Cik cak: zaklínadlo tvůrčí práce

16. 5. 2013

Doba vyžaduje kreativitu pomalu i od kopáčů, podle nové knihy Zig Zag to ale naštěstí není zase taková věda. Tedy aspoň pokud nemáte příliš velké ambice.

Cik cak: zaklínadlo tvůrčí práce

Ptejte se, učte se, dívejte se, hrajte si, přemýšlejte, spojujte, filtrujte, tvořte. Ne nutně v tomhle pořadí: klidně přeskakujte tam a zpátky.

Právě jsem vám prozradil recept na kreativitu, ale nebojte: není to tajemství, a zabít vás tedy nemusím. Opsal jsem ho totiž z nové knihy Keitha Sawyera Zig Zag: The Surprising Path to Greater Creativity a Sawyer zase přiznaně opisoval odjinud. Navzdory svému názvu má tedy knížka Cik cak: nečekaná cesta ke kreativitě do překvapivosti daleko. Právě v tom ale spočívá její hodnota: jde o solidní opáčko známých principů, polopatě napsané a dobře zdrojované.

Já se neflákám, miláčku, já jen inkubuju

Tak tedy ještě jednou to, co jste už o tvůrčí práci četli v Kraď jako umělec, u Setha Godina, Cala Newporta nebo Malcolma Gladwella, slyšeli v přednášce Johna Cleese či odtušili ze sledování Mad Menů:

Abyste byli ve svém oboru opravdu dobří, potřebujete aspoň deset tisíc hodin tréninku, čili nějakých pět let práce na plný úvazek. Berte to jen jako průměr a vodítko, bude to zkrátka trvat velice dlouho. Co je podstatné: ten trénink musí být tvrdý, žádné pomyslné pinkání s míčkem o zeď. Neustále si musíte nakládat o fous víc, než bezpečně zvládnete. „Nikdy to nebude pohoda; vždycky budete makat na tom, abyste se ještě zlepšili.“ Sawyer příhodně cituje Thomase Manna: „Spisovatel je ten, pro koho je psaní těžší než pro ostatní.“

Taky se musíte neustále ptát. A znovu: nebavíme se o komfortních a konformních otázkách na počasí, ale o dotazech, které jsou trochu napřesdržku. Sawyer nabízí řadu šablon, kterých se můžete chytit: představte si budoucnost a ptejte se, jak jste k ní propracovali; zkuste najít nejhorší možné řešení svého problému a pak hledejte přesný opak; nebo si vezměte k ruce osmiotázkovou analýzu CIA („Proč vlastně tento problém řešíme?“ a tak dále). Knížka je podobně nápomocná i v jiných kapitolách, prošpikovaná kvízy, dotazníky a rébusy.

V Zig Zag nechybí ani kouzelné slovíčko, které vám doma tak jako mně omluví čtyřhodinové osamělé procházky i potloukání se s notesem po hospodách: inkubace. Nechejte se světem překvapovat a nestyďte se za nicnedělání. Nápady je totiž potřeba vychodit a vysedět: „Trochu poodstupte a nechejte svou mysl jen tak se toulat.“ Hezčími slovy to říká Don Draper v seriálu Mad Men: „Usilovně nad tím přemýšlej. Pak na to zapomeň… A to, co hledáš, ti najednou vyskočí přímo před očima.“ Nebo John Cleese z Monty Pythonů: „Stačí, že svou mysl nenásilně, ale přesto vytrvale upřete na konkrétní problém, a dřív či později vás vaše podvědomí odmění dobrým nápadem.“

A ještě taková drobnost: podle Sawyera nesmíte jenom odpočívat a přemýšlet. Musíte něco reálného dělat. Tohle je zřejmě nejdůležitější rozdíl mezi Johnem Cleesem a vtipálkem z místní nádražky.

Připravte se, že to bude bolet

Pokud tohle vše znáte, Zig Zag vám mnoho nového nedá. Jestliže pro vás jen jedna z rad byla překvapením, knihu si kupte. Pouze dvě věci se z ní o tvůrčí práci nedozvíte:

Za prvé, je dobré se družit. Sawyer sice doporučuje najít si mentora a rozšiřovat si obzory navštěvováním muzeí, zapomíná ale na význam tvůrčích skupin. Když zůstaneme u montypythonovských přirovnání: i tvrdě pracující John Cleese by bez Grahama Chapmana měl možná pořád blíž té nádražce než cenám BAFTA a Emmy.

A za druhé, družení navzdory: opravdu kreativní život je život osamělý. Všechny tvůrčí skupiny se nakonec rozpadnou. Podle Sawyera je to všechno sice jednoduché: stačí si osvojit pár balicích triků a pak už vás čeká rozkošné milování s múzami. Snad, pokud se budete držet při zdi a po Sawyerových osmi krocích se cik-cak protančíte „jen“ k tomu být zručným řemeslníkem. Jestliže si ale v touze stát se skutečným umělcem – případně podnikatelem měnícím svět – začnete klást opravdu nebezpečné otázky, připravte se na odcizení, na rány a na plivance. Máte-li opravdu velké ambice, po přečtení Zig Zag si pusťte ještě Hodinu vlků od Ingmara Bergmana, nejpůsobivější filmařskou výpravu po mysli ztýrané nesdělitelnými vizemi. Ať víte, do čeho jdete.

Keith Sawyer: Zig Zag: The Surprising Path to Greater Creativity – vyšlo v nakladatelství Jossey-Bass v březnu 2013, 288 stran, 18 dolarů.

-
0