Zátopek rebel, Zátopek budovatel

14. 7. 2016

Komiksové zpracování vrcholu Zátopkovy slávy otáčí dobový mýtus o 180 stupňů: ze skromného soudruha se stává tvrdohlavý beran.

Zátopek rebel, Zátopek budovatel

Jan Novák, Jaromír Švejdík, natož Emil Zátopek jsou snad známí dost, ale sichr je sichr: Spisovatel a scenárista Novák dostal Magnesii Literu za svou románovou adaptaci útěku skupiny bratrů Mašínů z Československa Zatím dobrý; jeho patrně nejslavnějším scénářem byl ten k filmu Báječná léta pod psa. Výtvarník Švejdík se po méně viditelné práci na filmech Samotáři nebo Grandhotel stal celebritou díky tomu, že spolu s Jaroslavem Rudišem vdechl život Aloisu Nebelovi. A nakonec „česká lokomotiva“ Zátopek: podle redakce magazínu Runner’s World nejlepší běžec všech dob.

Jan Novák, Jaromír 99: Zátopek. Když nemůžeš, tak přidej… – vyšlo v nakladatelstvích Argo a Paseka v dubnu 2016. 208 stran, 398 Kč.

S přihlédnutím k:

František Kožík: Vítěz marathonský: příklad Emila Zátopka – vyšlo v nakladatelství Orbis v roce 1954.

František Kožík: Emil Zátopek vypravuje – vyšlo ve Státním nakladatelství dětské knihy v roce 1955.

Se všemi třemi se můžete setkat v grafickém románu Zátopek. Když nemůžeš, tak přidej, který připravila nakladatelství Argo a Paseka spolu s Českým olympijským výborem a který má základ v Novákově nenatočeném scénáři. I díky filmovému původu je Zátopek neužvaněný, vizuální a všechny jeho dějové linie kvapí do finále bez toho, že by padly vysílením jako Christopher Chataway, kterého Zátopek v roce 1952 utahal v olympijském spurtu na 5000 metrů. Jediným slabým místem Novákova příběhu je paradoxně právě tento strhující závod, který kniha odbývá jednou stranou, na níž se o vzrušení stará pouze Marta Gottwaldová plesající „Hurá, ten jim to nandal.“ Celkově ale Zátopek nabízí českému čtenáři něco, na co není od domácích tvůrců úplně zvyklý – totiž vyprávění, které nestojí na předpokladu, že ho bude konzumovat blahosklonný idiot.

V hlavní roli: Clint Eastwood

Jaký je Novákův Emil Zátopek? Mezi lety 1937 a 1952, které příběh rámují, můžeme pozorovat zrod rebela. Mladý Emil se vzepře rodičům obávajícím se, že si syn při sportování užene tuberkulózu. Pak se snaží vyšvejkovat z protektorátních závodů. Své budoucí ženě Daně Ingrové hned při jejich prvním rozhovoru říká: „V atletice se nemusíte ohlížet na nikoho jiného, proto je to královská disciplína.“ Slavnostního zahajovacího ceremoniálu londýnských her se zúčastní přes výslovný zákaz funkcionářů, se kterými o čtyři roky později svede tvrdou bitvu o to, aby s ním na olympiádu mohl jet i jeho sparringpartner Stanislav Jungwirth. Zátopek dokonce hrozí bojkotem her:

Bafuňář: „Toto je hrubé porušení disciplíny! Vojenské i olympijské!“ Zátopek: „Ne, ty jsi lhář, soudruhu! Tak to je!“ B: „Za to to budeš exemplárně potrestán!“ Z: „Aspoň si konečně odpočinu.“ B: „Toto je rozvrat reprezentace!“ Z: „Já se Standou budeme trénovat na Strahově. Víte, kde nás najdete, kdybyste rozhodli, že nás do toho Finska pustíte OBA DVA.“

Zátopek tedy z grafického románu vychází jako tvrdohlavý individualista, který se zastane kamaráda, ale nějaký kolektiv mu je šumák. (K tomu přičtěte podtitul – Když nemůžeš, tak přidej: jako by vypadl z doporučení Mezinárodního měnového fondu.) Co je na tom zajímavého? To, jak odlišně vypráví příběh stejného člověka prošpikovaný tolika stejnými detaily a anekdotami knihy z doby Zátopkovy největší slávy – z padesátých let.

Další čtení: Studie české národní identity

Gottland

Pohled na všední realitu čerstvýma očima a z výšky je vždy osvěžující. Szczygieł čtenáře navíc bere na svou vyhlídkovou věž strašidelným lesem, ve kterém se to hemží tajnými policisty, vyraženými zuby, anonymními dopisy, znárodněnými fabrikami a vůbec há-el-pé, jak my novináři říkáme hlubokým lidským příběhům.

Česká story, kde se většina postav zabije nebo zblázní

V hlavní roli: Vladimír Ráž

„Já nechci porážet druhé. Já se chci učit!“ prohlašuje soudruh Zátopek na 21. straně Vítěze marathonského Františka Kožíka z roku 1953. „Nač myslil Emil Zátopek v této době nejčastěji, bylo poslání, které uložil vynikajícím sportovcům president Gottwald: být učiteli mládeže,“ takový byl prý Zátopkův rok 1950. V závěru knihy pak životopisec deklamuje: „Řád republiky potvrzuje vysoký mravní význam sportovních výkonů voják a občana Emila Zátopka. A jemu dokazuje, co je pro každého člověk nejcennější: lásku lidu. Z ní bere i Emil Zátopek sílu a sám se pak stává příkladem […] Ani pro něho, ani pro nás není krásnějšího vavřínu.“

Ten samý Kožík o rok později v knize Emil Zátopek vypravuje za Zátopka vypravuje:

Emil Zátopek chtěl poznat mládež co nejlépe. Proto se přihlásil k práci v Československém svazu mládeže a krátce po získání prvního světového rekordu strávil v zimě šest týdnů v politické Škole ČSM. Byly to týdny pilného studia i radostného Života. Emil ovšem nezapomněl na svůj výcvik; první vstával, ale byl poslední, když se šlo na kutě. Ještě když už okna školy zhasínala, ozýval se ve sněhu okolo budovy dupot jeho nohou. Jaro roku 1950 měl Emil krásné. Byl pozván do lázní na Krym. Žasl nad novými zážitky; v moři, pod sněžnými vrcholky hor, pozoroval hry delfínů a po bouři hledával na mělčině medusy. Ale nejcennější pro něho opět bylo, že se mohl sblížit s mnoha sovětskými lidmi ze všech konců Svazu, že je mohl poznat a strávit tu s nimi nezapomenutelné chvíle.

Je znamením velkého příběhu, že si v něm každá éra najde něco. Stalinistický Zátopek byl mužem oddaným lidu. Liberálnědemokratický Zátopek si běží za štěstím všem navzdory. Kéž ještě dostaneme šanci zjistit, jak ho vysochají jeho životopisci za šedesát let: Zátopek-feminista, Zátopek-sinofil, Zátopek-kyborg?

Úvodní obrázek: repro z recenzované knihy

-
1