Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Bude to jízda: děláme do „appek“ a krásných věcí

| 4. 4. 2013 | Vstoupit do diskuze

Tvůrci mobilních aplikací a doplňků v hutném e-booku prozrazují, s jakými nástroji pracují i kolik vydělávají. Prosil bych víc takových otevřených knížek.

Bude to jízda: děláme do „appek“ a krásných věcí

Většina knih o úspěchu se šije podle stejného kopyta:

  • Najděte úspěšného člověka nebo sami sebe prohlaste za úspěšné.
  • Sesmolte příběh plný obecných generalizací. Hrdina je pracovitý: pracovitost vás přivede k úspěchu. Hrdina je pohodlný: pohodlnost vás přivede k úspěchu. Ještě že Donald Trump nepřišel o oko či o varle, to by bylo zakrvácených koupelen!
  • Na obálku natiskněte rozzářený portrét připomínající reklamu na OP Prostějov a k tomu cenovku začínající trojkou nebo čtyřkou. Vždyť je to investice do vlastního úspěchu!

Indie CapitalismNaštěstí se občas nějaká novinka vymkne nevelkým měřítkům žánru. Tak třeba It Will Be Exhilarating: Indie Capitalism and Design Entrepreneurship in the 21st Century (Bude to jízda. Indie kapitalismus a designový byznys v 21. století). Žádné bombastické sliby, žádná velká moudra – jen konkrétní zkušenosti dvou mladých kluků, kteří tvoří a prodávají aplikace a praktický stojánek pro iPhone. Tom Gerhardt a Dan Provost ze studia Neat nevysvětlují, jak hacknout kapitalismus a vydělat miliony. Netvrdí, že musíte jít přesně v jejich stopách. Jen zvědavým ukazují, jak to vypadá v zákulisí malé technologické firmy – a sdílí tipy s těmi, kteří by se rádi vydali podobnou cestou.

Poškrábejte si vlastní záda

Pětidolarový e-book je jen desetkrát delší než mé delší recenze, takže pouze stručně: Pokud „děláte do appek“, nebojte se Gerhardtovi a Provostovi věnovat hodinu svého času.

To samé platí, pokud děláte do „designového byznysu“ obecně. Autoři bohužel objevný pojem „design entrepreneurship“ moc nerozvádějí. Sám do něj řadím všechny „makery“: tvořilky a Přemky z Etsy a Fleru, „garážové“ výrobce techniky a podnikatele, kteří největší faktury proplácejí programátorům, grafikům a designerům uživatelských zážitků. Nedovedu to podložit čísly, soudím ale, že tohle odvětví roste – a poroste dál.

Tolik teorie, teď ukázka praktických tipů:

  • Když něco prodáváte po internetu, natočte k tomu video. „1. Nenatahujte to zbytečně. Video by mělo mít dvě minuty nebo ještě míň a svůj projekt byste měli ukázat v prvních 15 sekundách.“ „2. Buďte osobní. Podělte se o svůj příběh. Skoro ve všech úspěšných videích na Kickstarteru mluví tvůrci přímo do kamery, což má svůj důvod. Lidé chtějí vidět, jakou vášeň chováte ke své práci.“ „3. Buďte poctiví. Nejste velká firma, takže to nepředstírejte luxusně zprodukovaným videem.“ A na trému je prý dobrý nějaký ten panák.
  • Řešte svými produkty nebo službami své vlastní problémy. A nejdřív se samozřejmě ujistěte, že už nějaké báječné řešení neexistuje.
  • Marketing nesmí být samostatná činnost nebo dokonce oddělení; musí jej nést samotné DNA produktu. Což ovšem neznamená, že se nemáte aktivně starat o reklamu. Máte. Chlapům se nejvíc osvědčilo sponzorování blogů.
  • „Jednou z nejvíc fascinujících věcí na indie kapitalismu je to, že najednou můžete hrát ve středním pásmu. Namísto přístupu Jeď tvrdě, nebo běž domů se najednou můžete držet rozumného Nikam se nervi zbytečně, užívej si naprostou kontrolu nad svým produktem a nepracuj od rána do noci.“
  • Kluci sdílejí soubory na Dropboxu, projekty manažují v Basecampu, blogují na Tumblru, newslettery posílají MailChimpem, web jim běží na Dreamhostu, e-shop na Shopify – a k tomu ještě vyjmenovávají dva tucty služeb, které jim pomáhají s organizací práce, s 3D tiskem, skladováním a rozesíláním zboží a s podnikáním vůbec.

Nevíte co s víkendem? Napište skripta

Velký potlesk do studia Neat za to, s jakou otevřeností se Gerhardt a Provost dělí o know how i obchodní výsledky. Vzpomněl jsem si při čtení na všechny ty rozhovory v mém šuplíku, které narazily na autorizaci: „Já vím, že jsem vám to řekl na diktafon, ale přece nemůžete napsat, kolik vydělávám, kolik mě stojí materiál, kde beru nápady. Vždyť by mě sežrali!“ To máte: stávající konkurenci, novou konkurenci, finanční úřad, správu sociálního zabezpečení, spolužáky, sousedy…

Tihle dva geekové se nebojí. Udělali si tak další reklamu na svou firmu a produkty – a jejich následovníci v designovém podnikání teď mají k dispozici slušná skripta. It Will Be Exhilarating ale stojí za pozornost i v případě, že nejste zelenáči. Ukazuje totiž, že „střední pásmo“ existuje i v knihách o byznysu. Že se o svoje know how nemusíte dělit v třísetstránkových spisech. Stačí za dva víkendy napsat padesát normostran a vydat to jako e-book za stovku, coby zdroj vedlejších příjmů i reklamní poutač zároveň. Nemusí to nutně být o designovém podnikání, ale třeba i o provozování kavárny, pizzerie, realitní kanceláře nebo prodávání doplňků na Fleru.

Počkat… to zní jako dobrý nakladatelský, a tedy i podnikatelský plán!


Tom Gerhardt a Dan Provost: It Will Be Exhilarating: Indie Capitalism and Design Entrepreneurship in the 21st Century Vydáno samonákladem v srpnu 2012 jako e-book, 74 stran, 5 dolarů.

Michal Kašpárek

Michal Kašpárek

* 1984. Absolvent bakalářského studia žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě. V letech 2006 až 2009 novinář v MF DNES, Metropolisu a Computer Pressu. Od roku 2010 publicista na volné noze. Pravidelně píše pro...

Komentáře

Celkem 2 komentáře v diskuzi

Nepřehlédněte

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK