Předplatné časopisu
Finmag do schránkyPředplatit časopis

Společenská odpovědnost v domácím byznysu. Jak pomáhají české firmy?

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma | 29. 12. 2021 | 2 327
altruismusanketacharitaneziskové organizace

Ke konci roku si na nějakou tu dobročinnost a charitu vzpomene skoro každý. Nejlepší je ale pomáhat průběžně a celoročně. Přečtěte si, kde se angažují zástupci byznysu v Česku.

Společenská odpovědnost v domácím byznysu. Jak pomáhají české firmy?

CSR neboli společenská odpovědnost. Je to vyprázdněné slovo, nebo skutečné činy? (ilustrační foto)

Zdroj: Shutterstock

Společenská odpovědnost je velké téma, které zásadním způsobem rezonuje i v byznysu. Prospěšné aktivity firem i změny jejich byznys plánů a fungování s důrazem na udržitelnost se postupně stávají samozřejmostí.

Zároveň se ale zkratka CSR – Corporate Social Responsibility, nebo v českém překladu společenská odpovědnost, používá i jako vyprázdněný marketingový buzzword bez skutečného důrazu na výsledek.

Důležitých hráčů českého byznysu se proto ptáme, co pro ně jako firmu i celou branži znamená, když se řekne společenská odpovědnost. A na co chtějí v nejbližších letech v této „disciplíně“ klást největší důraz?

Josef Průša

spolumajitel Prusa Research

Josef Průša
+7
+
-

Téma společenské odpovědnosti má u nás víc rovin. První je okamžitá, praktická aktivita. Loni jsme reagovali na potřebu společnosti v pandemii. V reakci na akutní nedostatek ochranných pomůcek pro zdravotnický personál jsme rychle začali vyvíjet a tisknout ochranné obličejové štíty. V Česku jsme rozdali téměř 200 tisíc štítů. Model jsme dali volně k dispozici, takže pomoct mohl každý, kdo měl tiskárnu.

Do tohoto rámce patří i projekt Průša pro školy, ve kterém nabízíme českým školám 3D tiskárnu zdarma včetně kompletního zaškolení. Snažíme se tak probudit u dětí zájem o technické vzdělávání. V tuto chvíli se nám do projektu zapojilo už přes tisíc škol a nové se pořád hlásí.

Další rovinou je téma udržitelného rozvoje. Ten nevnímáme jako hrozbu, ale příležitost pro svůj rozvoj. Tématu jsme se začali interně intenzivně věnovat a soustředíme se na dvě oblasti: jak minimalizovat dopad svého podnikání na životní prostředí a mít pozitivní dopad na lidi kolem sebe a jak využít technologii 3D tisku pro řešení environmentálních či sociálních problémů.

Maren Gräf

členka představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Lidé a kultura 

Maren Gräf
-2
+
-

Koncept společenské odpovědnosti je jedním z klíčových pilířů strategie udržitelnosti naší společnosti. Zejména v těchto náročných dobách si uvědomujeme, jak důležité je aktivně pomáhat. Zajistili jsme, aby dobrovolníci pomáhající při pandemii měli podmínky pro snadnou dopravu – darovali jsme sto vozů Octavia Combi pro sociální a zdravotnické služby a navíc jsme poskytli k užívání více než 200 vozů a elektrických skútrů z našich sdílených platforem HoppyGo a BeRider zdarma.

Pomáhejte s rozumem

Méně je někdy více aneb dobře mířená pomoc může být výrazně efektivnější než velikášské nekoncepční dobrodiní. Přečtěte se články, které jsem o této problematice na Finmagu publikovali.

Kromě rychlé pomoci během pandemie poskytujeme dlouhodobou podporu společnosti v mnoha dalších oblastech. S Nadačním fondem Škoda Auto udržitelným způsobem zlepšujeme kvalitu života v regionech a v okolí našich výrobních závodů. Investujeme celkem 30 milionů eur (přes 750 miliard Kč) do oblastí dopravy, kultury a sportu, urbanistického rozvoje a bezpečnosti.

Navíc jsme také odhodláni dosáhnout rychlého a udržitelného pokroku v oblasti diverzity. Chceme se stát vítězem v transformačním procesu automobilového průmyslu. Nejen v podobě našich klíčových ukazatelů výkonnosti, ale ve všech oblastech naší společnosti.

Aleš Kotěra

spolumajitel Sklizeno

Aleš Kotěra
+1
+
-

Sama podstata našeho byznysu je úzce provázána se základními prvky společenské odpovědnosti. Do prodejen vybíráme pouze kvalitní potraviny primárně od lokálních výrobců nebo chovatelů, ideálně přímo z regionu, kde se nachází prodejna. Dáváme přednost potravinám, které k nám nemusejí zbytečně cestovat přes půl světa a jsou tradiční součástí našeho jídelníčku.

Při zásobování využíváme i předobjednávek zákazníků. Tím omezujeme plýtvání jídlem, které považujeme za hřích. Dáváme přednost výrobcům, kterých si můžeme vážit pro jejich přístup k surovinám, ke zvířatům, k životnímu prostředí či tradicím.

Zahájili jsme také spolupráci s potravinovými bankami v Praze a v Brně, které pracují s potravinami, jež by byly znehodnoceny, a rozdělují je lidem v nouzi prostřednictvím neziskových organizací. Jsme rádi, že místo toho, aby se jídlo znehodnotilo, může ještě dál pomáhat.

Andrea Studihradová

CSR manažerka České spořitelny

Andrea Studihradová
+1
+
-

Pohled do minulosti, kdy spořitelny financovaly například výstavbu chybějících bytů a věnovaly se dobročinnosti, je jednou z inspirací i vzpruh pro rozhodování dnešního vedení. Investice do „udržitelných aktivit“ a „aktivit s dopadem“ (další buzzwordy dnešní doby) se stávají nedílnou součástí byznysu. A právě na přípravu takových investic, služeb a produktů klademe teď největší důraz.

V klasickém CSR podporujeme zejména rovné šance na kvalitní vzdělání. Vedle toho dáváme lidem nástroje k tomu, aby se zajímali o své okolí, měnili místo, kde žijí, k lepšímu. Měříme mnohá „KPI“, nejcennější je ale energie těch, kteří se na proměnách místních komunit, sousedství podílejí. Změřit se nedá – a my jsme rádi, že je neutuchající. Díky, že ji můžeme podporovat.

Tomáš Jeřábek

CEO Košík.cz

Tomáš Jeřábek
+3
+
-

Do našeho DNA jsem se vždy snažil dostat dva principy. Zaprvé – každá inovace musí být z principu společensky odpovědná, jinak se nedá označit za krok dopředu. A za druhé – kdo může ve svém byznyse zkoušet věci jinak a dělit se o praxi s ostatními, ten to dělat musí.

Košík je v poměru k tradičním retailerům stále ještě pomyslnou šiškou v lese. Na druhou stranu, že jsme zatím spíše malý hráč, nám umožňuje mít výrazně volnější ruce při experimentování a rozhodně toho využíváme – ať už se to týká nakládání s odpady, hledání cest, jak doručovat potraviny co nejekologičtěji nebo celkového přístupu ke kvalitě potravin a podpoře lokální produkce.

160 STRAN FINMAGU

Finmag prosinec 2021Zdroj: Finmag

Asi jsem vymyslela produkt. „Chtěla jsem si ušetřit práci,“ řekla Michalu Hronovi Simona Kijonková, když se ptal, jak se narodila Zásilkovna. Práci si přidělala, ale že to stálo to!

FIN. Dobro za vaše prachy. Dominik Stroukal o háčcích odpovědného investování • Petr Němec: ke komu milostivé léto není milostivé • Zdeněk Mihalco z Nadace Via o chuti dávat na charitu • Josef Tětek o bitcoinu jako „penězích zločinu“ • Top 5 světových filantropů • Velký speciál o e-commerce

MAG. Téma čísla: roboti • Pavel Jégl představuje všechny typy dnešních robotů • Vojta Dobeš: roboauto, co řídí samo, jen tak nebude • Michael Durčák a české robotické startupy • Ondra Tůma o robotických investičních poradcích • Kateřina Horáková o filmech, kde lidstvo zápasí s robotstvem

Autor článku

Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase a Lidových novinách. Vedl cestovatelský server Tripzone.cz. V roce 2010 začal psát pro finanční portál Peníze.cz, v roce 2015 se stal šéfredaktorem časopisu Finmag a od roku 2021 šéfuje i webu Finmag.cz. V listopadu 2021 převzal vedení projektu Football Club. Když zrovna neťuká do klávesnice, běhá s dětmi po lese, poslouchá audioknihy, sedí na Letné (na pivu a na fotbale) nebo cestuje po Evropě.