Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Investice s vůní benzinu. Veteráni očima expertů

Ondřej Tůma | 29. 12. 2020 | Vstoupit do diskuze – 16 komentářů

Krize roku 2008 vystřelila ceny automobilových veteránů vzhůru. Udělá korona to samé? Jak investovat do starých aut a pro koho taková investice vlastně je?

Investice s vůní benzinu. Veteráni očima expertů

Zdroj: Shutterstock

Možná právě vy nebudete souhlasit, ale peněz je! Letos jich přibývá zvlášť rychle a přirozeně tím ztrácejí na hodnotě. Lidi se rozhlížejí, kam s nimi, než je inflace docela rozředí. Po klasice – akciích, dluhopisech, nemovitostech a zlatu – přicházejí stále častěji na chuť alternativnímu investování. Minulou krizi mezi jinými vyhrál i ten, kdo zainvestoval do automobilových veteránů. Přichází s koronakrizí znovu čas, kdy se staré káry skokem zhodnotí?

Možné to je. Ale určitě to chce mít znalosti. Nebo někoho, kdo je má. Na něco stačí selský rozum – že se vyplatí hledat vůz pokud možno v původním stavu, ideálně s dobře dokumentovanou historií. Že cenu potenciálně zvedá úspěšná závodní minulost nebo spojení s významnou osobností. Jenže před nákupem je potřeba udělat zevrubnou prohlídku a kontrolu. Pokud se rozhodnete odlehčit kontu investicí do čtyřkolého šviháka, nespoléhejte na vlastní úsudek a přizvěte si experta. A pokud nemáte na účtu dost nul, případně místo v garáži, je tu možnost investovat do veteránů prostřednictví fondů. Tam by měl být expert v ceně.

Martin Tománek

analytik finanční skupiny Partners

Martin Tománek
+2
+
-

V souvislosti s koronakrizí může cena automobilových veteránů vzrůst podobně, jako to bylo při poslední hospodářské krizi… ale také nemusí. Nedoporučil bych určitě kupovat staré auto jen kvůli očekávanému zhodnocení. Jde o investici vhodnou pro ty, kteří mají k veteránům a vůbec k automobilům hluboký vztah.

Výhody takové investice jsou zřejmé. Je na ni moc hezký pohled a víkendová projížďka jistě potěší. Kdo by se nechtěl svézt třeba ve Fordu Mustang Fastback z roku 1968 nebo ve starším Porsche 911, ještě se vzduchem chlazeným motorem?

Stejně tak jsou ale patrné nevýhody. Je to nemalá investice, která vyžaduje nezanedbatelné průběžné náklady. A nikdy nemůžete eliminovat riziko, že koupíte auto, které v budoucnu výrazně ztratí na popularitě, a tudíž i ceně. Pro vážné zájemce bych doporučil knihu Drop, Throttle, Oversteer od Jasona Payntera.

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom Trinity Bank

Lukáš Kovanda
+5
+
-

Investice do veteránů jsou vhodné pro lidi, kteří už mají dost peněz investováno jinde. Mají vlastní nemovitost, významnější sumu v akciích a dluhopisech, eventuálně ve zlatě nebo bitcoinu. A pak je tu druhá nutná podmínka. Musí jít o nadšence do veteránů. Bez nadšení si nelze vybudovat dostatečné odborné znalosti a síť kontaktů v branži. A bez nich se člověk může moc snadno spálit.

Bez nadšení lze investovat do realit nebo akcií, kde není potřeba tak specifické expertizy a znalosti svébytného prostředí. Alternativní investování typu automobilových veteránů žádá „něco víc“. Centrální banky ovšem zaplavují svět levnými penězi a lze předpokládat, že i ceny veteránů se v bublině z těchto levných peněz nafouknou. Takže tak podrobné znalosti jako dřív už nejsou třeba. Do veteránů dnes může s úspěchem investovat mnohem méně poučený člověk než dřív. Komu není shůry dáno, v apatyce sice nekoupí, ale tiskárna dolarů nebo eur jménem centrální banka apatyku zastoupí.

Radovan Blažek

ředitel služby Swiss Life Premium

Radovan Blažek
+2
+
-

Při investici do veteránů jde vždycky především o emoce. A dlouhodobý investiční horizont. Jako investiční poradce a vlastník veterána doporučuji v prvním kroku nákup vlastního automobilu. Pokud nemáte volné miliony pro akvizici ikonických vozidel typu Ferrari, MB SL 300 z 60. let, Porsche 911 ze 70. let a podobně, doporučuji kvalitní youngtimer v dobrém technickém stavu, s příběhem a nízkým počtem najetých km, jako třeba MB SL 500 z 90. let.

Co se fondů týče, doporučuji zaměřit se na ty s dlouhou historií, prokazatelnými výnosy, kvalitní investiční komisí a silným zázemím – vlastní garáže, dílny, široké portfolio nabízených vozidel, vlastní renovace a řada úspěšných prodejů v minulosti. Když se k tomu přidá možnost osobně hovořit se zakladateli fondu, možnost „osahat“ si jeho podkladové aktivum, pak jste na správné adrese.

Vojtěch Dobeš

motoristický novinář

Vojtěch Dobeš
+3
+
-

Investice do klasických aut je (stejně jako jakákoliv jiná sběratelská investice) vhodná jen pro lidi, kteří jim rozumějí a mají z jejich vlastnictví radost. Pravděpodobnost, že na klasickém voze třeskutě vyděláte, je dnes, kdy se z takových investic stala móda, už minimální. Správně vybrané klasické auto, zvláště pak nějaké, které se klasikou teprve stává, pořád může být dobrou investicí, ale musíte vědět, jaké vybrat. Nejen model a ročník, ale i stav. Když se ze zachovalého originálu vyklube kus na renovaci, je z investice černá díra na peníze. Navíc musíte počítat s tím, že vás provoz takového auta bude něco stát. Pokud berete garážování, běžnou údržbu a podobné náklady jako cenu utracenou za provozování svého koníčka, kterému byste se chtěli věnovat i tak, může investice vyjít dobře, protože mnoho aut skutečně na ceně roste. Taková, aby se vyplatila i po započítání nákladů, jsou ale velmi vzácná.

Štěpán Křeček

hlavní ekonom BH Securities

Štěpán Křeček
0
+
-

Koronavirovou krizi státy řeší měnovými a rozpočtovými stimuly, pumpují do ekonomiky peníze. Podstatná část těchto peněz skončí v různých typech aktiv. To se pochopitelně nevyhne ani raritním vozům: jejich ceny už vzrostly a pravděpodobně v tom budou pokračovat.

Bouráček
Zdroj: Shutterstock

Anketa

Co říkáte na stará auta?

Raritní vozy dokážou investorům přinášet vysoce nadstandardní zhodnocení při akceptovatelné míře rizika. Navíc je to typ investice spojené se spoustou emocí a zážitků. Do raritních aut ale není dobré investovat první vydělaný milion. Je to alternativní investice, pro lidi, kteří chtějí rozšířit a diverzifikovat svá portfolia.

Většina automobilů časem ztrácí na hodnotě. Vybrat, které na hodnotě získají, není jednoduché. Výjimečnost sběratelsky ceněných automobilů může být daná třeba omezenou mírou produkce nebo špatnou dostupností. Podpořit ji může závodní nebo jiná zajímavá historie. Na vyhledávání investic do raritních automobilů se specializuje například náš fond Engine Classic Cars. V Česku je unikátní, doporučuji seznámit se s jeho fungováním.

Ondřej Tůma

Ondřej Tůma

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase a Lidových novinách.... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 16 komentářů v diskuzi

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

Jan Altman | 29. 12. 2020 10:32

Většina respondentů má pravdu v tom, že investice do veterána je vhodná jen pro lidi, kteří se v autech vyznají, umí správný kus vybrat, umí ho servisovat, umí za rozumnou cenu shánět náhradní díly, atd... (tedy pokud to někdo nedělá ve velkém a na to všechno nemá lidi).

Z tohoto pohledu je veterán ještě větší "opruz", než investiční nemovitost. I u ní je potřeba se vyznat a věnovat jí průběžně svůj čas. Dobrá investice do nemovitostí předpokládá výběr vhodné nemovitosti, zhodnocení jejího stavu, smlouvání o ceně, zhodnocení okolí, výběr nájemníka, řešení smluvních záležitostí, údržba, administrativa, komunikace s nájemníkem, průběžná kontrola stavu, sledování, co kdo v okolí plánuje stavět, atd...

Další věc je, že když je něco oficiálně veteránem, je to již drahé, čili taková investice je pro lidi, kteří jsou schopni do jedné alternativní investice dát větší obnos (= již mají daleko více zainvestováno jinde).

Nicméně podle mě existuje ještě jedna cesta: auta, kterým se obvykle říká youngtimer.
Já bych si takovou ideální investici nadefinoval takto:
- Auto je na svém cenovém dně (např. 15 let staré?)
- Auto je v relativně dobrém a rozhodně v původním stavu
- Auto má "charakter" (tedy není to 15 let staré základní naftové Mondeo), nějaký emocionální náboj, je šance, že se jednou stane ceněným veteránem
- Není to tuctovka, ale i v rámci modelu patřilo k okrajovým (pokud možno špičkovým) motorizacím

Výhody vidím v tomto:
- Neutratíte moc (kupujete auto na cenovém dně, ne již ceněného veterána)
- Náhradní díly budou docela dobře k sehnání a nebudou drahé
- Auto nebude muset servisovat machr přes veterány, ale v podstatě běžný levný neznačkový servis
- Údržba nebude drahá, protože 15 letými auty běžně jezdí chudší lidé, někde je servisují a rozhodně za ten servis nejsou ochotni dávat moc
- Tím myslím, že když nějaký chudší člověk má 15 let staré BMW 320D, tak tím do určité míry definuje, kolik takový servis 15 let starých BMW bude stát a majitel youngtimera BMW Z3 (či sedmičkové limuzíny s V12) z toho bude těžit (BMW uvádím jen jako příklad, moje srdce mě táhne jinam).
- Dobré 15 let staré auto bude stále schopné dobře jezdit a dávat řidiči radost i jízdní zážitky. Když si naopak koupíte 30 či 60 let staré auto, tak to jako auto už moc dobře fungovat nebude (bude to poruchové, budete na to muset stále brát ohledy, nebude to moc komfortní, bude se vám to složitě ovládat, ...)

A samozřejmě i zde je dobré se napřed pořádně zamyslet, udělat si nějakou analýzu, přehled trhu a pobavit se s pár lidmi, kteří se v tom vyznají, s pár lidmi, kteří si již podobné auto pořídili a mají cenné zkušenosti.
Na zvážení jsou i daňové aspekty: koupit to auto na firmu a servis tak dávat do nákladů? Nebo koupit jako fyzická osoba a vykazovat spotřebu 15 let starého šestilitrového dvanáctiválce při služebních jízdách soukromým vozem? :-) Respektive těch otázek souvisejících s daněmi jistě bude daleko více. O důvod více si před případnou koupí vše dobře rozmyslet a prokonzultovat s lidmi, kteří k tomu mají co říct. Každopádně i tyto otázka nakonec budou mít vliv na to, zda se ta investice vyplatí.

+5
+
-