Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Americe došel kečup. Apokalypticky vyznívající krize, která by vás měla zajímat

Michael  Durčák
Michael Durčák
19. 5. 2021
 25 385

Amerika bez kečupu? Žádný praštěný výmysl, ale realita, do které se Američané na začátku dubna probudili. A která na některých místech trvá dodnes. Jen teď kromě kečupu došly také cereálie a někde dokonce i benzin.

Americe došel kečup. Apokalypticky vyznívající krize, která by vás měla zajímat
Zdroj: Shutterstock

Začněme ale kečupem. To je v Americe naprosto klíčové dochucovadlo, které si místní dávají doslova na všechno. Ročně se ho v amerických restauracích sní zhruba 300 tisíc tun a jen za uplynulý rok se ho prodalo za jednu miliardu dolarů. Sedmdesát procent amerického trhu má pod palcem celosvětově známá místní značka Heinz.

Kečupová krize začala na začátku dubna. Důvodů pro to bylo víc, jedním z hlavních byl enormní nárůst poptávky po rozvážkových službách. A tedy i zvýšená potřeba malých balení kečupu, která restaurace k rozváženým jídlům přidávají. Heinz tenhle skokový růst pokrýt nedokázal, a to ani když otevřel dvě nové výrobní linky. Ty měly výrobu „cestovních“ balení kečupu zvýšit o 25 procent na 12 miliard ročně.

Situace je pro řetězec tak zlá, že musel kompletně přehodnotit svoji politiku. Nově tak servíruje maximálně dvě omáčky na jídlo.

Jenže ani tenhle efekt se doteď neprojevil. Na zvýšenou poptávku po malých baleních kečupu nebyl připraven nejen Heinz, ale prakticky žádná restaurace napříč USA. A protože kdo na jaře jídlo nerozvážel, zkrachoval, růst poptávky byl opravdu enormní. Jen za rok 2020 kvůli tomu vzrostly ceny kečupu zhruba o 13 procent a lidé dokonce balíčky s ním (a nejen s ním) začali ve velkém prodávat na eBayi.

Aby běžný Evropan tuhle závislost vůbec pochopil, je dobré poznamenat, že americký kečup je docela jiný než ten evropský. Ve zkratce je mnohem sladší (více viz box Sladká lobby).

Sladká lobby

Americký kečup je oproti tomu evropskému kvůli mnohem volnějším regulacím celkem vzato dost jiný. Najdete v něm třeba příšerně sladký kukuřičný sirup, což jej řadí k obecně typicky sladším potravinám oproti například britským protějškům. Vysokofruktózový kukuřičný sirup se tu ostatně cpe do všeho, a to kvůli místní vlivné kukuřičné lobby (Corn Refiners Association). Ta má zatraceně dlouhé prsty a do Američanů dostává skrze sladký sirup obrovské množství cukru.

​(Nejen) kečupová krize

Důsledky nedostatku kečupových balíčků jsou vidět všude kolem. Na kampusu, kde bydlím, mají studenti možnost si kromě do klasických jídelen zajít i do fast foodů, které mají pobočky přímo v areálu. A jelikož tu není mé oblíbené KFC, rád jsem si čas od času zašel do řetězce Chick Fil-A, v Česku známého především pro své konzervativní postoje. Tedy alespoň donedávna.

V něm vám obvykle, na rozdíl od jiných restaurací, dají k libovolné objednávce tolik omáček, kolik chcete. Včetně kečupu. Jenže když jsem šel několikrát v dubnu pro kuřecí sendvič, překvapilo mě nečekané omezení: situace je pro řetězec tak zlá, že musel kompletně přehodnotit svoji politiku. Nově tak servíruje maximálně dvě omáčky na jídlo. „Víc ti dát opravdu nemůžu. Tohle je teď firemní politika, nevíme, jak dlouho to bude trvat,“ omlouvala se mi slečna za přepážkou.

Řekněte si ingredienci a já vám potvrdím, že je problém ji sehnat...

Zajímalo mě, jestli to platí i jinde. A tak jsem napsal své známé, republikánské starostce Suzie Razmusové z městečka Corbin v Kentucky, kde se zrodilo KFC. „Sem to došlo taky. Kvůli naší poloze občas v místním KFC není vůbec žádný kečup,“ odepsala mi pobaveně na SMS zprávu starostka sedmitisícového horského městečka.

Zachráněné drive-thru

Jedním z vedlejších efektů pak bylo, že pandemie zachránila ikonický americký drive-thru. Ten kvůli různým regulacím a snaze Američany dostat z aut až do loňského března vymíral. Některá města ve státech jako New Jersey či New York dokonce zakázala výstavbu nových restaurací s možností drive-thru. Jenže pandemie s podobnými snahami zatočila a třeba řetězec Burger King plánuje ve své restauraci budoucnosti koncept oživit a vylepšit.

Obecně si Američané musejí zvykat možná na něco, co naposledy zažili během stagflace (stagnace ekonomiky + inflace) v 70. letech minulého století. Kromě kečupu jsou nedostatkové už i některé snídaňové cereálie, jelikož se Američané víc stravují doma a výrobce nestíhá. A stejný problém jako kečup a cereálie postihl i bubble tea.

Ne za všechno ale může pandemie. V dubnu podle federálních dat narostly ceny jídla o 2,6 %. To je největší skok za posledních 46 let. Nejvíc rostly ceny masa, ryb a vajec – o 4,3 %. Důvodem je narůstající inflace a špatná úroda obilovin v Číně.

„Řekněte si ingredienci a já vám potvrdím, že je problém ji sehnat,“ popisovala zděšeně realitu agentuře AP restauratérka z Iowy.

Nádrž benzinu je pro Američany často rozdíl mezi tím, jestli se dostanou do práce, nebo ne.

​Benzin v igelitkách

Aby toho nebylo málo, před necelým týdnem neznámí hackeři vyřadili z provozu Colonial Pipeline v Georgii. Ta dodává 45 % veškerého benzinu pro východní pobřeží USA. Společnost, která ropovod provozuje, byla nucena hackerům vyplatit výkupné ve výši pěti milionů dolarů v nevystopovatelných kryptoměnách.

Američané, hákliví na ceny pohonných hmot (a ještě víc na jeho případný nedostatek), se zachovali po svém a začali palivo tankovat doslova i do igelitových pytlů. To možná může znít směšně, ale je nutné si uvědomit, že nádrž benzinu je pro mnohé Američany často rozdíl mezi tím, jestli se dostanou do práce, nebo ne. Úřady byly už nuceny lidi oficiálně vyzvat, aby benzin do igelitek netankovali.

Výpadek jeho dodávek přetrvává doteď. Třeba v hlavním městě Washingtonu chybí palivo na zhruba 90 % čerpacích stanic. Nakonec se tak možná můžou smát šetřílkové s benzinem v igelitce. Pokud jim tedy taška nechytne.

Křehký svět

Pandemie tak plně ukazuje, jak křehké jsou nejen globální, ale i lokální dodavatelské řetězce. Jak hospodářství nestíhá, když je po nějaké komoditě skokově zvýšená poptávka. Jak stačí i jedna zaseknutá loď v Suezském průplavu, kterým proplouvá 12 % světového obchodu.

Globalizace je...

Nebo že stačí krátký výpadek jediné – ovšem klíčové – továrny v jihovýchodní Asii, aby v USA hrozil nedostatek kondomů. Nakonec snad už nepřekvapí ani bizarní fakt, že si v USA nemůžete vyrobit ani Bibli. Pro americký trh se totiž tiskne v Číně.

Problém ale není jen outsourcing. Problém je také tržní koncentrace. To znamená, že klíčové produkty pro dané trhy vyrábí maximálně jedna až tři firmy. A pak stačí, aby dvě z nich udělaly špatné obchodní rozhodnutí, a máme všichni obrovský problém. To platí jak u kečupu, tak u benzinu.

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
116
+

Sdílejte

Diskutujte (3)

Vstoupit do diskuze
Michael  Durčák

Michael Durčák

Má rád fotbal a kočky. Kromě Finmagu píše pro magazín Reportér nebo komentáře o dění v USA pro Seznam Zprávy. Zároveň je redaktorem videoherního časopisu Score.

Související témata

dodavatelské řetězcedopravakrizemezinárodní obchodSpojené státy americké
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo