovních ojetin do čtyř let stáří a 50 tisíc najetých kilometrů.
Největší propad – o šest tisíc aut – nastal v Polsku, kde jich je v nabídce 25 448, v Česku ubylo 3 300 vozů (na 20 363 aut). Pouze na Slovensku zůstala nabídka prakticky na stejné úrovni (v současnosti 6 739 aut).
Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla mediánová cena zánovních aut v tuzemsku o 136 tisíc korun, tedy o 26,2 procenta, na letošních 655 tisíc korun, v Polsku o 27 306 zlotých (32,4 procenta) na 111 506 zlotých (585 680 korun) a na Slovensku o 4 010 eur (18,7 procenta) na současných 25 500 eur (622 733 korun).
Tyto uvedené trhy nyní budou „vysávat“ také Ukrajinci. Lze předpokládat, že i proto zánovní ojetiny v Česku zdraží v příštích dvanácti měsících o dalších minimálně 30 procent.
Kam dál? Automobilový průmysl na Finmagu:
- Konec dostupných aut, ziskovost má přednost. Volkswagen mění strategii
- Dlouhé cestování elektromobilem? Tohle placaté Audi může být klíčem
- Nová generace baterií přichází. Elektromobily změní víc, než si myslíte
- Dražší ojetiny i nová auta. Čeká nás turbulentní rok, říká šéf asociace
- Amerika na to kápla: svět zachrání jedině elektrická macho kára
JARNÍ FINMAG JE NA STÁNCÍCH. CO V NĚM NAJDETE?
„Když měl jít pan Drobný do důchodu, zjistilo se, že grif, kterým dělal vázu Hruška, je nemožné předat dál. Unikátní řemeslný um s ním odešel,“ přiznala v rozhovoru Kateřina Zapletalová.
FIN. Jak investovat, když inflace pádí vzhůru • Česko a Slovensko slaví 30 let. Která země vzkvétá víc? • Kateřina Věra Holna provedla Vinograf covidovou krizí a připravila vstup investorů. Teď míří na šampaňské • Existují novodobí Baťové? • Ondřej Vicena vrací Česko na mapu brýlového designu • V hlavě viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy Radka Špicara
MAG. „Zjistit, kdo je chudý, je dost těžké a je tu spousta nejasností,“ říká sociolog Daniel Prokop • Mladá krev českých designérů umí zasáhnout srdce i peněženku zahraničních investorů • Trhák: Tenký červený proužek, který vám denně zachraňuje nervy, kdysi zachránil celý svět. Možná