Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Deset let s buržoazními bohémy

| 28. 10. 2010

Jeden srká espreso, druhý kapučíno, jeden má lennonky a druhý brýle s tlustou obroučkou, jaké nosí zpěvák Moby. Na oba čeká před podnikem šlapací kolo nebo skútr a oba mají dětskou radost ze svých iPhonů, i když se při jejich používání snaží tvářit smrtelně vážně.

Deset let s buržoazními bohémy

Zkuste v kavárně rozeznat byznysmena a umělce, vyzývá hned na začátek skvělé knihy Bobos: Nová americká elita a její styl sociolog David Brooks (články Davida Brookse na Finmagu hledejte tady). Zjistíte, že to jde hůř a hůř.

Buržousti a bohémové si podle Brookse podali ruce někdy mezi šedesátými a osmdesátými lety. Poprvé kniha o „bobos“ (zkratka z „burgeois bohemians“) vyšla před rovnými deseti lety, v češtině jen o rok později. S tímhle odstupem si troufám tvrdit, že jde o naprosto přesný popis kulturních trendů. Bobos nebyli přechodná móda, ani „buzzword“. Jsou tu s námi – jsem to já a dost možná i vy.

Od Brooksových úvah se odpíchneme k hledání odpovědi na dvě otázky: máme bobíky i v Česku? A je vymírání snobů a nástup „nové elity“ jednoznačně dobrou zprávou?

Cobain jde do Kolbenky

Nedlouho po vydání knihy zažila velká česká města – zlomovou velikostí je zhruba stotisícová Olomouc – kavárenskou reconquistu. Na spoustě míst, kde za první republiky dělali kafe, a kde jste za socíku mohli dostat jen guláš se sedmi, se zase připravuje kafe. Příklad? Přesně takovýto příběh si prožila brněnská funkcionalistická kavárna ERA, která by měla znovu otevřít do konce roku.

Právě podle kaváren se podle Brookse poznají „města bobos“. Studenti se tu připravují na zkoušky, webdesigneři a architekti si dávají schůzky s klienty, novináři hledají inspiraci a právníci klid. Hrnkem latté to ale nekončí. Vylovte ze své paměti pár blízkých, které považujete za nejúspěšnější, a přemýšlejte: nezačali náhodou v poslední době nějak moc chodit na kurzy vaření, kupovat biopotraviny, cestovat do málo známých míst (často na úkor komfortu), cvičit jógu – nebo, nedejbůh, meditovat? Nehippíkovatí trochu?

Bobos se v Česku objevili stejným způsobem, jako v Americe, i když později: ročníky 1970-1985, které vyrostly na Kurtu Cobainovi a odporu k hodnotám 80. a 90. let („drž hubu a krok“ a „jak nemáš krokodýla a mercedes, jsi nula“) najednou koukají na svá bankovní konta a zjišťují, že ty divné vysokoškolské obory, před kterými je rodiče varovali, docela slušně nesou. Jenomže utrácet za okázalý luxus by bylo popřením vlastních hodnot – a proto hledají autenticitu.

Mimochodem, čeští bobos se od těch amerických liší: jsou daleko posedlejší „outdoorovou kulturou“. Brooks si sice všímá toho, kolik lidí chodí do práce v pohorkách, jenomže staleté turistické tradice a zároveň dostupnost kulturní krajiny za každým městem se v Česku projevují daleko výrazněji. Kolo a horolezecké vybavení jsou pro českého bobíka to, co pro amerického loftový byt a hybridní auto.

Henleinovci převlečení za Kerouaky

Na první pohled vypadá nástup bobos jako skvělá zpráva: z elitních míst ve společnosti, byť pomalu, mizí burani bez kulturního rozhledu, společenského svědomí a sebereflexe či smyslu pro humor. Jenomže: o kolik lepší jsou a budou noví vůdci? Otázka totiž je, jak moc se bobos od starých kravaťáků liší.

S kulturním rozhledem to nakonec nemusí být slavné. Kdo z nich opravdu četl Kerouaka, Hemingwaye, v našem prostředí pak třeba Ivana Magora Jirouse nebo Elfriede Jelinek? A kdo si z toho opravdu něco odnesl? Nejde nakonec jen o sdílený povrchní vztah k několika ikonám – Che Guevarovi, Stevu Jobsovi, Sun Wu? Neměli větší povědomí o kultuře příslušníci starých elit – hlavně ti vystudovaní před druhou světovou válkou, kteří už na gymnáziu četli Homéra i Balzaca v originále?

I podle Brookse je těžké rozlišit, nakolik jsou bobos skutečně „společensky pokrokoví“, a nakolik jen – sobci: „Není to hloupé a vulgární sobectví, nejde tu o omezený vlastní zájem nebo o bezduché hrabání. Toto je vyšší druh sobectví - ujištění, že ze sebe dostanete co nejvíce, že se budete věnovat práci, která je duchovně uspokojující, společensky konstruktivní, experimentálně rozmanitá, emocionálně obohacující, posilující sebevědomí, trvale podnětná a nekonečně povznášející.“

Kdejaké boží hovado se skutečně domáhá „zajímavé práce“ – kdo po nich ale v krásné brownfieldové kanceláři vyčistí záchod, zůstává záhadou. Nejlíp nějaká ukrajinská uklízečka, kterou tyhle životní cíle nemusí trápit. Má být přece šťastná už jen za to, že tu může dýchat stejný svobodný vzduch jako my, kreativní lidé, elita, henleinovci převlečení za Kerouaky.

A nadhled a smysl pro humor? To nejde ruku v ruce s vynuceným pozitivním myšlením a politickou korektností. O té sice Brooks v souvislosti s bobos nepíše, přesto ale mezi oběma fenomény není těžké najít niternou souvislost.

Praktická cvičení: Zkuste některému kreativnímu nádeníkovi říct, že není skutečný umělec, spíš jen zručná photoshopová děvka, digitální obdoba malíře pokojů. A máte-li odvahu a toužíte-li jako správný bobo po skutečném beatnickém životě v bytě bez teplé vody, pak vysvětlete zaměstnavateli, že firemní filozofie není filozofie, ale snůška kydů.

Naplnil jsem rozsah, sedám na koloběžku a vyrážím na drahé – protože „exkluzivní“ – pivo z jednoho malého pivovaru. Pokusím se jím přepít nepříjemný pocit, že jsem kolečkem v obrovském falešném soukolí. I když kolečkem šťastným, emocionálně obohaceným, sebevědomým a povzneseným. Kolečkem buržoazně-bohémským.

David Brooks: Bobos. Nová americká elita a její styl. Vydalo nakladatelství Dokořán v roce 2001. 280 stran, 265 Kč.

Foto: profimedia.cz

Vložit komentář

Abychom udrželi vysokou kvalitu diskuze na Finmagu, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdříve musíte zaregistrovat. Na následující odkaz pak klikněte v případě, že jste zapomněli své heslo.

Diskuze

Další příspěvky v diskuzi (20 komentářů)

David | 7. 1. 2013 19:19

Ahoj,
Hezky napsaný, to se musí nechat..
S termínem "bobo" jsem se setkal paradoxně při učení na "spotřební chování" na VŠE (předmnět o tom, jak lidem co nejlíp vnutit co nejvíc píčovin)

narazil jsem na následující výpisky:

• Bobos – bohémská buržoazie
o = výraz životního stylu
o Homeopatie je zajímá, cítíme tam dvojí pohled, na jedné straně majetek, na druhé straně antimaterialismus jako postoj hodnotový
o Ekologie, okázalá neokázalost, zároveň kvalitní konzum, etnické věci, materiálnost v životním stylu, ale zároveň svými výroky to popírají
o Definováno Davidem Brooksem

v testu byla takováhle otázka:

1) Bobos jsou:
a. Jiným výrazem pro Generaci X
b. Zároveň idealisti a materialisti
c. Nakupují biopotraviny
d. Spotřebitel ,pro kterého značky jsou méně významné

takže si dejte bacha.. už vás zkoumaj z hlediska marketingovýho..:-D

nic méněmusím přiznat, že jsem se v textu až přespříliš našel..
vždycky jsem si říkal, že mám o proti ostatním naprosto odlišný soubor hodnot a cílů, takže mě zarazilo, že na mě "sedí" nějaká globálnější definice..

ale nakonec jsem rád, že existuje více lidí, kteří se snaží nad věcmi přemýšlet.. a dospívají k alespoň částečně podobným názorům..

samozřejmě něco je přehnaný a nesedí, ale přece jenom je to jakési schéma..

máme se dobře, máme co žrát a vyhlídky taky nejsou nejhorší..(alespoň z hlediska materialistického).. lidé s širším obzorem se tedy přestávají chovat čistě pragmaticky a začínají se zabývat věcmi, které jim přijdou opravdu důležité..

závěrem bych se vás ještě poprosil o komparici termínů "bobo" a "hipster" mě totiž připadá že do velké míry splývají..
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Adam Zbiejczuk | 22. 11. 2010 11:07

Inu, bylo to knížka, z níž jsem byl po přečtení naprosto uchvácen (bylo to někdy okolo roku 2002) měl jsem za to, že u nás na to ti správní lidé obvykle nemají peníze. Sedával jsem v Café 99, které bylo takovou "bobos-vlaštovkouquot;...a dnes? Dnes jsem ten s penězi kupodivu já sám :) sice asi nejsem 100% bobík, ale spousta těch věcí sedí a některé jiné prvky mohu zase krásně pozorovat ve svém okolí. celkově si ale myslím, že to vlastně není nic tak zlého: a i Brooks je schopný dělat si sám ze sebe legraci. to je imho jeden z podstatných rozdílů proti maloměšťákovi. Michale, jako obvykle moc pěkný text - a k tomu na mé "srdeční" téma, díky!
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Vlastimil Veselý | 2. 11. 2010 20:42

Mezi bobos a maloměšťáky je významný rozdíl - ochota vzít na sebe odpovědnost, vést. To je právě vlastnost elit, kterých se u nás nedostává.S tím souvisí také klíčová úloha vzdělání, díky kterému získali bobos nejen status, ale i peníze. Maloměšťáci bývají někdy bohatí, ale většinou nepříliš vzdělaní.Dalším rozdílem může být to, že bobos obvykle charakterizuje více životních rolí, ve kterých jsou aktivní - např. finanční analytik, muzikant, vášnivý cyklista a fanoušek sci-fi. To je u maloměšťáka řídkým jevem.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Berg | 22. 11. 2010 12:23
reakce na Vlastimil Veselý | 2. 11. 2010 20:42

moc pěkně popsané rozdíly, na sto procent souhlasím. Přidal bych ještě jeden - mnohem vyšší zájem o své okolí a ochotu se angažovat. To maloměšťák z pohodlnosti nedělá, starat se mají "voni".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Berg | 22. 11. 2010 12:23
reakce na Vlastimil Veselý | 2. 11. 2010 20:42

moc pěkně popsané rozdíly, na sto procent souhlasím. Přidal bych ještě jeden - mnohem vyšší zájem o své okolí a ochotu se angažovat. To maloměšťák z pohodlnosti nedělá, starat se mají "voni".
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Filip Mezera | 31. 10. 2010 21:28

Pravdou je, že prvorepubliková elita je jediná, ke které se dá vzhlížet s jistým obdivem. To, co vychoval komunismus, tomu se nedá říkat elita, ale spíše výtečníci. Mimochodem zřejmě jsem mezi v článku popisovanou skupinu patřil (na studiích bydlení ve vlastním domě bez vody a ústředního topení a kromě ekonomky vystudovaná ještě filozofická fakulta) aniž bych si to uvědomoval.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

styx | 31. 10. 2010 19:21

Kašpárku, kašpárku,Takhle to u vás chodí? To jste psal za trest? A fakt je to recenze Bobos? vy jste tu knížku určitě celou nečetl, (280 stran). A je to škoda, ta knížka si recenze zaslouží. Tuším, že dvě někdy dávno vyšly. Pokud vám ale jde o porovnání elit, máte pravdu byl by to ztracený čas. Znáte, aspoň od vidění místní „establishment?“ Tu knížku si fakt přečtěte, je skvělá
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

lexx01 | 29. 10. 2010 17:43

Osobně si myslím, že zde popisovaná "nově" importovaná sociální skupina Bobos je zatím spíše hudbou budoucnosti. I v současnosti jsou u nás stále plně etablované zcela jiné post-socialistické entity, velice dobře popsané v mnoha článcích zde:http://www.dfens-cz.com/vi ew.php?cisloclanku=2001011201h ttp://www.dfens-cz.com/view.ph p?cisloclanku=2001011201;-)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Buboš | 29. 10. 2010 15:39

...jenže česky to není bobos, ale "bubos" resp. buboš :D
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 29. 10. 2010 15:38

skoro by to vydalo na clanek o dnesnich malomestacich :) onlouvam se, posledni prispevek na tema malomestaci dneska. dnesni malomestak cestuje (idnie, taiwan, cina), sleduje filmy )pan prstenu), cte knihy (pana prstenu by nezvladl, moc pismenek, takze Bukowski-aby se citil jako rebel, Viewegh-aby docerpal malomestacke mysleni a morlaku apod.). Jezdi jen tam, diva se na to, cte jen to, co ostatni malomestaci, to co jim predklada dnesni globalni malomestacka kultura (predchozi generace malomestaku se taky snazila pripodobnit velkemu svetu, ale nemeli ty moznosti jako ted). clovek omezeny svym mistem bydliste, lokalnim myslenim ma take svoje pojmenovani - vidlak, buran :) nebo jak si Vy predstavujete dnesniho malomestaka?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Kašpárek | 31. 10. 2010 21:42
reakce na Martin | 29. 10. 2010 15:38

Omlouvám se za pozdní odpověď, byl jsem přes víkend pryč.Máte dobré argumenty, jsem ochotný připustit, že skupiny maloměšťáků a bobos se částečně prolínají - některé vlastnosti mají obě "třídy" stejné (důraz na "statusové" ;tovary a požitky), jindy někdo prostě patří do obou skupin zároveň.Přesto bych ale rozlišoval. Pojem "maloměšťák&quo t;pro mě označuje naprosto konkrétní kastu lidí z menších českých měst (řekněme okresních), závistivých, hloupých, falešných. Hrozně rádi by se prezentovali jako vyšší společenská třída, často na to i mají majetek, chybí jim ale vychování, rozhled, inteligence i jakési "soft skills", které prostě neměli kde získat. O těchto maloměšťácích byla napsána spousta knih a natočeno hodně filmů (skoro celá česká nová vlna) a proto si zaslouží ponechat si svůj původní název sami pro sebe.Bobo je naopak zatím bytostně velkoměstský člověk - žije tam, kde jsou kavárny, mezinárodní letiště a spousta práce, která před 20 lety neexistovala (user experience designer atd.).Na první pohled se to skutečně prolíná. Bobo i maloměšťák letí do Thajska - jenže první pro to, aby "nalezl sám sebe" nebo "poznal lokální kuchyni", druhý kvůli tomu, že byl soused v Dubaji a musí ho trumfnout. To samé s SUV: jsou velká a drahá (maloměšťák), odvezou kolo hlouběji do Šumavy (bobo). Vnějšek se lišit nemusí, niterné motivace jsou ale rozdílné - byť bývají stejně směšné a hloupé.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 29. 10. 2010 15:24

BABICA i POLHRAICH jsou malomestaci, nepredstavujte si je jako monolitickou skupinu uplne stejnych. Malomestak samozrejme ma audi(ochcafku) ale rad vypravi o tom ze ma kolo (samozrejme to nejdrazsi s nejlepsi vybavou) k tomu kompletni vybavu na kolo od trenyrek az po kapsniky (vse znackove). Opovrzlive komentuje ty co se opdmitaji trendu globalniho malomestactvi podridit.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Krata | 29. 10. 2010 13:54

Jestli je to exkluzivni pivo z maleho pivovaru, tedy brnenskeho Pegasu, tak to potes.Pred par lety jsem delal vedouciho v jedne americke firme v Brne, dnes uz delam jinde, a opravdu spousta mych kolegu byli oni Bobo, ale stejne jsou to snobi a uklizecku jsem zdravil jako jediny z celeho patra a tp se radim mezi kravataky.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Honza Boček | 29. 10. 2010 11:27

Parádní text. A konkrétně vyšší forma sobectví × uklízečka, se kterou si ve svým myšlenkovým světě neumíme poradit, toho říká dost.Jediná poznámka - bobos se často vymezují vůči předchozí generaci elity (80s a 90s) a obrací se o generaci (nebo několik) dál. Takže s opravdu klasickými snoby, whisky&doutníček style, můžou mít dost společnýho. Viz návrat ke kavárnám a životu za první repuliky.Nebo to tak mám jenom já?
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin Vlnas | 29. 10. 2010 12:18
reakce na Honza Boček | 29. 10. 2010 11:27

Určitě ne. Jen bych k tomu možná ještě dodal, že provorepubliková elita je vlastně jediná elita, ke které se můžeme obracet. Porevoluční pistáciová saka a fialkové košile na jedné straně a v kouři zabalení intelektuálové z Katovny zkrátka "netáhnou" .O soudruzích Klementech, Antonínech a všech ostatních ani nemluvě...
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 29. 10. 2010 11:20

proc hledat nove nazvy, amerikanismy, jako BOBOS. Mame pro to krasne ceske slovo - MALOMESTACI. Jen se meni zamereni skupiny ktera jimi je. DNeska je to clovek co si mysli ze vsechnosemsivydelalsamanikdomi nic nedal, venuje se ruznym "outdoorovym&qu ot;aktivitam protoze mu to prikazuje malomestacka moralka okoli a on tak splyva se svoji socialni skupinou. poznavaci znameni audi(chudsi ochcavka),hypoteka,single nebo na hromadce.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Kašpárek | 29. 10. 2010 12:22
reakce na Martin | 29. 10. 2010 11:20

Bobos ale nejsou maloměšťáci. Pár rozdílů:- Maloměšťák má myšlenkový horizont omezený hranicemi svého města či kraje, v lepším případě státu; bobo je pyšný na to, že nechává svou mysl rozvíjet podněty z celého světa (cestování, filmy, knihy).- Maloměšťák opravdu jezdí, nebo by aspoň chtěl jezdit, nějakou audinou. Bobo se přepravuje vlakem, na kole, malým úsporným autem nebo paradoxně naopak teréňákem (skutečným, nikoliv SUV).- Maloměšťák: Babica. Bobo: Pohlreich.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Martin | 29. 10. 2010 15:22
reakce na Michal Kašpárek | 29. 10. 2010 12:22

ale je to MALOMESTAK, jenom dnes je mu malomestackou morlakou to co zminujete, tedy jezdit do ciny, idnie apod. a hrat si na svetaka (pricemz je jenom parodii na svetaznaleho cloveka :) ) BOBOS=dnesni MALOMESTACI. OStatne i dnesni vlada CR je vysledkem malomestacke moralky hlouposti, omezenosti a sobectvi :)
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Aleš Müller | 28. 10. 2010 08:34

Tak tomu říkám slova do pranice :-)Přetvářka, falešná slova, sobectví, privatizace zisků, přenesení nákladů na někoho jiného - i tak se dá popsat dnešní auroatlantická civilizace a její ekonomická kulturní realita.Autor je chytrý chlapík.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit komentovanou zprávu

Karlos | 28. 10. 2010 09:31
reakce na Aleš Müller | 28. 10. 2010 08:34

Mně připadá, že autor plácá páté přes deváté. S firemními filozofiemi a snobstvím maskovaným za koloběžky má pravdu, na druhé straně tvrdit, že touha po smysluplné, kreativní, rozmanité práci je sobectví, dokonce nějaký "vyšší druh" sobectví, to je prostě neuvěřitelný blábol.Tady je třeba si možná uvědomit, že v Americe jsou dnes vlastnostmi jako sobectví nebo chamtivost doslova posedlí. Stejně jako u nás nemůže vyjít článek o politice, aniž by autor se spravedlivým hněvem pranýřoval korupci a klientelismus, v Americe nemůže vyjít knížka o současné společnosti, aniž by se v ní společensky uvědomělý autor nerozohňoval nad "selfishness and greed".Ať Brooks zkusí zajít na nějakou tou ukrajinskou uklízečkou a říct jí, že je sobecká a "greedy", protože utekla z vlastní země za lepším živobytím a vyšším platem.Brooks je prostě ultimátním typem sobeckého, snobského a arogantního bobíka.
+
+
-

Reagovat | Citovat | Nahlásit

Předplaťte si tištěný Finmag

Předplaťte si tištěný Finmag

Baví vás články, které každý den publikujeme na Finmagu? Pak vás bude bavit i tištěný FINMAG. Roční předplatné vyjde na 294 korun (za jedno číslo zaplatíte 49 korun). A nebojte, platit můžete i kartou.

Michal KašpárekMichal Kašpárek
* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer...více o autorovi.

Facebook

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK

Přihlášení

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!