Míň stresu, víc dobrodružství. České Worldee míří do světa

Natálie Dudová
Natálie Dudová | 24. 11. 2021 | 2 900
byznyscestovánídovolenámobilní aplikaceplánovánístart-up

Desetimilionová investice od Prusa Research a projekt, který si klade za cíl změnit způsob cestování. Inspirace, plánovač, cestovatelský deník. Platforma, která má zůstat pro všechny cestovatele zdarma. „Pokud ale chceme, aby bylo z Worldee další Airbnb, potřebujeme začít vydělávat,“ odhaluje pro Finmag.cz spoluzakladatel českého start-upu Tomáš Zapletal.

Míň stresu, víc dobrodružství. České Worldee míří do světa

Tomáš Zapletal, jeden ze zakladatelů českého startupu Worldee

Zdroj: Worldee

Dovolenou aspoň jednou v životě plánoval snad každý. Vedle vidiny kýženého úniku před každodenní pracovní štvanicí se s tím ovšem pojí spousta zařizovaní: buď projít nepřeberné množství all inclusive nabídek cestovních kanceláří, nebo postupně najít a zaplatit letenky, ubytování, půjčení auta a další položky zvlášť.

A pak je tu Tomáš Zapletal a jeho platforma Worldee, na jejímž počátku stála jednoduchá otázka: Šlo by to snáz a lépe? Existuje způsob, jak tradiční české dovolenkování kdesi v egyptském rezortu nahradit moderní cestou, jak poznávat svět? A šlo by na tom vydělat?

Worldee

Worldee je český travel-tech startup. Lidé za ním stojící věří, že každý člověk by měl mít možnost jednoduše objevovat svět. V jejich aplikaci se cestovalé můžou inspirovat, plánovat si budoucí cesty a uchovávat vzpomínky. Vytváří marketplace cest, kde nabádají méně zkušené cestovatele, aby se inspirovali zkušenějšími, cestovali s nimi a poznávali krásy světa. Jejich cílem je vytvořit největší databázi kvalitních itinerářů na světě, kterou tvoří samotní uživatelé.

„Zavřít se na dvanáct dní v rezortu podle nás není cestování. Chceme lidem ukázat, že když už se rozhodnou někam jet, je skvělé to místo doopravdy poznat i s celou jeho kulturou,“ prohlašuje jeden ze zakladatelů platformy, která se tak trochu stále hledá. 

S nemalou investicí od 3D tiskařů Prusa Research ovšem přišla nová vzpruha. Původně webová platforma dostala novou mobilní aplikaci a oproti předchozím podobným pokusům hlásí, že dost možná našla způsob, jak na tom celém vydělat.

Cesta na Madeiru i na Island dopadly skvěle. Byla to první zkouška a počátek naší monetizace...

První vydělané peníze

Cílem Worldee je vytvořit celosvětovou platformu pro cestovatele, na které se budou moct propojovat ti nejzkušenější s méně zkušenými a vzájemně si předávat tipy z cest.

Platforma pro expaty

Kromě nastíněných novinek Zapletal popisuje i třetí byznys plán, který vychází z nově objevené tržní příležitosti. „Na světě je spousta Čechů, kteří se odstěhovali do zahraničí a nabízejí služby Čechům. Například jeden pár, který si v Dominikánské republice postavil apartmány a teď tam vozí české turisty,“ říká. Příležitost Worldee vidí v tom, že tito expati nemají moc prostoru, kde svoje služby legálně nabízet; většinou prý volí facebookové stránky nebo menší zapadlé weby. „Vytváříme pro ně prostředí, které jim umožní nabízet zážitky či nemovitosti k pronájmu. A my od nich zase získáme provizi z rezervovaných služeb.“

Model Worldee má fungovat poměrně snadno: jako zkušený cestovatel si na platformě založíte profil a do něj pak jednoduše zanesete všechny informace o svojí dovolené včetně mapy, fotografií či doporučení na dobré restaurace. Těmi se ostatní uživatelé můžou následně inspirovat.

Na Worldee ovšem můžete fungovat i jako průvodce, kdy nabídnete své cesty a ostatní cestovatelé vyrazí s vámi. Jako takový průvodce pak nemusíte být přímo zaměstnaní v cestovce, ale můžete vydělávat prostřednictvím platformy. Tuhle roli si na konci letošního léta ostatně vyzkoušel i sám Zapletal, když vyrazil na testovací cestu na portugalskou Madeiru.

„Chtěl jsem si na vlastní kůži prožít, jaké to bude průvodce mít, když s někým prostřednictvím Worldee pojede. Cesty s průvodci jsou totiž jedním z našich byznysmodelů, které od příštího roku začneme realizovat,“ vysvětluje. „Jak cesta na Madeiru, tak i druhá testovací cesta na Island dopadly skvěle. Byla to naše první zkouška a zároveň počátek naší monetizace, první vydělané peníze.“

Cestovatele bude cesta stát stejně, jako kdyby si jednotlivé služby zařizovali sami...

Dovolená přes kopírák

Mimo cest s průvodcem ovšem plánuje Worldee vydělávat ještě na dalších dvou modelech. Prvním z nich je nákup takzvaného ověřeného cestovního itineráře, což je takový, se kterým si dal některý z uživatelů opravdu práci. Tedy přidal k němu detailní popisky, dostatečné množství fotek, informace o tom, kde spal a jak se přepravoval.

Tomáš Zapletal (1993)

Svou podnikatelskou kariéru nastartoval v patnácti letech, kdy začal prodávat mobilní telefony a hrací konzole z druhé ruky. V roce 2013, ve svých dvaceti letech, založil firmu SportDrive.cz, nynější jedničku na českém a slovenském trhu, která se zaměřuje na půjčování luxusních automobilů na zážitkové jízdy.

S projektem Worldee začal spolu se svým společníkem Tomášem Nakládalem v roce 2017. Mimo to v roce 2018 založil neziskovou organizaci Brave Bear, v rámci které se věnuje organizaci zážitkových dnů pro děti z dětských domovů.

Itinerář je ve Worldee následně fyzicky ověřen, a pokud splní všechny podmínky, dostane štítek „ověřený“. Na takové cesty pak budou přímo napojeny letenky, ubytování, pronájmy, zážitky i další partneři a celý balíček bude možné jedním kliknutím koupit. Jako tvůrce takového itineráře na oplátku získáte přístup do uzavřené cestovatelské komunity Worldee Sparrows, která přináší řadu výhod včetně prémiového účtu.

„V aplikaci u ověřených cest přibude funkce, která se pracovně jmenuje termíny a ceny. Pomocí ní si navolíte, kdy chcete na vybranou dovolenou jet a kolik za ni chcete dát,“ popisuje Zapletal s tím, že v momentě, kdy budou takové informace mít, mohou začít vypočítávat nejen cenu letenky, ale třeba i hotelu a auta s vyzvednutím na letišti. 

„Spočítáme také cenu potápění pátý den, protože autor cesty se byl pátý den potápět, a cenu túry s místním průvodcem, na kterou půjdete sedmý den. Řekneme, že takto vybraný itinerář bude stát třeba 38 tisíc, zároveň vám ale nabídneme letět o dva dny dřív, protože letenka bude levnější a kapacity hotelu větší. A cesta vás tak bude stát jen 32 tisíc,“ rozvádí svůj plán. 

Cestovatele přitom bude taková cesta stát stejně, jako kdyby si jednotlivé služby zařizovali sami: Worldee nechce vydělávat na nich, ale na provizi z prodeje služeb od jednotlivých partnerů.

Aplikační obchody vypadají z hlediska uživatele pořád stejně, jsou ale rozdělené na jednotlivé země.

Klíčová aplikace

V tuto chvíli je to ovšem stále ještě budoucnost, poprvé bude možné placené služby Worldee využít až začátkem příštího roku. Teď ve Worldee vnímají jako velký krok kupředu především mobilní aplikaci, kterou se podařilo po odkladu spustit letos v červenci. A i když momentálně funguje stále jen jako inspirační zdroj, plánovač a potažmo online cestovní deník, mají s ní velké plány. „Jsme projekt, který musí mít aplikaci. Měla přijít už dávno,“ otevřeně přiznává Zapletal.

Její nezbytnost ostatně potvrzují i čísla: z přibližně 12 tisíc registrovaných uživatelů jich má Worldee po spuštění aplikace asi 30 tisíc. Ze zhruba tisícovky registrací měsíčně u ryze webového portálu se tak cestovatelská platforma dostala na šestinásobek. Zároveň se díky aplikaci dostává Worldee do světa, což je ostatně další z velkých cílů olomouckého startupu.

Celosvětové počty stažení mobilních her a aplikací (Apple iOS i Google Android, v miliardách)

Pro expanzi na zahraniční trhy je podle Zapletala nutné najít dobrého ASO specialistu. To je člověk, jehož primárním úkolem je zajistit, aby se aplikace dostala na přední místa i na zahraničních trzích. „Aplikační obchody vypadají z hlediska uživatele pořád stejně, jsou ale rozdělené na jednotlivé země. To znamená, že pozice jednotlivých aplikací ve storech se liší v Česku, na Slovensku nebo třeba v Anglii,“ vysvětluje fungování trhu Zapletal.

Pokud je ASO (z anglického App Store Optimization – proces zvyšující viditelnost aplikace nebo hry v obchodě s cílem zvýšit stahování, pozn. red.) nastavené správně, zvyšuje podle něj neplacené počty stažení aplikace. „To je to, co chceme. Pokud totiž máte stažení jen na základě placené reklamy, tak ve chvíli jejího vypnutí stahování končí,“ dodává.

Zakladatelé Worldee a bratři PrůšovéWorldee
Další fotky v galerii (3)

Co se týče monetizace, chtějí ve Worldee postupovat trh po trhu. Celý příští rok tak bude placená část fungovat jen v Česku, tedy nabízet služby Čechů Čechům. „Jakmile přijde na řadu expanze, budeme si pozici budovat postupně. Z Česka půjdeme jednotlivě na další trhy, nejde to udělat globálně,“ upozorňuje Zapletal.

Vždy potěší, když se o vašem projektu někdo veřejně zmíní. Člověku to dodá pocit, že jde správným směrem.

Hvězdné jméno pomáhá

Ambiciozní plány si ve Worldee mohou dovolit mimo jiné proto, že se za projekt postavilo velké jméno: Prusa Research. Duo Josefa a Ondřeje Průšů zainvestovalo do cestovatelského startupu přes deset milionů korun a pevně věří v jeho úspěch. Ondřej Průša ostatně už nad stejným konceptem sám přemýšlel, nikdy se ale nedostal k jeho realizaci.

Průša Research

Česká firma vyrábějící 3D tiskárny, v současnosti druhý největší výrobce světa. V roce 2012 ji založil Josef Průša, vývojář v RepRap projektu. Všechny tiskárny produkované společností jsou open source – jejich konstrukční plány jsou plně k dispozici online a kdokoliv je může použít a vylepšit stávající tiskárnu. Josef Průša se stal také významnou tváří prvních vln pandemie, když nabídl své tiskárny k výrobě tehdy nedostatkových ochranných štítů. I proto na vás loni zhlížel z pultů trafik na titulce tištěného Finmagu.

„Najít investory nebylo rozhodně nic snadného. Našemu spojení s Prusa Research předcházelo asi tisíc jiných setkání. Když jsme se pak seznámili s Ondrou Průšou, zalíbili jsme se mu a po pár dalších setkáních jsme se domluvili. Myslím, že se nám je podařilo získat z velké části právě proto, že Ondra vymyslel stejný projekt a vidí v něm stejný potenciál jako my,“ objasňuje Zapletal.

Propojení s hvězdami 3D tisku s sebou přineslo i další nečekané zviditelnění. Ve své knize Sdílejte, než to smažou je po boku Prusa Research zmiňuje také tehdejší premiér Andrej Babiš. To ovšem Zapletal vnímá poněkud dvojsečně.

„Na jednu stranu vás vždy potěší, když se o vašem projektu někdo veřejně zmíní. Člověku to dodá pocit, že jde správným směrem. Na stranu druhou jde ale o diskutovanou a velmi kontroverzní osobu premiéra Babiše, která bezesporu rozděluje společnost. Byla to pro mě taková vtipná zkušenost. Potěšila mě a znepokojila zároveň, tak bych to řekl.“

Autor článku

Natálie Dudová

Natálie Dudová

Studentka třetího ročníku žurnalistiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. V průběhu studia přispívala hlavně do studentského časopisu Helena v krabici nebo na univerzitní portál. Stážistka Finmagu, která do opravdové novinařiny teprve nahlíží a sbírá cenné zkušenosti. Zajímá se o společensko-kulturní témata, módu a design. Ve volném čase připravuje a pije kafe ve společnosti dobré knihy.