Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Malé je krásné, svobodné krásnější

Pokud čtete Knižní čtvrtky pravidelně, asi jste už poznali, jak rád mám jednoduché věci, principy a myšlenky - takže jsem se třásl na to, že si konečně přečtu sbírku esejů Small Is Beautiful (Co je malé, to je krásné). Ernst Friedrich Schumacher v ní v roce 1973 jako jeden z prvních akademiků formuloval myšlenky udržitelné ekonomiky. A i pokud fandíte ekonomice bez přívlastků, musíte uznat, že nálepka „buddhistická“ má svůj půvab.

O to víc mě po přečtení poslední stránky zamrzelo, že jde o další jednoduchou kuchařku na dokonalý svět. Tentokrát si navíc vystačíme s pouhými třemi ingrediencemi. Jsou to láska k bližnímu, upuštění od moderních technologií a socialistické vlastnictví výrobních prostředků. Asistovat nám bude Jiří Babica, ekonom a kuchař, původní profesí prodavač lyží.

Bejvávalo blaze: Pod drnem v pětadvaceti, ale v souladu s přírodou

Knihou se vine utkvělá představa, jak skvěle nám bylo před příchodem moderních technologií. Nám ale skvěle nebylo! Samozřejmě to neznamená, že technický pokrok jde ruku v ruce s pokrokem morálním, nebo že jakýmsi vyšším smyslem lidstva je samotná myšlenka pokroku - pokud se vám ale stýská po časech před moderní vědou, račte si v našem starším článku přečíst, jak se v sedmnáctém století chcípalo na kousnutí vzteklým psem, na prasečí neštovice nebo píštěle.

Samozřejmě se dá pochopit, že se lidé ohlížejí zpátky, že hledají romantiku v chalupách za městem a že do sebe místo coldrexu radši obrátí panák slivovice. Nechme promluvit dnešního hosta: "Já jsem uvažoval vo tom vůbec jak ten název sekaná mohl vzniknout, tak a vyudedukoval jsem si, že dřív ty mašiny, ty strojky neměli, takže prostě lidi to maso vzali a rozsekali ty zbytky, co měli, a vznikla jim vlastně takovádle jakoby mletina a z toho voni dělali si takový ruzný samozřejmě pochoutky." Jiří, díky, a zpátky k Schumacherovi.

Tomu nejde o pochoutky, ale o lepší svět - a mává při tom patentem na pravdu: "Vesmírný výzkum a moderní fyzika stojí spoustu peněz, ale jsou poněkud vzdálené od skutečných potřeb člověka." Pokaždé, když někdo tlumočí potřeby miliard lidí, bůh zabije jednoho keynesiána. Ale vážně: soupeření v dobývání kosmu byla sice drahá legrace, jenomže díky němu máme pohádkově levné a spolehlivé komunikační technologie, obstojně přesnou předpověď počasí a řadu dalších věcí. Jsou to právě tyhle technologie, co prodlužuje průměrnou délku lidského života ve třetím světě, který tolik leží autorovi na srdci - ne socialistické vlastnictví výrobních prostředků.

Mám v sobě dost tolerance, nebo aspoň politické korektnosti na to, abych pochopil, že se někdo technice skutečně chce vyhnout - i za cenu toho, že ho v polích zabije bouřka, před kterou všechny ostatní varovala televize. Schumacher se ale neotravuje s tím pozvat na cestu k jednoduchému životu jednotlivce, jako to dělal básník Gary Snyder anebo zde nedávno zmíněný Leo "Zen a Hotovo" Babuata. Rovnou láká k jakémusi globálnímu převratu - jak ho provést bez krveprolití, to se samozřejmě nedozvíte - a coby poctivý revolucionář se při tom dopouští výlevů hněvu: "Není náhoda, že úspěšní obchodníci jsou často úžasně primitivní." - "A navíc jsou to snobové, kteří si nechávají čerstvé ryby dopravovat letecky," dodává Babica a my si jen přejme, aby nám paušalizování nezakalilo rozum tak, jako těmhle dvěma. Ke světu stojícímu na lásce k bližnímu by se nám bez stereotypů kráčelo snáz.

Dobré otázky, naivní odpovědi

Musí se nechat, že se v těch dvou stovkách stran skrývá pár správně subverzivních otázek. Jak bychom se dívali na to, kdyby před pár generacemi Francie zabrala Belgii nebo Německo Dánsko? Smáli bychom se Bruselanům a Kodaňanům, že chtějí samostatný stát pro jakýsi bezvýznamný region, tak jako tomu je se separatisty z Baskicka nebo Severního Irska?

I desetiletí po vydání bychom se stále měli ptát, nakolik je od západních států férové postavit vlastní ekonomický boom na fosilních palivech, a třetí svět při tom nutit do alternativ, na které nemá peníze. V sedmdesátých letech reálně hrozilo, že ropa dojde, teď zase podvazujeme Asii a Latinskou Ameriku celosvětovou regulací emisí.

Schumacher potěší tím, čím většina levicových filozofů: schopností nabídnout pohled z jiného úhlu než z jakého se každý den utvrzujeme ve svých "pravdách" a ve svém pojetí osobní svobody. Jeho přímí či nepřímí následovníci (při čtení jsem si vzpomněl třeba na Václava Cílka nebo Milana Machovce) ale dokázali problémy, které nám technologie přinesly, popsat férověji a věcněji. A navíc nezneužili Buddhovo jméno pro svůdné pojmenování ideologie založené mimo jiné na závisti, na předsudcích a na touze donutit lidi žít své životy podle cizích not.

---

E. F. Schumacher: Small is Beautiful. Vydalo nakladatelství Blond & Briggs, 1973.

Foto: Isifa.cz

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro... Více o autorovi.

Komentáře

Celkem 6 komentářů v diskuzi

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK