Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis

Ohodnotit každý rohlík? Úchylná to doba!

Petr Němec
Petr Němec | 14. 1. 2022 | 4 komentáře | 8 867
byznysekonomikanázorrohlík

Kauza Rohlík tento týden opanovala řadu médií. Já ale Rohlík chápu. Jasně že vedení firmy chce odměňovat kurýry i motivační složkou. Aby se snažili. Přesto dobu, ve které žijeme, považuji za úchylnou.

Ohodnotit každý rohlík? Úchylná to doba!

Zdroj: Shutterstock

Práce kurýrů je převážně o řízení auta a předávání nákupů zákazníkům. Kurýři jsou jedinou lidskou bytostí, se kterou se při nákupu na Rohlíku potkáte. Vedení firmy tak záleží na tom, aby to byla pro zákazníka zkušenost co nejmilejší.

Motivační složka odměny je k tomuto účelu dobrý nástroj.

Jenže nadřízení kurýrů s nimi nejezdí, a tak je nemůžou kontrolovat. A kontrola je základ řízení lidí. Pak je pochopitelně ani nemají podle čeho odměňovat, tedy motivovat, což je další základ.

A tak Rohlík hází vše na nás, na zákazníky. A pojďme si to říct na rovinu: Už je to fakt únavné.

Žijeme v úchylné době hodnocení. Já nechci furt něco hodnotit!

Doba hodnotící

Ráno jedu Ubrem na schůzku a musím ohodnotit řidiče. Na oběd si objednám něco přes Wolt. Aplikace chce ohodnotit kurýra i jídlo. Na e-mail mi přistane upomínka z Bookingu, ať ohodnotím svůj služební pobyt a mají milion dotazů. Do kanceláře mi dorazí balík s novými stěrači na auto a bum, další e-mail. Ať ohodnotím zboží a svůj nákup na e-shopu.

Kauza Rohlík

Pokud vás kauza Rohlík minula, což vůbec není vyloučené, ve zkratce jde o tohle: Na sociálních sítích se začala šířit kritika firmy za změnu v odměňování kurýrů. To nově obsahuje motivační složku závislou na hodnocení od zákazníků, kdy na nejvyšší výdělky nově dosáhnou jen kurýři s nejlepší zpětnou vazbou. Téma posléze rozdmýchala řada médií a rozpoutala tak celospolečenskou debatu o férovosti přístupu všeobecně úspěšné firmy ke svým zaměstnancům, či lépe řečeno spolupracovníkům (kurýři pracují hlavně na IČO jako dodavatelé v rámci takzvané zakázkové ekonomiky, víc třeba v tomto textu). Rohlík.cz podnikatele Tomáše Čupra posléze pod tlakem kritiky podmínky platné od února zmírnila, ale jednání dále pokračují.

Do prkenné ohrady!

Stěrače stírají! Co bych vám k tomu měl ještě říkat? Zaplatil jsem, vy jste to poslali a zboží mi přišlo nepoškozené. Kdyby tomu tak nebylo, tak bych se vám pěkně vytočený už dávno ozval, ne?

No a den zakončím tím, že večer dorazí Rohlík s nákupem a zase hodnotím? Kdyby mi na mobilu vyskočila ještě i žádost o ohodnocení aplikace, tak už mi asi praskne žilka.

Žijeme v úchylné době hodnocení. Já nechci furt něco hodnotit! Nepotřebuji na svět kolem koukat jako na nějakou reality show, kde si obézní divák v teplákách z gauče léčí své ego hlasováním o tom, kdo půjde domů.

Vraťte mi tu starou dobu, kdy si lidi akorát stěžovali! Nebo mlčeli. A pochvala byla ojedinělá. Ale o to více potěšila.

Není náš problém zákazníků, že korporace s takovým byznysem neumí kontrolovat lidi, kteří pro ně pracují.

Nejlepší hodnocení

Svoje zaměstnance si, Rohlíku, chvalte sami. Říká se tomu manažerská práce. Neházejte to furt na nás zákazníky.

Nebojte. My jsme Češi. Když se nám nebude něco líbit, tak vám to nějakou cestou řekneme. To se fakt nebojte. Od ručně psaného dopisu na linkovaném papíru vytrženém ze školního sešitu, přes e-mail až po nadávání na sociálních sítích.

Olin Novák, šéf Rohlíku
Rohlik.Group

Má čísla a neváhá je použít. Měříme všechno, říká nový šéf Rohlíku

Nový generální ředitel Rohlíku Olin Novák v rozhovoru s Martinem Vlnasem pro aktuální tištěný Finmag odhaluje, jak moc je třeba vše kontrolovat a měřit. „Jen tak odhalíme, kde proces vázne.“ Jinými slovy má čísla a neváhá je použít.

A jsme možná u toho. Aplikace nám umožní upustit páru hned a neveřejně. My vychladneme a korporace to nemusí řešit na svém facebooku všem na očích. Nedivím se, že nám cpe hodnocení přímo pod nos. Ale mě to už nebaví.

Nevím jak ostatní, ale já vlastně téměř vždy dávám plné hodnocení. Když nedám, tak se muselo něco pokazit. A to bych řešil i bez nějaké nutnosti hodnocení.

Není náš problém zákazníků, že korporace s takovým byznysem neumí kontrolovat lidi, kteří pro ně pracují. Tak ať si dělají mystery shopping. Ale to by asi stálo moc peněz a nebyla by to taková nepřetržitá kontrola.

A tak otravují nás zákazníky. Dělají z nás takový všudypřítomný neplacený dohled. Ale já nechci být neplacený dozorce…

Už vůbec mne nenuťte poslouchat pohádky o tom, jak jsou vaši kurýři spokojení živnostníci, podnikatelé na volné noze...

Jde to i jinak

Proč by to nešlo i bez toho? Když jedu tramvají, tak po mne taky nikdo nechce, ať hodnotím každou jízdu řidiče. Přesto MHD funguje dobře a když jezdí řidič autobusu jako prase, tak si na něj někdo postěžuje vlastní cestou.

Já bych se spokojil s takovou aplikací, která by mi jen umožnila rychle reklamovat. Když si nestěžuji, ať to berou jako mou plnou spokojenost. Jsem protivný Čech středního věku. Příležitost brblat bych si nenechal ujít. Ale nenuťte mne chválit vaše pracovníky a dělat práci za vás.

Anketa

Je fér odměňovat na základě hodnocení zákazníků?

Ať už se jmenujete Rohlík, Wolt nebo Uber.

A už vůbec mne nenuťte poslouchat pohádky o tom, jak jsou vaši kurýři spokojení živnostníci, podnikatelé na volné noze, a že to není švarcsystém, ale super truper spolupráce B2B. Každý ví, proč to děláte. A můžeme pro to mít i pochopení.

My pochopitelně víme o velkém zatížení mezd odvody. A taky víme, že zaměstnanci mají mnohem víc práv než někdo „na ičo“, což se žádnému zaměstnavateli nehodí do krámu. Ale prosím, nedělejte z nás idioty bajkami o podnikatelích.

Za to si zasloužíte fakt to nejnižší hodnocení.

160 STRAN FINMAGU

Finmag prosinec 2021Zdroj: Finmag

Asi jsem vymyslela produkt. „Chtěla jsem si ušetřit práci,“ řekla Michalu Hronovi Simona Kijonková, když se ptal, jak se narodila Zásilkovna. Práci si přidělala, ale že to stálo to!

FIN. Dobro za vaše prachy. Dominik Stroukal o háčcích odpovědného investování • Petr Němec: ke komu milostivé léto není milostivé • Zdeněk Mihalco z Nadace Via o chuti dávat na charitu • Josef Tětek o bitcoinu jako „penězích zločinu“ • Top 5 světových filantropů • Velký speciál o e-commerce

MAG. Téma čísla: roboti • Pavel Jégl představuje všechny typy dnešních robotů • Vojta Dobeš: roboauto, co řídí samo, jen tak nebude • Michael Durčák a české robotické startupy • Ondra Tůma o robotických investičních poradcích • Kateřina Horáková o filmech, kde lidstvo zápasí s robotstvem

Autor článku

Petr Němec

Petr Němec

* 1984. Ostravák. Absolvent práv na Masarykově univerzitě. Nyní pražská náplava. Advokát. Majitel australského ovčáka a řopíku. Suchar. Obdivovatel tvorby Hrabala, Skácela a Alizée. Web: www.akpetrnemec.cz, Twitter: @SemSuchar