Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Startup? To není jako práce s buzolou!

Michal Kašpárek
Michal Kašpárek
19. 8. 2010

V kalifornském městě Mountain View mají kancelář tři programátoři a jedna ekonomka, kteří pod hlavičkou investiční společnosti Y Combinator nabízejí firmám do úplného začátku něco málo peněz a hlavně spoustu rad.

Startup? To není jako práce s buzolou!

Do krásy díky nim vyrostlo několik webových služeb postavených na jednoduchých nápadech - třeba Posterous používá k jednoduchému blogování i několik mých technologií nepolíbených českých známých.

Účast ve 145 firmách je dobrý způsob, jak se o podnikání něco dozvědět. Paul Graham naštěstí není sketa a co měsíc vydává na svých stránkách novou esej o svých zkušenostech, názorech anebo o odpozorovaných trendech. Stejně jako u názorově spřízněných obchodníků ze společnosti 37signals a jejich knih Get Real a Rework, o kterých jsme psali v dubnu a červnu, se s Grahamovým svěžím a úspěšným přístupem nejrychleji seznámíme vyzobáním jeho textů:

 

  • Startupy, tedy malé, čerstvě založené firmy, mohou být novým pilířem ekonomiky. "Velké organizace začínají ztrácet, protože poprvé v historii do nich nemíří ti nejlepší lidé. Ambiciozní vysokoškolský absolvent už nechce pracovat pro velkou společnost." Graham to vnímá trochu zkresleně, protože za ním s žádostí o investici chodí přesně takoví mladí a nadějní, nikoliv právníci, kteří se třesou na vzrušující třicetiletou cestu vzhůru v zavedené kanceláři. Navíc, jak sám zmiňuje, "startupová kultura" existuje skoro výlučně jen ve Spojených státech. (Vysokodefiniční společnost)

 

 

  • Firmu zakládejte ve víc lidech. "Dno, na které si sáhnete, je tak hluboko, že je to málokdo ustojí sám," stojí v eseji Chyby startupů. Pro mě je tahle rada kontroverzní - znám spoustu firem, které zničily přátelství či manželství, a hodně lidí, které - údajně - odrbal společník. Pokud Grahama poslechnete, vybírejte si společníky dobře.

 

  • Jak vytvářet nové věci? V šesti krocích: najděte (1) jednoduchá řešení pro (2) přehlížené problémy, které (3) řešení skutečně vyžadují; (4) nabízejte je bez fanfár, (5) začněte primitivní první verzí, a (6) tu v krátkých cyklech vylepšujte. (Šest principů pro tvorbu nových věcí)

 

  • Je lepší mít pár zákazníků, kteří vás milují, než spoustu, kterým jste lhostejní. Samozřejmě to neplatí do extrému a je nutné najít na téhle ose těžiště - vzpomeňte si ale na všechny ty restauratéry z Ano, šéfe, kteří nabízejí mdlá jídla z deseti světových kuchyní, aby uspokojili všechny, a pak se diví, že k nim nikdo nechodí. (Startupy ve třinácti větách)

 

  • Peníze se nejsnáze rozkutálí, když si myslíte, že je investujete. A stejně je to s časem. Nový oblek není investice do podnikání - to si jen váš mozek vytváří kličky, jak omluvit rozhazování. (Jak ztratit čas a peníze)

 

  • Nečekejte, že vám lidé budou platit za obsah. Y Combinator je díky investování do různých publikačních nástrojů částečně i mediální společností. Jak Graham vidí budoucnost placení za obsah, o kterém se často mluví jako o záchraně médií? "Pokud [vydavatelé] prodávají obsah, proč tedy cena knih, hudby nebo filmů vždy závisela hlavně na formátu? Proč lepší obsah nestál víc?" Má recht: v knihkupectví koupíte stejně draho Kunderu jako čísi obskurní prvotinu, pokud tedy mají obě knihy tři sta stran a pevnou vazbu. Další příklady se nabízejí ze všech mediálních žánrů. Obsah v peněžence průvan neudělá, s jedinou výjimkou: "Lidé zaplatí za informace, u kterých si myslí, že díky nim mohou vydělat peníze." (Publikování po soumraku médií)

 

  • Nezakládejte firmu, když jste právě založili rodinu. Vysokoškoláci si z případného neúspěchu vezmou pár cenných lekcí a půjdou hrdě pracovat do velké firmy. Lidé živící malé děti to mají ale mnohem složitější. A proto: založte firmu, dokud jste mladí. (Proč nerozjíždět společnost)

 

  • Nesnažte se najít smysl tam, kde není. Když vám spolubydlící sní koláč, který jste si v ledničce schovávali na večer, mohl to udělat proto, aby vás naštval, ale taky jen proto, že měl hlad. Nejspíš mu opravdu kručelo v břiše a namíchnout vás nechtěl. Stejně je to v podnikání - spousta věcí, ve kterých vidíme smysl či úmysl, je vlastně jen dílem náhody. Pozor na to. (Rozeznávejte náhody)

 

  • Na světě není omezené množství bohatství. V eseji Jak získat jmění Graham boří hloupý, ale zato rozšířený mýtus, že je na světě omezené množství bohatství, a že ho ke všemu z velké části vlastní minimum nejbohatších. "Lidi plete abstraktní povaha peněz. Ty ale nejsou bohatstvím. Pouze je používáme pro jeho přesouvání. I když v každé chvíli máte k dispozici omezené množství peněz pro nákup věcí, které chcete, od jiných lidí, na světě není pevné množství bohatství. Můžete ho vytvořit víc. Po celou historii bylo zvětšováno i ničeno."

 

Grahamovy eseje rezonují s názory Setha Godina, Nassima Taleba i Umaira Haqua, o jejichž postřezích o měnícím se světě jsme na FinMagu psali dřív. Rozdíl? Graham se neomezuje na filozofování o trendech - radí přesně, co dělat, a argumentuje při tom tak, že se mu máloco dá vyvrátit. A proto: jestli máte v plánu založit eseróčko a dosud jste nepodnikali, nalejte si co nejvíc jeho zkušeností do hlavy - parafrází slizkého učitele z oblíbeného českého filmu: Nastartovat firmu, to není jako práce s buzolou, děti.

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo