Společenská odpovědnost v domácím byznysu. Jak pomáhají české firmy?

Ondřej Tůma
Ondřej Tůma | 29. 12. 2021 | 4 932
altruismusanketaESGfilantropieFinmagcharita

Ke konci roku si na nějakou tu dobročinnost a charitu vzpomene skoro každý. Nejlepší je ale pomáhat průběžně a celoročně. Přečtěte si, kde se angažují zástupci byznysu v Česku.

Společenská odpovědnost v domácím byznysu. Jak pomáhají české firmy?

CSR neboli společenská odpovědnost. Je to vyprázdněné slovo, nebo skutečné činy? (ilustrační foto)

Zdroj: Shutterstock

Společenská odpovědnost je velké téma, které zásadním způsobem rezonuje i v byznysu. Prospěšné aktivity firem i změny jejich byznys plánů a fungování s důrazem na udržitelnost se postupně stávají samozřejmostí.

Zároveň se ale zkratka CSR – Corporate Social Responsibility, nebo v českém překladu společenská odpovědnost, používá i jako vyprázdněný marketingový buzzword bez skutečného důrazu na výsledek.

Důležitých hráčů českého byznysu se proto ptáme, co pro ně jako firmu i celou branži znamená, když se řekne společenská odpovědnost. A na co chtějí v nejbližších letech v této „disciplíně“ klást největší důraz?

Josef Průša

spolumajitel Prusa Research

Josef Průša
+9
+
-

Téma společenské odpovědnosti má u nás víc rovin. První je okamžitá, praktická aktivita. Loni jsme reagovali na potřebu společnosti v pandemii. V reakci na akutní nedostatek ochranných pomůcek pro zdravotnický personál jsme rychle začali vyvíjet a tisknout ochranné obličejové štíty. V Česku jsme rozdali téměř 200 tisíc štítů. Model jsme dali volně k dispozici, takže pomoct mohl každý, kdo měl tiskárnu.

Do tohoto rámce patří i projekt Průša pro školy, ve kterém nabízíme českým školám 3D tiskárnu zdarma včetně kompletního zaškolení. Snažíme se tak probudit u dětí zájem o technické vzdělávání. V tuto chvíli se nám do projektu zapojilo už přes tisíc škol a nové se pořád hlásí.

Další rovinou je téma udržitelného rozvoje. Ten nevnímáme jako hrozbu, ale příležitost pro svůj rozvoj. Tématu jsme se začali interně intenzivně věnovat a soustředíme se na dvě oblasti: jak minimalizovat dopad svého podnikání na životní prostředí a mít pozitivní dopad na lidi kolem sebe a jak využít technologii 3D tisku pro řešení environmentálních či sociálních problémů.

Maren Gräf

členka představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Lidé a kultura 

Maren Gräf
-1
+
-

Koncept společenské odpovědnosti je jedním z klíčových pilířů strategie udržitelnosti naší společnosti. Zejména v těchto náročných dobách si uvědomujeme, jak důležité je aktivně pomáhat. Zajistili jsme, aby dobrovolníci pomáhající při pandemii měli podmínky pro snadnou dopravu – darovali jsme sto vozů Octavia Combi pro sociální a zdravotnické služby a navíc jsme poskytli k užívání více než 200 vozů a elektrických skútrů z našich sdílených platforem HoppyGo a BeRider zdarma.

Pomáhejte s rozumem

Méně je někdy více aneb dobře mířená pomoc může být výrazně efektivnější než velikášské nekoncepční dobrodiní. Přečtěte se články, které jsem o této problematice na Finmagu publikovali.

Kromě rychlé pomoci během pandemie poskytujeme dlouhodobou podporu společnosti v mnoha dalších oblastech. S Nadačním fondem Škoda Auto udržitelným způsobem zlepšujeme kvalitu života v regionech a v okolí našich výrobních závodů. Investujeme celkem 30 milionů eur (přes 750 miliard Kč) do oblastí dopravy, kultury a sportu, urbanistického rozvoje a bezpečnosti.

Navíc jsme také odhodláni dosáhnout rychlého a udržitelného pokroku v oblasti diverzity. Chceme se stát vítězem v transformačním procesu automobilového průmyslu. Nejen v podobě našich klíčových ukazatelů výkonnosti, ale ve všech oblastech naší společnosti.

Aleš Kotěra

spolumajitel Sklizeno

Aleš Kotěra
+2
+
-

Sama podstata našeho byznysu je úzce provázána se základními prvky společenské odpovědnosti. Do prodejen vybíráme pouze kvalitní potraviny primárně od lokálních výrobců nebo chovatelů, ideálně přímo z regionu, kde se nachází prodejna. Dáváme přednost potravinám, které k nám nemusejí zbytečně cestovat přes půl světa a jsou tradiční součástí našeho jídelníčku.

Při zásobování využíváme i předobjednávek zákazníků. Tím omezujeme plýtvání jídlem, které považujeme za hřích. Dáváme přednost výrobcům, kterých si můžeme vážit pro jejich přístup k surovinám, ke zvířatům, k životnímu prostředí či tradicím.

Zahájili jsme také spolupráci s potravinovými bankami v Praze a v Brně, které pracují s potravinami, jež by byly znehodnoceny, a rozdělují je lidem v nouzi prostřednictvím neziskových organizací. Jsme rádi, že místo toho, aby se jídlo znehodnotilo, může ještě dál pomáhat.

Andrea Studihradová

CSR manažerka České spořitelny

Andrea Studihradová
+3
+
-

Pohled do minulosti, kdy spořitelny financovaly například výstavbu chybějících bytů a věnovaly se dobročinnosti, je jednou z inspirací i vzpruh pro rozhodování dnešního vedení. Investice do „udržitelných aktivit“ a „aktivit s dopadem“ (další buzzwordy dnešní doby) se stávají nedílnou součástí byznysu. A právě na přípravu takových investic, služeb a produktů klademe teď největší důraz.

V klasickém CSR podporujeme zejména rovné šance na kvalitní vzdělání. Vedle toho dáváme lidem nástroje k tomu, aby se zajímali o své okolí, měnili místo, kde žijí, k lepšímu. Měříme mnohá „KPI“, nejcennější je ale energie těch, kteří se na proměnách místních komunit, sousedství podílejí. Změřit se nedá – a my jsme rádi, že je neutuchající. Díky, že ji můžeme podporovat.

Tomáš Jeřábek

CEO Košík.cz

Tomáš Jeřábek
+4
+
-

Do našeho DNA jsem se vždy snažil dostat dva principy. Zaprvé – každá inovace musí být z principu společensky odpovědná, jinak se nedá označit za krok dopředu. A za druhé – kdo může ve svém byznyse zkoušet věci jinak a dělit se o praxi s ostatními, ten to dělat musí.

Košík je v poměru k tradičním retailerům stále ještě pomyslnou šiškou v lese. Na druhou stranu, že jsme zatím spíše malý hráč, nám umožňuje mít výrazně volnější ruce při experimentování a rozhodně toho využíváme – ať už se to týká nakládání s odpady, hledání cest, jak doručovat potraviny co nejekologičtěji nebo celkového přístupu ke kvalitě potravin a podpoře lokální produkce.

FINMAG V NOVÉM DESIGNU JE TADY. CO SE V NĚM DOČTETE?

„Všechny ty kecy o bohémství jsou na nic. Musíte makat!“ Martin Krajc ve svém vinohradském ateliéru vysvětlil Ireně Jirků, proč s partou výtvarníků založil FIRMU.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

UMĚNÍ JE BYZNYS • „Toho Picassa jsem neměl prodávat,“ říká Patrik Šimon, majitel 20 tisíc artefaktů • Proč jde cena uměleckých děl nahoru? Jaké padají rekordy v aukcích • Dokáže AI malovat jako Monet nebo Mucha?

BYZNYS JE UMĚNÍ • Mléko jako od babičky vyrábí Radim Hrůza z Vysočiny • Pivní sen, ze kterého se zatím neprobudila spolumajitelka Rodinného pivovaru Švihov Anna van der Weerden

STYL JE HRA • Dům architekta Petra Stolína jako způsob poznání • Cestovní kancelář Ježíš Kristus funguje úspěšně už stovky let • Elegie za spalovací motor

HRY, SNY, RADOSTI • „Čekala jsem to horší,“ říká třetí Češka, která vystoupala na Mount Everest • Dunajská delta je zase planetou ptáků • Proč si Martin Vajda, spolumajitel vinařství Sonberk, čte knihy feministek?

Autor článku

Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase a Lidových novinách. Vedl cestovatelský server Tripzone.cz. V roce 2010 začal psát pro finanční portál Peníze.cz, v roce 2015 se stal šéfredaktorem časopisu Finmag a od roku 2021 šéfuje i webu Finmag.cz. V listopadu 2021 převzal vedení projektu Football Club. Když zrovna neťuká do klávesnice, běhá s dětmi po lese, poslouchá audioknihy, sedí na Letné (na pivu a na fotbale) nebo cestuje po Evropě.