Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Aby na váš um nedosáhl šum

| 9. 1. 2014

Chtějí po vás v práci zároveň velké myšlenky i okamžitou odpověď na každý mail? Stručný sborník ukazuje, jak to zvládnout bez hysterických záchvatů.

Aby na váš um nedosáhl šum

S knihami o produktivitě a organizaci času se to má podobně jako s pornografií: je to pořád dokola to samé, ale zvědavost člověka přece jen pudí čas od času zkontrolovat, jestli náhodou někdo nepřišel s něčím novým. Skoro všechny rady z knížky Manage Your Day-to-Day: Build Your Routine, Find Your Focus, and Sharpen Your Creative Mind už jsem někde četl, doporučení si ale zaslouží za formální invenci. Návod na „vybudování rutiny, ovládnutí koncentrace a nabroušení tvůrčího ducha“ totiž obsahuje dvaadvacet krátkých kapitol od různých autorů, mezi kterými nechybí Steven Pressfield, Seth Godin, Cal Newport nebo Dan Ariely. Podobně jako pornografie, i tenhle žánr tedy objevil půvab kompilací. Vítám to, protože hlavně Pressfield a Godin toho dokážou na třech stranách říct tolik, co celou knihou. (Což by mohla být i pochvala, ale bohužel není, protože takové knihy pouští do světa.)

Jocelyn K. Gleiová (editorka): Manage Your Day-to-Day: Build Your Routine, Find Your Focus, and Sharpen Your Creative Mind (The 99U Book Series) — vyšlo v řadě The 99U Book Series v květnu 2013. 253 stran, 7,25 dolaru (verze pro Kindle).

Cal Newport ve shodě s dalšími přispěvateli vykládá klíčový problém dnešních pracujících jako konflikt mezi dvěma protichůdnými požadavky. „Chce se po nás, abychom svůj intelektuální kapitál využili k tvůrčímu rozlousknutí náročných problémů. Takový cíl vyžaduje spoustu nerušeného soustředění. Zároveň ale máme být nepřetržitě dostupní na e-mailu, chatu či rovnou v zasedačce, což naopak znamená nepřetržité vyrušování.“ James Victore doplňuje: „[Z]trácíme schopnost rozlišit mezi tím, co je jen urgentní, a co opravdu důležité — všechno se teď hromadí v komínku ,urgentní‘.“ Následky znáte nejspíš sami: jsou jimi frustrace, nízká efektivita, pocit vyčerpání a vyhoření.

Naštěstí je tu ř-e-š-e-n-í: hned po ránu se pustit do nejdůležitější práce, tedy do toho, pro co sami planete. Pokud kolegové můžou vaši dostupnost kontrolovat přes Outlook, na každé dopoledne si tam vrzněte hodinu a půl dlouhý blok nerušeného soustředění a postupně přidávejte po čtvrt hodině. To aspoň radí Newport.

Gretchen Rubinová doporučuje udělat si z tvůrčí práce návyk, automatizovat ji: „Často přeceňujeme, kolik se toho dá udělat za krátkou dobu, ale naopak podceňujeme, kolik toho můžeme vytvořit za delší čas, jestliže budeme pracovat pomalu a vytrvale.“

Elizabeth Grace Saundersová varuje před perfekcionismem. Popisuje ideál tvůrčích pragmatiků: ti jdou se svou prací ven, jen co je dostatečně dobrá na to, aby se za ni nemuseli stydět, a vítají jakoukoliv zpětnou vazbu, protože bez ní se nemůžou zlepšovat.

Jak jsem varoval: všechno jste to už někde slyšeli. Na druhou stranu ale tohle opáčko strávíte za hodinu a půl a kdykoliv si je pak osvěžíte pod jedinou ikonou v iBooks. Za 150 korun dobrý.

Anketa

Pracujete efektivně?

Nikomu nic nedlužíte

Nemusíte být hned cyničtí sociální kritici z Prigl.cz, abyste se nad Manage Your Day-to-Day čas od času ušklíbli jako nad přehlídkou bizarních problémů lidí prvního světa. Bohatí běloši se smrtelně vážným ksichtem řeší věci, které působí legračně nejen při pohledu z Mogadiša. Třeba taková Tiffany Shlainová a její technologický šábes: „Každý pátek večer u nás doma velmi obřadně vypneme vše, co má displej. Nejprve zapálíme svíčky, pak vypneme nejdřív telefony, potom televizi a nakonec počítač. Celou sobotu, až do setmění, zůstáváme odpojení.“ Směju se tomu proto, že jsem rok nebo dva držel stejný rituál — až na ty svíčky. Nakonec jsem zjistil, že je to jen zoufalý útěk z extrému do extrému. Že když si v sobotu, den výletů, zakážu hledat předpověď počasí, autobusové spoje a otevíračky výletních restaurací, nijak tím nevyřeším skutečný problém: tedy zabíjení času bezcílným surfováním zbylých šest dnů v týdnu. Sobota pro člověka učiněna jest, a ne člověk pro sobotu — a stejné je to s elektronikou. Starověké rituály působí konejšivě, ale přece nemůže vyrovnávání se s technologiemi skončit Mojžíšem.

Manage Your Day-to-Day je hodnotná přehlídka praktických, byť ne převratných rad pro kancelář i ateliér: nepřepínejte se a nezkoušejte se soustředit déle než hodinu a půl v kuse, nedělejte víc věcí zároveň, choďte na procházky. Zároveň ale v nejčistší formě zachycuje redukci člověka na jediný jeho rozměr: práci. „Jste správci svého vlastního potenciálu,“ dí tu podnikatel Scott Belsky a radí, že máte dlouhé bloky času bez vnější stimulace využívat k plánování. Měl jsem v tu chvíli chuť zařvat na něj se Samirem Hauserem z Vanessy: Jdi do pi*e! Ale abychom to zakončili způsobně, připomeneme si hlavní myšlenku ze spisu Debt anarchisty Davida Graebera: Nenechejte se porobit lidmi, kteří se vám snaží nabulíkovat, že někomu něco dlužíte. I kdybyste podle nich měli sami sobě dlužit skvělé výsledky.

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!