Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Připravte se, ojetiny výrazně zdraží. Přispěl k tomu Zelenskyj

Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
25. 4. 2022
 42 123

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj kvůli válce zrušil krajanům všechny daně a cla na dovoz aut. Promítne se to i do cen v Česku, za ojetiny zaplatíme minimálně o třetinu víc.

Připravte se, ojetiny výrazně zdraží. Přispěl k tomu Zelenskyj
Zánovní ojetiny v Česku zdraží v příštích dvanácti měsících minimálně o 30 procent. / Zdroj: Shutterstock

Hraniční přechody mezi Polskem a Ukrajinou jsou v těchto dnech pod náporem kolon, v nichž jsou v nebývalé míře zastoupeny kamiony a nákladní vozy určené pro převoz osobních aut. Minulý pátek se například na hraničním přechodu Medyka utvořila až 12 kilometrů dlouhá kolona.

V předlouhé frontě stojí kamiony, vozy s humanitární pomocí, ale většinu z aut představují právě nákladní vozy umožňující přepravu více osobních aut. Naplno se totiž rozjel obchod s ojetými vozy, které si Ukrajinci masově vozí do vlasti. Pořizují je zejména v Polsku, právě tam totiž před válkou uteklo suverénně nejvíc Ukrajinců.

Volodymyr Zelenskyj se v rámci válečného stanného práva rozhodl zrušit jak spotřební daň, tak i clo na dovoz vozu pro osobní účely.

Ukrajinci vysávají německý a polský trh

Co vedlo k současné nákupní vlně? Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj se začátkem dubna v rámci válečného stanného práva rozhodl zrušit jak spotřební daň, tak i clo na dovoz vozu pro osobní účely, přičemž zrušil také příslušnou daň z přidané hodnoty. Opatření se týká jak zcela nových, tak ojetých vozů.

Zdanění robotů
Shutterstock

Kam až porostou ceny aut? Krize autoprůmyslu očima expertů

Nejdřív covid a nedostatek čipů, pak válka na Ukrajině. Pro Česko enormně důležitý sektor autoprůmyslu je ostřelován dalšími a dalšími problémy. To se logicky propisuje i do rostoucích cen nových i ojetých aut. V čem je problém? Pro Finmag odpovídají experti.

V „běžných“ časech musí Ukrajinec při dovozu auta do vlasti zaplatit spotřební daň a desetiprocentní dovozní clo. Navíc z takto navýšené ceny vozu platí ještě dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty.

Pokud tedy například koupí ojetinu v Česku za 80 tisíc korun, vyhoupnou se pořizovací náklady kvůli daním a clu – čítajícím dohromady třeba až 65 tisíc korun – až na zhruba 145 tisíc korun.

V současné době ale Ukrajinci zaplatí prakticky jen cenu samotného vozu. To řadu z nich motivuje k tomu, aby masově nakupovali zejména ojeté vozy třeba v Německu nebo v Polsku a ty si poté vozili či nechávali dovážet do vlasti. Rozjel se tedy také příslušný přeshraniční obchod.

Ukrajinci chtějí využít příležitosti, kterou poskytuje válečné stanné právo, protože po jeho ukončení se platnost dovozního cla a zmíněných daní zase obnoví. V současnosti tak „luxují“ trhy s ojetinami, například ten německý, z něhož čerpají třeba i Češi. To představuje další tlak na růst cen ojetin v Česku.

Zánovní ojetiny v Česku zdraží v příštích dvanácti měsících o dalších minimálně 30 procent.

Až o 30 procent dražší ojetiny

V prvním čtvrtletí letošního roku přitom ze středoevropské nabídky ubylo meziročně 9 500 zánovních ojetin do čtyř let stáří a 50 tisíc najetých kilometrů.

Plánujete letos koupi auta?

Největší propad – o šest tisíc aut – nastal v Polsku, kde jich je v nabídce 25 448, v Česku ubylo 3 300 vozů (na 20 363 aut). Pouze na Slovensku zůstala nabídka prakticky na stejné úrovni (v současnosti 6 739 aut).

Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla mediánová cena zánovních aut v tuzemsku o 136 tisíc korun, tedy o 26,2 procenta, na letošních 655 tisíc korun, v Polsku o 27 306 zlotých (32,4 procenta) na 111 506 zlotých (585 680 korun) a na Slovensku o 4 010 eur (18,7 procenta) na současných 25 500 eur (622 733 korun).

Tyto uvedené trhy nyní budou „vysávat“ také Ukrajinci. Lze předpokládat, že i proto zánovní ojetiny v Česku zdraží v příštích dvanácti měsících o dalších minimálně 30 procent.

Kam dál? Automobilový průmysl na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
36
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Je členem Národní ekonomické rady vlády. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze. Je členem vědeckého grémia České bankovní... Více

Související témata

automobilový průmyslkomentářojetinyUkrajinaválka
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo